Sv: Gueriniere - nån som läser nu?
Måste bara säga att min erfarenhet av fransk ridning inte är att inte använda sitsen.
Tvärtom - strävan att "bli en kentaur" bli ett med hästen, följsam och lätt så att hästen följer de minsta indikationer från hjälperna. Min bild. /
Det som jag har markerat med fet stil - tror du att det är något unikt för just det franska systemet?
Tror du inte att alla har det målet med sin ridning?
Tror du att det franska systemet är den enda vägen till det målet?
Jag har klurat lite på detta för det här är en intressant tråd på många sätt.
Alla har sin bild och sitt idel och sin teori och sitt system och tolkar allt utifrån detta
bias (länk bra förklaring) ( för den som inte orkar länken = ung. förutfattad mening)
Såhär skiver helan
En häst som får upp huvudet blir mer bogfri och får lättare att få in bakbenen under sig då det skapas mer plats. Genom att träna på att hästen får upp huvudet (i början utan krav på form/böjning) skapar goda förutsättningar för att sedan kunna få fram ett bra rytmiskt steg och sedan undertramp.
.
Det är ju helans sanning utifrån sin tränare dennes teori och bias.
Jag svarar :
Låter franskt
Läs inledningen i Camilla H's låsta tråd hur den uppresta halsen i själva verket hindrar bakdelen
samt att det felböjer pilbågen
helan svarar
Japp, det är franskt.
Det handlar inte om att alltid rida hästen i en upprest form. Det handlar om att några veckor utbilda hästen till att inte bli tung i framdelen. Detta tar inte hästen skada av. När hästen lärt sig att bära upp sitt huvud, arbetar man med det andra (pilbågen som du kallar det). Alla har vi olika vägar att gå, men denna väg är ganska logisk om man tänker efter,då hästen utbildas i att klara en sak i taget.
Jag orkar inte käbbla emot - utan envar får bli salig på sin tro
Det kan ju vara så att helan har rätt i sin tolkning ( även om jag inte håller med biomekansikt
) - hennes tränare var ju inspirerad av Gueriniere - å andra sidan så sår det ingen ting om huvudet i texten och hur mycket ridning i världen grundar sig inte på Gueriniere tom SRS och det helan beskriver är inte deras väg
så
Vad är min poäng
Jo att alla tror givetvis på sin egen väg, ibland som den enda sanna och då kan det bli rätt hetsigt här
som ni kanske har märkt.
Jag orkar inte bry mig om det enda rätta
Jag bara konstaterar att Helan (franskt) löser det med handen - att lyfta huvudet; alltså fokus på handen - halsen - huvudet
medan SRS löser det på andra sätt - aktivera bakifrån - ffa aktivera med skänkeln, men med halvhalter med mage överskänkel. Fokus överskänkel mage. Alltså själva inverkan sker med sitsen
Hur guriniere gjorde framgår ju inte bar att han vill skona munnen
( jag knöt ihop denna säck dåligt - koffeinbrist
)