Gravid vill gå ner i tid men sambon tycker inte det...

Han låter ju som ett kap.
Jag förstår faktiskt inte, jag pratade med min partner direkt jag upptäckte stt jag var gravid om hur Vi skulle dela på ledigheten. Vi pratade om VAB, nätter och annat. Jag gissar att det är du som alltid är hemma med sjukt barn också? Nu väntar du barn nummer två, och jag tror det är hög tid att ta tag i situationen, eller så bara köper du läget på bekostnad av dig själv.
Dela på vab, föräldraledighet mm. Turas om att hämta och lämna på dagis. Ni måste hjälpas åt. Ta en tur till terapeuten också.

Ta med din sambo till din BM och diskutera graviditeten och ditt mående. Kan vara så att han "behöver" höra från en utomstående om din hälsa och välmående.

Vad olika man resonerar ändå. Jag är sjukskriven pga foglossning i v 24 och jobbar bara 25% men kommer bli heltidssjukskriven så småningom.
Min sambo ville att jag när jag träffade läkaren skulle strida för heltidssjukskrivning direkt.
Kroppen och graviditeten går alltid före jobb, ekonomin får man väl anpassa där efter?

Finns risken att du inte kan behålla hästarna om du lämnar honom?
Det verkar vara ganska vanligt förekommande och att partnern är så pass väl medveten om det att den använder det som "slagträ" (/utpressning) eller liknande.

Eller som i ditt fall "kan du ha häst så kan du jobba 100%, vara höggravid, nyopererad, sköta hushåll och barn, jag är ju snäll och hjälper till i bland :) och jobbar TILL OCH MED över ibland "

:arghh:

Finns risken att du inte kan behålla hästarna om du lämnar honom?
Det verkar vara ganska vanligt förekommande och att partnern är så pass väl medveten om det att den använder det som "slagträ" (/utpressning) eller liknande.

Eller som i ditt fall "kan du ha häst så kan du jobba 100%, vara höggravid, nyopererad, sköta hushåll och barn, jag är ju snäll och hjälper till i bland :) och jobbar TILL OCH MED över ibland "

:arghh:

Jag kan behålla hästarna även utan honom. Det låter verkligen värre än det är i verkligheten. Han bara förstår inte... Och jag är arg på honom. Han bryr och är snäll annars.

Det låter verkligen värre än det är i verkligheten.
Fast är det inte ett otroligt dåligt tecken att du känner behov av att starta en tråd på Buke för att få hjälp med att kunna motivera det här inför din partner? Som om du behöver arbeta upp nåt form av försvar, att det inte räcker att du känner att det här är nåt du behöver göra.

Näe, vad ledsen jag blir av sådana här trådar... Destruktiva relationer som sakta, sakta förminskar en part i ett förhållande. I en sund relation stöttar man varandra, man hjälps åt. Man diskuterar givetvis ekonomi och stora beslut, men man är alltid två i det. Ingen använder sig av maktspel eller hot för att få rätt. Att vara långsur, lägga locket på eller beskylla dig för "Det var ju du som ville ha ett barn till" är så långt ifrån tvåsamhet och kommunikation man kan komma.

Han kontrollerar dig med hjälp av sitt humör. Du vill att allt ska vara bra och att han ska må bra, så du går med på krav och resonerar med ditt inre tills du får det till att han har rätt. Ingen vill eller ska vara tillsammans med en treåring. Jag vill inte komma med någon domedagsprofetia och jag vet inte hur er specifika situation ser ut, men jag vill höja ett varningens finger för sådana här relationer. Risken finns att du en dag kompromissat bort allt du håller kärt till fördel för en känslotyrann som vet att om han tjurar får han precis som han vill.

Jag kan tänka mig att göra mer än hälften hemma om han jobbar mer och betalar mer. Men som det är nu så gör jag mkt mkt mer. För han inser inte hur mkt det är att göra i ett hem. Så om jag jobbar 80% skulle jag inte klaga så mkt på att jag gör mer.
Om jag är föräldrarledig 100% kan jag tänka mig att ta nästan allt i hemmet själv.

Ekonomiskt med hästarna så har jag en uppfödare som betalar mer än hälften av allt. Så dom kostar inte så mkt i mån+att han har ett eget intresse som kostar.

Han är väldigt svår att diskutera med... Och jag orkar inte med han när han blir sur... Långsint... Så jag vill inte ge mig in i diskussioner utan att ha tänkt igenom allt.
Långsintheten är ett verktyg för att styra dig. Låter som han är passivt aggressiv. Googla på det. Jag vågar säga att du kommer känna igen honom.

Vissa diskussioner är ingen diskussion. Det är bara ett konstaterande. Du orkar inte jobba heltid och kommer gå ner i tid. Punkt.

Sedan låter det som du fastnat i hans tankegångar, du säger dig kunna kan ta hela hemmet om du "får " vara hemma. Låter som att du vill visa dig tacksam och göra så han slipper ta sitt ansvar för att du- en höggravid kvinna, ska kunna vara hemma. Precis som någon tidigare skrivit låter du som en medberoende.

Låter inte som ett sunt förhållande oavsett.

Senast ändrad:
Jag kan behålla hästarna även utan honom. Det låter verkligen värre än det är i verkligheten. Han bara förstår inte... Och jag är arg på honom. Han bryr och är snäll annars.
Fast vet du vad, det säger kvinnor som blir ordentligt misshandlade av sina män också. Att han i grund och botten är snäll, att han bryr sig, att han älskar dem, men att han har lite problem att kontrollera sig själv.

Nu säger jag verkligen inte att du är varken psykiskt eller fysiskt misshandlad, men det är uppenbart för oss andra som läser tråden att din man manipulerar dig genom sitt agerande. Vad du sen väljer att göra med den informationen är helt upp till dig, men att försvara honom för oss som läser biter liksom inte så starkt.

Utan att känna dig påhoppad eller att någon är emot dig, för det är vi verkligen inte, ta dig en funderare på hur ert förhållande ser ut och vad som behöver förbättras. Alla förhållanden behöver jobbas på, utan undantag, det finns alltid någonting som kan bli bättre. Hos er är det kanske att mannen har lite mer medvetenhet kring hur hushållet och barnen sköts, hur mycket tid det tar och hur mycket du faktiskt gör.

Just nu känner jag att jag skulle vilja rekommendera dig att skaffa hästvakt och åka iväg på semester, så får han sköta hela hushållet inkl barnet i en vecka eller två själv. Eller så slutar du helt enkelt att rodda och vara duktig. Skit i att göra saker, och när han frågar säger du helt enkelt som det är - att du inte orkar och att han väl få ta skiten ifall han lider av det.

att du inte orkar och att han väl få ta skiten ifall han lider av det.
Denna är bra. Den har jag använt mig av många gånger när man haft en skit dag och/eller varit riktigt grinig. Ska dem gnälla för att det ser förjävligt ut eller vad det nu kan vara så är det INGEN som hindrar dem att plocka fram dammsugaren, tömma diskmaskinen eller slänga igång en tvättmaskin!

Som flera andra har skrivit, din mans beteende är inte ok. Inte alls! :(
Förutom att reagera på att han verkar osympatisk, manipulativ, självisk och verkar lassa över de flesta hushållsuppgifterna på dig, så tänker jag att i ditt tillstånd borde du vara berättigad till havandeskapspenning eller delvis sjukskrivning. Då får du ju ersättning från FK.
Eller gnäller han över det också?:banghead:

Att jobba 100%, vara gravid, ta hand om en tvååring och vara själv i hushållet fyra dagar i veckan ÄR slitsamt.
Hade din man tänkt på dig och ert kommande gemensamma barn så hade han anpassat sitt arbete så DU fick mer avlastning.
Herregud, jag har själv varit i samma situation och kom ihåg hur slut jag var.
Min man skulle aldrig drömma om att tvinga mig att arbeta 100% under dom förutsättningarna.

Jag tycker också det är tråkigt att se hur du förminskar dig själv och att du bagatelliserar det han säger och gör. Din situation låter väldigt jobbig och jag känner verkligen starkt för dig. :heart
Jag hoppas du kan tuffa till dig lite senare, när du inte är riktigt lika sårbar som nu när du är gravid.

Han jobbar mer än mig? Vi jobbar 100% båda två men han jobbar över ibland... Jobbar borta 4dagar. Han handlar oftare än mig.
Jag kommer hem ca kl 18 efter att ha hämtat på dagis. Då tror han att jag ska fixa allt under kvällen eftersom jag är hemma... Måste fixa mat och ta hand om sonen också. Sen är man ganska trött... Går upp kl 5.

Om han väljer att jobba över så att du måste ta hand om hem och barn själv på kvällarna så lägger det väl snarare honom på minus? Eftersom han väljer att jobba istället för att dra sin del av lasset till vardags - tja, då återstår förstås mer av hushållsarbetet för hans del på helgerna. Det är ju inte som att hushållsarbetet försvinner bara för att man jobbar över, snarare hinner man inte jobba över längre när man får ansvar för barn.

Om han inte vill fixa i hemmet för att han jobbar så mycket så kan han ju betala för städhjälp. Helt orimligt tycker jag att du förväntas jobba heltid och ta hand om både barn och hem.

Och dessutom vara gravid till på köpet :eek:. Du ska ju få vila och ta hand om dig för sjutton!

Och dessutom vara gravid till på köpet :eek:. Du ska ju få vila och ta hand om dig för sjutton!
Jamen precis! Och han ska vara omtänksam och kärleksfull och vilja göra allt lättare för henne!

Jag kan inte begripa mig på den här mannen alltså.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 658
Senast: Anonymisten
·
Övr. Barn Det kommer ett barn till mig och rider rätt ofta och har gjort så i drygt ett år. Barnet är 12 år och har det rätt jobbigt med en...
Svar
14
· Visningar
1 748
Senast: Ninnurur
·
Relationer Varning för långt desperat inlägg. Jag vet inte hur jag ska börja. Jag och min sambo skaffade en gård för några år sedan. Det blev så...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
10 533
Senast: corzette
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 614

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka