Gueriniere - nån som läser nu?

Sv: Gueriniere - nån som läser nu?

all text tolkar man ju utifrån sina tidigare kunskaper.

Som man ser här så kan samma text "bekräfta" alla möjliga varianter om man bara vill :angel:
Jag menar inte att bekräfta något, utan försöker förstå hur G kan ha tänkt och hur det kan ha sett ut då.
Så det är du som tolkar in form.

Ja, jag valde fel ord. Jag menade inte form som i FORM som det används i ridning. Fel av mig. Jag skulle naturligtvis valt ordet "position".
 
Sv: Gueriniere - nån som läser nu?

Jag menar inte att bekräfta något, utan försöker förstå hur G kan ha tänkt och hur det kan ha sett ut då.


Ja, jag valde fel ord. Jag menade inte form som i FORM som det används i ridning. Fel av mig. Jag skulle naturligtvis valt ordet "position".

Nu var det här flera sidor sedan, men det spelar ingen roll om du säger form eller possition om G endast pratar om stegets längd och aktivitet och inte bryr sig om hållningen
 
Sv: Gueriniere - nån som läser nu?

hmm, okej.
Jag ser nu hur du menar.
G pratar inte om huvudet nånstans - jag antog (tolkade :angel:) att han menade att korta up steget med handen och då antog jag att huvudet automatiskt höjs i o med att han använder bridoon...
Men jag ser nu när jag läser igenom hela kapitlet igen att det står inte NÅT om HUR han gör detta (heller). Bara genom att använda Bridoon istället för stång. Följden av att använda bridoon istället för stång tolkade jag som att hästen höjer huvudet då det är min uppfattning om den vedertagna kunskapen om bridoonens inverkan.

I paragrafen under tidigare citad text skriver han såhär (min fetstil):
"When the horse begins to obey the hand and the legs without the help of a lunge or the whip, it must then - and not before - be taken without the lunge in a straight line, outside the circle, in order to straighten it, i.e. to teach it to walk straight and to become familiar with the terrain."

Så det kan mycket möjligt vara så att det är linföraren som "gör" allt och ryttaren åker med tills hästen har hittat takten och inte hänger i tygeln. Till dess kanske ryttaren inte ens tar i tygeln? Men nånstans måste ju hästen lära sig genom överföring av hjälper tycker man.

För att få en bild av hur G och folk ur den tiden red den unga oridna hästen måste jag nog söka fler källor. Det är ganska svårt enbart utifrån vad han skriver, just för att det inte är så jättemycket han skriver om ämnet. Han förutsätter att läsaren underförstått vet vad han menar med mycket. Det tycker jag är en stor brist i hans text just för att vi idag inte rider på samma sätt som då, och just för att det då gör att texten går att tolka lite för mycket. Vedertagen kunskap kan ju se mycket olika ut idag - G antog nog inte att ridningen skulle förändras så mycket när han skrev detta att han skulle behöva gå ner på "dagisnivå":D.
 
Sv: Gueriniere - nån som läser nu?

Japp. Det är ett bra tips. Jag kan försöka mig på att kolla upp Duke of Newkastle. Jag har även fått lite fler tips som kan vara användbara...

Littertursemineriet om Gueriniere's Horsemanship fortsätter... :)

Vi har ju massa massa kapitel kvar :bump:
 
Men det gör vi nog som människor rent generellt, altså tar för givet att vi är överens om "basic assumptions" dvs olika grundantaganden.

Sedan är dessa grundnatagenden - absolut de enda rätta :angel: :D

och dem har vi ju utifrån var erfarenhet

Jag själv rider inte franskt - jag själv kortar upp takten med sitsen först och främst. Men jag som alla andra kan ju få texten att stämma med min bild :angel:

Kort sagt - vi är människor :D
vad jag är intresserad av - red de som det ser ut på kopparsticken???
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Gueriniere - nån som läser nu?

Nu handlade det om inridning av hästen- där man mest bara är följsam med sitsen- för att inte hindra den.:rofl:
 
Sv: Gueriniere - nån som läser nu?

Gustav lV Adolf hade väl kusar eller var det Karl Xll:angel:


Gustav II Adolf hade hästen Streiff, det är den som numera står uppstoppad på Livrustkammaren.Kopierat från Livrustkammarens hemsida:
Streiff var Gustav II Adolfs häst i slaget vid Lützen 1632. Under slaget träffades Gustav II Adolf först av en kula som krossade hans vänstra arm. Streiff fick ett skott i halsen och blev svår att styra. Det var dimmigt och rökigt. Den svenske kungen kom bort från sina trupper. Han träffades av ett skott i ryggen och föll av hästen. Ytterligare ett skott i tinningen blev hans död. Streiff återvände till de svenska trupperna skadad och utan ryttare.

Streiff var köpt från och uppkallad efter överste Johan Streiff von Lauenstein. Streiff kostade 1000 riksdaler. Det var en enorm summa för en häst. Ett vanligt pris för en häst på den tiden var mellan 70-80 riksdaler. Köpesumman för Streiff motsvarar trettio årslöner för en ung målare. Han var en oldenburgare, en hästras som ansågs vara kraftig och stark.

Streiff var med i sorgetåget med Gustav II Adolfs balsamerade kropp genom Norra Tyskland. Som mest deltog över tusen personer och lika många hästar. Under resan ordnades sorgegudstjänster. Till högtidligheterna i hamnstaden Wolgast hade fanor och schabrak med broderade landskapsvapen tillverkats.

Streiff dog i Wolgast 1633. Efter Streiffs död konserverades huden och den monterades på en trästomme. På sin rygg bär Streiff en röd bomsadel, en nyårsgåva från drottning Maria Eleonora till Gustav II Adolf.


Och Karl den XI hade hästen Brandklipparen, som sedan gick i arv till Karl XII.

Immer
 
Sv: Gueriniere - nån som läser nu?

Fast det var inte samma häst kungarna hade utan olika hästar med samma namn, (dvs Brandklipparen), annars hade den blivit mycket gammal.......

Klippare kallades typen av häst, troligen nordsvensk. I alla fall en ganska liten inhemsk ras. Brand skulle visst ha med färgen att göra om jag minns rätt.
 
Sv: Gueriniere - nån som läser nu?

Måste bara säga att min erfarenhet av fransk ridning inte är att inte använda sitsen. Tvärtom - strävan att "bli en kentaur" bli ett med hästen, följsam och lätt så att hästen följer de minsta indikationer från hjälperna. Min bild. /:cool:


Jag själv rider inte franskt - jag själv kortar upp takten med sitsen först och främst. Men jag som alla andra kan ju få texten att stämma med min bild :angel:
 
Sv: Gueriniere - nån som läser nu?

Måste bara säga att min erfarenhet av fransk ridning inte är att inte använda sitsen. Tvärtom - strävan att "bli en kentaur" bli ett med hästen, följsam och lätt så att hästen följer de minsta indikationer från hjälperna. Min bild. /:cool:

Fast det är ju just strävan..
Är man inne på CR t ex så vill man ju nästan uteslutet rida för sitsen redan från början, medans man inom klassiskt franskt inte vill riskera att hästen blir okänslig för sitsen innan den är skolad nog att svara för endast den?
 
Sv: Gueriniere - nån som läser nu?

Måste bara säga att min erfarenhet av fransk ridning inte är att inte använda sitsen. Tvärtom - strävan att "bli en kentaur" bli ett med hästen, följsam och lätt så att hästen följer de minsta indikationer från hjälperna. Min bild. /:cool:

Självklart.
Man använder bara inte sitsen likdant
 
Sv: Gueriniere - nån som läser nu?

Måste bara säga att min erfarenhet av fransk ridning inte är att inte använda sitsen. Tvärtom - strävan att "bli en kentaur" bli ett med hästen, följsam och lätt så att hästen följer de minsta indikationer från hjälperna. Min bild. /:cool:

Det som jag har markerat med fet stil - tror du att det är något unikt för just det franska systemet?
Tror du inte att alla har det målet med sin ridning?
Tror du att det franska systemet är den enda vägen till det målet?

Jag har klurat lite på detta för det här är en intressant tråd på många sätt.

Alla har sin bild och sitt idel och sin teori och sitt system och tolkar allt utifrån detta bias (länk bra förklaring) ( för den som inte orkar länken = ung. förutfattad mening)

Såhär skiver helan

En häst som får upp huvudet blir mer bogfri och får lättare att få in bakbenen under sig då det skapas mer plats. Genom att träna på att hästen får upp huvudet (i början utan krav på form/böjning) skapar goda förutsättningar för att sedan kunna få fram ett bra rytmiskt steg och sedan undertramp.

.

Det är ju helans sanning utifrån sin tränare dennes teori och bias.

Jag svarar :
Låter franskt

Läs inledningen i Camilla H's låsta tråd hur den uppresta halsen i själva verket hindrar bakdelen

samt att det felböjer pilbågen

helan svarar
Japp, det är franskt.
Det handlar inte om att alltid rida hästen i en upprest form. Det handlar om att några veckor utbilda hästen till att inte bli tung i framdelen. Detta tar inte hästen skada av. När hästen lärt sig att bära upp sitt huvud, arbetar man med det andra (pilbågen som du kallar det). Alla har vi olika vägar att gå, men denna väg är ganska logisk om man tänker efter,då hästen utbildas i att klara en sak i taget.

Jag orkar inte käbbla emot - utan envar får bli salig på sin tro

Det kan ju vara så att helan har rätt i sin tolkning ( även om jag inte håller med biomekansikt :angel: ) - hennes tränare var ju inspirerad av Gueriniere - å andra sidan så sår det ingen ting om huvudet i texten och hur mycket ridning i världen grundar sig inte på Gueriniere tom SRS och det helan beskriver är inte deras väg:crazy:
:angel:

Vad är min poäng :confused:

Jo att alla tror givetvis på sin egen väg, ibland som den enda sanna och då kan det bli rätt hetsigt här :D som ni kanske har märkt.:angel:

Jag orkar inte bry mig om det enda rätta

Jag bara konstaterar att Helan (franskt) löser det med handen - att lyfta huvudet; alltså fokus på handen - halsen - huvudet

medan SRS löser det på andra sätt - aktivera bakifrån - ffa aktivera med skänkeln, men med halvhalter med mage överskänkel. Fokus överskänkel mage. Alltså själva inverkan sker med sitsen

Hur guriniere gjorde framgår ju inte bar att han vill skona munnen


( jag knöt ihop denna säck dåligt - koffeinbrist :angel: )
 
Senast ändrad av en moderator:
Jo, det var samma häst. Brandklipparen blev jättegammal.
http://www.nordiskridhast.se/eva_artikel.htm

Immer

Jag hörde ett radioprogram om bla detta för inte så väldigt länge sen, det handlade om något annat men man kom bla in på detta. Enligt historikern i programmet så tror man numera inte alls att det var samma häst utan att det är ett missförstånd utifrån namnet. Det kan t o m ha varit flera olika hästar med samma färg, namnet var inte något märkvärdigt utan bara angivande av färgen (typ Brunte:idea:) och rasen: klippare.
Det blir en bättre historia om den var så gammal och historien har byggts på med tiden.

Detta var alltså vad jag hörde, man borde kanske kunna åldersbestämma "kvarlevorna" som finns.
 
Sv: Gueriniere - nån som läser nu?

Finns han inte, eller fanns, uppstoppad? Är det inte han som står på Gripsholm eller tänker jag på fel häst nu? Har för mej att man klappade på honom som barn.

I alla fall hörde jag nyss av en vän jag frågade ytterligare en historia, som hon hört, att Brandklipparen var mycket riktigt av rasen "klippare" som var en liten ras, och annars inte användes som stridshästar. Den skulle fått namnet efter att Karl XI deltog i släckningen av bränder i Stockholm. Namnet gick sedan i arv på kungens hästar och att minst två hästar varit de som omtalas som Brandklipparen.

Kanske är för mycket ot nu:o
 

Liknande trådar

Hundhälsa Det verkar ju numera generellt finnas en övertro på att blandraser är friskare än renras hos gemen man och nu pekar en studie på att så...
5 6 7
Svar
124
· Visningar
8 240
Senast: YlvaG
·
Övr. Barn Jag och barnen ska resa. Jag kollar på vilka dokument som behövs. Vissa länder kräver ju medgivande från den andra vårdnadshavaren. Vi...
Svar
14
· Visningar
1 979
Senast: Rosett
·
Kropp & Själ Läste en artikel och såg då detta. Finns det någon mer som över huvud taget hört talas om detta? Jag känner jag inte har en i närheten...
Svar
0
· Visningar
319
Senast: 95johsv
·
Samhälle Synpunkter på det? Jag läste någonstans att Sverige toppar Europa med mest korttransaktioner per capita. Vet inte om Swich räknas som...
18 19 20
Svar
385
· Visningar
14 872
Senast: Inte_Ung
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tråden för spår
  • Tångbett dåligt?
  • Konsten att välja ett bra hundnamn

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp