marengo
Trådstartare
Jag har en kompis, kan kalla honom Filip, som träffade en tjej i mars/april typ som nu har hört av sig till honom och sagt att hon är gravid. Hon är 17 år gammal. Först trodde han inte henne, då hon slutade svara på Facebook när han bad om bevis. Men nu har tjejens mamma också hört av sig till honom, så vi får väl anta att hon faktiskt är gravid. Filip vet inte om hon hade sex med någon annan under perioden de två träffades, men det är inte helt omöjligt. Men tjejen säger att det är Filips barn, och Filip tror också att det är hans. Men han vill inte ha det. Han har en sån jäkla ångest över att få ett barn nu (han är 20), och att det dessutom är med en tjej han tycker är dum i huvudet och mer eller mindre hatar. Detta är tjejen medveten om, men hon vill ändå behålla barnet. Hon är i 5e, snart 6e månaden och har väntat med att höra av sig tills nu, och jag antar att det är för sent för abort? Oavsett så är det tjejens val, och hon vill behålla barnet.
Finns det någonting Filip kan göra? Att barnet kommer födas kan han ju inte påverka, men hur går han tillväga när det väl är fött? Jag har försökt resonera med honom och få honom att inse att när barnet kommer måste han ta sitt ansvar. För det är faktiskt det man går med på att göra när man har oskyddat sex med någon. Men jag förstår att han är helt knäckt, han mår jättedåligt och vill verkligen inte ha ett barn. Så vad gör han?
Finns det någonting Filip kan göra? Att barnet kommer födas kan han ju inte påverka, men hur går han tillväga när det väl är fött? Jag har försökt resonera med honom och få honom att inse att när barnet kommer måste han ta sitt ansvar. För det är faktiskt det man går med på att göra när man har oskyddat sex med någon. Men jag förstår att han är helt knäckt, han mår jättedåligt och vill verkligen inte ha ett barn. Så vad gör han?