"Grimma" på hund

L

LilleSkutt

:(:crazy: Funderar när denna, idag vanliga "företeelse" damp ned bland hundfolk?
Vill inte tro att det,när man skrapar lite på ytan,kryper fram en lat liten:devil::smirk:
Vart har kommunikationen hund-människa tagit vägen?:confused:

Sv: "Grimma" på hund

:(:crazy: Funderar när denna, idag vanliga "företeelse" damp ned bland hundfolk?
Vill inte tro att det,när man skrapar lite på ytan,kryper fram en lat liten:devil::smirk:
Vart har kommunikationen hund-människa tagit vägen?:confused:

Jag har för mig att om man ser på en del utländska program så är grimma ganska vanligt förekommande.

Visst tror jag att den ibland "okynnesanvänds" här hemma, men rätt använd kan den i vissa situationer vara ett bra hjälpmedel.

Jag använder faktiskt nosgrima ibland på min äldsta tik.
Orsaken är att hon är väldigt srark både fysiskt och psykiskt.
Använder den bara om vi ska någonstans där det är mycket hundar eller "röra" med folk.
Aldrig annars.
Hon är vann att ha den och drar inte i kopplet när hon har den
Och jag kan inte se något fel i det, jag kan hanskas med henne utan att dra och slita eller att hela tiden ha henne gående fot.
Den yngre hunden kommer det aldrig bli aktuelt med hon är betydligt mjukare och lätthanterligare.

Jag är bara nyfiken på hur dagens nyblivna hundägare blir invaggade i att ta hjälp av dessa "grimmor"
Mötte en liten positiv 11 v Rottis tik på Ribban i somras. Joodå,det är så bra ,för då kan hon inte dra:confused::cry:Inte 1:a ggn jag fått sån´t svar från en lycklig hundägare.:mad:
The Easy way, till kontroll,eller?:crazy:
Ta vara på er kloka lilla/unga/vuxna hund.Utnyttja deras instingt att följa sin ledare,i vått&torrt. Det är så´n tillfredsställelse när "Poletten ramlar ned" och ett nytt ord har fått en innebörd för din hund.:love:

Använde den på min urstarka tik som drog omkull mig, hoppade efter folk och välte barn/alkisar under perioden då jag tränade bort detta. Föredrog att kunna hålla kopplet med två fingrar framför brännblåsor i hela händerna och förargade grannar och gråtande barn. Idag behöver jag den dock inte längre, så nu har jag vanligt halvstryp.

Hur ofta ser du hundar som kastar sig hejdlöst i dessa grimmor eller hundägare som rycker och sliter i dem?
Jämfört med hur vanligt det är att se hysteriska hundar som drar och stryper sig själva i helstryp, kedjor som sitter precis under öronen och hundägare som rycker och sliter så det rasslar i doningarna.

Rätta mig om jag har fel, men jag har för mig att om hunden blir ett kraftigt ryck så kan grimman åstadkomma skador i nackkotorna.
Större skada än om hunden hade haft halsband.

På en liten valp tycker jag det är helt förkastligt att använda grimma.

Rätta mig om jag har fel, men jag har för mig att om hunden blir ett kraftigt ryck så kan grimman åstadkomma skador i nackkotorna.
Större skada än om hunden hade haft halsband.

Det vet jag faktiskt inte heller, men låter troligt. Dock var ju TS åsikt att man helst ska jobba med rösten med sin valp och därför förkastas grimman. Då borde även halsbanden skrotas.

Hur ofta ser du hundar som kastar sig hejdlöst i dessa grimmor eller hundägare som rycker och sliter i dem?
Jämfört med hur vanligt det är att se hysteriska hundar som drar och stryper sig själva i helstryp, kedjor som sitter precis under öronen och hundägare som rycker och sliter så det rasslar i doningarna.

Ungefär lika ofta skulle jag tro ...

Dessa "grimmorna" är väl inte värre än stryphalsband, elhalsband osv?

Ja jo tjena att en hundägare går runt med ett elhalsband på hunden under promenaderna:smirk:

Vad är det för fel på stryphalsband 'osv' då?

Det är knappast fel på det som är runt halsen hunden, utan isåfall den som håller i andra ändan av kopplet!

Ja jo tjena att en hundägare går runt med ett elhalsband på hunden under promenaderna:smirk:

Vad är det för fel på stryphalsband 'osv' då?

Det är knappast fel på det som är runt halsen hunden, utan isåfall den som håller i andra ändan av kopplet!

Precis. Alltså är inte grimman värre än halsband.

vad är det för fel på stryphalsband, vi har lltid använt det på våra hundar, de stör inte hunden ett jota vid rätt användning.

Vi använde grimma på vår hund för att hon inte skulle kasta omkull folk, dra fram till barnvagna och äta upp ungars glass/bullar och för att alla i familjen skulle vilja gå ut med henne.
Med grimman blev det ju en jättehärlig prommis för både hund och förare, utan blev det en dragkamp med skäll (och en väldigt mkt kortare promenad):smirk:.

Vår hund älskade grimman, när vi tog fram den viftade hon på svansen o visade att hon ville gå ut:love:

Jag använder också strykhalsband på min hund. Det jag menade var att grimmorna iinte är värre än dem, om man liksom "hanterar" dem rätt. Självklart ska man inte rycka och slita i sin hund, oavsett vad man har runt halsen på den. Jag menade verkligen inte att stryphalsband är fel. Det är ju, som sagt, den som håller i andra äneden av kopplet som bestämmer hur fel det är. Hoppas ni förstår min konstiga beskrivning :crazy:

Om det är halti du menar är det inget fel på det. Vet en dam som använder det just nu på sin hund när hon brytit handen, hon har inte kommit till det stadiet där de har den kommunikationen att hon klarar henne utan haltin just nu.

Vi använder haltigrimmor till våra två huskies (1.5 år)

Det har gjort att vi tycker det är roligt att gå ut och gå med dem igen! Nu är de iofs bättre att gå ut och gå med, men det var en period när de var helt :bump: när man var ute och gick med dem... det blev en dålig cirkel, för ju mindre promenader->ju vildare blev de!

Nu kör vi oftast halti när vi är själva med 2 hundar + barnvagn eller de första 2 km tills de har lugnat sig och är mottagliga för lite dressyr :smirk: Sedan plockar vi av den så att de skall lära sig gå i vanligt halsband också (vilket är målet,enklare att bara sätta fast kopplet när man ska gå ut).

Naturligtvis får man anända haltin med förstånd=inga ryck!

Men personligen tycker jag att den är bättre än gå-fint selen för den gör ju ont på hunden, halti-grimman gör ju att de inte får kraft att dra...

Jag har erfarenhet av både stryp halsband och grimma.
Min äldsta tik tävlas lydnad/bruks med och vi har INTE dålig kontakt.
Hon är dock stor och tung, samt väldigt stark och jag har trots att vi har bra kontakt svårt att hålla henne om vi är där det finns mycket folk och/eller hundar.
Hon är en nyfiken, glad hund som gärna ryker framåt när hon får syn på något spännande.
Varav matte som inte är lika stark riskera att ”stå på näsan”
Jag har 3 val:
Att fot kommendera henne (känns inte som ett alternativ, eftersom jag då för att inte förstöra tävlandet måste ha full kontakt hela tiden)
Att använda stryp halsband, inget som stoppar henne från att rusa framåt och dra.
Och så då det valet jag gjort grimma.
Funkar perfekt, med den på rusar hon aldrig framåt, vi får en trivsam promenad, jag kan koppla av och hunden också faktiskt.
Hon går lugnt bredvid mig, utan att dra och utan att vara tvungen att gå fot.
Kan inte se att detta skulle vara fel?

Dock skulle jag aldrig sätta grimma på en valp, där går liksom gränsen, jag har för övrigt inte stryp halsband på en valp heller…

Glömde!
Halsband hindrar inte hunden att dra...
Grimman gör det, när de väl vant sig vid den drar dom aldrig i grimma, eftersom den ligger runt nosen är det direkt obehag om man drar
Så risken att någon drar och sliter i sin hund är mycket, mycket störe med halsband än med grimma,

Att fot kommendera henne (känns inte som ett alternativ, eftersom jag då för att inte förstöra tävlandet måste ha full kontakt hela tiden)

Lite OT, men på min hund (den första) har jag ett kommando för fot och ett för "gå-fint-vid-sidan-av-och-följ-mitt-tempo". Ögonkontakt inget krav men hon får inte vika från min sida.

Liknande trådar

Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
5 261
Senast: Hermelin
·
Hundhälsa Jag har funderingar om jag ska kastrera min 2-åriga storpudel. Jag är fullt medveten om att kastrering inte nödvändigtvis är en lösning...
2
Svar
22
· Visningar
1 984
Senast: hastflicka
·
Hundträning Byn som jag bor i anordnar hundpromenader ett par gånger i veckan. Jättebra träning tänkte jag. Själv har jag inget behov av social...
Svar
8
· Visningar
1 990
Senast: Sesca
·
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
5 084
Senast: Liran
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• kattförsäkring
  • Valp 2025