graviditet - narkotika

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: graviditet - narkotika

Jag satt och kollade upp amfetaminbaserade läkemedel (Concerta, Ritalin) på Fass och där stod det att medicinen, som har en mycket låg dos amfetamin, kunde ge fosterskador.
 
Sv: graviditet - narkotika

Jo, men å andra sidan behöver det väl inte betyda att amfetamin är farligare egentligen. Metylfenidat som de läkemedlen innehåller är inte samma sak som amfetamin, även om de är väldigt lika och räknas som centralstimulantia båda två, kanske ska förtydligas också.

För det finns det antagligen inte tillräcklig forskning på fosterskador efter ex Ritalin, så därför kan man inte fastställa att det är ok att äta medicinen under graviditeten. När det gäller mediciner och rekommendationer brukar man ta det säkra före det osäkra.
Sen beror ju det hela på doser också, det är svårt att veta hur man ska jämföra amfetamin och alkohol på samma villkor, dvs i likvärdig mängd.

Vid ADHD-medicinering tar du dessutom medicinen varje dag, det som diskuterades i tråden var väl främst enstaka användning - och det kan ju ge andra resultat i en jämförelse än mer regelbundet bruk skulle göra.

Jag vill bara tillägga att jag själv inte påstår eller egentligen tror att amfetamin är mindre farligt, utan bara tycker det är intressant att diskutera omkring det hela och har mer kunskaper om hur amfetamin är uppbyggd och fungerar i kroppen än alkohol..
 
Sv: graviditet - narkotika

Självklart är det väl ingen som rekommenderar att man tar droger eller dricker alkohol när man är gravid, men om man gör det någon gång innan man vet att man är gravid verkar det inte vara någon större fara.

Är det större fara om man gör det någon gång, efter att man fått veta att man blivit gravid då menar du?

Klart man inte kan gå och gräma sig om man inte vetat, men man kan ju inte säga att det inte är nån fara för att man inte visste om ATT man var gravid när man tog drogerna. Det är inte att det är överlagt som skadar fostret, det är substanserna...

Är man så pundig så man tar droger över huvud taget så förstår jag inte hur man kan utsätta sig för risken att bli gravid alls.
 
Sv: graviditet - narkotika

Jag har ätit mediciner som man absolut INTE ska äta vid graviditet pga missfalls och missbildningsrisken. Läkarna har varit VÄLDIGT noga med att påpeka att man ska skydda sig och OM man planerar barn avsluta medicinering en tid innan! Det är olika för olika mediciner, står oftast på bipacksedeln.

Jag vet ett barn som fötts utan hittills kända bieffekter av moderns rökning och alkoholintag (är osäker om modern missbrukat annat) det barnet upptäcktes efter abortgränsen.
 
Sv: graviditet - narkotika

Jag vet ett barn som fötts utan hittills kända bieffekter av moderns rökning och alkoholintag (är osäker om modern missbrukat annat) det barnet upptäcktes efter abortgränsen.

Hur gammal är barnet nu?

Jag har en kille på 6 år som går i min sons klass och hans mamma kedjerökte under sin graviditet, sonen är så jobbig nu att hans syster bor hos pappa och han hos mamma för att dom inte orkar ha båda hos sig samtidigit.

Han har solklara koncentrationsproblem och inlärningssvårigheter och har fått börja i en liten grupp på skolan pga att han stör dom andra, tittar man på honom så ser man klart och tydligt vilka problem barnen till rökare kan få.
 
Sv: graviditet - narkotika

Ja, självklart är jag rätt korkad och menade så :smirk:

Nej, det klart att jag inte tror att det är så att det inte skadar för att man inte vet om att man är gravid. Själva poängen var att bm inte tyckte att det var så allvarligt, vilket jag tolkar som att hon inte trodde att fostret kunde ha fått några allvarliga skador.

Men det är ju också skillnad på hur olika substanser påverkar kroppen, vilket jag har väldigt liten koll på.

Hur definierar du "pundig"?
 
Sv: graviditet - narkotika

Koncentrationssvårigheter är en vanlig defekt hos barn till rökande mammor. Men rökare kanske inte tycker det är så farligt med "lite överenergiska" barn att de giter sluta röka?
 
Sv: graviditet - narkotika

Föddes fullt frisk....vad man vet och kan se utanpå ja! Vad sägs om skador som inte syns och som inte ger sig till känna förrän lite längre fram? Koncentrationssvårigheter, ADHD och allt sånt! Men det räknas kanske inte?
 
Sv: graviditet - narkotika

barnet är under 1 år! Antagligen lär det märkas senare, men inga grava fel har märkts hittills vad jag menar då missbildningar eller hjärnskador....

Min mamma rökte med mig i magen, och tja... alla här vet väl att jag är lite udda :angel: (adhd/GAD/bipolär...etc.)
 
Sv: graviditet - narkotika

Det här säger väl allt.

Om barn till mammor som tagit amfetamin under graviditet.
"Långt senare under uppväxten har man också sett att barnen har lägre intelligens." :angel:

Jag vet inte om det har så mycket med amfetaminet att göra, kan nog bero på mammans intelligens.
Korkade mammor får korkade barn.
Så det har säkert med ärftlighet att göra.
 
Sv: graviditet - narkotika

Nåt fel i huvudet har man ju om man brukar eller missbrukar narkotika.
Korkad behöver man kanske inte vara.

-Mustasukka (syster till knarkare)
 
Sv: graviditet - narkotika

jag vet inte hur du definerar ordet korkad.
jag kan inte påstå att drogerna har gett mig något gott överhuvudtaget, så jo att jag använde droger var väl ett mindre genomtänkt beslut. men jag tycker inte att alla som nyttjar narkotika är korkade, en del är väldigt intelligenta. det som avgör är väl hur och varför man använder drogerna om det är för att "fly"/skön stund tex alkohol eller om det är för sökandet tex dmt. (vilket säkerligen är resultatet hur våra religoner kom till).
 
Sv: graviditet - narkotika

barnet är under 1 år! Antagligen lär det märkas senare, men inga grava fel har märkts hittills vad jag menar då missbildningar eller hjärnskador....

Min mamma rökte med mig i magen, och tja... alla här vet väl att jag är lite udda :angel: (adhd/GAD/bipolär...etc.)

Men det är väl ändå synd om barnet? När fick du din ADHD diagnosticerad tex, du var väl inte 1 år gammal??? Att barnet just nu ser ut att han klarat sig helskinnad från mammas alkoholintag och rökning är ingen garanti för att det kommer att fortsätta så.

Det kan ju komma senare som du skriver så man kan inte säga att barnet INTE tagit skada av rökningen.

Jag var en idiot som rökte periodvis under min graviditet men jag slutade helt i v 32 och jag hoppas att mitt barn inte fått några skador pga det men jag kan inte svära på att han klarat sig helskinnad från min idioti trots att han snart är 7 år gammal.
 
Sv: graviditet - narkotika

jag vet inte hur du definerar ordet korkad.
jag kan inte påstå att drogerna har gett mig något gott överhuvudtaget, så jo att jag använde droger var väl ett mindre genomtänkt beslut. men jag tycker inte att alla som nyttjar narkotika är korkade, en del är väldigt intelligenta. det som avgör är väl hur och varför man använder drogerna om det är för att "fly"/skön stund tex alkohol eller om det är för sökandet tex dmt. (vilket säkerligen är resultatet hur våra religoner kom till).

Bara för att man är korkad på ett plan kan man vara väldigt kapabel på andra. Till exempel så är många i IQ-tester högintelligenta personer, rena katastroferna då det gäller socialt samspel. Vad mig anbelangar kan man alltså vara både intelligent och korkad, get it? Men jag säger som Mustasucka, nått fel i huvudet är det allt...
 
Sv: graviditet - narkotika

hallå där jag ursäktar verkligen inte alkohol eller rökning under graviditet jag tycker det ska vara olagligt och spöstraff... :devil:

Ber om ursäkt om ni får för er att jag tycker det är okej, det gör jag INTE. Det finns INGET som ursäktar att någon har rätt att utsätta sitt barn för gifter då det är i magen eller under amning!


Och nej jag vet att ADHD oftast märks först efter några år, vad jag menade med allvarligare hjärnskador så är det sådana dom märker ganska omgående.... kromosomfel, blind, dövhet osv.....

Då jag skrev: Jag vet ett barn som fötts utan hittills kända bieffekter av moderns rökning och alkoholintag (är osäker om modern missbrukat annat) det barnet upptäcktes efter abortgränsen.

Skrev aldrig att barnet inte tagit skada.... för jag om någon är väl medveten om skador man kan få när någon röker under graviditeten. Jag har en bror också med mer eller mindre myror i brallan. Han är också inrökt.



nåväl.
 
Senast ändrad:
Sv: graviditet - narkotika

Och nej jag vet att ADHD oftast märks först efter några år, vad jag menade med allvarligare hjärnskador så är det sådana dom märker ganska omgående.... kromosomfel, blind, dövhet osv.....

Jag tycker att dom skador som man upptäcker senare är allvarliga eftersom dom orsakts av ren och skär dumhet från mammans sida, dom skadorna hade barnet klarat sig bra utan för nog kan väl du erkänna att det hade varit skönt att vara " en normal" människa istället för att ha allt som du har idag, skador som kan ha kommit för att din mamma rökte?

Jag tror inte att du tycker det är okej att röka, absolut inte men alla skador som barn får pga rökning kan undvikas och jag anser att alla skador som man barn får pga rökning är allvarliga.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
Svar
8
· Visningar
1 448
Senast: Modest
·
Övr. Barn Finns det någon idrottslärare här på Bukefalos? Mitt barn älskar idrott och var den enda på skolan som fick A i 6:an. På högstadiet...
7 8 9
Svar
163
· Visningar
7 968
Övr. Barn På återbesöket hos ögonläkaren bestämdes att mitt barn ska ha ögonlapp för ena ögat. Fyra timmar per dag, varje dag, i minst tre månader...
Svar
11
· Visningar
1 312
Senast: enough
·
Övr. Barn Jag har blivit tillfrågad om jag vill bli fadder för min bästa kompis dotter som föddes i somras och tackade naturligtvis ja. Nu är det...
Svar
18
· Visningar
1 123
Senast: Malin_L
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp