Gud finns!!!

Tingeling

Trådstartare
När jag var liten, trodde mina föräldrar på Gud, så det blev en självklar sanning för mig som barn. Som tonåring struntade jag fullkomligt i allt vad Gud hette.
Men när jag fick barn själv, så bestämde jag mig för att ta reda på vad jag egentligen trodde, så att jag visste vad jag skulle sända för budskap till dem.
Skulle aldrig vilja pränta i mina barn något som jag själv inte trodde 100% på.
Resultat blev att jag kom fram till att Gud inte finns.
Det är totalt ologiskt, alltså finns han inte.
Detta har varit min sanning i 15 år.
Det har liksom inte funnits fler alternativ.
Men en dag förra veckan, så trillade polletten ner.
Från ingenstans kom lösningen på hela Gud, Jesus, Bibeln frågan.
Som för övrigt var en ickefråga för mig, men ändå.
Guds namn är enligt Bibeln Javhe, som är hebreiska och betyder "att vara". Detta har jag vetat hela mitt liv, men då fått /haft förklaringen att "Gud är". Men nu har jag fattat!!! Det är inte Gud som är. Det är jag som är!!!
"Jag är Gud". Allt handlar om att vara sin egen Gud!
Bibeln som tidigare har varit ett påhitt i mina ögon, är numera sann.
Den skrevs som en handbok i hur man ska leva för att vara lycklig!
De konstiga saker som står där, är bara dåtida ordspråk!
Jag har funderat på en hel del, och det går att översätta berättelserna.
Att man ska sprida Guds ord betyder inte alls att man ska utbilda sig till präst eller knacka dörr. Det betyder att om du är god, så sprider sig godheten.
Tänk om alla strävade efter att vara goda, då skulle vi ju få leva i ett paradis som det står i Bibeln.
Det är ju hur enkelt som helst!!!
Jesus är ett exempel på hur en människa ska leva.
Om han fanns eller inte är totalt irrelevant.
Jag kommer att köpa mig en bibel och se om min teori funkar på allt i Bibeln.
Är det någon annan som har liknande tankar?
Eller inte liknande tankar? :D

Sv: Gud finns!!!

Jag trodde inte på Gud som liten förvisso, men jag har samma tankar som du kring religioner. De ser ofta likadana ut i sina moraliska riktlinjer: sno inte varandras grejer, var schyssta mot varandra, ta hand om er och döda inte folk ;) De premisserna är likadana över hela världen, i alla religioner. Gudarna är bara olika i antalet och heter andra saker.

Jag tror absolut att religioner har varit viktiga förr, när man ville ha svar på hur världen kom till, varför vissa människor beter sig dumt osv. Man kanske tänkte att skurkarna skulle komma till sans om man hotade dem med att brinna i en evig eld, t ex. :cautious:

Jag tror att kyrkan har tagit Bibeln som sin egna, fast den inte var skriven i det syftet alls. Att kyrkan såg möjligheten att använda den som skrämselpropaganda för att få makt över folket.
Och absolut att alla religioner går ut på samma sak.
Det spelar ingen roll om du sitter i svenska kyrkan eller på ett berg i Himalaya.

Precis :) Och som du skrev att bibeln är en slags handbok, det är många som tolkar den så också, dvs som allegorier. Jag kan tycka vissa bibelverser är väldigt vackra rent litterärt, som Höga Visan och ordspråken t ex. Men sen har vi ju förstås saker som lever kvar från flera tusen år tillbaka, som att stena otrogna, att kvinnor är mannens egendom och allt det där mysiga. Det är inga allegorier någonstans, utan ett rent skriftligt fossil som jag inte begriper finns kvar.

Ligger säkert något i det. Synd att det bara verkar vara buddhisterna som har fattat det. ;)

Jag ser inget behov av att tro på någon högre makt för att själv vara en bra person, en god människa.

det går alldeles utmärkt ändå.

Uppriktigt sagt har jag svårt att begripa hur en intelligent utbildad människa kan tro på gud. Slutar all logik och allt kritiskt tänkande när det kommer till religion?

Är man uppväxt med det och något man fått lära sig från dag ett är rätt så är det för mig inte så konstigt att man tror på det. Sånt ser man överallt, inte bara när det gäller religion utan även politik, djursyn, människosyn, you name it. Det är väl helt enkelt svårt att börja kritisera något man så länge levt med som fakta och som varit en stor del av ens liv, det är antagligen inte bara att "tänka om".

Så jag tror inte religionen i sig är en orsak till att inte alltid tänka logiskt och kritiskt, utan hur man är uppvuxen och lärd. Det finns exempel på sånt i flera länder, det har inget med religion att göra, men de kan inte tänka steget längre, vad konsekvensen blir av ens handlingar, varför man gör på ett visst sätt osv, som vi får lära oss redan tidigt i skolan (eget ansvar och tänka själv). Helt enkelt för att de inte får lära sig det utan de får lära sig att ta order och göra det de blir tillsagda, vilket de är förbannat bra på.

Hur mycket av det du lärde dig var fakta under uppväxten kan du, med handen på hjärtat, säga att du ifrågasatt?

Det är sorgligt när människor bestämmer sig för att kasta kunskap, logik, vett och sans åt sidan för att börja tro på inbillade väsen. Det må vara Gud, andar, spöken eller vad som helst som ingen någonsin kunnat bevisa finns. All utveckling kommer från forskning, vetenskap, erfarenhet och kunskap. Ingen utveckling finns för bakåtsträvande religiösa oavsett religion.

Fast Tingeling talar ju inte om att tro på en högre makt utan att betrakta bibeln som en handbok.
Och ja, jag vet att vi klarar oss bra på egen hand utan denna handbok men det är ju faktiskt den som är grunden till våra värderingar och hur vi lever på i dag (om man nu inte läser gt bokstavligt och tolkar därefter).

Hur mycket av det du lärde dig var fakta under uppväxten kan du, med handen på hjärtat, säga att du ifrågasatt?

Så du menar att de som är troende är det för att de lärt sig detta som barn? Intressant tanke.

Jag vet mycket väl att man har svårt att ifrågasätta "sanningar". I stort som i smått. Jag bär helt säkert med mig sånt som jag inte satt under lupp.
Genusdiskussionerna vi har här på buke t.ex. är som jag måst granska och bli klar över inför mig själv. Annat är ogranskat.

För mig har religion dock varit något annat större och mer genomgripande. En så stark grundval som religionen är för människor i deras liv - den borde man väl åtminstone fundera över?

Fast Tingeling talar ju inte om att tro på en högre makt utan att betrakta bibeln som en handbok.
Och ja, jag vet att vi klarar oss bra på egen hand utan denna handbok men det är ju faktiskt den som är grunden till våra värderingar och hur vi lever på i dag (om man nu inte läser gt bokstavligt och tolkar därefter).

njae? Trådrubriken är ju "Gud finns!!! "

Vilket jag bestrider.

Lånar min egen knapp

Jag som jobbar med invandrare ser att många av dem är starkt troende. De behöver religionen för att orka med allt elände de sett och gått igenom.

Religionen blir någon form av extramamma som finns där och skyddar. Tron kommer som svar på ett behovet av trygghet och skydd.

Så du menar att de som är troende är det för att de lärt sig detta som barn? Intressant tanke.

För mig har religion dock varit något annat större och mer genomgripande. En så stark grundval som religionen är för människor i deras liv - den borde man väl åtminstone fundera över?

I de flesta fall skulle jag tro att det är så, ja. Varför skulle annars vissa religioner dominera vissa länder? Det är ju inte så att de växer upp och därefter väljer religion efter att ha läst på om alla som finns, utan de föds in i det och lär sig att religionen familjen har är rätt. Sen finns det väl alltid undantag, men jag har ju svårt att se att en ateist helt plötsligt skulle gå och bli religiös, blir man mer troende som äldre har man nog haft något i grunden ändå.

Fast politik och människosyn är ju också något extremt viktigt för ens liv, ändå finns det en hel hög som inte ser på det kritiskt utan anser att det de lärt sig under uppväxten är rätt. Får man dessutom hela livet höra, vad som verkar vara, ytterst bra argument för att det är rätt, från personer man litar på och ser upp till, vad har man att ifrågasätta?

För att förtydliga mig:

Jag tror bibeln skrevs som en lagbok med metaforer för att styra upp ett urspårat barbariskt samhälle. Det krävdes helt enkelt att man tog med hårdhandskarna. (GT)
När folket lärt sig att leva därefter och taggat ner så dök Jesus upp för att förklara det hela på ett lite mildare sätt och här handlar det om en förfining av samhället, att behandla varandra med kärlek och respekt.( NT)

Att gå i kyrkan och lyssna till ett kärleksfullt budskap som en påminnelse om hur vi bör leva och agera gentemot varandra tror jag bara är positivt. (Om man är frisk och klok nog att inte tolka texterna som fan tolkar bibeln;)

Att använda bibeln som handbok om hur man lever funkar ju bara så länge man inte läser den!!! Enligt denna "handbok" så ska man döda sina barn om dom är olydiga, döda brudar som ej är oskuld när dom gifter sig, inte äta skaldjur och inte använda kläder med blandade tyger, döda homosexuella..osv. Jättebra handbok?

Jag lät min dotter gå i kyrkans barntimmar för att jag anser att det är viktigt att få en helhetssyn på livet.
Men min dotter, 4 år gammal, konstaterade frankt när fröknarna läste skapelseberättelsen att det minsann inte var Gud som skapade jorden, det var big Bang.
Vad svarar man på det?
Hon är fortfarande lika klok och accepterar att människor har olika trosinriktningar och att man ibland tycker olika.
Jag tror inte på Gud, men kan inte säga att jag är ateist heller.

Att använda bibeln som handbok om hur man lever funkar ju bara så länge man inte läser den!!! Enligt denna "handbok" så ska man döda sina barn om dom är olydiga, döda brudar som ej är oskuld när dom gifter sig, inte äta skaldjur och inte använda kläder med blandade tyger, döda homosexuella..osv. Jättebra handbok?

Fast det mesta sånt kommer väl från GT, skulle väl inte så tro att värst många lever efter det idag? Sen är det väl skillnad på att tro på något och att vara extremist, oavsett om det gäller religion eller politik eller något annat.

Lite så att folk får tro på vad de vill så länge det inte drabbar andra.

Liknande trådar

• Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 223
Senast: Snurrfian
·
Kropp & Själ Jag gör en chansning och ser om buke ännu en gång har svar på min fråga och mitt problem. I år har jag helt plötsligt reagerat på solen...
2
Svar
28
· Visningar
3 309
Senast: hastflicka
·
Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
10 509
Senast: Imna
·
Relationer Varning, långt inlägg. Jag har skrivit förut att jag dejtade en kille via nätet som skickade mycket dikter och dylikt, som dock var...
2
Svar
28
· Visningar
5 137
Senast: Twihard
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar