nattasa

Trådstartare
Hej. Jag går i åttan nu på grundskolan(bor i enköping nära uppsala) men börjar smått planera på gymnasium och vad jag vill göra i framtiden. Har kommit fram till att jag vill jobba med att föda upp dressyrhästar, tränare och ta emot skadade håstar både psykiskt och fysiskt skadade. Då min syster jobbar i stall och utbildar sig till agronom så har hon av egen erfarenhet sagt till mig att det inte är enkelt att jobba med problemhästar och det förstår jag också. Vilket är en utav anledningarna att jag vill bygga upp mina hästkunskaper innan det och att jag jobbar med det när jag blir äldre och då får jag ju tanken om att börja som instruktör och sedan gå över till det andra. Har funderat på att välja ett gymnasium med naturvetenskap och sedan häst på det. Har tittat på lite olika skolor. Så frågar nu er har ni några bra skolor på förslag där jag får en bra grund utbildning med naturvetenskap och sedan håller på med hästar. Vill hellst då ha ridning på schemat minst två gånger i veckan.

Sv: gymnasium

Finns en bra skola på Gotland via den här länken http://www.gymnasium.se/Gotlands_Haestgymnasium__b11190.html, som jag skulle tipsa om. Jag är själv uppvuxen utanför Enköping och läste Samhäll Idrotts programet på Westerlundska och jag skulle inte råda att läsa där om man vill fördjupa sig mer inom häst kunskap.
Men om du vill födjupa dig inom att arbeta med problem hästar så måste du nog sätta dig in i vad som gör att visa hästar får problem, det kan vara psykiska saker, fysiska problem eller att vi människor inte alltid förstår hästens signaler som är det största problemet och då är man innanför ramen för Horseman ship som är själva grunden inom att förstå hästens språk. Men vill inte förstöra dina tankar här men det är viktigt att veta om man ska ge sig in och studera just problem hästar så är det viktigt att förstå vad som kan påverka och ställa till probelm för hästar. Men det finns säkert utbildningar som har ingångar tilll hästens anatomi på det sättet som du vill studera och lära dig inom. Men de skolor som är i ledningen för sådana utbildningar på gymnasie nivå är Strömsholm och Flyinge vad jag vet.

Sv: gymnasium

Men nu läste jag i Enköpingsposten ( ja jag är uppvuxen i den stan, jobbar där och flyttar tillbaka dit i mars) att Westerlundska ska starta en ridinriktning i samarbete med ERK. Sen är det ju svårt att veta hur bra det blir och hur det kommer funka. Men kan ju vara värt att spana in i alla fall :) (samt alla andra alternativ förstås)

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 113
Senast: Lavinia
·
L
Skola & Jobb Dethär är inte aktuellt förmig NU utan det är mest för OM det blir det i fram tiden. Men jag skulle jätte gärna vilja få tips om nån här...
Svar
12
· Visningar
1 124
Senast: Rosett
·
Skola & Jobb Hej! Så jag kommer välja gymnasium nästa år (går då i åttan) och jag vill gå på Bollerup nere i Skåne. Jag har läst mycket om skolan...
2 3
Svar
44
· Visningar
3 003
Senast: machafuko
·
Hästmänniskan Hej! Jag behöver lite råd,förslag och även skriva av mig lite. så den som orkar läsa allt är guld värd :bow: På skolan har vi så...
2
Svar
30
· Visningar
3 298
Senast: Gotthard
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Födda 2022