Ha dvärghamster i akvarium

MikaTela

Trådstartare
Jag ska ju så småningom skaffa mig en dvärghamster.
Funderar dock på burlösning just nu.
Går det att använda ett akvarium tros eller är det dåligt?

Fram med förslag! :)

Sv: Ha dvärghamster i akvarium

Akvarium funkar bra ja :) Se till så du har nätlock bara, blir väldigt kvavt om man har täckglas över hela alltet.

Jag har ett likadant som detta.
Då har jag lock på toppen ju och sen bak buktar locket ut ca 1,5 cm för att pumpen ska sitta där.

Hur ska jag lösa det?
Vad finns det för nät en dvärghamster inte tar sig igenom? :p
Sen blir det inte varmare i ett akvarium än i en bur? :o

Ta av locket och fixa en träram med nät, så är det löst :p
Nät vete sjutton, fyrkantsnät i nån liten storlek borde ju funka iaf. Finns på typ byggvaruställen, Granngården, ÖB osv.

Och jodå, det blir varmare. varmare och kvavt. Märkte det själv när jag hade ett akvarium som bebisbur till en råtta, fick ställa dit en gallerbur ovanpå istället :D

Är nog att satsa på bur istället :p

Beror på vilken sorts hamster du har, min förra hamster Michelle var mer ute ur den söta lilla rosa bur hon hade än innuti :angel:
Hon var ju iofs en liten hamster och inte en stor och tjock hamster, men jag fick till slut börja använda det gamla akvariet till henne för det var ett uns tröttsamt att leta efter henne vareviga morgon.

Jag hade inget tak på mitt akvarie för hon tog sig aldrig ur den vägen sedan när hon väl flyttat :)

Jag har ju inte hamstern än. Utan den anländer till mig runt jul så har ju lite tid på mig att förbereda.
Men jag tänkte skaffa mig en hamster som INTE rymmer. :angel:

Jag får väl sätta upp elstaket runt buren om den försöker rymma. :devil:

*obs skämt*

Dom kan ta sig ut genom ingenting, man fattar egentligen inte hur dom gör :crazy:
En hamster kan se knubbig ut men slinka igenom ett minimalt burmått -jag ser knubbig ut och kan inte slinka igenom något smalare än en svängdörr :p;)
Fubbigt.

Haha. Men med el i galleret så kan dom ju inte klämma sig igenom oberört! :devil:

*skämt igen*

Dom kan ta sig ut genom ingenting, man fattar egentligen inte hur dom gör :crazy:
En hamster kan se knubbig ut men slinka igenom ett minimalt burmått -jag ser knubbig ut och kan inte slinka igenom något smalare än en svängdörr :p;)
Fubbigt.

:rofl: :rofl: :rofl:

Ja, visst är det orättvist!!! Har samma problem!!!

Nu sitter jag här med min lilla dvärgis och lider för han har enligt mig för liten bur och jag sitter och trycker på ett 54 l akvarium som krasst sett skulle kunna bli bur.
Hur ska jag göra? :crazy:
Beslutsångest.

Jag har haft Dvärghamster och möss i gamla akvarier och det har fungerat alldeles utmärkt.
Se till att akvariet inte står i ett soligt fönster eller nära en annan värmekälla bara.
som lock köper du finmaskigt nät.
Jag hade på ett akvarium bil-grillnät från biltema, passade perfekt.
Hade mängder av klätter ställningar och grenar så de kunde nyttja utrymmet i flera dimentioner..

Har dock inga småttingar alls längre. Men akvarium som skräpar i garderoben.

Jo men min framruta är välvd så är svårt att få till ett lovk efter den. :crazy: Och har inte heller lust att skära sönder existerande lock i fall man vill ha det som akvarium igen nån gång. :crazy:

Skaffa smått igen, är ju myyys! :love:

Vi har just köpt dvärghamster.

Han har en valing bur från affären, men jag köpte sådana där plast rör och kopplade ihop dem till ett akvarium som står brevid.

Det kändes jättebra för nu har han mycket större utrymme.

Jag har inget lock på akvariet, utan i den delen så finns bara leksaker som inte är höga, förutom en bro som står i mitten av akvariet.

Ska se om jag kan försöka lägga in en bild på hur det ser ut.

Nu sitter jag här med min lilla dvärgis och lider för han har enligt mig för liten bur och jag sitter och trycker på ett 54 l akvarium som krasst sett skulle kunna bli bur.
Hur ska jag göra? :crazy:
Beslutsångest.

Om du inte vill bygga om akvariet men tycker hamstern har för litet, varför köper/bygger du inte en större bur då?

Jag hade min hamster i en kaninbur strl större som jag satte extranät på, byggde sen två våningar till inne i buren så min hamster hade ett lyxpalats tillslut..

Annars är det ju skitenkelt att bygga en ny bur bara genom att snickra ihop läktbitar till en träram och näta.

Men gnager de sig inte ut om man har nät då? Trodde man var tvungen att ha galler.

Så här ser det ut.

PICT0002-1.jpg

Liknande trådar

Övr. Djur Hej! Hoppas på att det finns någon hamsterkunnig här inne, försöker läsa på så mycket som möjligt men min kunskap räcker inte till just...
Svar
4
· Visningar
1 409
Hundhälsa Häromdagen kom en annons från en hunduppfödare i min närhet om nyfödda valpar som skulle vara leveransklara i mitten av december. Det...
Svar
13
· Visningar
1 297
Senast: Puffindog
·
Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 208
Senast: Maniac123
·
Juridik & Ekonomi Jag vill nästa år försöka ta tag i min ekonomi ordentligt. Jag har alltid varit dålig på att hålla koll på min ekonomi. Förutom de dumma...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
4 057
Senast: Squie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar