Flytta för gymnasium

Även jag gick på Bollerup 05-08, och jag kan absolut rekommendera det.

Jag skulle gissa att man har mer tid för egen häst på Bollerup än på vanlig skola - av den enkla anledningen att man har hästen på skolan och inte har någon restid etc. Ett par av mina bästa lärare har jag haft på Bollerup!

Om jag minns rätt så hade vi 3 dagar med teoretiska ämnen och 2 dagar i stallet i ettan typ. (Mån-ons vanlig skola, häst tors-fre). Kan ha haft något teoretiskt ämne på på em någon av dagarna dock.
När jag gick började man inte förrens 10 på måndagar och slutade tidigare på fredagar för att de som skulle hem över helgen skulle hinna.
Skolan organiserade resor till Tomelilla för att handla mat i veckan.
Jag bodde på ett av boendena "utanför" skolan (dvs knappt 1km. Tingbacka <3) och vi kunde välja bort middag i matsalen på vardagarna och slapp isf betala för den - det tror jag inte de som bodde i boendena nära kunde men det kan ha ändrats.
Vi var väldigt tajta vi som bodde tillsammans och några av dem är fortfarande mina bästa vänner!

Jag hade ingen häst med mig till skolan, men vad jag minns kunde man nyttja ridhusen som man ville så länge det inte var lektioner där. Finns grusvägsrundor att rida ut på mm. De brukade även tillåta ridning på stubbåkrarna på höstkanten!

Åka dit på öppet hus är bra, speciellt när du har så långt att åka.
Det finns ju idag gått om skolor med liknande utbildning lite närmare ditt hem. Kolla även när dessa har öppet hus och besök dem. Det går kanske lättare att övertala mamma om du finns närmare hemma.
Jag har själv gått hästinriktning i Dingle (efter gymnasiet) och trivdes jätte bra, nivån på hästutbildningen var lite låg i början men efter ett samtal med mina lärare löste detta sig.

Jag säger också - kör!

Jag pluggade Ridsport på Plönningegymnasiet (också internat) och valde mellan Plönninge och Bollerup. Plönninge finns tyvärr inte längre kvar, men herregud vad jag älskade att vara på det stället :heart

Jag är en av dom som tänkte gå på naturbruksgymnasium (häst) med internat, men ångrade mig och gick IT linje istället. För min egen del så kan jag fortfarande än idag (börjar närma mig 30 år) ångra mig att jag inte gick hästgymnasium. Den praktiska delen av utbildningen man får där är svårare att få nu som vuxen. Allt jag lärde mig på IT gymnasiet kan man studera på högskolan nu så länge man har högskolebehörighet.

Jag är en av dom som tänkte gå på naturbruksgymnasium (häst) med internat, men ångrade mig och gick IT linje istället. För min egen del så kan jag fortfarande än idag (börjar närma mig 30 år) ångra mig att jag inte gick hästgymnasium. Den praktiska delen av utbildningen man får där är svårare att få nu som vuxen. Allt jag lärde mig på IT gymnasiet kan man studera på högskolan nu så länge man har högskolebehörighet.

Jag gjorde likadant och har precis samma erfarenhet som dig, tog studenten 2007 och IT på gymnasienivå i början av 2000-talet var väl inte det mest fantastiska utbildningsmässigt som jag varit med om :p

Jag gjorde likadant och har precis samma erfarenhet som dig, tog studenten 2007 och IT på gymnasienivå i början av 2000-talet var väl inte det mest fantastiska utbildningsmässigt som jag varit med om :p
Jag tog studenten 2008 så det var ungefär samtidigt vi gick IT gymnasium ^^ Näe, jag skulle nog haft mer nytta av en utbildning inom häst idag, även om jag inte vill jobba med hästar :)

Så, nu är det bestämt! Jag och min mor och kanske mormor och min moster ska dit den tjugoåttonde på öppet hus. Anledningen till att jag vill just dit är ju för att jag hört så mycket bra om utbildningen och det är vad jag skulle vilja göra, plus att jag tror jag behöver komma ifrån min familj och lära mig att vara självständig

Jag gick där 07-10, dock så flyttade jag inte speciellt långt (tar ca en halvtimme med bil) så var hemma om iaf de flesta veckor. Jag är också ganska introvert, bodde på SE först och delade rum och det jag tyckte var bra med det var att det blev mer naturligt att man i alla fick fick en person som man pratade med, hade jag haft helt eget rum hade jag nog mest blivit sittande där. Har svårt för att komma in i samtal när det är flera personer som redan verkar vara igång och prata med varandra. Fritidspersonalen finns också inne på SE och när vi bodde där i 1an satt vi därinne nästan hela tiden och pratade med dem så de blir verkligen som en extrafamilj!
Efter ett tag flyttade min rumskompis så jag fick bo själv i mitt rum, då hade man redan hunnit lära känna andra lite mer från t.ex hästlektionerna, de som stod som boxgrannar mm så då var det ganska skönt att ha eget. I 2an och 3an bodde jag med runt 10 kompisar i mindre hus med enkelrum.

Hade min ponny med mig och eftersom vi hade så nära körde ju föräldrarna runt med oss på träningar och tävlingar även utanför skolan. Men kommer man långt ifrån är det ju svårare om man inte har körkort. Finns en ridklubb som brukar ha en dressyrtävling och en hopptävling på anläggningen per år + några pay and jump / pay and ride så har man egen häst kan man vara med på det i alla fall. Vet inte hur det fungerar med skolhästarna nu, när jag gick fick man inte vara med på såna aktiviteter med dem.

Jag läste 3500p (full naturvetenskaplig, all matte, språk alla 3 åren, alla hästkurser) så ganska mycket utökad studieplan (tror 2500 är det normala). Tyckte inte det var svårt att hinna med det + hästen men gjorde ju inte så mycket annat. Hann inte heller ta körkort medans jag gick utan började efter studenten. (Det fanns då körskolor som kom och hämtade upp på Bollerup om man vill ta där)
Går nu civilingenjör i Lund.

Okej, så jag har lite fler frågor efter att ha kollat runt lite på olika sidor osv. Vad gjorde ni efter att ni tog studenten, hästrelaterat alltså? Arbetade ni hos någon eller fortsatte er utbildning? Är det möjligt att läsa till beridare på Flyinge om man gått t.ex häst, naturvetenskap? Jag läste på deras hemsida, men tycker att det är lite oklart vad man ska göra för att ha en chans, eller så är jag lite trög. Jag förstår inte riktigt vad det innebär med ridintyg

Okej, så jag har lite fler frågor efter att ha kollat runt lite på olika sidor osv. Vad gjorde ni efter att ni tog studenten, hästrelaterat alltså? Arbetade ni hos någon eller fortsatte er utbildning? Är det möjligt att läsa till beridare på Flyinge om man gått t.ex häst, naturvetenskap? Jag läste på deras hemsida, men tycker att det är lite oklart vad man ska göra för att ha en chans, eller så är jag lite trög. Jag förstår inte riktigt vad det innebär med ridintyg

Jag jobbade drygt ett år hos en av södra sveriges bästa unghästutbildare, skötte stallet, inridning av de flesta 2,5-åringarna och gjorde iordning och red fram de lite äldre unghästarna (ihop med 2 andra). Mest för att testa på om hästar på heltid kanske ändå var något för mig, men har hela tiden egentligen varit inställd vid att läsa vidare inom något annat och ha hästarna bara som hobby.

Just Beridare är nog svårt att gå direkt från gymnasium om man inte redan har en egen häst på relativt hög nivå (står ju att man ska ha tävlat minst MsvA dressyr + 120 hoppning eller 135 hoppning + MsvB dressyr, nivån om man går ridningen alla år på Bollerup är nog mer 100cm-110cm hoppning och LB-LA dressyr). Men Hippologen och även Unghästutbildare - Grundutbildning kan man söka direkt även om man kanske har lite bättre chans att komma in om man jobbat/praktiserat något emellan.

Ridintyg är en speciell blankett för varje utbildning där en ridlärare/tränare skall intyga att du rider på en viss nivå.

Jag jobbade i ett turridningsstall på Lanzarote i ett år. Ingenting jag planerade att göra karriär av, utan mer för att komma utomlands och ha ett roligt år (och det var det!). Jobbade en kort period i Sverige också innan jag hittade ett "vanligt" jobb.
Övriga frågor ser jag att du redan fått svar på :)

Jag flyttade som sextonåring och är så fruktansvärt nöjd med det.
Första året var faktiskt hemsk. Jag levde typ på mackor och de få maträtter jag kunde.
Städning vaaar svårt.
Men man lärde sig och mitt liv började verkligen . hade vänner som bodde hemma till de var över tjugo och jag hade vunnit rejält på att flytta.
Hade aldrig velat bo med föräldrar i tjugoårsåldern

Man blir vuxen och vill ha sitt.
Det är underbart.
Upplevde att jag lättare kom in i vuxenlivet pga den tidiga flytten.

Så satsa är mitt tips

Så vilka andra kurser kan man välja till under åren, och vilka obligatoriska lektioner osv finns det? Skulle för övrigt välja ridning och inte körning, om det är till hjälp:)

Har du möjlighet att gå på internat, ta för guds skull den möjligheten. När jag gick på högstadiet stod jag och valde mellan Bollerup och Strömsholm. Valde bollerup till slut (trodde inte att jag skulle komma in på Strömsholm pga de dåvarande relativt höga betygen som krävdes). I slutändan (två dagar innan jag skulle ha flyttat till Bollerup) ringde jag dock Strömsholm och bad och bönade om att få plats där. Jag visste nämligen att min bekanta som då blivit antagen där hade lägre poäng än vad jag hade så då fanns en chans. Strömsholm antog mig då och så flyttade jag dit istället.

Jag slutade tyvärr(!) på Strömsholm efter första året för att jag fick för mig att jag ville plugga något bredare istället. Något jag ångrar så in åt helvete. För jävlar vad kul jag hade på den skolan, vilket jag tror jag även hade haft på Bollerup. Internatlivet är underbart. Ett av de bästa åren i mitt liv var det. Kan inte rekommendera det tillräckligt mycket. Hade jag kunnat ändra något i mitt liv så hade jag kanske valt att stanna kvar på Strömsholm som var en grymt bra skola. Men men, då kanske mitt liv inte sett ut som det gör idag. :)

Slutsatsen är i alla fall - välj internatskola om du tycker det verkar intressant! Det går alltid att ångra om det är så. Det gjorde jag. Det gick bra för mig även om jag bytte linje och trots att jag delvis ångrar valet så är allt bra idag ändå. :D

Jag gjorde inget direkt hästrelaterat :D Jag jobbade en sommar som beridare i Danmark, sedan började jag plugga journalistik, fortsatte med en webbkommunikatörsutbildning på det och jobbar idag på reklambyrå :)
En skola med häst på schemat var ändå ett fantastiskt val för mig.
Vad jag vet är det bara 4 stycken från vår årskurs som jobbar med hästar idag.
En jobbar i ett stort dressyrstall, två jobbar med travhästar (en i Frankrike och en i Sverige) och en jobbar i stall i England.

Har du möjlighet att gå på internat, ta för guds skull den möjligheten. När jag gick på högstadiet stod jag och valde mellan Bollerup och Strömsholm. Valde bollerup till slut (trodde inte att jag skulle komma in på Strömsholm pga de dåvarande relativt höga betygen som krävdes). I slutändan (två dagar innan jag skulle ha flyttat till Bollerup) ringde jag dock Strömsholm och bad och bönade om att få plats där. Jag visste nämligen att min bekanta som då blivit antagen där hade lägre poäng än vad jag hade så då fanns en chans. Strömsholm antog mig då och så flyttade jag dit istället.

Jag slutade tyvärr(!) på Strömsholm efter första året för att jag fick för mig att jag ville plugga något bredare istället. Något jag ångrar så in åt helvete. För jävlar vad kul jag hade på den skolan, vilket jag tror jag även hade haft på Bollerup. Internatlivet är underbart. Ett av de bästa åren i mitt liv var det. Kan inte rekommendera det tillräckligt mycket. Hade jag kunnat ändra något i mitt liv så hade jag kanske valt att stanna kvar på Strömsholm som var en grymt bra skola. Men men, då kanske mitt liv inte sett ut som det gör idag. :)

Slutsatsen är i alla fall - välj internatskola om du tycker det verkar intressant! Det går alltid att ångra om det är så. Det gjorde jag. Det gick bra för mig även om jag bytte linje och trots att jag delvis ångrar valet så är allt bra idag ändå. :D

Började läsa lite om Strömsholm efter ditt inlägg och måste säga att jag förstår varför du velade. Också den skolan verkar otroligt intressant, speciellt för sådana som verkligen vill komma långt. Måste säga att man får lite tankar! Tur att jag har ett år kvar innan jag måste välja. Jag är en relativt (relativt, jo tjena) envis människa och bestämmer jag mig för någonting så kommer jag också genomföra det, så internat och ridgymnasium kommer det att bli, inget snack om saken.

Började läsa lite om Strömsholm efter ditt inlägg och måste säga att jag förstår varför du velade. Också den skolan verkar otroligt intressant, speciellt för sådana som verkligen vill komma långt. Måste säga att man får lite tankar! Tur att jag har ett år kvar innan jag måste välja. Jag är en relativt (relativt, jo tjena) envis människa och bestämmer jag mig för någonting så kommer jag också genomföra det, så internat och ridgymnasium kommer det att bli, inget snack om saken.

Som @AraSlei är det inte många man känner som fortfarande jobbar med hästar. Kände många som gick på bollerup. Jag var där en hel vecka på besök när jag hade höstlov och av de jag känner som gick där är det nog ingen som fortfarande jobbar med hästar. Så är det generellt med hästgymnasium. Inte många fortsätter med det, men de har i alla fall haft en förjävla rolig gymnasietid och det är alltid värt mycket ;)

Av de jag gick kände från Strömsholm är det nog en ovanligt hög andel som fortfarande jobbar med hästar. Folk som börjar där är ju vanligtvis väldigt ambitiösa. Vi hade många duktiga hästmänniskor i vår klass.

Vi blev lätt bortskämda med att ha några av de största ridsportsfolken så nära oss. Jens Fredricson är tränare/lärare där och Maria Gretzer var där med jämna mellanrum. Man hälsade på henne som vilken bekant som helst.

Bollerup är ju lite mer inriktat på det här med att de har både hästar och Naturvetenskaplig linje samtidigt. Vilket givetvis är riktigt bra det med!

Har du några som helst frågor så är det bara att ställa. :D

Av de som gick när jag gick vet jag ett par som blivit läkare, 3-4 stycken veterinärer, några som gått unghästutbildare på Flyinge och håller på med det iaf till viss del fortfarande, några har gått hippologen, vi är nog minst 5 stycken som går någon slags civilingenjör i Lund och ett par har gått agronom på Alnarp. Övervägande har alltså fortsatt mer på det naturvetenskapliga/akademiska spåret än rent häst. Vissa håller inte alls på med hästar ens på fritiden längre. Men när jag gick var nog det året så det var högst intag på betyget, alltså var nästan alla i min klass väldigt ambitiösa även inom skolämnena.

@machafuko

Det är klart jag har, vill veta allt!:D Okej, min situation är just nu så att jag inte ridit på cirka två år (en gång för någon månad sen och ett par gånger på vår nu bortgångna gamla krake till blandrasvalack) och den hästen vi (dvs jag och min mamma) kommer skaffa nu är en knappt riden åttaårig halvblodsvalack med en rörelsestörning (han är dock inte triangelmärkt), så man kan säga att jag är väldigt rostig och kommer inte heller ha någon möjlighet att utvecklas på den hästen eftersom han är så lite riden och jag har ingen annan häst att rida (kommer dock gå privatlektion med honom 1-2 gånger i månaden). Med det så räcker jag såklart inte upp till Strömsholms krav (mina betyg är det å andra sidan inget som helst fel på, har 310 i meritvärde). Är en väldigt ambitiös människa generellt och vill verkligen satsa, men har ingen häst och ingen möjlighet att utvecklas, så Strömsholm är nog ganska dömt (om nu inte folk har några råd:angel:). Vad finns det för tillval på båda skolorna? Vilka kommer man träffa på (känt hästfolk alltså)? Hur ser boendena, stallen och lektionerna ut? Har väldigt många frågor och vill gärna veta precis allt.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har gjort en sådan här tråd tidigare och kollat runt på trådar som redan existerar men har inte hittat någon efter 2011. Jag går då...
Svar
13
· Visningar
1 408
Senast: PantheraL
·
Hästmänniskan Hej. Jag går i åttan nu på grundskolan(bor i enköping nära uppsala) men börjar smått planera på gymnasium och vad jag vill göra i...
Svar
3
· Visningar
1 252
Senast: Sulax
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama