gravid: vaccinera sig

T

tjej86

Jag ställer mig lite tveksam till om jag kommer vaccinera mig som gravid för svininfluensan.
jag är förvisso bara i 6 vecka, men ett otestat vaccin (för barn och foster) känns väldigt fel för mig att utsätta oss för...
Det som kanske talar för är att jag kommer resa på en enmånads resa till Thailand i november..

hur kommer ni andra gravida göra, vaccinera er eller inte och hur resonerar ni?

Sv: gravid: vaccinera sig

Jag kommer inte att vaccinera mig, vågar helt enkelt inte för att det helt enkelt inte finns någon info alls hur det påverkar fostret. Jag förlitar mig på att många andra kommer vaccinera sig och själv kommer jag se till att hålla ännu bättre hygien än vanligt. Kommer se till att det finns handsprit hemma och ska även ha en liten flaska alkogel i väskan så jag kan sprita mig ofta även då jag är ute. Får även försöka se till att försöka undvika stora folksamlingar så gått det går, jag tänker inte isolera mig men inte heller gå på något stort event under värsta influensaperioden bara för att.

Jag skulle inte vaccinera mig som gravid (eller ogravid för den delen). Läste någonstans om att 50 svenskar kanske kommer att dö i influensan, någon annanstans om att 900 svenskar kan bli förlamade av vaccinet.

jag kommer förhoppningsvis hinna föda innan vaccinet kommer, men nej jag kommer nog inte vaccinera mig heller.

Jag kommer förmodligen inte heller vaccinera mig. Denna influensan verkar inte mycket farligare än en vanlig influensa (fast jag får erkänna att jag inte är helt insatt), så jag avvaktar i alla fall så länge jag kan. Jag tycker också att vaccinet inte verkar tillräckligt testat och jag vill inte att min bebis ska vara någon försökskanin...

Det låter som om ni tänker som jag! Jag undrar varför man ändå har satt gravida till riskgruppen som ska vaccineras först när man ännu inte vet vilka biverkningar osv som finns?

Det pratade en kompis också om, hon hade läst det i tidningen (aftonbladet?).

En kompis till mig (sjuksköterska) som är gravid och har bf i slutet på oktober vill vaccinera sig för att bebisen ska få ett skydd genom hennes vaccination. Hennes man jobbar på sjukhuset och risken är stor att han utsätts för smittan därför vill hon vaccinera sig. Om jag vore gravid skulle jag nog vaccinera mig om jag riskerade att utsättas för smittan (eller det riskerar väl alla, men en ökad risk).

Nu ska vi se :)

Ja enligt en professor på läkemedelsverket så är en ovanlig biverkning ( just idag är ju inte vaccinet godkänt än ) som i värsta fall kan leda till förlamning. Det handlar om 1 på 100 000 ungefär.

Får man svininfluensa så löper man risk att få hjärnhinneinflamation som även det kan ge påvärkning på centrala nervsystemet.

Dessa biverkningar gäller för samtliga influensavaccin och inte enbart Celvapan ( vaccin mot H1N1 )

Detta var taget från en intervju som Aftonbladet tolkat så jag kan inte stå för att tolkningen har blivit helt rätt ;)

Jag gick in och sökte på läkemedelsverkets hemsida också för att se om det stod något om detta, men det enda jag fann var:

Sällsynta biverkningar kan bara upptäckas under omfattande användning av ett vaccin. Detta gäller för alla slags läkemedel. Myndigheter och vaccintillverkare kommer att genomföra planer för att aktivt följa upp säkerheten för vaccinerna och för att snabbt kunna vidta åtgärder om säkerhetsproblem skulle upptäckas.

Förutom prototypvaccinerna är ett antal andra pandemiska influensavacciner under utveckling. Preliminära data från dessa vacciner är också under utvärdering.

Min tolkning ( obs min egen tolkning ) av vad jag fått fram genom att söka på nätet, läkare och smittskyddsintitutet så är biverkningarna inte annorlunda jämfört med de influensavaccin som många redan tar idag.

Men.. ( ja det finns ju alltid ett men ), man kan heller inte med säkerhet veta förrän vaccinet kommit i bruk i större omfattning..

Senast ändrad:

Jo jag har ju skrivit ovan om vad som stod i intervjuen :)

Däremot litar jag INTE på att aftonbladet har fått till intervjuen rätt.
Funderar på om man ska kontakta läkemedelsverket och få ett utlåtande på om det som står stämmer eller inte eftersom jag inte hittade informationen på läkemedelsverket.

kl

Tror ni att biverkningarna är värre än på det vanliga influensaviruset?
Den vanliga influensan varierar ju från år till år så vaccinet måste ändras (ibland med kort varsel?). För mig känns det som att man borde kunna göra samma sak denna gång och att biverkningarna borde vara ungefär samma som alltid?

Ni som brukar vaccinera er mot influensa varje år och är skeptiska mot influensavaccinet, kollar ni biverkningar lika kritiskt/noga då också?

Enlig professorn på läkemedelsverket så är det samma biverkning på alla influensavaccin .

Jag ställer mig lite tveksam till om jag kommer vaccinera mig som gravid för svininfluensan.
jag är förvisso bara i 6 vecka, men ett otestat vaccin (för barn och foster) känns väldigt fel för mig att utsätta oss för...
Det som kanske talar för är att jag kommer resa på en enmånads resa till Thailand i november..

hur kommer ni andra gravida göra, vaccinera er eller inte och hur resonerar ni?

Du vill hellre riskera en abort? För det är vad du riskerar. Kom ihåg att gravida har sämre immunförsvar än andra och har betydligt mer att förlora.

kl

Tror ni att biverkningarna är värre än på det vanliga influensaviruset?
Den vanliga influensan varierar ju från år till år så vaccinet måste ändras (ibland med kort varsel?). För mig känns det som att man borde kunna göra samma sak denna gång och att biverkningarna borde vara ungefär samma som alltid?

Ni som brukar vaccinera er mot influensa varje år och är skeptiska mot influensavaccinet, kollar ni biverkningar lika kritiskt/noga då också?

Vad är det folk förväntar sig av detta vaccin? Varifrån kommer all hypokondri? Har ni sett några förlamade människor tala ut i pressen hittills från alla år med vaccin??

Jag kommer förmodligen inte heller vaccinera mig. Denna influensan verkar inte mycket farligare än en vanlig influensa (fast jag får erkänna att jag inte är helt insatt), så jag avvaktar i alla fall så länge jag kan. Jag tycker också att vaccinet inte verkar tillräckligt testat och jag vill inte att min bebis ska vara någon försökskanin...

Beroende på hur långt gången du är riskerar du, återigen, att föda för tidigt med fara för både ditt och bebisens liv, alt att bebisen smittas av mamman = livsfara, alt abort. Det behöver inte ske, men risken är större än att drabbas av en biverkning av ett vaccin.

Vågar absolut inte inte inte vaccinera mig, reser till kreta om 1 månad, gravid i *hrm* kanske vecka: 24-25 då ;)

Liknande trådar

Övr. Katt Hej. jag har en fråga gällande mina 2 katter som helt plötsligt inte kommer överrens. Dom är båda hanar och kastrerade. Den ena hanen är...
Svar
3
· Visningar
684
Senast: Svartkatt
·
Relationer Träffade min nuvarande sambo för ca 4 år sedan och vi har ett barn tillsammans som nu är ca 2 år. Förhållandet är inte alls bra och de...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
10 387
Senast: monster1
·
Relationer För en vecka sedan fick jag ett positivt graviditetstest. Har med min tidigare partner gått igenom en barnlöshetsutredning där läkarna...
2 3
Svar
57
· Visningar
12 986
Senast: Nixehen
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 667
Senast: Anonymisten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar