Gräsreducerare eller greenguard?

Sv: Gräsreducerare eller greenguard?

Jag har funderat på samma sak; vilken gräslängd som är optimal. Gräset måste väl ändå vara så långt att det kan "gå igenom" hålet? Ja och sedan några mm till så att de kan få grepp om gräset?

JAg håller på att vänja in mitt sto som fick fång i maj med Globus betesreducerare men hon har lite svårt med den. Det lite längre gräset får hon inte in i hålet och de korta verkar inte nå upp genom hålet. Har ni några tips om den bästa gräslängden att vänja in henne på? Under 10 min betning i grimskaft får hon kanske max i sig 5-6 strån; är det "normalt"?

*knapplån* :p

Är det nån som vet ett smart sätt att minska äthålen på greenguarden??

kl
Ska man köpa en munkorg fån globus så köp den svarta, den lila är ett fabriksfel och går sönder direkt. Fick byta min två ggr innan jag fick reda på det:mad: Inte så kul med en fånghäst, hon hade bitit upp ett stort hål och gick där nöjt och tugga gräs innan jag såg det.

har precis fått hem en globus o en GG

men i globusen så skäms hon ögonen ut sig
(det är en väääldigt förnäm madam) o GG så får hon inte i sig något, hon har fått beta på grönt ca 3-10cm högt gräs o är så äckligt frustrerad o hon har fått gå där flera timmar utan att klura ut det, slutade med att hon bara stod o slocknade...

finns det något man kan göra? hur har ni gjort? gått igenom ångest oxå?

Hurdå skäms ögonen ur sig i Globusen? Hade avvaktat minst ett par dagar. De kan vara både apatiska och frustrerade, mkt frustrerade i början, men ge det tid bara.

jag använde som sagt tidigare i tråden först green guarden och så fick hon lära sig att äta i den och sedan när hon ätit genom den så lärde hon sig mycket lättare genom globusen.

jag behövde ge det 1 dag innan jag såg henne äta men då stod hon rofyllt och det syntes att hon stått ett tag och ätit.

men nyckeln är lite tålamod och att man inte oroar sig för mycket, trotts att det är svårt.

Idag kom den, äntligen. Har ju haft den svart/lila innan, och klagat på att han åt sönder bottenhålet. Nu beställde jag en sån helsvart, och är ju som natt och dag! Mycket, mycket starkare gummi, och extraförstärkt.

Jag är byns mest hatade människa just nu, i en viss ponnys ögon ;)

Men den här BORDE hålla!

men så himla bra :D
vad fick du betala med frakt osv? blev det billigare eller dyrare i slutändan?
det vidriga är ju att dom brukar vara rätt billiga över lag... o då kan man ju skylla på att man kan passa på och beställa mer eftersom man redan betalt frakten :angel:
jag har tur som har dem 15 minuter bort med bil :p

Jag betalade 35 kr i frakt (gick som brev). För gräsreduceraren och kombinationsbettet, och det är tungt bettet.

Nu är ju 35 lägsta frakt så hade ju blivit det för bara gräsreduceraren med, den kostade 215 kr, med frakt alltså 250 kr. (Betalade för den svartlila 229 kr hos min lokala nasare, och den svarta är dyrare, GP tar dock samma pris för båda)

Och ja, deras billiga priser och billiga frakt är ju livsfarlig ;) Och mycket grejer har de med. Enda tråkiga är leveranstiden som jag ofta tycker är oskäligt lång, men..

kl
Ska man köpa en munkorg fån globus så köp den svarta, den lila är ett fabriksfel och går sönder direkt. Fick byta min två ggr innan jag fick reda på det:mad: Inte så kul med en fånghäst, hon hade bitit upp ett stort hål och gick där nöjt och tugga gräs innan jag såg det.

Du är i gott sällskap, jag avverkade ju två lila på två månader (och på slutet körde jag med dubbelbotten och eltejp på den lila för att få det hyfsat). Nu beställde jag den svarta, trodde inte det skulle vara så stor skillnad men är ju som natt och dag! Synd jag inte beställde den från början (men den var restad hos Globus, och sen trodde jag inte det skulle vara sån skillnad), hade sparat mig mkt pengar. Nu har jag ju betalat 229 kr + 229 kr + 250 kr, hade kunnat spara in 458 kr liksom om jag skippat de lila..

Var har du hört det om konstruktionsfel? PM:a om du inte vill skriva här..

men va? köpte du där jag rekomenderade dig? där betalar inte jag nå 215 kr utan 150!

Nä, jag köpte därifrån jag sagt hela tiden, Grand-Prix.se. Har dock ingenting alls emot Lillhästen och handlar gärna där. Men ville den här gången korta leveranstiden, det sket sig ju dock då GP har sommarkoma eller ngt.

(Annars brukar de skicka fort, Lillhästen skickar ju ofta så fort de kan med, men först ska man beställa, sen ska de maila fakturan, se att den betalningen kommit in, och sen skicka grejerna. Alt är postförskott men då blir frakten betydligt dyrare, Lillhästen har redan dyrare frakt än GP, och PF-avgift på det. Dessutom måste jag åka åt helt fel håll för att hämta ut PF)

Senast ändrad:

jaha men då förstår jag, det lät ju jätte drygt! återigen, tur att jag har dem nära :p

Tråkigt för dig att behöva lägga ut så mycket pengar, hoppas att det löser sig nu då ;)
Det är fortfarande inte ett märke i min, trots hungrig ponny :angel:

Jag är glad att min lokala hästsportaffär dissade den lila och bara tog hem den svarta. Hon tyckte att den lila kändes "flimsig".
Jag hade annars köpt den lila för det är ju fräckt med färg :love:...

kl

en fråga till alla som använer munkorgar;
blir inte hästarna frusterade av att inte få tag på gräset? eller finner dom sig i det med det samma och förstår att det går att få gräs ändå?

funderar lite på att köpa en till min fångis men jag är rädd han kommer bli fruktansvärd missnöjd... men det vore skönt att slippa flytta honom+kompis mellan olika hagar hela tiden. men jag vill inte vara elak mot honom heller.:o

om du läser tidigare i tråden så såg min ut som en förvirrad tax först.. men efter att först ha använt green garden och hon lärt sig att det gick att få mat trotts att något satt framför munnen så lärde hon sig snabbt att äta genom globusen som inte ger skavsår. hon verkar inte speciellt missnöjd över den, det enda är att hon höjer huvudet något när jag ska sätta på den, men inge mer bråk. när jag kommer till hagen så vill hon inte bli fångad så så hemskt kan det inte vara... haha.

kl

en fråga till alla som använer munkorgar;
blir inte hästarna frusterade av att inte få tag på gräset? eller finner dom sig i det med det samma och förstår att det går att få gräs ändå?

funderar lite på att köpa en till min fångis men jag är rädd han kommer bli fruktansvärd missnöjd... men det vore skönt att slippa flytta honom+kompis mellan olika hagar hela tiden. men jag vill inte vara elak mot honom heller.:o

Frustrerad var bara förnamnet första dagarna här. Han var mycket olycklig, ansåg det var omöjligt att äta, kom till mig för jag skulle ta av den och varvade det med att aggresivy och på helt fel sätt försöka äta, ilsket stampa i marken och stå och 'hyperventilera' i ren ilska. Försökte febrilt ta av sig den första timmarna, drog den mot marken etc.

Jag kände mig som en SKIT rent ut sagt. Men andra dagen petade jag in gräs genom hålet. Sen sänkte jag handen mer och mer (han fattade inte man kunde peta in gräs själv, utan kom till mig för jag skulle göra det) tills det var i marknivå.

Sen fick han klara sig. I början fick han inte i sig många strån, och när de togs tillbaka till 'svälthagen' gick han DIREKT till hösiaget och åt hysteriskt.

Men, med tiden lärde han sig knepet, och nu så kör han fortfarande döende svanen OM någon tittar på. Då kaaan han inte äta, staaackars ponny. Men så fort man går så äter han med en häpnadsväckande fart.

Han har inget emot att man sätter på den eller ha den på sig, och försöker aldrig ta av den. Så, visst initialt var han VÄLDIGT frustrerad och olycklig, men stålsätt dig och härda ut, de flesta löser det.

Börja på KORT gräs, som gräsmatta, det är mycket lättare för dem än längre gräs (även om de lär sig det med tillslut, min drar upp klöver med rötterna när det är högt..)

Problemfritt. Läs hela tråden! :)

Förstår inte varför munkorgen skulle innebära elakhet? Den enda skillnaden mot utan, är att tuggorna blir mindre. Det sociala, rörelse och övrigt är som vanligt.
Fast hästen gillar den inte, hon föredrar stooora tuggor.

LIA

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej på er! Jag är ny på detta forum och jag hoppas att jag postar i rätt del. Jag behöver ventilera och resonera lite med andra...
9 10 11
Svar
218
· Visningar
9 188
Senast: Grazing
·
Skola & Jobb Snart färdig lärare, tjohoo vad alla drar i en! Jag har fått fem jobberbjudanden och det är ju helt fantastiskt... MEN det känns...
2
Svar
24
· Visningar
3 535
Senast: Cilva
·
Hästvård Från ingenstans har nu min andra häst också fått fång. Min gamla shettis hade en känning förra våren när hon släpptes i en obetad hage...
2
Svar
22
· Visningar
4 959
Foder & Strö Fick hem min 25 år gamla valack. Han har tappat vikt :( Överlinjen saknas så gott som helt. Han är insjunken vid manken, har inga "lår"...
2
Svar
22
· Visningar
3 806
Senast: a1agnlju
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar