Gymnasium, hur kan jag hjälpa bonussonen??

Gesska

Trådstartare
Bonussonen har nu precis börjat 9an och är skoltrött till tusen.
Han utreds för dyslexi och har det jobbigt i skolan.
Idrott, hemkunskap och slöjd är kul, allt annat är enligt honom supertråkigt, svårt och jobbigt.
Nu har pratas det ju mer i både skola och släkten om vilket gymnasium han ska gå på och vad han ska jobba med.
Hemma försöker vi att inte vara på honom om detta men samtidigt så vill vi ju hjälpa honom allt vi kan!
Han kämpar och han vill gå på gymnasium, bara inget för svårt.

På fritiden tränar han fotboll minst 3 dagar i veckan och spelar gärna dataspel.

Hur motiverar vi honom?
Hur får vi honom att tycka att skolan iaf är ok?
Vad kan det finnas för gymnasielinjer som han kan gilla?

Vi kämpar för att kunna hjälpa honom, både hans pappa och jag men vi hittar inget som lockar honom!

Snälla buke, hjälp!

Sv: Gymnasium, hur kan jag hjälpa bonussonen??

Rent spontant tänker jag på nåt idrottsgymnasium, finns ju de som har specialinriktning fotboll. Han verkar ju gilla de mer praktiska ämnena så kanske ett gymnasium som t.ex. Praktiska gymnasiet kan vara nåt där man har mycket praktik och blandar in det praktiska i den vanliga undervisningen.

Jag var också väldigt skoltrött när jag skulle börja gymnasiet. Jag valde estetiska programmet, det passade mig som är kreativt lagd och gillar praktiska ämnen och att arbeta med kroppen. Men det är ganska mycket plugg också kanske, fast det kanske alla program är nu. Svenska och engelska till det som förr hette B iallafall.

Idrottsgymnasium vet jag inte om det är lika överallt, men iallafall här fungerar det så att man läser natur, sam, teknik eller handel och administration, och sen kommer idrottsstudierna utöver det. Det är alltså ganska "tunga" studieinriktade program i grunden. Men det är möjligt att det går att läsa med idrottsprofil på något mindre "pluggigt" program någon annanstans.

Annars rent konkreta tips utifrån det han tycker är kul:
Hemkunskap - Restaurang- och livsmedelsprogrammet. Där läser man bara basnivå i kärnämnen, och väldigt mycket "kök".
Slöjd - Hantverksprogrammet. Också bara basnivå i kärnämnen och resten inom vald inriktning, t.ex. finns finsnickeri och textil design.

Finns väldigt mycket intressetester och information på nätet, t.ex. på www.gymnasium.se.

Min dotter har det otroligt lätt för sig i skolan, och har haft jättefina betyg och med lite mer plugg skulle hon kunnt söka vad hon ville. Men i nian blev hon väldigt skoltrött och sänkte betygen i flera ämnen. Hon var väligt osäker på vad för linje hon skulle välja. Jag peppade henne för en yrkesinriktad linje. En slapp om jag får uttrycka mig så. Inte så mycket teori och mycket praktiskt. Skulle hon välja en teoretisk var arbete direkt efter gymnasiet inte att tänka på utan det var bara direkt in på högskolan. Bättre att välja en praktisk linje med mycket praktik och kontakt med arbetsmarknaden, jobba efter skolan i något/några år. Läsa in alt. skriva högskoleprov och sen söka inte på högskola och "bli" något.
Hon valde bygg och vi får se om hon tycker det blev bra.
gulan

Min man gick idrottsgymnasium, och det var otroligt krävande, han fick istället nedprioritera skolan eftersom han helt enkelt inte varken hann eller orkade med den ordentligt, vid sidan av sin idrott. Det var träningar både före och efter skolan (inte i skolans regi, men en grundförutsättning för att komma in på idrottsgymnasiet var att spela i laget knutet till skolan), plus matcher över halva Sverige. Den träning som var förlagd på skoltid var det lilla jobbet. Ska man gå idrottsgymnasium behöver man nog vara ordentligt disciplinerad och motiverad. Dessutom kräver ofta idrottsgymnasium att man flyttar, och det beror ju på om man är mogen det som 16-åring, det kan ju variera. Självklart kan man gå idrottsgymnasium, och ska absolut göra det om man är motiverad, men det är nog viktigt att ta reda på vilka förutsättningar som gäller inom den idrott man håller på med.

Tänk framåt, det är mitt första råd. Diskutera med sonen vad han vill göra sedan - och påminn om att det är okej att tänka stort. Han gillar dataspel: kanske någon av universitetets dataspelsutvecklingsprogram kan vara intressanta sådär i framtiden? Och vad behövs för att komma in på dem? Faktum är att det finns skolor där även tråkiga ämnen kan bli roligare (ey, jag har haft en mattelärare som fick mig att nästan tycka att matte var okej :D). Och om man kan se långt fram, då är ju det ett alternativ.

Andra alternativet skulle jag se det som är att söka något som är helt och hållet praktiskt. Varför? För att det lär bli svårare att få läsa på t ex komvux, och om han då ändrar sig i sluttampen på sin utbildning kan det bli lite tråkigt. Därmed inte sagt att han måste söka ett überteoretiskt program! Men det kan vara värt att kolla upp om man kan få läsa vissa kurser som inte är obligatoriska, men som är nödvändiga om man vill få mer än bara grundläggande behörighet.

Sist då - det är inte kaos om man inte kommer på vad man ska göra på en gång. Jag gick på totalt tre gymnasium, spenderade fyra år där och skrapade ihop lite mer poäng än nödvändigt, om vi uttrycker oss på det viset. Men till slut var jag klar, med goda betyg t o m :p Så allt det där om att det är hyperviktigt att man ska välja rätt på en gång ... det stämmer inte.

Glöm inte lärlingsprogrammen.
Det är väldigt lite teori där. Det som jag känner till har teori en dag i veckan och resten är på en arbetsplats, som man även har stor chans att få jobb på senare, om inte annat så sommarjobb.

Jag skulle aldrig någonsin rekommendera någon att göra samma stora misstag att gå en yrkeslinje som jag gjorde! Som 15-16 åring har man ingen som helst aning om vad man vill göra resten av sitt liv och att då minimera sina chanser till att plugga vidare är jätte idiotiskt!
Jag sitter nu i den sitsen att jag har okej betyg i alla grundämnen och högskolebehörighet. Men den behörigheten räcker inte till en enda av de högskoleutbildningar jag skulle vilja gå utan jag är nu tvungen att läsa ett basår för att kunna läsa vidare sen.
Så att gå ett yrkesprogram leder väldigt, väldigt ofta till mer plugg. I min klass är det 7 av 35 som jobbar med det yrke vi utbildade oss till och då var ALLA extremt motiverade under studietiden. Nu är det fyra år sedan vi gick ut...

Som jag har förstått det har de väl nu också tagit bort högskolebehörigheten ifrån yrkesprogrammen? Om man inte väljer att läsa till extra. Helt idiotiskt...

Tänk till före.
Det finns ingen möjlighet att ta ett sabbatsår? Kanske åka till usa och läsa ett år på high school? Göra något helt nytt helt enkelt?

Tänk till före.
Det finns ingen möjlighet att ta ett sabbatsår? Kanske åka till usa och läsa ett år på high school? Göra något helt nytt helt enkelt?

Precis!
TS: Jag tog ett sabbatsår mellan 9an och gymnasiet. Eller jag började gymnasiet på hemorten men jag var fruktansvärt skoltrött och var nästan aldrig där. Så jag hittade ett hästjobb istället, slutade skolan och började om nästa år på en annan ort. Jag gick ut med riktigt bra betyg och trivdes superbra i skolan, det hade jag inte gjort om jag gått direkt...

Nu är kanske inte hästjobb aktuellt, men kan han göra någon slags praktik nånstans, eller som Piek föreslår åka och plugga i USA eller något annat land?

När mina barn skulle välja gymnasielinje så sa jag till dem att välja det som verkade roligast. Den tiden i livet då man går på gymnasiet är väldigt ofta jobbig på många sätt ändå när man ska gå ifrån att vara barn till att vara vuxen och då behöver man något i livet som är roligt. Idag spelar det egentligen ingen roll vad man går på gymnasiet för möjligheterna att läsa vidare är oändliga iallafall. Visst, man kanske behöver läsa in något/några ämne när man kommer på efter att ha jobbat några år att man vill börja plugga men gör det något då? Jag tycker faktiskt inte det. Jag ser det faktiskt som en fördel att man i lugn och ro kan komma in i pluggandet igen så att man har fräschat upp de kunskaperna igen tills man ska påbörja sin utbildning.

Min son var oändligt skoltrött och han avskydde skolan nästan ifrån början. Jag fick motivera och inspirera honom varenda dag för att han skulle gå dit. Han hade helt enkelt alldeles för lätt för sig och allting var tråkigt för han fick aldrig några utmaningar. De utmaningar han fick i livet fick han bakom dataskärmen hemma. En dag när han gick i ettan på gymnasiet kom han hem och berättade med glittrande ögon; -det var svårt mamma! Det var svårt! Äntligen var det något som inte var så enkelt så att det var tråkigt. Några månader efter studenten blev han headhuntad av ett företag och idag 4 år efter han tog studenten har han kommit upp sig rejält på det företaget. Jag tror inte alls att han ångrar sitt val att välja en linje som han tyckte verkade rolig och intressant. Snarare tvärtom. Det gav honom den chansen han behövde för att blomma ut och visa vad han faktiskt kunde och var bra på och han gick ut med strålande betyg.

Min dotter har alltid tyckt skolan var ganska rolig eller iallafall kompisarna, själva skolarbetet var väl inte så kul men hon låg i och hade helt otroliga betyg när hon slutade nian. Även till henne sa jag att hon skulle välja det hon tyckte verkade roligt men hon tyckte inte att någon linje verkade rolig så till slut valde hon den som verkade minst tråkig. Hon ångrar inte alls att hon valde den linjen även om hon insåg att hon inte alls ville jobba med det hon utbildade sig för utan hon hade andra planer. Att hon tyckte att utbildningen var kul gjorde det enklare att få superbra betyg så att hon kunde ta sig vidare på dem. Hon jobbade ett år efter gymnasiet och hon har nu precis börjat andra året på universitet. Trots att hon inte valde linje utefter att hon skulle plugga vidare så gjorde hon det iallafall och hon behövde inte läsa in något ämne ens.

Jag själv valde också en gång linje utefter vad som verkade kul och intressant och det har jag inte heller ångrat för även om man inte jobbar med det man utbildar sig för då så är inte kunskap tung att bära och det kommer alltid tillfällen då man får nytta av sina kunskaper. Jag gick dessutom en tvåårig linje (de flesta linjerna var det i slutet av åttiotalet) och läste några år senare in "tredje året" som fanns att gå då och då kunde man läsa in de ämnena man behövde för att komma in på högskola/universitet. Jag tyckte att det var jättebra att gå det året för då kom jag igång med pluggandet igen, något man snabbt tappar.

Så mina råd är:
Ta reda på vad linjerna faktiskt innehåller. Jämför vilka ämnen som läses och hur mycket och jämför ev. praktikperioder osv.
Uppmuntra honom att verkligen fråga de eleverna som faktiskt går där hur de trivs och vad de gör när de är och hälsar på på gymnasiet. Det är ju de som vet hur skolan faktiskt är och hur mycket pluggande det är. Utnyttja alla tillfällen ni får att hälsa på i gymnasieskolan.
Förklara för honom att det skiljer sig väldigt mycket att gå i nian och att gå på gymnasiet. Det är annorlunda upplägg och det ska vara så att eleverna behandlas som de vuxna eller nästan vuxna elever de är. Med andra ord får de ta mer eget ansvar och det är mer självständigt pluggande.
Uppmuntra honom att ligga i med skolan nu så att han faktiskt kan välja en linje han tycker är intressant och inte tvingas gå den linje som han råkar komma in på. Han ska ju kunna välja, inte bli tilldelad.

Att han ska veta vad han vill göra sen NU är det väldigt liten risk för, det är inte många som går i 9:an som ens har en susning. Utan det är föräldrar och syvare som försöker intala dem vad de vill göra.

Och för er som tycker det måste förberedas för högskola och/eller resa utomlands för att plugga så är det kanske inte rätt för en kille som är skoltrött OCH utreds för diagnoser. Det är skillnad på skoltrött och skoltrött och samtidigt ha svårt för skolan.

Mitt förslag är att hitta ett yrkesprogram på en skola med bra resurser. Vad har de för pedagogik, jobbar man problembaserat, finns det bra hjälp av kurator och specialpedagog? Det finns lärlingsprogram och det finns "yrk-program" där man läser med ett vanligt program men plockar bort vissa tyngre kurser och målet är att bli anställningsbar.

Men som sagt var, börja med att besöka skolor och försök hitta rätt skola med bra resurser och bra lärare.

Att han ska veta vad han vill göra sen NU är det väldigt liten risk för, det är inte många som går i 9:an som ens har en susning. Utan det är föräldrar och syvare som försöker intala dem vad de vill göra.

Och för er som tycker det måste förberedas för högskola och/eller resa utomlands för att plugga så är det kanske inte rätt för en kille som är skoltrött OCH utreds för diagnoser. Det är skillnad på skoltrött och skoltrött och samtidigt ha svårt för skolan.

Mitt förslag är att hitta ett yrkesprogram på en skola med bra resurser. Vad har de för pedagogik, jobbar man problembaserat, finns det bra hjälp av kurator och specialpedagog? Det finns lärlingsprogram och det finns "yrk-program" där man läser med ett vanligt program men plockar bort vissa tyngre kurser och målet är att bli anställningsbar.

Men som sagt var, börja med att besöka skolor och försök hitta rätt skola med bra resurser och bra lärare.

Jag håller med. Hellre att göra något som stärker självförtroendet än något som får honom att tappa det.

Det finns yrkesutbildningar med inriktning just för personer med.ADHD.
Det kan vara något.

Tack allihopa för era synpunkter och råd!
Pojken har fått titta här på svaren nu och första komentaren var " oj, vad dom bryr sej om mej!" :)

Vi har bestämt att vi ska kämpa på tillsammans och försöka få godkänt i alla ämnen och gärna högre betyg i så många som möjligt men utan att det är något annat än en bonus.

Vi har kollat på gymnasiesidor och det han nu kommit fram till är att han vill göra något tekniskt så det ska vi titta vidare på.

Tack så jättemycket för hjälpen!!

Dagens skolsystem gör det ju tyvärr väldigt svårt att ändra sig senare i livet om man väljer en mer praktisk utbildning.
Det ställs idag höga krav på att ungdomar ska veta vad de vill många år framåt så att de väljer rätt utbildning, med rätt kurser som med rätt betyg kan ta dem in på rätt universitetsutbildning.

I övrigt är jag verkligen för yrkesinriktade program eller program med inslag av praktiska kurser som kan lätta upp.

Jag skulle råda er att fundera över om det är troligt att han vill läsa vidare senare (och i så fall till vad?) eller skulle han vara nöjd i ett yrke han kan få via yrkes/lärlingsutbildning?

Och som sagt, studieuppehåll finns ju också om det behövs betänketid :)

Så att gå ett yrkesprogram leder väldigt, väldigt ofta till mer plugg. I min klass är det 7 av 35 som jobbar med det yrke vi utbildade oss till och då var ALLA extremt motiverade under studietiden. Nu är det fyra år sedan vi gick ut...

Fast det är väldigt mycket lättare att läsa behörighetsgivande ämnen när man är 20+ och motiverad för att komma in på en utbildning man vill än när man är 15 och skoltrött/tonårsaktig/har dyslexi/är allmänt less.

Jag gick teoretiskt program direkt efter gymnasiet (natur, bytte sen till samhälls) eftersom min mamma ville det. Hade jag fått välja hade jag gått något hästinriktat eller vårdprogrammet. Gick ut med VG i snitt trots att jag nästan var mer borta än i skolan.

Har nu, 5 år efter studenten, varit ute och rest, jobbat, pluggat och läst behörighetsgivande basår för ett program jag kom på jag ville gå. Blev antagen för en vecka sedan och ska på upprop idag.

Ångrar verkligen ingenting förutom att jag inte läste något jag ville göra, plugga kan man alltid göra senare om man vill!

Det ställs idag höga krav på att ungdomar ska veta vad de vill många år framåt så att de väljer rätt utbildning, med rätt kurser som med rätt betyg kan ta dem in på rätt universitetsutbildning.

Man kan ta sig in på utbildningar även utan toppbetyg. Finns t.ex. högskoleprov man kan skriva.

Hoppas det går bra för bonussonen! Jag tycker som de flesta andra att det vore en god idé för honom att gå någonting han tycker är roligt.

Läsa in behörighet till eventuella utbildningar han vill gå kan han alltid göra senare!

Dagens skolsystem gör det ju tyvärr väldigt svårt att ändra sig senare i livet om man väljer en mer praktisk utbildning.
Det där får du förklara. Jag som anser att det är väldigt enkelt att ändra sig senare i livet. Jag har träffat flera vuxna som helt och hållet har ändrat bana i livet och gått in i långa studier vid 30+.
gulan

Nya gymnasiet (Gy2011) innebär att man inte får full behörighet om man läser yrkesförberedande program samtidigt som komvux i praktiken nästan lägger ner så för de som går på gymnasiet nu kommer det bli tuffare än vad det är idag.

Å andra sidan så är inte det en anledning att välja ett studieförberedande program om det inte är vad man känner för, åren på gymnasiet är kämpiga ändå.

Till TS, kul att han uppskattade tråden och alla tipsen. Hoppas ni hittar rätt och ställ krav på skolorna och ffa som jag skrev innan, ta reda på vilka resurser som finns i form av hjälp och stöd i de kurser som är tuffa.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 826
Senast: Anonymisten
·
Övr. Barn Sonen född -16 har redan stora problem i skolan, det är mycket slagsmål och skolpersonalen verkar inte ha någon koll på hur och varför...
2 3
Svar
59
· Visningar
15 591
Senast: Milosari
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
6 382
Senast: Grazing
·
Skola & Jobb 15 år i vården blev det men nu säger kroppen tvärstopp, ALLT gör ont, hela tiden. 3 omgångar av vad jag förstått i efterhand var...
2 3
Svar
47
· Visningar
7 743
Senast: fejko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar