Gueriniere - nån som läser nu?

Sv: Gueriniere - nån som läser nu?

Så min hjärna föreslog just för mig att en ung häst med tendens att hänga på handen nog kan må bra av att trava i måttligare tempo för att lära sig att vänta på ryttaren och lyssna på ryttaren. Att trava den framåt så som han rekommenderar den känsligare hästen gör det ju inte lättare att hålla in den senare när det så är dags.

Touche:bow: - det går inte att förhålla en häst i obalans - och är den stärkt i obalans :eek:
- då vill det till en stång.... :o
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Gueriniere - nån som läser nu?

En häst som får upp huvudet blir mer bogfri och får lättare att få in bakbenen under sig då det skapas mer plats. Genom att träna på att hästen får upp huvudet (i början utan krav på form/böjning) skapar goda förutsättningar för att sedan kunna få fram ett bra rytmiskt steg och sedan undertramp.

Med "vi" menar jag mig själv och hästen i första hand, sedan givetvis min tränare som undervisar mig i denna teknik, och han i sin tur är väldigt influerad av Gueriniere.

Låter franskt

Läs inledningen i Camilla H's låsta tråd hur den uppresta halsen i själva verket hindrar bakdelen

samt att det felböjer pilbågen
 
Sv: Gueriniere - nån som läser nu?

När hästen blir låg och tung i handen gör man ett uppresande tygeltag. Om huvudet kommer för lågt blir hästen nämligen framtung. Om man dock inte ger efter direkt när (eller snarare innan) hästen höjer huvudet blir hästen inte lättare i handen, det handlar inte om att förkorta tygeln och hålla ihop hästen utan förmå hästen att bära sig själv utan att lägga någon vikt i handen.

Lång och låg förekommer inte i äldre ridlitteratur, det är inte mycket idé att leta (letar man tillräckligt länge kan man dock få bekräftelse för vilka åsikter som helst i äldre litteratur, jämför med bibeln). Problemet är att vi läser verken utifrån vår egen ståndpunkt och söker bekräftelse på personliga åsikter och på det som alla tar som självklara inslag i ridning i vår tid. Om man ska kunna tolka texten rätt och "läsa mellan raderna" måste man veta hur ridningen såg ut när boken skrevs och hur människorna tänkte och levde (vilket är nog så svårt). Alla skolor och inríktningar av dressyr påstår sig härstamma från Xenofon och Guerniere. Det centrala i dessa metoder är eftergift och lätthet, med målet en häst som går samlad och rest på hängande tygel, så att hästen ser ut som att han gör allting "av sig själv".

Observera i texten att hästen utbildas för hjälperna först, böjs och höjs innan man över huvud taget börjar fundera på huvudets position! Numera vill man ofta ha hästen på tygeln i en ganska låg form och sedan höja successivt. Lösningen med den unga hästen i den gamla skolan är istället att arbeta korta pass med upprepade vilopauser emellan då han ju inte kan gå högt så länge utan att bli trött i musklerna. Att sitta och arbeta hästen lågt sätter hästen på framdelen, men var funktionellt på 1800-talet då målet var en fälthäst eller en häst passande för jaktridning, som ju inte skulle gå i samling. När dressyrridningen återupptogs i slutet av 1800-talet tog man inte tillbaka de gamla lärorna utan vidareutvecklade istället den nya fältridningen.

Ulrika
 
Sv: Gueriniere - nån som läser nu?

Att den är framtung beror ju på att den inte jobbar bak-
antingen springer den bara eller så är den för loj- att den lär sig att bjuda är viktigast- utan styrfart- ingen ratt
Ja, inte säger jag emot dig. Men mitt inlägg handlade om att det inte alltid bara är RYTTAREN som SKA SE TILL att den jobbar bra bak, genom att nå hästen mentalt så kan man få den att SJÄLV se till att jobba bak för att den INTE FÅR ta stöd i handen fram. Självbärighet, pratar vi ju om. För mig är det inte ett enbart fysisk tillstånd där MUSKLERNA lärt sig att bära sig själv. Hästen har ju en hjärna också.

/Camilla
 
Sv: Gueriniere - nån som läser nu?

intressant

och ja man får väl titta på kopparsticken och se....
 
Sv: Gueriniere - nån som läser nu?

Jag skrev lära sig. inte muskelminne;)
vi pratar ju med hästen o berömmer rätt betéende.

Var det den som inte bjöd som la sig på handen?
Om man inte ger den ngt att hänga i så...

Jag tror att han menar- som man gör idag. komma till ett lagom arbetstempo- för den individen.
 
Sv: Gueriniere - nån som läser nu?

Ibland är det lite svårt att förstå om du invänder mot det man skriver eller inte. Sorry, vi menar nog rätt så samma sak här. Jag är också helt inne på att finns det inget att hänga i så kan inte hästen hänga i handen.

/Camilla
 
Sv: Gueriniere - nån som läser nu?

Jag vet inte om du har rätt för jag är inte tillräckligt påläst. Men man får inte glömma att ridningen utvecklats som allt annat och det kan vara därför man gick vidare som man gjorde med dressyren.

Tex så om man sett hoppsitsarna längre tillbaka så förstår man att det är av godo att ridningen utvecklas:grin:
 
Sv: Gueriniere - nån som läser nu?

Att den är framtung beror ju på att den inte jobbar bak-
antingen springer den bara eller så är den för loj- att den lär sig att bjuda är viktigast- utan styrfart- ingen ratt:grin:

Att en är framtung betyder ENBART att hästen inte har lärt sig att den inte får hänga i tygeln.
 
Sv: Gueriniere - nån som läser nu?

Låter franskt

Läs inledningen i Camilla H's låsta tråd hur den uppresta halsen i själva verket hindrar bakdelen

samt att det felböjer pilbågen

Japp, det är franskt.
Det handlar inte om att alltid rida hästen i en upprest form. Det handlar om att några veckor utbilda hästen till att inte bli tung i framdelen. Detta tar inte hästen skada av. När hästen lärt sig att bära upp sitt huvud, arbetar man med det andra (pilbågen som du kallar det). Alla har vi olika vägar att gå, men denna väg är ganska logisk om man tänker efter,då hästen utbildas i att klara en sak i taget.
 
Sv: Gueriniere - nån som läser nu?

Jag vet inte om du har rätt för jag är inte tillräckligt påläst. Men man får inte glömma att ridningen utvecklats som allt annat och det kan vara därför man gick vidare som man gjorde med dressyren.

Tex så om man sett hoppsitsarna längre tillbaka så förstår man att det är av godo att ridningen utvecklas:grin:

Tyvärr har ridningen utvecklats lite för mycket, med metoder som inte är de bästa. Idag vill man ha snabba resultat, god lönsamhet och vinna tävlingar. Det är därför som vi är så intresserade av hur ridningen såg ut innan den blev ett tävlingsmoment.
 
Sv: Gueriniere - nån som läser nu?

Ja, ibland får man sätta en komponent åt sidan för att nå en annan.

Min häst är högställd och gick gärna som en stjärnkikare med sänkt rygg och sk. tekanneform, dvs han drog in mulen.

Alla tränare jag red för ville att jag skulle jobba honom tålmodigt neråt-framåt vilket förstås var rätt enligt alla FYSISKA regler. Men trots det ville min häst krypa uppåt. Visst en bättre ryttare skulle ha gjort ett bättre jobb, men det var min häst och jag som red och det var de förutsättningar vi hade. Då började en del av dessa tränare prata gramaner och det ville jag verkligen inte.

Så red jag för min underbare NH-tränare som tyvärr bor för långt bort. Han bad mig istället att höja handen och ta upp huvudet i luften ännu mer (tänk extremt felaktigt riden töltande islandshäst) och driva på när min häst höjde huvudet. Jag höll alltså inte emot, jag bestraffade inte, jag bara bad om lite mer av både huvudhöjd och fart. Min häst blev fullkomligt paff och efter bara en liten stund ville han sänka huvudet vilket ju är det vi vill att de ska! Att de ska VILJA i den riktningen. Då följde beröm och jag red på som vanligt. Ganska snart slutade han att följa sin exteriör (dvs det var lätt för honom att höja huvud/hals) och istället börja tänka. Dvs vi nådde honom MENTALT för att sedan ha bättre förutsättningar att nå honom FYSISKT.

För mig är det det bästa - jag behövde inte brottas med honom jämt utan vi tog det en gång rejält och sedan med korta återkommande upprepningar (nu aldrig) för att sedan kunna rida honom med bättre kommunikation.

/Camilla
 
Sv: Gueriniere - nån som läser nu?

Tyvärr har ridningen utvecklats lite för mycket, med metoder som inte är de bästa. Idag vill man ha snabba resultat, god lönsamhet och vinna tävlingar. Det är därför som vi är så intresserade av hur ridningen såg ut innan den blev ett tävlingsmoment.

Att hoppsitsen utvecklades tackar nog hästarna för.:cool:
Det visar väl att man inte förr hade alla svar eller att ridningen allltid var så optimal.
Det är väl naturligt att även ridning som annan idrott utvecklas:confused: Varför ska ridning vara exakt som för 200 år sen?

Det kan vara intressant att studera, självklart men varför tro att all utveckling är av ondo?
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Gueriniere - nån som läser nu?

Att hoppsitsen utvecklades tackar nog hästarna för.:cool:
Det visar väl att man inte förr hade alla svar eller att ridningen allltid var så optimal.
Det är väl naturligt att även ridning som annan idrott utvecklas:confused: Varför ska ridning vara exakt som för 200 år sen?

Det kan vara intressant att studera, självklart men varför tro att all utveckling är av ondo?

All utveckling är inte av ondo, särskilt inte hoppsitsen. Vad jag pratar om är bl.a rollkur, hästar med spänd överlinje, sprättande ben, gramantyglar, skarpa bett, hårt hopdragna nosgrimmor, sår efter sporrar, munskador osv. Det är enligt mig av ondo!!
Men det behöver vi inte diskutera i denna tråd.
För 200 år sen hade man ridning som konstform mer än tävlingsform. Om vi kan plocka det bästa av detta så är väl det bra?!? Jag förstår inte din negativa ton här...
Kan du bevisa att det inte var bra ridning för 200 år sen å andra sidan? Varför ska allt ha blivit bättre egentligen? HAr du tänkt på att det kanske inte är så, att vissa saker kan ha utvecklats fel bara för att människan vill nå resultat. Att det inte skonar hästen?
 
Sv: Gueriniere - nån som läser nu?

Nu var du lite rolig.
vem har inte sett gamla bett:eek: eller sporrar för den delen.

förr var hästen en stridsmaskin- bara o bodde i källaren.

aga av barn var kutym
 
Sv: Gueriniere - nån som läser nu?

Det fanns väldigt mycket olika ridning för 200 år sen. Vad menar du, exakt, för ridning?

Hästen var som axel säger en stridsmaskin och ett transportmedel.

Som sagt, gå på museum och titta på utrustningen:crazy:

Det fanns mängder av hästovänliga metoder inte minst när det gällde vagnshästar.:crazy: för att herrskapen skulle åka tjusigt.
Gruvponnyer var ett annat fenomen.
Varför tror du att man var mer hänsynsfulla inom ridningen:confused:

Nej du, det där är romantiska drömmar om att världen var bättre förr, inget annat. Se dej om idag, det finns mycket bra ridning och bra hästhållning, finns ingen anledning att sukta efter en tid som knappast var roligare för varken människor eller hästar.
 
Sv: Gueriniere - nån som läser nu?

Det fanns väldigt mycket olika ridning för 200 år sen. Vad menar du, exakt, för ridning?

Hästen var som axel säger en stridsmaskin och ett transportmedel.

Som sagt, gå på museum och titta på utrustningen:crazy:

Det fanns mängder av hästovänliga metoder inte minst när det gällde vagnshästar.:crazy: för att herrskapen skulle åka tjusigt.
Gruvponnyer var ett annat fenomen.
Varför tror du att man var mer hänsynsfulla inom ridningen:confused:

Nej du, det där är romantiska drömmar om att världen var bättre förr, inget annat. Se dej om idag, det finns mycket bra ridning och bra hästhållning, finns ingen anledning att sukta efter en tid som knappast var roligare för varken människor eller hästar.

I den här tråden diskuterar vi Gueriniere om någon har missat det....
Och jag skrev just att vi ska ta de GODA sakerna från den gamla tiden och anamma dem igen. INTE de dåliga. Dvs hur man kan utbilda hästar på ett korrekt och för hästen logiskt sätt. Läs boken vi talar om och återkom gärna när du har fler synpunkter på att det de gjorde var helt felaktigt och dåligt. Var för övrigt och tittade på en GP-Special förre helgen med Sveriges Elitryttare. Inte så kul att beskåda framridningen.... AJ:cry:

(Annars kanske man kan snegla åt indianderna, som red utan vare sig sadel, bett eller sporrar förr i tiden.)
 
Sv: Gueriniere - nån som läser nu?

Det fanns väldigt mycket olika ridning för 200 år sen. Vad menar du, exakt, för ridning?

Hästen var som axel säger en stridsmaskin och ett transportmedel.

Som sagt, gå på museum och titta på utrustningen:crazy:


Fanns det verkligen det? (Mycket olika ridning.) Hur pass utspridd hade ridningen blivit över världen?

Hursomhelst så tycker jag det är bra att ta lärdom av det förflutna så långt det är möjligt - lära av sina "misstag" och försöka nyttja det som var bra! :)
Men riktigt långt tillbaka finns det ju inte så mycket dokumenterat, svårt att få en helhet om det bara finns enstaka böcker att utgå ifrån kunskapsmässigt?
 
Sv: Gueriniere - nån som läser nu?

Förresten, när vi ändå är inne på ämnet så kanske det finns någon mer påläst som kan bekräfta/dementera:

För ett par hundra år sen så var det väl vanligt att hästarna levde betydligt längre?
Att någon av de stora mästarna t ex hade en häst som blev över 40, att det var vanligt att en och samma häst följde med under hela rid-/stridskarriären?
 

Liknande trådar

Hundhälsa Det verkar ju numera generellt finnas en övertro på att blandraser är friskare än renras hos gemen man och nu pekar en studie på att så...
5 6 7
Svar
124
· Visningar
8 240
Senast: YlvaG
·
Övr. Barn Jag och barnen ska resa. Jag kollar på vilka dokument som behövs. Vissa länder kräver ju medgivande från den andra vårdnadshavaren. Vi...
Svar
14
· Visningar
1 979
Senast: Rosett
·
Kropp & Själ Läste en artikel och såg då detta. Finns det någon mer som över huvud taget hört talas om detta? Jag känner jag inte har en i närheten...
Svar
0
· Visningar
319
Senast: 95johsv
·
Samhälle Synpunkter på det? Jag läste någonstans att Sverige toppar Europa med mest korttransaktioner per capita. Vet inte om Swich räknas som...
18 19 20
Svar
385
· Visningar
14 872
Senast: Inte_Ung
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp