Haukur
Trådstartare
Nu är det pappas tur å få en pålle . Vi har inte råd med en till islänning (och intresset för å underhålla extraväxlarna finns inte heller från hanns sida ). Nu letar jag efter lämplig ras. D ska vara en viktbärande (farsan väger närmare 90 :smirk: och balansen är ännu inte den bästa ) pålle som helst inte ska vara allt för stor (under 160) den ska klara att gå ute året runt, dygnet runt, den ska ha ett stabilt psyke och inte hispa till för minsta lilla . Däremot får den gärna vara lite framåt men bör ha nödbroms . Ett krav är att den ska fungera väl ihop med andra hästar och ha bra flockbeteende (inga avtrubbade halvblod! :smirk. D är heller ingen nackdel om den är bildskön och inte kräver 20 kg hö/dag, ska gärna vara av typen som oxå passar som körhäst.
Priset har oxå betydelse men betyder inte allt, max 30 000 dock, annars kan jag lika gärna köpa isis.
Japp, dessa krav har jag på en pålle som ska fungera enbart som skogsluffare ...
Ok, generalisera lite, vilka raser skulle passa, och vilka ska jag passa mej för?
Är det något (egenskap)jag ska titta spec. efter när jag är ute å letar? Något jag ska passa mej för... Utan att skryta kan jag säga att jag är rätt hyfsad på att omvandla "problemhästar" till skogsmullar men är grundpsyket fel så är d juh inte mycket å göra åt :smirk:.
Farsan är inte intresserad av någon "gren" men vill nog gärna luffa runt i westernsadel för å få lite Macahan-känsla
Tacksam för svar
Priset har oxå betydelse men betyder inte allt, max 30 000 dock, annars kan jag lika gärna köpa isis.
Japp, dessa krav har jag på en pålle som ska fungera enbart som skogsluffare ...
Ok, generalisera lite, vilka raser skulle passa, och vilka ska jag passa mej för?
Är det något (egenskap)jag ska titta spec. efter när jag är ute å letar? Något jag ska passa mej för... Utan att skryta kan jag säga att jag är rätt hyfsad på att omvandla "problemhästar" till skogsmullar men är grundpsyket fel så är d juh inte mycket å göra åt :smirk:.
Farsan är inte intresserad av någon "gren" men vill nog gärna luffa runt i westernsadel för å få lite Macahan-känsla
Tacksam för svar