Jag gör en generell koppling till tea party-rörelsen i USA (kanske felaktigt). Staten ska inte kunna kontrollera människor alls. Det är ganska långt ifrån den samhällelig skyddsfunktionen som det ändå finns behov av.
Men visst, det finns uppenbarligen en historisk kontext här som ger den här typen av resonemang både social acceptans, och laga kraft. Lite stryk får de tåla. 14 000 döda per år.
Jag tror att attityden i Ryssland generellt under väldigt många år har inneburit att "lite svinn får man räkna med".
En väldigt misshandlad befolkning, såväl bokstavligt som bildligt, med ett stort antal alkoholiserade 14-åringar (finns statistik på det även om jag är för lat för att leta upp), uttalad misshandel från polisväsendets sida och säkert är det inget nytt med mycket misshandel inom familjer där kvinnorna (som alltid...) är de som får mest stryk.
Rättslöshet på många plan, uttalad rädsla pga utbrett angiveri, rädsla för att diskutera politik, vilket lär vara djupt rotat.
Rädsla för uppriktighet inom familjer och med andra människor.
Våld och rån tillhör vardagen. Hot tillhör säkert vardagen också.
Livegenskap har funnits i olika former under väldigt lång tid.
Inrikespass som reglerat vilken bostadsort en person får välja på (fast det är möjligt att man efter att Sovjetunionen fallit samman, har avskaffat den typen av regelverk; det vågar jag inte säga något om).
Ett krasst konstaterande, som inte innebär att jag tycker att det är bra.