Ha hästarna ute än?

Sv: Ha hästarna ute än?

Alltså de dör inte av att det blir lite kallare ut, även om det är "stallhästar" ;)

Min har inte flyttat till "vinterhage" än.

Fast just nu står hon i stallet och torkar för veterinären är på väg. Hon ser nöjd ut... :)

Mina går på bete för fullt.
Har två hagar till fulla med gräs där dom nog kan gå minst tre veckor vardera till.
Efter det så har jag en hage till full med gräs. Efter det har det vuxit upp här hemma igen så dom kan göra det sista grovjobbet med betet. Sen blir det till att smaska ensilage!!!
Alltså, minst 1,5 månader till på bete om de inte fryser allt för mycket ute!!!
Blir det kallt (som i natt) åker täcker på.

Vi stallade in alla ridhästar (hobby/tävlingshästar) för 2-3 veckor sedan (in runt 21.00, ut 07.00,hö+kraft morg o kväll) och igår fick även ston+föl komma in men unghästar och hästar som ej rids går fortfarande ute. Vi har massa bete kvar men pga vädret har vi tagit in dem då vi bor i södra halland och det i stort sett är ren plan åkermark. Annars brukar de vara ute till början av oktober.

Mina är fortfarande ute. Så länge det inte är frost eller snö får dom gå på bete. Blir det kalla regn nätter så täckar jag dom. Har inte behövt göra det ännu dock.

Min häst går ute än dygnet runt.. Med täcke då det är jobbigt väder.. Hon går även ute vissa nätter om vintern.. Men vindskydd och spånbädd.

Bara under exterm kyla eller blåst får hon komma in.. Hon mår alldeles utmärkt av det.

Hello

Mina 4 hästar inc ett föl går ute fortfarande, emn vi tar väll in dom när jag säger till att vi ska det, ( min farfar som sköter ALLT) jag behöver bara komma å rida :D hehe
Men när jag vill att min ska börja gå in så tar vi in dom, typ sep-oktober, men vill att min ska vara ute tills det blir max 3 minus på dagarna, mitt nya vintertäcke kom nu så kan använda de mä ju:D
Men jag tror inte att dom kommer att gå ute så länge till!

mina går också ute än och kommer nog göra det tills det blir för tråkigt väder. blir det någon enstaka regn natt så blir det nog täcke men blir det kallare och regnigare så börjar nog jag att ta hem dom till vinterhagen med utebox och ev in på nätterna.

*KL*

Inatt hade vi frost o som tur var så slängde jag på araberna täcken igår kväll för det regnade som f*n. Det känns som om det skulle kunna bli under nollan i natt oxå. Araberna får nog snart komma in o nana i gosig halm. Shettisarna kan nog vara ute ett tag till, ev. blir det lösdrift för dom ändå.

Har ni tagit in hästarna för säsongen än?
(alltså för dygnetruntutegående, gäller ej er som har lösdriftshästar)
Tycker det börjar bli lite kallt ute men jag skulle verkligen behöva ha mina ute i nån vecka till, dels håller jag på och renoverar stallet, boxarna finns där ju än, men shettisens box, eller boxväggar, är förvaringsutrymme till allt från sadlar till täcken och selar... och för att komma in i stallet krävs en del :angel:... och sen ska jag ju ta bort tanten snart (ska ringa om två veckor) och det skulle varit skönt om hon kunnat gå kvar ute (har ju bronkit och mår bättre ute just nu).

SÅ har ni hästarna ute än?
Hur länge får de gå utan vindskydd och vad räknas som vindskydd?
Har en skog som de står i, så de är ju lite skyddade trots allt, alltid torrt där uppe i alla fall, eller alltid, det blir inte plaskblött liksom, det ligger på en kulle själva dungen de står i.

Har läst någonstans att det skulle vara 1 oktober som "den magiska" gränsen går, stämmer det?
Vi har våra ute n. 2 av dom går med tunna regn täcke på nAtten.

*KL*
Mina pluttisar har varit installade i snart tre veckor. De är så frusna av sig och gillar att få komma in på natten. Är det varmt på kvällen och risken för regn är minimal får de gå kvar ute.

Hade mer än gärna haft mina ute...men idag är det dags att stalla in. Andra frostnatten nu och har en 12 åring med hullproblem och fyra gamla tanter varav två en bit över 20.
Dom börjar längta in för att sova torrt och skönt :)

Och sen ska det väl erkännas att det är bekvämare för mig att ha dom hemma än att behöva åka bort till betet två gånger dagligen för att stödfodra hela gänget :D:angel:

/Zelma - latmask

Går ute så länge som möjligt, in nån enstaka natt.

*KL*
Mina pluttisar har varit installade i snart tre veckor. De är så frusna av sig och gillar att få komma in på natten. Är det varmt på kvällen och risken för regn är minimal får de gå kvar ute.

Min häst är rätt frusen av sej hon med.. Skakar om hon blir blöt.. Men jag försöker härda henne än så länge inför vintern.. Skakar hon inte så får hon stå utan täcke. Men vid skitväder har hon 3 vindskydd att välja mellan.

Min häst är skadad och opererades för några veckor sedan och han har faktiskt fått vara inne hela sommaren, tyvärr.

De andra hästarna går ute fortfarande. Tråkigt för min Armani som måste stå inne själv. Men han får, tack och lov, gå med sin kompis på dagarna.

Här går de ute, det är ju inte frost ännu...:cool:

Stallade in min idag. Här har vi haft 2 frostnätter i rad så för mig kändes det bäst att ta in min lilla porslinshäst;). Han såg snopen ut men hade ju sällskap av 4 andra hästar i stallet, men alla var ju inte inne och det tycker han är väldigt konstigt.

KL

Våra går ute, vi har inte ens stall än..:o
Eller, vi har två stora, provisoriska boxar i en lada, men det är alldeldes för lite ljus där (inga fönster, fast vi låter portarna stå öppna så de kan se ut på gården) dit vi tar dem om det blir för :devil:ligt, som när större delen av hagen översvämmades. Och så när den lille stackaren stödfodras en gång per dag. (båda kommer in, men fete nordisen får bara mineraler och hö).
Vi ska bygga ligghall och eventuellt en vinterhage. Nu snart.. (hade varit uppe redan om jag fått bestämma..)

Nu går de på drygt 2ha, med skog, bete och lite backar. I skåne, så vädret är helt ok.

Jag själv har ingen tävlingshäst. sa bara vad vi gör :D Men menade bara att jag tyckte det var tidigt å stänga in hästarna totalt varje kväll. Vet inte hur andra har det men så har vi i vårat stall :) Hästarna går med täcke om det är kyligt å blåser så de fryser inte :) Kanske jag förklarade bättre denna gång ? :P

Mina går ute fortfarande, de går aldrig in före 1 sep. Den här veckan har det varit rätt kyligt och märren har frusit så hon har haft täcke en natt, men annars har de inte vart några problem. Jag skulle vilja ha dem ute till 1 okt beroende på hur vädret blir (brukar vara varmt i sep) men anpassar mig lite efter de andra i stallet.

Vi har våra ute tills den 1 september nu då ska dom börja få gå in på kvällen men sen på morgonen tar vi ut dom i sommarhagen igen. Vi har ett stort vindskydd som rymmer 4 hästar.

Liknande trådar

Katthälsa Jag har två innekatter, steriliserade honkatter, syskon från samma kull och födda 2017. De har bott hos mig sen de var åtta veckor...
Svar
11
· Visningar
842
Senast: Svartkatt
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 133
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 455
Senast: mars
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 177
Senast: Ridinglady
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar