Gravid- Förstoppad!!!

S

saltahajen

Hjälp!!! Är gravid i vecka 11 nu. Har de senaste veckorna haft problem med att jag blir förstoppad hela tiden!

Går några dagar och får inte gå på toaletten, sedan blir jag illamående och kräks, dödstrött osv. Det brukar lösa sig själv efter några dagar men det är en pina!!!

Äter plommon, dricker mycket vatten och försöker röra på mig men ändå blir det stopp!

I dag har jag skickat sambon för att köpa laxermedel!

Har ni några tips/ råd eller erfarenheter till mig? :idea:

Sv: Gravid- Förstoppad!!!

Jag var också väldigt förstoppad ett tag. Det gick inte med linfrö och mer rörelse som de flesta rekommenderade utan jag körde ett tag med inolaxol efter rekommendation av barnmorskan. Då kunde jag gå normalt på toaletten varje dag. Men efter ett par veckor så började magen funka normalt på mig. Det tog någon dag eller två innan det börjar verka, men den var det bara bra :)

Det är tydligen hormoner som stoppar upp allt och oftast så blir man ganska normal igen när kroppen har vant sig vid de hormonerna.
Jag är inte förtjust i tanken på hemorrojder, så jag tror att det är viktigt att ha magen igång så bra som det går.

Jag tror att senare i graviditeten är det i vissa fall inte lämpligt med bulkmedel som inolaxol eftersom det kan sätta igång värkar, men jag tror att det gäller långt ifrån alla.
Prata med din barnmorska så har hon nog bra råd att ge dig.

Fullkorn kanske? Äter du järntillskott? Vet att det finns flytande järntillskott som inte gör en lika hård i magen.

Ta inte laxermedel innan du pratat med din barnmorska !!!
Jag var på väg att göra det i v 33 då jag var förstoppad och min barnmorska sa att det kan sätta igång förlossningen :crazy:

Usch, låter inget kul... :crazy: Jag kokade en gröt på havregryn, plommon, russin och linfrön som jag åt nästan varje dag. Det höll min mage i trim :laugh:
Men säkert ingen höjdare om man inte gillar gröt... :D

Päron funkar. Gröt och linfrön, olja och motion.

Om det ändå inte funkar prata med din bm, för det är inge kul att vara förstoppad.

På mej funkade det med morötter riktigt bra.
Jag provade med torkade plommon och allt det där men just morötter satte igång magen på mej.

Sen nåt som alltid har funkat att få igång magen på mej vare sej jag är gravid eller inte är att värma en kopp mjölk i micron och sen blanda i o'boy. Jag hinner inte ens dricka ur koppen innan jag måste springa på toa.

Jag drack Lunelax när jag var förstoppad. Det gör ju att tarmen får arbeta till skillnad mot för laxermedel. Laxermedel hjälper ju inte direkt inne i tarmen. Gå på apoteket och kolla, där finns en hel del man kan välja mellan.

Nej järntillskott äter jag inte, har blivit hård i magen av det tidigare så jag har inte vågat prova ;)

Köpte Laktulos som också "stimulerar" tarmen, vet inte om det funkar ellernär det tänker sätta igång att funka! :)

Skall till BM på torsdag så skall fråga om lite råd då! För tillfället tar det knäcken på mig!

Välkommen i klubben! Skitkul eller hur:rofl:.

Jag har varit mer eler mindre förstoppad från början, nu (v 35) får jag gå på toa åtminstone en gång per dag, men är väldigt hård i magen ibland..:crazy:

För mig funkar linfrö, som jag äter med myslin varje morgon, päron, kiwi och att DRICKA massor.

Ät INTE banan, speciellt inte om de är lite gröna, det är stopp direkt.

Gå på toa så fort du känner att du behöver, gå inte och håll dig, då sugs vätska upp i tarmen igen och det blir bara hårdare.

Jag åt inte järn i början, men i v 30 hade järnet sjunkit till 115 så då tyckte min BM att jag skulle börja med Blutsaft. I v 32 hade det sjunkit till 104 så då var jag tvungen att börja med "riktiga" järntabletter. Men det finns sorter som är snällare mot magen, man får prova sig fram helt enkelt.

Är det inte Laktulos som en del kan bli tvärtom i magen av ? Har för mig jag sett några skrivit här på Buke om att detta medel gav dom ännu mera hård mage.

Lunelax som jag skrev om, det kände man av efter nån timma. Men det är klart, det kan ju verka olika från person till person.

usch nej det är verkligen inte kul att vara förstoppad :crazy:
som någon redan skrivit så tycker även jag att gröt funkar. Jag äter havregrynsgröt varje morgon ihop med nyponsoppa. och grovt bröd, det tycker jag sätter fart på magen! Hoppas det blir bättre för dig!

Liknande trådar

Småbarn Jag är desperat efter sätt att få i vår treåring penicillin. Lång historia kort; vår dotter har haft sår i näsan senaste 8 veckorna. Vi...
Svar
19
· Visningar
2 438
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 711
Senast: Enya
·
Katthälsa Hej, Vi har en 10-månaders katt som sista två månaderna ungefär har börjat kräkas lite mer regelbundet och vi har svårt att klura ut...
Svar
12
· Visningar
1 597
Senast: Sassy
·
Gravid - 1år Fy tusan vad det tar emot att skriva detta men jag vet inte vad jag ska ta mig till. Jag känner inte igen mig själv sen jag blev gravid...
2 3
Svar
47
· Visningar
7 996
Senast: Bapelsin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar