Gravid i annat land

S

sense

Idag gjorde jag ett graviditetstest som visade sig vara posetiv, borde vara någonstans kring 5-6v. Inte alls planerat (vi har använt skydd), men abort är inget alternativ. Det som gör det hela extra komplicerat är att jag för tillfället bor i ett annat land (eu-land), min pojkvän är från detta land. Både han och jag pluggar här, jag får pengar från csn.

Vad händer nu? Känns som jag vill tillbaka till Sverige direkt eftersom jag vet bättre hur allt fungerar hemma, men samtidigt vill jag avsluta min utbildning och jag trivs här och kan tänka mig att skapa ett nytt liv här nere.

Lite förvirrat och rörigt inlägg kanske, men det är så det känns inom mig just nu. Men jag har för mig att det finns några här som bor i andra eu-länder och som fått barn. Hur har det fungerat för er?
 
Sv: Gravid i annat land

Jag har ingen egen erfarenhet. Min väninna däremot blev gravid och födde i Österrike. Det enda hon tyckte var jobbigt var att det inte var så lätt att hänga med i termerna kring graviditeten och senare när hon efter vändningsförsök födde med snitt.

/Timsetim
 
Sv: Gravid i annat land

Kom på några mer specifica frågor

Hur fungerar den ekonomiska biten? Jag är ju skriven i Sverige och får min inkomst från csn. Får jag då föräldrapenningen som om jag kulle bott i Sverige?

När jag besöker barnmorska/läkare här kommer det kosta något för mig eller betalas det på samma sätt som om jag bodde i Sverige?

Hur kommer det fungera med pappaledighet för min pojkvän (som kommer bli sambo), jag antar att det för honom blir de regler som finns i detta land, men för mig de regler som finns för Sverige?

Fy, vad krångligt detta är. Kanske lättast att flytta hem till Sverige iaf, fast jag gärna stannar här. Jag pratar inte språket så bra, men pojkvännen får väl följa med på allt och översätta åt mig (han pratar svenska också). Eller hitta barnmorska/läkare som pratar bra engelska.
 
Sv: Gravid i annat land