Ha hästarna ute än?

Sv: Ha hästarna ute än?

Mina hästar går ute om det inte regnar allt för mycket. Betet är det inte mycket om nu, här uppe där jag bor, inte vårat bete i allafall.
Fodrar med torrhö och har börjat så smått med lite kraftfoder också.
Dom får nog gå ute ett tag till. Dom har varit inne 5 nätter sen i April. :)

Våra går fortfarande ute. Några ska börja ta in sina hästar nästa vecka. Tror att jag med ska göra det. Min pålle ska på utsällning i september därför jag vill ha inne han redan nu. Så han går ner lite :p
Det börjar bli kallt också. Höstväder i dag.

Vill nog påstå att det nog är bättre att lägga på ett tunnt täcke för att låta hästen vänja sig lite för den kalla tiden som kommer.

Min uppfattning. Jag tillhör ju skaran att utedrift, även för mina tävlingshästar men har ett litet stall där de får ställas in när de tävlat eller ska tävla. OBS har ett s a s kallt stall. Har funkat otroligt bra. Inga problem med hosta eller förkylningar.

OBS Har klippta hästar så att de torkat fort efter träning. Anser att det är mkt värre om en häst står och ångar och torkar långsamt. Lager på lager metoden.:rofl:

Våra går fortfarande på bete och gör det förhoppningsvis hela september ut. Dock fick de komma in idag några timmar och går nu täckade med fleece och regntäcken, ingen höjdare med iskallt regn och runt +7 grader under natten endast med kort sommarpäls :crazy:

De ska gå på lösdrift i vintern som tidigare.

kl

oj vad många tar in sina hästar tidigt! Våra hästar går ute dygnet runt året runt. Ibland om det är snö oväder och blåst och sånt så är de inne på nätterna ( har utestall men med boxar som de kan bli instänga helt och hållet )

De flesta tog in sina hästar idag. Vi har sex plusgrader för tillfället men min häst och boxgrannen går fortfarande ute.. I morrn blir det täcke på för damen om d fortsätter att vara kyligt annars hoppas jag att hon kan få vara ute ett bra tag till men det beror som sagt på grannen det;). Hon är ett halvblod i full träning.

kl

oj vad många tar in sina hästar tidigt! Våra hästar går ute dygnet runt året runt. Ibland om det är snö oväder och blåst och sånt så är de inne på nätterna ( har utestall men med boxar som de kan bli instänga helt och hållet )

Vet inte vad du menar med att jag inte håller med om utedrift!!!:confused:

Är helt inne på din linje, men att slänga ut en häst som har tävlat och man kommer hem på natten/sen kväll tycker jag är vansinne. Behöver kanske få en möjlighet att kunna vila och få på sig annat täcke kanske.

Förklara dig gärna.:)

Våra hästar går ute än. De som är på bete går på återväxt på höåker (Inkl lite skog) så de har bra foder. De tilläggsfodras dessutom med kraftfoder. (Fölston.)
Hästarna som tränas är hemma på gården, och här finns inte gräs mer än som sysselsättning, så de har fri tillgång på hösilage, samt att de får kraftfoder.
Vi räknar med att hästarna ska vara ute minst en månad till, helst längre. Om det blir riktigt pissväder får de hästar som är hemma på gården komma in tillfälligt, och våra två åringar har fått på sig regntäcke vid nederbörd nu. Detta pga att de ska säljas på auktion om en månad, och ska se lite snygga ut då. Fryser är det ingen av hästarna som gör.

Våra går ute ännu och blir nog kvar ute en månad till.
Vi ska börja stödfodra lite emd kraftfoder men i övrigt har dom det klart mycke trevligare ute än inne. Tycker jag.

Vi har flera hagar att skifta mellan och relativt gott om mat. Min häst är smällfet men den andra är en 28-årig ponny och hon är lite väl tunn.

Min är inne i natt, första natten inne. Vädret är helt okej, visst är det lite svalt på nätterna, men helt vindstilla och uppehåll. Hade gärna haft honom ute ett tag till, iaf så länge detta vädret håller i sig, men pga av hästar som flyttar nu, och nya som kommer in, så finns det inte sällskap för min pålle ute. Så from inatt sover han inne. Men han kommer komma ut ca 05.30 - 06.00, och vara ute till 21.00 - 22.00, så länge som det finns gräs. Har haft tur i år, att vi varit få om betet, så vi har slussat runt hästarna i olika hagar, så det finns flera hagar där det forf kommer nytt gräs.

Min donna med dotter går fortfarande ute. Alla andra i stallet ställde in förra helgen.

Mina får nog gå ute åtminstone ett par veckor till. Tiden inne under vintern blir ändå så lång.

Trots bra bete måste jag ändå tillskottfodra både med kraftfoder och hösilage som hon gladeligen äter.

Jag bor utanför Piteå och våra hästar står kvar på betet än så länge , graderna ligger runt 3-4 + på natten.Planen är att de ska stå kvar tills det ligger runt 0 eller då första frosten kommer på nätterna.

Min häst och hennes kompisar går fortfarande ute, och kommer väl göra några veckor till. Fast jag vill nog ta in henne i mitten på september iaf, hoppas jag får ngn mer i stallet att ta in sin då:angel:

Men jag har börjat täcka henne nattetid iaf, har varit riktigt kallt här på kvällarna/nätterna senaste dagarna!

Jesus det är kallt. :eek:

Vi hade 15 grader i morse när jag var uppe (runt 4) och för bara några dagar sedan hade vi tropisk värme nattetid.

Vi har ligghall och lösdrift så våra går ju självklart ute fortfarande, de ratar fortfarande hö så gräset växer nog bra fortfarande.

Det var bara 5 grader hos mig inatt när jag åkte hem från jobbet, det var visserligen klart väder så mulnar det på blir det väl lite varmare... men det får inte komma regn när det är så kallt...:crazy:

Vill nog påstå att det nog är bättre att lägga på ett tunnt täcke för att låta hästen vänja sig lite för den kalla tiden som kommer.

Min uppfattning. Jag tillhör ju skaran att utedrift, även för mina tävlingshästar men har ett litet stall där de får ställas in när de tävlat eller ska tävla. OBS har ett s a s kallt stall. Har funkat otroligt bra. Inga problem med hosta eller förkylningar.

OBS Har klippta hästar så att de torkat fort efter träning. Anser att det är mkt värre om en häst står och ångar och torkar långsamt. Lager på lager metoden.:rofl:

Har också kallstall, så för kylan gör det egentligen ingen skillnad, det är väl mest att man vet att de ligger torrt och dragfritt liksom.

Min häst går fortfarande ute med sin "flock" och ska så göra till slutet av den här veckan. Jag är inte så medveten om vädret i min del av Sverige eftersom jag har bott i London sen i mitten av juni i år, men jag litar på min moster (som äger halva hästen). Dessutom ska alla "potentiella hästvakter" åka på en minisemester (släktresa ;) ) och då passar det bra att hästen går ute för den som tar hand om henne.
Hon går inte med täcke, förutom flugtäcke vid behov. Men det erbjuder ju inte speciellt mycket skydd mot väder och vind. Men enligt mig kan nog hästarna gå ute ett tag till.

Våra åkte in igårkväll. +3 nattetid och ihållande med regn. Om vädret blir torrare igen (inte regnigt) får de lämna ute men inte stå ute i kallt regn båda natt och dag.

Mina ska gå ute så länge det bara går.Har två på lösdrift men de andra två får gå ute så länge vädret ligger över nollan :)
Tror att det är 1/10 om jag inte såg fel.

Här är hästarna ute. De tre islandshästarna (sto, föl och ungvalack) går i nedbetad trädlös hage och fodras med hö och kraftfoder. Halvblodet och araben (vuxna) går i skogshage + vall.
Det ska byggas en box till i stallet och taket ska höjas innan hästarna stallas in.
Vi brukar ha hästarna ute en bit in i oktober, om det inte är för blött.

Jesus det är kallt. :eek:

Vi hade 15 grader i morse när jag var uppe (runt 4) och för bara några dagar sedan hade vi tropisk värme nattetid.

Vi har ligghall och lösdrift så våra går ju självklart ute fortfarande, de ratar fortfarande hö så gräset växer nog bra fortfarande.

Här växlar det kvickt, för en dryg vecka sedan så var det jättevarmt ute på kvällarna och ok nattetid. Vi behövde ha flera fönster öppna när vi sov, så är inte fallet nu, hurrv! :)

Kicki :)

Liknande trådar

Katthälsa Jag har två innekatter, steriliserade honkatter, syskon från samma kull och födda 2017. De har bott hos mig sen de var åtta veckor...
Svar
11
· Visningar
842
Senast: Svartkatt
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 132
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 455
Senast: mars
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 177
Senast: Ridinglady
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCIV
  • Julklappar 2024!
  • Valet i USA