graviditet - narkotika

Status
Stängd för vidare inlägg.
A

Anemon

rent hypotetiskt nu. om man har missbrukat narkotika den första möjligtvis den andra månaden under graviditeten, finns det någon möjlighet att behålla barnet då? på vilket sätt påverkar det fostret så tidigt i graviditeten?
 
Sv: graviditet - narkotika

haha oj, jag trodde att barn var för människor i åldern under ungdom. det var säkert 3 år sedan jag var aktiv här senast men ska jag starta en ny tr¨d på barn lr kan denna bli flyttad på något sätt?
 
Sv: graviditet - narkotika

Jag tror det finns stora chanser till att barnet tagit skada av narkotika om det sker precis i början av graviditeten då allt ska bli till..

Men jag sitter faktiskt och funderar på samma sak...

Om jag ( rent hypotetiskt ) skulle bli gravid nu, jag äter starka smärtstillande tabletter ( oxycodon ) hur mycket det skulle påverka fostrets utveckling
 
Senast ändrad:
Sv: graviditet - narkotika

Jag tror det finns stora chanser till att barnet tagit skada av narkotika om det sker precis i början av graviditeten då allt ska bli till..

Men jag sitter faktiskt och funderar på samma sak...

Om jag ( rent hypotetiskt ) skulle bli gravid nu, jag äter starka smärtstillande tabletter ( oxycodon ) hur mycket det skulle påverka fostrets utveckling

Min mamma har rematisk verk och åt starka tabletter. Hon hade spiral. men blev gravid ändå, (sprialen var inte kvar vid gyn undersökning)
hon upptäkte att hon var gravid när hon runt v 12, barnet dog runt v 20, av hjärnblödning. hon sörger det barnet fortfarande.

Ett foster är som kännsligast de tre första månaderna, det är då allting bildas.
sen så fortsätter det att utväcklas och växa.

man ska ju avstå alkohol, tobak graviditet, just pga att barnet får i sej samma mäng som du, men kroppsmassan är ju så mycket mindre..

finns tyvärr barn som föds påverkade, och får läggas in på avgifning det första dom gör... ingen kul start på livet.
 
Senast ändrad:
Sv: graviditet - narkotika

En vän till mig tog amfetamin ett par gånger efter att hon blivit gravid men inte visste om det. Hon frågade sin bm, som sa att det inte var någon större fara. Man kan inte gå och tänka på det man gjort när man inte visste att man var gravid (när hon gjorde sitt gravtest var hon i v 11).
Dottern föddes fullt frisk.

Självklart är det väl ingen som rekommenderar att man tar droger eller dricker alkohol när man är gravid, men om man gör det någon gång innan man vet att man är gravid verkar det inte vara någon större fara.
 
Sv: graviditet - narkotika

Men jag tror att det beror ganska mycket på vilken drog man använder... Amfetamin t.ex. tror jag nästan skadar fostret mindre än alkohol som ju kan skada fostret väldigt illa...
 
Sv: graviditet - narkotika

Nej men om man tänker på hur alkohol vs amfetamin påverkar kroppen rent fysiskt så skulle det kanske kunna vara så? Amfetamin påverkar ju främst noradrenalinet i det perifiera nervsystemet, det sympatiska nervsystemet blir alltså överaktiverat och ger bla utvigade blodkärl och ökad hjärtfrekvens.
Det är snarlika reaktioner som vid stress och flyktsituation?

Tex levern har väl mycket större påfrestningar med alkoholnedbrytning än vid amfetaminintag?

Större mängder kaffe (som också är ett centralstimulerande medel, liksom nikotin) ger liknande effekter på centrala nervsystemet som amfetamin. Och det är väl mer rekommenderat att inta kaffe än alkohol?

Jag utgår alltså från enstaka tillfällen, inte vid missbruk eller överanvändning.
Och rätta mig gärna om jag har fel i fakta eller så, mest spånade lite allmänt kring det, intressant fråga.
 
Sv: graviditet - narkotika

Vi har ju två läkare på forumet (CillaW/Silverkedjan) som säkert kan ge ett mindre gissande svar :) !
 
Sv: graviditet - narkotika

Jag vill nog ( precis som du säger ) ha mer faktabaserade svar än en gissning ( inget ont om din teori Jolie_Madame )
 
Sv: graviditet - narkotika

Ja alltså jag förstår det, mitt svar var inte menat som något definitivt, utan mer spekulerande kring det hela [läs: nedprintning av mina tankar runt det]
Tar inte illa upp :)
 
Sv: graviditet - narkotika

jag vet en tjej som använde knark under gravidteten, hon fick en helt frisk son som inte haft några men av det. Hon tog även E en gång under en utekväll och ammade sonen dagen efter. Det är inget fle på honom. MEN jag tycker att om man använder knark innan man vet om man är gravid så är man inte så oansvarig mamma, det är mer oansvarigt om man gör det när man vet.

Tycker inte att man ska dricka eller anävnda något annat när man "riskerar" att bli gravid, för tänk om ...vad ska du göra då? om olyckan är framme.,.,
 
Sv: graviditet - narkotika

tack för länkarna. ska försöka förklara för mitt ex varför jag gkorde abort. han är troende katolik så jag vet att han kommer flippa.
drogerna i mitt fall är kokain,alkohol och mycket nedåt. ngn som vet hur effekterna blir på fostret med dessa droger?
 
Sv: graviditet - narkotika

Om man missbrukat narkotika under första graviditesmånaden, vetat om detta och gjort något åt detta så tor jag bekymret är mindre än om rökt under graviditeten och sedan fortsatt med detta (vilket är mycket vanligt)
 
Sv: graviditet - narkotika

Om man missbrukat narkotika under första graviditesmånaden, vetat om detta och gjort något åt detta så tor jag bekymret är mindre än om rökt under graviditeten och sedan fortsatt med detta (vilket är mycket vanligt)


Det är iofs skillnad på vilka skador ett foster får pga "droger" alternativ rökning.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
Svar
8
· Visningar
1 448
Senast: Modest
·
Övr. Barn Finns det någon idrottslärare här på Bukefalos? Mitt barn älskar idrott och var den enda på skolan som fick A i 6:an. På högstadiet...
7 8 9
Svar
163
· Visningar
7 968
Övr. Barn På återbesöket hos ögonläkaren bestämdes att mitt barn ska ha ögonlapp för ena ögat. Fyra timmar per dag, varje dag, i minst tre månader...
Svar
11
· Visningar
1 312
Senast: enough
·
Övr. Barn Jag har blivit tillfrågad om jag vill bli fadder för min bästa kompis dotter som föddes i somras och tackade naturligtvis ja. Nu är det...
Svar
18
· Visningar
1 123
Senast: Malin_L
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp