Gravid i annat land

S

sense

Idag gjorde jag ett graviditetstest som visade sig vara posetiv, borde vara någonstans kring 5-6v. Inte alls planerat (vi har använt skydd), men abort är inget alternativ. Det som gör det hela extra komplicerat är att jag för tillfället bor i ett annat land (eu-land), min pojkvän är från detta land. Både han och jag pluggar här, jag får pengar från csn.

Vad händer nu? Känns som jag vill tillbaka till Sverige direkt eftersom jag vet bättre hur allt fungerar hemma, men samtidigt vill jag avsluta min utbildning och jag trivs här och kan tänka mig att skapa ett nytt liv här nere.

Lite förvirrat och rörigt inlägg kanske, men det är så det känns inom mig just nu. Men jag har för mig att det finns några här som bor i andra eu-länder och som fått barn. Hur har det fungerat för er?
 
Sv: Gravid i annat land

Jag har ingen egen erfarenhet. Min väninna däremot blev gravid och födde i Österrike. Det enda hon tyckte var jobbigt var att det inte var så lätt att hänga med i termerna kring graviditeten och senare när hon efter vändningsförsök födde med snitt.

/Timsetim
 
Sv: Gravid i annat land

Kom på några mer specifica frågor

Hur fungerar den ekonomiska biten? Jag är ju skriven i Sverige och får min inkomst från csn. Får jag då föräldrapenningen som om jag kulle bott i Sverige?

När jag besöker barnmorska/läkare här kommer det kosta något för mig eller betalas det på samma sätt som om jag bodde i Sverige?

Hur kommer det fungera med pappaledighet för min pojkvän (som kommer bli sambo), jag antar att det för honom blir de regler som finns i detta land, men för mig de regler som finns för Sverige?

Fy, vad krångligt detta är. Kanske lättast att flytta hem till Sverige iaf, fast jag gärna stannar här. Jag pratar inte språket så bra, men pojkvännen får väl följa med på allt och översätta åt mig (han pratar svenska också). Eller hitta barnmorska/läkare som pratar bra engelska.
 
Sv: Gravid i annat land

oki, jag har ingen direkt egen erfarenhet men under min tid i tyskland träffade jag svenska som födde i tyskland.

Vissa av dom hade även fött i sverige och sa det var mycket bättre i tyskland men det har lite och göra med vilken typ av sjukförsäkring du har tror jag. Men överlag var alla väldigt nöjda eftersom det är mycket mera "vård" där än under graviditeten än i sverige.

Dock fanns det vissa språkliga problem men tar man det lungt och är envis så löser det sig.
 
Sv: Gravid i annat land

Vad händer nu? Känns som jag vill tillbaka till Sverige direkt eftersom jag vet bättre hur allt fungerar hemma, men samtidigt vill jag avsluta min utbildning och jag trivs här och kan tänka mig att skapa ett nytt liv här nere.

Lite förvirrat och rörigt inlägg kanske, men det är så det känns inom mig just nu. Men jag har för mig att det finns några här som bor i andra eu-länder och som fått barn. Hur har det fungerat för er?

Jag fick barn i Belgien och det var kanonbra! Tusen gånger bättre vård än mina vänner tycks ha fått i Sverige. Bland annat går man till en förlossningsläkare direkt på alla undersökningar. Hon är sedan knuten till ett visst sjukhus och de ringer på henne när man kommer in och de tycker hon behövs. Samma läkare rakt igenom alltså - som man lärt känna i flera månader! :bow:

Efteråt får man massage och andra behandlingar. Det är också mycket noga med urinstickor och annat halvvägs igenom så att man inte får havandeskapsförgiftning.

Du skriver inte vilket land det gäller men jag är med i ett nätverk för utlandsföräldrar med mammor som fött i alla möjliga länder och varit nöjda. Vad gäller reglerna så är det oftast de i det land du bor i som gäller. Jag hade t.ex. väldigt kort mammaledighet (men min man tog över när jag återgick till jobbet). Om det är särskilda regler för studenter vet jag inte.
 
Sv: Gravid i annat land

Det är ju svårt då du inte skriver vilket land det gäller. Men kvinnor har fött barn i alla länder. Ring FK och kolla med dom. Det är nog det lättaste.
 
Sv: Gravid i annat land

Ville först inte berätta vilket land det gäller, då jag försöker vara anonym här. Men jag säger det ändå och tar risken att bli avslöjad, österrike bor jag just nu i.
 
Sv: Gravid i annat land

Efteråt får man massage och andra behandlingar. Det är också mycket noga med urinstickor och annat halvvägs igenom så att man inte får havandeskapsförgiftning.

Havandeskapsförgiftning kan man inte hindra eller bota. Jag gjorde regelbundna urintester här hemma i Sverige också för att kolla äggvitan i urinen. Upptäcktes att jag hade havandeskapsförgiftning i v 38. Däremot är det kanske GBS (tror jag det heter) som de kollar efter i Belgien. Vet att det t ex rutin att göra det i USA, men inte i Sverige.
 

Liknande trådar

  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
22 871
Senast: Gunnar
·
Skola & Jobb Jag får börja med att jag trivs ypperligt med mitt nuvarande yrkesval! Jag jobbar som medicinsk sekreterare och favoritsysslan där är...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 930
Senast: Enya
·
Övr. Hund Hej! :) Jag har skapat två trådar här på Bukefalos om vilken hundras jag ska köpa och valet landade på Rottweiler. Allt funkar jätte...
Svar
15
· Visningar
3 220
Senast: Kakis
·
Kropp & Själ Hmm, hur ska jag börja det här inlägget? Det finns så mycket jag vill säga men jag vet inte vart jag vill komma med det. Jag är i yngre...
Svar
5
· Visningar
4 163
Senast: Yrsel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp