Flytta för gymnasium

@machafuko

Det är klart jag har, vill veta allt!:D Okej, min situation är just nu så att jag inte ridit på cirka två år (en gång för någon månad sen och ett par gånger på vår nu bortgångna gamla krake till blandrasvalack) och den hästen vi (dvs jag och min mamma) kommer skaffa nu är en knappt riden åttaårig halvblodsvalack med en rörelsestörning (han är dock inte triangelmärkt), så man kan säga att jag är väldigt rostig och kommer inte heller ha någon möjlighet att utvecklas på den hästen eftersom han är så lite riden och jag har ingen annan häst att rida (kommer dock gå privatlektion med honom 1-2 gånger i månaden). Med det så räcker jag såklart inte upp till Strömsholms krav (mina betyg är det å andra sidan inget som helst fel på, har 310 i meritvärde). Är en väldigt ambitiös människa generellt och vill verkligen satsa, men har ingen häst och ingen möjlighet att utvecklas, så Strömsholm är nog ganska dömt (om nu inte folk har några råd:angel:). Vad finns det för tillval på båda skolorna? Vilka kommer man träffa på (känt hästfolk alltså)? Hur ser boendena, stallen och lektionerna ut? Har väldigt många frågor och vill gärna veta precis allt.

De har något ridprov, vet inte riktigt hur det fungerar nu för tiden. På "min tid" var det snarare en rekommendation om man skulle klara ridningen eller inte. Nu kanske man måste klara provet, jag är osäker. Alltid värt att testa!

Boendena är olika. Finns olika "standarder" att välja på. Vissa med skapligt pris och vissa som är rätt dyra men väldigt fräscha med eget badrum. Stallen och hästarna är i en klass för sig. Riktigt bra för att vara gymnasieskola, enligt mig.

Vilka lektioner funderar du över? :)

De har något ridprov, vet inte riktigt hur det fungerar nu för tiden. På "min tid" var det snarare en rekommendation om man skulle klara ridningen eller inte. Nu kanske man måste klara provet, jag är osäker. Alltid värt att testa!

Boendena är olika. Finns olika "standarder" att välja på. Vissa med skapligt pris och vissa som är rätt dyra men väldigt fräscha med eget badrum. Stallen och hästarna är i en klass för sig. Riktigt bra för att vara gymnasieskola, enligt mig.

Vilka lektioner funderar du över? :)

Alla, egentligen. Vilken kvalitet håller de "vanliga" lektionerna och hur ofta får man hoppa och rida dressyr? Vilken kvalitet håller lektionerna? Hur ofta får man rida? Hur mycket håller man på med hästarna på marken?

Alla, egentligen. Vilken kvalitet håller de "vanliga" lektionerna och hur ofta får man hoppa och rida dressyr? Vilken kvalitet håller lektionerna? Hur ofta får man rida? Hur mycket håller man på med hästarna på marken?

Jag kan som sagt bara svara för första året jag var där, och skolan är väldigt uppdelad och olika de tre åren. Första åren är det nästan bara fokus på sitsträning. Tränarna utgår från att sitsen i A och O i det du lär dig åren efter. Jag gick från att ha en förfärlig sist till att sitta riktigt bra i förhållande i slutet av terminen. Så sitsträningen är bra om man tar det seriöst.

Dressyr är det en gång i veckan och hoppning en gång i veckan. Hoppningen första året är inga jättestora hinder direkt eftersom balans och sits är det som de kollar mest på. Sedan har man även en till ridlektion i veckan som man rider för de som studerar hippologprogrammet.

Så här var det som sagt när jag gick där 2010. Vet att en hel del har ändrats sedan de gjorde om gymnasiereformen. Skulle tipsa dig att gå in på strömsholms hemsida och läsa också. Det finns mycket info där!

Skolan där man läser "de vanliga" teoretiska ämnena som engelska matte m.m. är inte samma skola nu som när jag gick där. Så där kan jag tyvärr inte uttala mig. :)

Jag kan som sagt bara svara för första året jag var där, och skolan är väldigt uppdelad och olika de tre åren. Första åren är det nästan bara fokus på sitsträning. Tränarna utgår från att sitsen i A och O i det du lär dig åren efter. Jag gick från att ha en förfärlig sist till att sitta riktigt bra i förhållande i slutet av terminen. Så sitsträningen är bra om man tar det seriöst.

Dressyr är det en gång i veckan och hoppning en gång i veckan. Hoppningen första året är inga jättestora hinder direkt eftersom balans och sits är det som de kollar mest på. Sedan har man även en till ridlektion i veckan som man rider för de som studerar hippologprogrammet.

Så här var det som sagt när jag gick där 2010. Vet att en hel del har ändrats sedan de gjorde om gymnasiereformen. Skulle tipsa dig att gå in på strömsholms hemsida och läsa också. Det finns mycket info där!

Skolan där man läser "de vanliga" teoretiska ämnena som engelska matte m.m. är inte samma skola nu som när jag gick där. Så där kan jag tyvärr inte uttala mig. :)

Okej, tack så mycket! Kände du några äldre elever som pratade om sina lektioner?

Okej, tack så mycket! Kände du några äldre elever som pratade om sina lektioner?

Alltså ja och sedan har jag ju vänner som gick kvar som jag pratar med fortfarande.

De tycker att ridningen var mycket lärorik åren efter och att arbete i stall blir mindre. År 1 var det väldigt hårt arbete och det kändes nästan slaviskt ett tag. Mycket för att man första året inte fått upp tempot i stallarbetet så allt går väldigt långsamt och tvåorna och treoarns tröttnar alltid på att ettorna ska ta sådan tid på sig så att allt segas ;)

Man har nämligen stalltjänst tillsammans med de andra klasserna så man är väldigt beroende av att alla är effektiva. Men så där är det varje år,' man lär sig att få upp tempot i stallet men första halvåret kan det kännas väldigt kämpigt.;)

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har gjort en sådan här tråd tidigare och kollat runt på trådar som redan existerar men har inte hittat någon efter 2011. Jag går då...
Svar
13
· Visningar
1 408
Senast: PantheraL
·
Hästmänniskan Hej. Jag går i åttan nu på grundskolan(bor i enköping nära uppsala) men börjar smått planera på gymnasium och vad jag vill göra i...
Svar
3
· Visningar
1 252
Senast: Sulax
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCV
  • Tjockistråden 4
  • Säng

Hund, Katt, Andra Djur