graviditet - narkotika

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: graviditet - narkotika

Fast människor som resonerar som du är de som skapar alla fördomar i samhället och leder till stor del av de problem vi har idag..

Det finns människor som använder och även missbrukar droger som är ruskigt intelligenta. Jag har exempelvis en vän som håller på, och gör det just för att han, precis som jag, är väldigt intresserad av filosofiska tankar (vi satt exempelvis och diskuterade samt jämförde Nietsche med populärfilosofi a la Paulo Coelho i 32h förra veckan) och det finns inget tillstånd eller någon form av terapi eller liknande där du kommer till så djupa insikter och analyser som vid drogpåverkan.
Du upptäcker saker med dig själv och har förmågan att tänka på ett betydligt djupare plan än annars. Han vill få ut maximalt av livet, vilket till stor del för honom går ut på att "lösa" många existensiella frågor och religionsförknippade tankegångar, vilket drogerna är ett sätt att göra detta med.

Att det har med intelligens, emotionell eller ren IQ att göra, om man brukar droger eller inte är rent nonsens, i vart fall om man drar det hela generellt.

Exempelvis X har ett IQ som ligger en bra bit över medel. X är även väldigt socialt begåvad, många vänner och har etablerat sig ordentligt i diverse organisationer x är medlem i (allt från klubbar till ideella och politiska). X har brukar droger sen 12 års ålder. Senaste månaderna dagligen.
X har ett jobb, pluggar med goda resultat och lyckas bra med det mesta x tar för sig.

Är x korkad?
 
Sv: graviditet - narkotika

Fast människor som resonerar som du är de som skapar alla fördomar i samhället och leder till stor del av de problem vi har idag..

Det finns människor som använder och även missbrukar droger som är ruskigt intelligenta. Jag har exempelvis en vän som håller på, och gör det just för att han, precis som jag, är väldigt intresserad av filosofiska tankar (vi satt exempelvis och diskuterade samt jämförde Nietsche med populärfilosofi a la Paulo Coelho i 32h förra veckan) och det finns inget tillstånd eller någon form av terapi eller liknande där du kommer till så djupa insikter och analyser som vid drogpåverkan.
Du upptäcker saker med dig själv och har förmågan att tänka på ett betydligt djupare plan än annars. Han vill få ut maximalt av livet, vilket till stor del för honom går ut på att "lösa" många existensiella frågor och religionsförknippade tankegångar, vilket drogerna är ett sätt att göra detta med.
De där diskussionerna känner jag igen.. De ter sig ruskigt intressanta, insiktsfulla och intelligenta för en själv, men jävligt ointressanta för någon som står bredvid och lyssnar:smirk:
Att det har med intelligens, emotionell eller ren IQ att göra, om man brukar droger eller inte är rent nonsens, i vart fall om man drar det hela generellt. Det håller jag med dig om: intelligens har inget med bruk/missbruk/beroende att göra

Exempelvis X har ett IQ som ligger en bra bit över medel. X är även väldigt socialt begåvad, många vänner och har etablerat sig ordentligt i diverse organisationer x är medlem i (allt från klubbar till ideella och politiska). X har brukar droger sen 12 års ålder. Senaste månaderna dagligen.
X har ett jobb, pluggar med goda resultat och lyckas bra med det mesta x tar för sig.
man undrar lite om det numera dagliga intaget av droger kommer fortsätta ge X sådana succéer socialt och i arbetslivet..
Är x korkad?
Nä, inget tyder på att X är korkad, om man menar IQ alltså
 
Sv: graviditet - narkotika

Fast jag syftar inte på meningslösa, djupa tjackdiskutioner om "livet mening" eller liknande som man ältar i timtal och under tiden ter sig allt så otroligt smart.
Utan mer under syratrippar och liknande när man tänker i så andra banor än du kan göra normalt att du verkligen kan komma till insikt om saker du inte "klarar av" annars.

Det dagliga intaget av droger har till och från pågott i flera år. Och hittills verkar det inte gå utför. Men man ska aldrig säga aldrig. Ofta brukar det väl dock förr eller senare gå sämre i både relationer och arbetsliv till följd av ett beroende.
 
Sv: graviditet - narkotika

Men snälla du, det var ju precis det jag skrev, fast med färre ord.

Och vad menar du med att jag skapar fördomar? Tycker du att det är ett sunt och eftertraktansvärt beteende att stoppa i sig koakin och diverse annat? Det tycker inte jag. Jag tycker inte heller att det är sunt att missbruka mat, sex, sprit, spel eller vad det nu kan vara som skapar ett beroende. Alla dessa beroenden kommer sig ju av något. Ibland en störning, ibland genetiskt, ibland något annat.

Jag har inte sagt att jag tror att alla som tar droger är korkade i den meningen att dom är mindre intelligenta än andra. Jag har sagt att man är korkad om man tar droger. Det är en jävla skillnad. Eller tycker inte du det?

Och för att svara på din fråga, ja, X är korkad. Därmed inte sagt att X inte är intelligent och ändå kan lyckas i arbetslivet och bidra till samhället.

Läs det du själv skriver människa

det finns inget tillstånd eller någon form av terapi eller liknande där du kommer till så djupa insikter och analyser som vid drogpåverkan.

Vem avgör det? Är det du som i fyllan, eller för den delen, ditt eget drogrus som avgör det, eller är det Nietche eller nån annan storhet? Om du är för droger så skriv det, men kom för fan inte och säg att jag bidrar till fördomar om jag tycker att folk som tar droger är korkade.
 
Sv: graviditet - narkotika

Fast jag syftar inte på meningslösa, djupa tjackdiskutioner om "livet mening" eller liknande som man ältar i timtal och under tiden ter sig allt så otroligt smart.
Utan mer under syratrippar och liknande när man tänker i så andra banor än du kan göra normalt att du verkligen kan komma till insikt om saker du inte "klarar av" annars.

Det dagliga intaget av droger har till och från pågott i flera år. Och hittills verkar det inte gå utför. Men man ska aldrig säga aldrig. Ofta brukar det väl dock förr eller senare gå sämre i både relationer och arbetsliv till följd av ett beroende.

Fast jag syftar inte heller på just det, jag tycker inte det är något som gör en speciellt djup. Det är andra upplevelser än "djupa diskussioner" man söker med tjack, men tjatig, ja det tycker jag att man kan bli. Gillar du droger och djupa diskussioner ska du ju hålla dig till syratripparna. Men det är en konstig och trångsynt generalisering du gör, att man inte kan komma till sådana insikter utan trippar. Snacka för dig själv:smirk:
 
Sv: graviditet - narkotika

Jag satt och kollade upp amfetaminbaserade läkemedel (Concerta, Ritalin) på Fass och där stod det att medicinen, som har en mycket låg dos amfetamin, kunde ge fosterskador.

Jag visste inte att jag var gravid förrän jag var i vecka 17 och jag tog 252 mg Concerta fram tills dess att jag visste att jag var gravid och tvärslutade med det då.

Jag blev naturligtvis jätterädd och jag gjorde flera, flera UL under graviditeten.

Det som står i Fass är egentligen något som de skriver för de vet inte om det kan bli fosterkador, för det finns inte så många som har tagit dessa läkemedel och varit gravida eftersom de flesta som tar dessa mediciner är barn eller ungdomar och inte i barnafödande ålder än.

Jag tog kontakt med tillverkaren av Concerta för att de skulle kunna använda sig av min graviditet i forsknings syfte. Jag fick reda på att det finns en graviditet i Sverige där mamman tagit Concerta och så jag som har tagit medicinen de första 17 veckorna.

Hittintills så är allt normalt med min lilla kille som snart är 2 månader.

Men visst har jag varit rädd, mycket rädd.
 
Sv: graviditet - narkotika

Ja visst är dom allvarliga även skador man kan upptäcka senare!
Jag tror dock inte att man propagerade så mkt mot rökning för 26 år sedan.... vet inte hur min mor tänkte....

Alla skador uppkomna av mammans dumhet är såklart helt galet fel! Det är ju BARNMISSHANDEL att röka och vara gravid, eller röka och amma eller röka alldeles vid barnet öht!
 
Sv: graviditet - narkotika

Gud vad jobbigt att inte veta! Jag har varit livrädd att bli gravid sen dottern föddes då jag också gått på concerta (bland annat).... Vad SKÖNT att allt verkar vara bra med din lille kille!
 
Sv: graviditet - narkotika

Gud vad jobbigt att inte veta! Jag har varit livrädd att bli gravid sen dottern föddes då jag också gått på concerta (bland annat).... Vad SKÖNT att allt verkar vara bra med din lille kille!

Ja, nu har jag och pappan några år framåt där vi inte kommer att veta om det skadat honom. Men i nuläget så är allt normalt (vad nu normalt är).

Men vi vet ju inte... livet är ju långt med många prövningar och utveckling :crazy:

Men vi tar inte ut något i förskott, hittils utvecklas han tom lite snabbare än det som anses normalt.
 
Sv: graviditet - narkotika

Det som står i Fass är egentligen något som de skriver för de vet inte om det kan bli fosterkador [...]

Men visst har jag varit rädd, mycket rädd.
Sant.

Rädslan kan jag förstå. Hade jag fått reda på att jag var gravid hade jag ångestfyllt rannsakat hela mitt liv från beräknat befruktningsdatum och framåt.
 
Sv: graviditet - narkotika

Fast jag syftar inte heller på just det, jag tycker inte det är något som gör en speciellt djup. Det är andra upplevelser än "djupa diskussioner" man söker med tjack, men tjatig, ja det tycker jag att man kan bli. Gillar du droger och djupa diskussioner ska du ju hålla dig till syratripparna. Men det är en konstig och trångsynt generalisering du gör, att man inte kan komma till sådana insikter utan trippar. Snacka för dig själv:smirk:

Jag menar inte att ingen kan komma till såna insikter utan trippar, men att det för många är betydligt lättare. Klumpigt uttryckt med tanke på att det blev drogförespråkande, något jag inte är. Jag menar - alla har olika syn på livet och vad man vill åstakomma under sin livstid. Vissa är inte lika låsta i samhällets ramar som andra på olika sätt, och kanske tar till medel som är otillåtna för att komma dit man vill.

Jag talar inte generellt egentligen, utan utifrån vad mina egna erfarenheter hos mig själv och andra runt omkring mig visat. Vi är några stycken som är rörande överens om att några av de viktigaste insikterna om oss själva och annat har vi kommit till exempelvis under en syratripp.

Sen finns det tusentals saker som gör att det är lämpligare att låta bli att komma till dessa insikter än att trippa syra, men det är en annan femma.
 
Sv: graviditet - narkotika

Men snälla du, det var ju precis det jag skrev, fast med färre ord.

Och vad menar du med att jag skapar fördomar? Tycker du att det är ett sunt och eftertraktansvärt beteende att stoppa i sig koakin och diverse annat? Det tycker inte jag. Jag tycker inte heller att det är sunt att missbruka mat, sex, sprit, spel eller vad det nu kan vara som skapar ett beroende. Alla dessa beroenden kommer sig ju av något. Ibland en störning, ibland genetiskt, ibland något annat.

Jag har inte sagt att jag tror att alla som tar droger är korkade i den meningen att dom är mindre intelligenta än andra. Jag har sagt att man är korkad om man tar droger. Det är en jävla skillnad. Eller tycker inte du det?

Och för att svara på din fråga, ja, X är korkad. Därmed inte sagt att X inte är intelligent och ändå kan lyckas i arbetslivet och bidra till samhället.

Läs det du själv skriver människa

Vem avgör det? Är det du som i fyllan, eller för den delen, ditt eget drogrus som avgör det, eller är det Nietche eller nån annan storhet? Om du är för droger så skriv det, men kom för fan inte och säg att jag bidrar till fördomar om jag tycker att folk som tar droger är korkade.

Jag är inte för legalisering av narkotika, och tycker således inte att det är positivt med droger - nej. Däremot är jag trött på alla fördomar om människor som använder sig av droger, tex att alla är korkade, konstiga och allmänt mindre vetande. Om man tänker lite längre, till missbrukande storkonsumenter, så anses utanförskapet och de nedsättande tankarna om dessa människor som finns överallt i samhället, vara en av de främst bidraganade faktorerna till att de har så svårt att skapa sig ett normalt liv i samhället, utan drogmissbruket som ett själv destruktivt sätt att leva.

Jag tycker absolut att det är skillnad om du menar att du tycker folk är korkade just för att de tar droger, än att alla som använder droger är intelligensbefriade). Mitt misstag om jag tolkade dig fel där.
Däremot kan jag inte påstå att jag själv tycker att man är korkad för att man tar droger. Är det ett noga övervägt beslut där man tagit ställning till för och nackdelar, så är drogkonsumernade något man kanske bör fundera över lite noggrannare än att direkt dömma ut det hela.
Däremot så är det väl tyvärr sällan så det går till..
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
Svar
8
· Visningar
1 449
Senast: Modest
·
Övr. Barn Finns det någon idrottslärare här på Bukefalos? Mitt barn älskar idrott och var den enda på skolan som fick A i 6:an. På högstadiet...
7 8 9
Svar
163
· Visningar
7 968
Övr. Barn På återbesöket hos ögonläkaren bestämdes att mitt barn ska ha ögonlapp för ena ögat. Fyra timmar per dag, varje dag, i minst tre månader...
Svar
11
· Visningar
1 312
Senast: enough
·
Övr. Barn Jag har blivit tillfrågad om jag vill bli fadder för min bästa kompis dotter som föddes i somras och tackade naturligtvis ja. Nu är det...
Svar
18
· Visningar
1 123
Senast: Malin_L
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp