Min dotter, som nu går i åttan, har börjat prata om att gå på ridgymnasium på en ort som ligger långt hemifrån. Jag förstår, pga ställets inriktning och en del annat, att hon vill gå just där och allt jag kunnat hitta säger att det är ett bra ställe. Frågan är hur det funkar att flytta långt hemifrån redan som (knappt) 16-åring, någon som har erfarenheter att dela med sig av? Vill gärna ta del av erfarenheter både av er som flyttat hemifrån så tidigt själva och er som har barn som gjort det. Själv tycker jag att det känns lite läskigt att tänka sig min dotter "helt ensam", och också lite sorgligt att så att säga redan mista henne (även om jag inte vill att det sistnämnda skall ha någon som helst inverkan på hennes utbildningsval). Hon vill också ha hästen med sig, och jag undrar om det kanske kan bli lite mycket att ta hand om både sig själv och en häst när man varit van vid att vara "barn" och få rätt mycket serverat hemma?
Som person är hon rätt sansad och ansvarsfull, men också lite lat och slarvig - som tonåringar är mest kanske? Hästen kan hon gå genom eld och vatten för, och kan lätt gå upp klockan fem på morgonen för att tävla en söndag, samtidigt som hon är svår att få upp ur sängen klockan sju en vanlig vardag...
Jag kommere ju sakna henne gränslöst om (när) hon flyttar, men det är inte riktigt det som är frågan här, utan erfarenheter av hur och om det rent praktiskt kan fås att fungera. Skolan har någon form av elevhem/boende att erbjuda, åtminstone för förstaårselever.
Som person är hon rätt sansad och ansvarsfull, men också lite lat och slarvig - som tonåringar är mest kanske? Hästen kan hon gå genom eld och vatten för, och kan lätt gå upp klockan fem på morgonen för att tävla en söndag, samtidigt som hon är svår att få upp ur sängen klockan sju en vanlig vardag...
Jag kommere ju sakna henne gränslöst om (när) hon flyttar, men det är inte riktigt det som är frågan här, utan erfarenheter av hur och om det rent praktiskt kan fås att fungera. Skolan har någon form av elevhem/boende att erbjuda, åtminstone för förstaårselever.