Grönt att misshandla kvinnor i hemmet i Ryssland.

Har jag sagt att det är bra? Det är dock betydligt bättre än i Sverige eftersom man inte får något straff alls när ett brott inte kan bevisas.
I Ryssland får du fortfarande samma straff vid misshandel som kräver sjukvård.
Men tror du att alla i Ryssland som anklagas för att ha slagit sin hustru får straff? Utan något bevis?

Så när det gäller våld i hemmet riktad mot män, då är det okej att skoja till det? Väldigt märkligt.
Jag tycker det är ok att skoja om både det ena och det andra! En humor som alltid ska var pk blir kringskuren och hämmad! Humor och satir har alltid varit viktiga vapen mot makt och maktmissbruk och man måste kunna skämta om i princip allt - tycker i alla fall jag!

Så när det gäller våld i hemmet riktad mot män, då är det okej att skoja till det? Väldigt märkligt.
Ähum, jag skojade mest med mig själv eftersom jag är fet och orörlig. ;)
Att män blir misshandlade är inte heller ok, givetvis.
Var någonstans skrev jag det? :confused:

Ja tyvärr har vi väl den traditionen ... vi får bara hoppas att vi inte vaknar upp ur vår trygga dvala och upptäcker att våra döttrars frihet och rättigheter sakta men säkert beskärs ...
Jag tänker då ut och demonstrera om barnmorskan får rätt i AD - hoppas att i alla fall några arga tjejer, kärringar och tanter hänger på!
Jag hoppas också att folk hänger på en sådan demonstration!

Det känns som om den kamp våra mödrar, mormödrar och andra medsystrar fört under lång tid och de framsteg den ledde till för kvinnors villkor håller på att minst sagt naggas i kanten - lagstiftning som den i Ryssland, en president i USA som säger saker som 'grab them by the pussy' , en barnmorska som går till AD för att hon anser sig diskriminerad när hon inte får jobb för att hon inte vill utföra aborter och kvinnor som tar på sig slöja och
hävdar att det ökar deras frihet ( insändare i SDS idag).
Jag blir djupt bekymrad och känner att det nog är dags att stiga upp på barrikaderna ...

Men det gör det ju, det gör ju att de till och med kan visa ute på stan. :meh:

http://www.economist.com/news/europe/21715726-it-fits-traditional-values-lawmakers-say-why-russia-about-decriminalise-wife-beating?cid1=cust/ednew/n/bl/n/20170126n/owned/n/n/nwl/n/n/NA/8705207/n

" Some of the opposition to domestic-violence laws stems from a rational fear of allowing Russia’s corrupt police and judiciary more power over family life. When critics charge that conservatives’ views hark back to the Domostroi, a set of household rules popular during the reign of Ivan the Terrible, Ms Mamikonyan objects. What they advocate is not a restoration of “the Middle Ages”, she says, but merely a return to the values “that European civilisation held in the 19th and 20th centuries”. To many Russian women, that still sounds like a giant step backwards."

Jaja. Men då är det ok då... staten får ju verkligen inte kontrollera sina medborgare och begära att de ska lägga av att misshandla varandra. O_o

Det är betydligt hårdare att sitta 15 dagar i ryskt fängelse för misshandel, än vad det är att inte sitta alls i Sverige, ja. Faktum är att väldigt få kvinnomisshandlare får något straff alls, utom då besöksförbud möjligtvis.

Men hur du får det att låta att jag tycker Rysslands sänkta straff är någonting bra, det kan jag inte förstå alls.

Jag tycker att det hela förstås beror på hur man jämför.

1. Det kan inte på något sätt vara positivt att lagstiftningen angående misshandel luckras upp.

2. Ja, ryska fängelser är sannolikt otrevligar än svenska fängelser.

3. Ja, det är ett stort problem att det är svårt med bevisföringen vad gäller misshandel vilket leder till att många förövare går fria från straff.
Ett av problemen i Sverige är att många misshandlade kvinnor är ovilliga (troligen rädda) att anmäla förövaren.

Nu är inte jag så väldigt juridiskt insatt, men alltså dina argument känns mest som hårklyverier. Dessutom blandar du äpplen och päron. Man kan tycka vad man vill om påföljder, men att plåga djur är de facto ett brott, enligt svensk djurskyddslag. Det Ryssland är på väg att göra nu är att citat DN "avskaffa lagen om våld inom familjer" d.v.s. avkriminalisera våld inom hemmet. Det står ju t.o.m. redan i rubriken i länken du själv la in i ditt första inlägg.

Sedan att det kommer finnas undantag om t.ex. kvinnan skadas allvarligt är liksom inte riktigt det centrala i diskussionen, kan jag känna.

När blev medias rubriksättning en sanning?
Ofta är ju en rubrik tillspetsad, och därefter kommer brödtexten som ger fler detaljer.

Sedan är det enbart dåligt att minska påföljderna för misshandel.

Som tur är, lever vi inte i Ryssland.
Det är lite synd att vi inte kan påverka lagstiftningen i varken USA eller Ryssland eller för den delen Turkiet (Turkiet är i mina ögon hittills värst i sina moderna lagförslag - av dem som nått mina ögon).

http://www.economist.com/news/europe/21715726-it-fits-traditional-values-lawmakers-say-why-russia-about-decriminalise-wife-beating?cid1=cust/ednew/n/bl/n/20170126n/owned/n/n/nwl/n/n/NA/8705207/n

" Some of the opposition to domestic-violence laws stems from a rational fear of allowing Russia’s corrupt police and judiciary more power over family life. When critics charge that conservatives’ views hark back to the Domostroi, a set of household rules popular during the reign of Ivan the Terrible, Ms Mamikonyan objects. What they advocate is not a restoration of “the Middle Ages”, she says, but merely a return to the values “that European civilisation held in the 19th and 20th centuries”. To many Russian women, that still sounds like a giant step backwards."

Jaja. Men då är det ok då... staten får ju verkligen inte kontrollera sina medborgare och begära att de ska lägga av att misshandla varandra. O_o

Specifikt gällande misshandel i hemmet: galet.

Generellt gällande Ryssland och polisens makt och inblandning i familjer och hem: tja de har ju en rätt ruskig historia som gör det begripligt att man inte vill att polisen ska ha insyn eller inblandning i privata förhållanden.
Jag tänker på NKVD och dess efterföljare.

Specifikt gällande misshandel i hemmet: galet.

Generellt gällande Ryssland och polisens makt och inblandning i familjer och hem: tja de har ju en rätt ruskig historia som gör det begripligt att man inte vill att polisen ska ha insyn eller inblandning i privata förhållanden.
Jag tänker på NKVD och dess efterföljare.

Jag gör en generell koppling till tea party-rörelsen i USA (kanske felaktigt). Staten ska inte kunna kontrollera människor alls. Det är ganska långt ifrån den samhällelig skyddsfunktionen som det ändå finns behov av.

Men visst, det finns uppenbarligen en historisk kontext här som ger den här typen av resonemang både social acceptans, och laga kraft. Lite stryk får de tåla. 14 000 döda per år.

Jag gör en generell koppling till tea party-rörelsen i USA (kanske felaktigt). Staten ska inte kunna kontrollera människor alls. Det är ganska långt ifrån den samhällelig skyddsfunktionen som det ändå finns behov av.

Men visst, det finns uppenbarligen en historisk kontext här som ger den här typen av resonemang både social acceptans, och laga kraft. Lite stryk får de tåla. 14 000 döda per år.

Jag tror att attityden i Ryssland generellt under väldigt många år har inneburit att "lite svinn får man räkna med".
En väldigt misshandlad befolkning, såväl bokstavligt som bildligt, med ett stort antal alkoholiserade 14-åringar (finns statistik på det även om jag är för lat för att leta upp), uttalad misshandel från polisväsendets sida och säkert är det inget nytt med mycket misshandel inom familjer där kvinnorna (som alltid...) är de som får mest stryk.
Rättslöshet på många plan, uttalad rädsla pga utbrett angiveri, rädsla för att diskutera politik, vilket lär vara djupt rotat.
Rädsla för uppriktighet inom familjer och med andra människor.

Våld och rån tillhör vardagen. Hot tillhör säkert vardagen också.
Livegenskap har funnits i olika former under väldigt lång tid.
Inrikespass som reglerat vilken bostadsort en person får välja på (fast det är möjligt att man efter att Sovjetunionen fallit samman, har avskaffat den typen av regelverk; det vågar jag inte säga något om).

Ett krasst konstaterande, som inte innebär att jag tycker att det är bra.

När blev medias rubriksättning en sanning?
Ofta är ju en rubrik tillspetsad, och därefter kommer brödtexten som ger fler detaljer.

Sedan är det enbart dåligt att minska påföljderna för misshandel.

Men nu är det ju inte specifikt rubriker jag diskuterar, utan jag tog bara upp det faktum att det medier rapporterar är just att Ryssland avkriminaliserar visst våld i hemmet, vilket @Sporthorse reagerade på att någon skrev (och sedan själv länkade till just en sådan artikel). Sen kan man säkert fördjupa sig i det rent juridiskt, men det är ju liksom inte det som är grejen med hela diskussionen.

Liknande trådar

Gravid - 1år Detta blir ett skamfyllt inlägg med förmodligen bland det mest provocerande (har googlat och sett andra stackare be om hjälp o sen bli...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
24 159
Senast: cirkus
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag kan förstås inte låta bli att fundera en del över den våg av hat, oro och konflikter som blir allt mer tongivande i världen nu. Det...
Svar
0
· Visningar
940
Svar
34
· Visningar
3 853
Senast: imzork
·
Hästmänniskan Nu behöver jag er hjälp! fort..... Min häst åkte på foder till en medelålders kvinna i Köping, Januari 2012 (35mil) ifrån mig då jag...
5 6 7
Svar
125
· Visningar
22 117
Senast: Lobelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar