Ha hästarna ute än?

Sv: Ha hästarna ute än?

Mina går ute och kommer nog göra det ett bra tag till. Beor lite på vädret. Stödfodras gör de redan med kraft och lucern. Hö börjar vi lägga ut om ca. 1 månad.

Nej det har vi inte. De står inne någon natt då och då när det behövs. Vi har nyss öppnat till nytt bete :p

Här har blivit kallare nu i dagarna, har varit ner mot +3 i natt. Så börjar det regna på det här åker de in, annars får de vara ute tills det fryser. Gott om bete kvar och de har ett "utestall" att gå in i så de har alltid en torr och skyddad plats att vara på. Men de är urusla på att gå in när det regnar, tyvärr.

Våra hästar går fortfarande ute, har stödutfodrats i princip hela sommaren med havre. Gräs har dom gott om, 10ha på 4 hästar.
Min unghäst stallas in på annan gård den 1 sept, pga inridning, vill ha honom "tam" innan snön kommer.
De andra kommer hem 15 sept, men då har dom fortfarande gräshagar hemma men står inne på natten, detta pga nordisen & shettisen sätter annars vinterpäls som mammutar.
Dom går fortfarande ute minst 12 h per dag iaf.

Mina åkte in i går. Mest för att de andra går in o nu tycker jag att det börjar bli höstigt i luften.
De andra vill ha igång helgjouren och när mina går ute så funkar den inte riktigt.Skulle helst ha mina på lösdrift då jag anser att det är det bästa för hästar som mest bara rids för skojs skull./L

Så länge det är såhär fint väder och gräset fortfarande växer någorlunda i hagen så har jag mina ute.
De trivs bra med det.

Eventuellt får de stå in natten innan träning, de blir lite alertare då ;)

Har börjat förbereda ändå för "inne" säsongen med att köpa hö, spån och allt som behövs.
Men troligen går de ute iallafall September ut också om vädret vill.

Våra går ute ännu, siktar på att ha dem ute i någon vecka till:) Har för mig att det är 1/10 som hästarna ska vara installade...så har vi tur går de september ut! Gott om gräs och flera små skogspartier som de kan gömma sig i.

*kl*
Hiongsten och fölet kommer in nattetid men de andra hästarna hoppas jag på att kunna ha ute någon månad till.

mina stod inne ngn vecka tidigare p.g.a. att5 åringen blev så grymt tjock och han lyckades få sår på ena bakbenet. De stod inne en vecka sen ut igen.
Nu ska de nog bara stå uteca 1-2 veckor till sedan ska de in igen.
Jag bor i västerbotten.

Mina är ute ännu. Kommer att vara ute i två veckor till, och sedan kommer de att komma in de nätter det är ruskväder och gå i beteshagen under dagarna. Har gott om skydd för regn och rusk i hagen, samt gott om bete ännu, men låter nog kreaturen beta av det sista... Längtar nästan efter att få börja mocka igen:D

Har mina två ute än dygnet runt.
Och hoppas kunna ha det i alla fall ett par veckor till.

Är för fullt i gång och fräshar upp stallet nu, tvättar & målar, så skönt att få det fräsht till intaget.

Nej, här är betestiden slut, har öppen åkermark som bete med lada. Har kallt och rått nattetid, här i norrland har vi c:a +1-2 grader nattetid. I natt var det 0 gradigt.

Kicki :)

Jesus det är kallt. :eek:

Vi hade 15 grader i morse när jag var uppe (runt 4) och för bara några dagar sedan hade vi tropisk värme nattetid.

Vi har ligghall och lösdrift så våra går ju självklart ute fortfarande, de ratar fortfarande hö så gräset växer nog bra fortfarande.

Förra året var mina ute till november. Tycker det beror helt på vad det är för väder. Kyla klarar de bra men ständigt regn och kyla i kombination är ju inte kul.

Jag har mina tre ute fortfarande, och kommer förhoppningvis att kunna ha det även under hela nästa månad.

Ligghall krävs när hästarna går ute mer än 12 timmar under den tid då betestillväxt ej sker. Alltså inte så länge gräset växer, i princip. Sedan finns det rekommendationer för olika delar av landet, jag tror det är 15 november för min dej (Skåne).

Förra hösten gick mina ute t o m oktober, och gräset växte fortfarande i december:cool:

Immer
Här är det ungefär lika... Beräknar att låta dom gå ute så länge det går;)

Våra går ute fortfarande, och kommer att göra även nästa månad.
Helst så länge det bara går. :)

våra går fortfarande ute o ska göra det ett bra tag till, iaf 1-2 månader till, beror helt på hur kallt det blir eller ej.

är ju fortfarande sommar?

Halva gänget i stallet har haft hästarna inne nattetid nån vecka nu (några har stått inne del av dygnet hela sommaren), och halva gänget fortfarande ute. Min går ute och kommer göra det ett bra tag till, helst september ut men det beror ju lite på de andra också. Skönt att ha dem ute, märks att det är nu hästarna trivs som bäst också när insektstrycket minskat! Har gott om skydd i hagen, enda nackdelen är väl att hästen är lite loj att rida på, blir det värre får han komma in och vila några timmar/dygn.

Hästarna i mitt stall går ute fortfarande (inte min egna dock :p ).
Så farligt kallt är det inte ännu (de flesta har väl börjat få vinterpäls?) och det är gott om gräs i hagarna. :)

Våra hästar går ute än men eftersom det knappt är någon återväxt på betena så blir det kanske 2 veckor till innan de flyttar hem igen. Jag bor utanför Umeå och det börjar bli kyligt på morgonen (några plusgrader).

Liknande trådar

Katthälsa Jag har två innekatter, steriliserade honkatter, syskon från samma kull och födda 2017. De har bott hos mig sen de var åtta veckor...
Svar
11
· Visningar
842
Senast: Svartkatt
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 132
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 451
Senast: mars
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 177
Senast: Ridinglady
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar