Gravid och ridning?

Z

ZorroLouise

När ni blev gravida, hur gjorde ni med ridningen?

Slutade ni rida så fort ni fått ett plus eller red ni tills det inte "funkade" längre? Om ni red vidare ett tag, vad var det som gjorde att ni la av när ni la av? Vilken vecka var ni i då?

Sv: Gravid och ridning?

Jag hade en unghäst som skulle säljas som jag skulle sätta igång efter bete. Jag red till v 34 sen såldes han.

Jag tror det finns hundra sana har tradar med jattemanga bra svar i. Testa sok pa forumet sa far du svar snabbt!

Jag red väl "som vanligt" till vecka 20 ca, sen trappade jag ner. Men jobbar fortfarande hästen från marken då och då.
Anledningen var bara att jag ville vara lite försiktig när jag inte var lite rörlig och smidig längre. På volten skulle jag säkerligen kunna rida nu med, men uteritter är helt uteslutet då hästen inte är 100% säker ute.

Jag slutade hoppa så fort jag plusat. Men red gjorde jag, åtminstone sporadiskt, fram till v. 38. Sen gav jag mig :p Började rida igen när Ludwig var 4 v.

Är gravid nu, och kommer rida så länge det känns bra fysiskt och jag känner att jag klarar av det på ett bra sätt.
Känner min gamla häst bra, och vi rider numera väldigt lugnt även när jag inte var gravid -hoppar inte.

Även barnmorskan tyckte det bara var bra att rida så länge jag orkar/kan och bara jag lyssnar på kroppen.
Sen hoppas jag kunna fortsätta köra ponnyn när jag inte kan rida längre och tänkte då ta stora hästen på släp....

Jag red som vanligt till och med vecka 33 (ingen hoppning dock), sedan fick det vara nog. Jag tyckte det gick jättebra att rida och hade inga fysiska bekymmer alls med detta, men tyckte helt enkelt att jag ville ta det lugnt inför förlossningen och ville kanske framför allt skona min nervösa sambo ;)

Satt upp igen en vecka efter förlossningen och red egentligen som vanligt :)

/snurpe

Satt upp igen en vecka efter förlossningen och red egentligen som vanligt :)

/snurpe

Hehe. Ja vi får väl se. Jag har inte tänkt så långt som till efter förlossningen, men det var bra kämpat av dig.
Det jag egentligen ville veta var ifall folk tyckte att det på något sätt var omoraliskt att rida när man är gravid. Som att man inte är rädd om sig själv och barnet nog. Men det verkar som att det är ok att rida iallafall.
Jag rider nog på tills det inte känns rätt längre. Kanske att man skippar det där med hoppning och nedsittning i trav om man har en skumpig häst...

Pa detta forumet lar du nog inte fa nagra svar om att det a omoraliskt ;)

Du kanner sjalv vad som funkar for dig, sjalv kunde jag inte trava i v 17 utan att fa sammandragningar sa dar tröt mitt intresse.

Varför inte just hoppning egentligen? Är det för att balansen förändrades eller är det den större risken att falla av? (den risken finns väl egentligen vid annan ridning med), nyfiket bara.

Med första barnet red jag till v32. Sen började magen ta för mycket plats när jag skulle sitta av, och jag tyckte jag var för tung för medryttarhästen. Henne kände jag utan och innan så jag kände mig alltid trygg på hästryggen och visste exakt vad hon skulle hitta på. Med barn 2 slutade jag redan i v22-24 nångång, för då red jag på ridskola. Det var inte värt risken att rida när jag satt på okända hästar, i stora grupper och intee kunde styra ridningen själv. Så när magen började bli stor och bebis ligga mer oskyddat kändes det inte bra att rida.

Det jag egentligen ville veta var ifall folk tyckte att det på något sätt var omoraliskt att rida när man är gravid.

En del icke-ridtjejer tycker precis så, men i stallet brukar man slippa såna kommentarer. Min BM hade inställningen att "gör du det som känns bra i kroppen, men du kan ju låta bli att trilla av ;)" Jag lydde henne!

En del icke-ridtjejer tycker precis så, men i stallet brukar man slippa såna kommentarer. Min BM hade inställningen att "gör du det som känns bra i kroppen, men du kan ju låta bli att trilla av ;)" Jag lydde henne!

Precis så sa min BM också ;) Och jag lydde.

Jag red till v. 28, sedan sade ett ligament på magen stopp (jag är opererad där). Hade kunnat rida längre om det inte vore för det, för jag hade inga andra fysiska problem.

Började rida igen 5 v efter förlossningen, då jag läkt hyffsat ;)

Red du en vecka efter förlossningen!?! Åh, så ska jag också göra! :D (hoppas kan man ju!)

Jag är i femte månaden och tycker kondisen är rätt mkt sämre, men jag försöker rida ett tag till. Min häst är så vansinnigt rolig att rida nu, så tajmingen kunde inte varit sämre på det viset. ;)

En kombination av att jag kände mig osmidig i sprången och att jag har en större risk att ramla av där (mer orutinerad själv i hoppningen och rider två hästar som inte heller är speciellt rutinerade och lite osäkra inom diciplinen).

/snurpe

Red du en vecka efter förlossningen!?! Åh, så ska jag också göra! :D (hoppas kan man ju!)

Japp! :D Efter min första graviditet väntade jag tre veckor. Denna gång var jag så sjukt ridsugen så att jag satt upp efter en vecka. Red som vanligt i alla gångarter, trots att jag sprack en del och syddes efter förlossningen. Men jag tyckte att det kändes bra :)

Fast jag fick höra mycket från omgivningen om hur olämpligt det var. Men det fick jag också över faktumet att jag red under min graviditet samt att jag åkte hem samma dag som förlossningen. Folk tycker och tänker för mycket om andras liv.

/snurpe

Jag red precis som vanligt fram till vecka 24 då min ponny åkte på sommarlov hos medisen i örebro... Hoppa upp barbacka utan hjälp av pall var ifs inte att tänka på, men annars var allt som vanligt ;)

Har mått väldigt bra under min graviditet och planen var att rida iaf lite lätt ända fram till mitten av sept (jag är i vecka 35 nu) ... Men dagen efter att ponnyn kom hem så åkte jag in på förlossningen med hotande förtidsbörd och är nu sjukskriven med ridförbud (har dessutom så j*klans ont så det hade nog inte gått att rida även om läkarna gett grönt ljus för det:crazy:)

Hoppas iaf på att snabbt vara tillbaka på hästryggen igen efter förlossning! :D

Aha, jo det verkar ju väldigt rimligt :) trodde du också slutat hoppa direkt och då är folk väl fortfarande relativt smidiga.

Men var det verkligen hästmänniskor som tyckte så?! Jag tycker snarare att alla är så "opåverkade" av sina graviditeter och rider fram tills vattnet går, typ. :D Det är ju så att man skäms att man bara orkar skritta och trava och knappt kan ta sig av och det är fyra månader kvar.

Jag ska rida så länge jag inte blir för stor och otymplig är nu i vecka 19 och har pytteliten mage. Min bm sa att förr rekommenderade man att man bara red fram till v 32 nu är det så länge man mår bra. Man ska inte sluta leva för att man är gravid som hon sa det kan hända olyckor när du tex cyklar och ramlar och slår dig.
Är taskigt att säga att man inte är rädd om sig eller barnet för att man rider.

Liknande trådar

Relationer Ni som har det, har det fungerat bra? Gjorde det ont att sätta in? Hur har mensen blivit? Jag har hela livet ätit p-piller, men är just...
2
Svar
29
· Visningar
1 279
Senast: Roheryn
·
Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
16
· Visningar
2 179
Hästmänniskan Hej på er! Jag är ny på detta forum och jag hoppas att jag postar i rätt del. Jag behöver ventilera och resonera lite med andra...
9 10 11
Svar
219
· Visningar
9 560
Senast: ako
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 116
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka