Grupper på Facebook vs Diskussionsforum.

Skorpion76

Trådstartare
Antingen var det igår eller idag som jag såg en grupp som hette Godmorgon Godmiddag God kväll på Facebook. Genast började jag undra om man verkligen måste ha en särskild grupp bara för det. Det fick mig att börja längta ännu mer efter diskussionsforumen där man kan starta olika diskussioner i olika kategorier.

Det finns ju andra olika forum för diskussioner, buke är ett, ifokus ett annat.
Jag skulle själv aldrig vara med i en liknande grupp på FB.

Jo självklart, men jag menar att i ett forum kan man ha alla diskussioner ellr i alla fall flera stycken samlade på ett ställe. Det blir inte lika uppsplittrat om om man går med i en massa olika grupper. Här skule vi också kunna starta en sådan hälsningstråd.

Finns bra grupper på fb också. Jag är med i t ex Queen of the Road, det är en grupp för tjejer som har intresse inom transportbranschen. Där inne diskuterar vi fritt om lite vad som helst, mestadels saker som rör yrket/transport. :)

Så vissa grupper vill jag påstå har ett bra ändamål, sen finns det andra grupper som jag inte riktigt vet vad de går ut på "se vem som kan smutskasta vem bäst" typ...

Är med i många bra grupper på fb .Där man kan ge råd och få råd om ryggen eller snarkmaskinen och lufta sina problem och få tipps men så finns det grupper som man har många som vet allt och dom andra är idioter men man får scrolla friskt så går det bra !

Jo självklart, men jag menar att i ett forum kan man ha alla diskussioner ellr i alla fall flera stycken samlade på ett ställe. Det blir inte lika uppsplittrat om om man går med i en massa olika grupper. Här skule vi också kunna starta en sådan hälsningstråd.
Vi har väl två sådana evighetstrådar igång nu, den ena heter "Vad gör vi, nu kör vi" den andra minns jag inte just nu vad den heter.

Finns bra grupper på fb också. Jag är med i t ex Queen of the Road, det är en grupp för tjejer som har intresse inom transportbranschen. Där inne diskuterar vi fritt om lite vad som helst, mestadels saker som rör yrket/transport. :)

Så vissa grupper vill jag påstå har ett bra ändamål, sen finns det andra grupper som jag inte riktigt vet vad de går ut på "se vem som kan smutskasta vem bäst" typ...
Så himla bra med en grupp för tjejer i en så mansdominerad bransch! :up:

Antingen var det igår eller idag som jag såg en grupp som hette Godmorgon Godmiddag God kväll på Facebook. Genast började jag undra om man verkligen måste ha en särskild grupp bara för det. Det fick mig att börja längta ännu mer efter diskussionsforumen där man kan starta olika diskussioner i olika kategorier.
Jag tänker mig att det uppenbarligen finns ett behov för en sådan grupp, om den nu är aktiv. Folk är kanske ensamma?
Att jag inte ser tjusningen mer det är ju en annan sak. Det är ju så med så mycket annat. Som fotboll till exempel.

Vi har väl två sådana evighetstrådar igång nu, den ena heter "Vad gör vi, nu kör vi" den andra minns jag inte just nu vad den heter.
Håller med. Det räcker verkligen med den. En tråd där folk bara skriver godmorgon godmiddag godkväll låter förfärligt. :crazy:

Ett diskussionsforum är ju ingen chatt, utan just ett diskussionsforum.

Så himla bra med en grupp för tjejer i en så mansdominerad bransch! :up:
Ja, det är riktigt stort också, och de är med på lastbilsmässor och ställer ut. Tycker det är jättekul att det finns. Jag var med i andra lastbilsgrupper på fb, men de verkade gå ut på att trycka ner folk så mycket det går, just i den här gruppen upplever jag att det är mer stöttning som gäller. :)

Jag tänker att det ena behöver inte utesluta det andra. En tråd för hälsningar vid olika tider på dygnet känns inte riktigt som att det är tanken med ett diskussionsforum så därför kan väl grupper på fejjan passa ypperligt. Jag känner inte riktigt att det rör mig om folk vill vara med i såna grupper? Jag vill inte så jag låter bli, svårare än så är det inte.

Sen är det ju inte så att samma/alla är med på vare sig Facebook eller bukefalos eller iFokus. Så förutom formen kan även gruppen man riktar sig till vara viktig.

Jag tycker att man har de olika varianterna till olika saker.
Facebookgrupper är, i min värld, för att samla ett mindre gäng likasinnade på ett och samma ställe.
Buke är diskussioner och frågeställningar i det oändliga, hästrelaterat och helt öppet.
Ifokus är mer styrda ämnen på respektive sajt, både diskussioner och lite fakta.

Jag tycker att man har de olika varianterna till olika saker.
Facebookgrupper är, i min värld, för att samla ett mindre gäng likasinnade på ett och samma ställe.
Buke är diskussioner och frågeställningar i det oändliga, hästrelaterat och helt öppet.
Ifokus är mer styrda ämnen på respektive sajt, både diskussioner och lite fakta.

Där likasinnade sammanfaller med gruppen Facebookpositiva användare. Det faller ibland, särskilt ofta när jag är med .....

Saker som ett forum är överlägset en Facebookgrupp är:
a) översikten
b) möjligheten att finna ett inlägg som nån skrev för två år se'n. Eller var det fem..?

Saker som en Facebookgrupp är överlägsen ett forum är:
Alla fora är inte som Bukefalos. iFokus t ex är ganska oöverskådligt/spretigt o svårt att söka på.

Liknande trådar

Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2 3
Svar
45
· Visningar
6 738
Senast: Blyger
·
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
7 349
Senast: IngelaH
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 421
Senast: Snurrfian
·
Hundhälsa Hej! TLDR: Är det någon som har erfarenheter av bakbensvaghet som bieffekt av en medicin? Hur lång tid tog det att lösa sig, om det...
Svar
2
· Visningar
2 084
Senast: Icfafn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama