Gräsreducerare eller greenguard?

Sv: Gräsreducerare eller greenguard?

Det säljs ju gummi-mattor i olika tjocklek, kan det vara något?
Fast jag har bara sett svart förstås...
När vi köpte ny gummi-matta till gamla hästtransporten (det är över 10 år sen) så köpte vi på en järnvaruhandel, men det var då det.

Tack för svar, jag har också funderat på kardborren som en svag punkt. Men nu har jag köpt en ändå (fast jag ska åka och byta till en större modell) och jag hoppas att den ska fungera.
Jag återkommer med info om hur det går!!

Här sitter de som berget. Trots idog rullning och kli. När 'vad du nu hände' så munkorgen gick sönder, så kardborren höll.

oh, den där har jag inte sett! En sådan skulle jag vilja prova göra fast i gummi istället (som glob*sen är) får för mig att det inte ska ge lika mycket skav.

vart får man tag på tjock gummi? :confused:

Du ska inte ha tjock gummi, utan det de där är gjorda av är köldridåplast, så det du ska söka =) Den ger nog mindre skav än t ex gummimatta.

HeJ!

Tror vi är många som gillar solen och inte vill att det ska bli regn. För min del både för min skull- älskar sol och värme och för pållans- vi har aldrig haft så lite gräs som i år.. Så hon borde inte bli såå tjock, trots att hon nu får vila pga hälta..

/ Lavinia, som funderar på reducerare.. men har en häst som får skav av ..ja.. allt.

Alla ni som inte vill ha regn på att gräset växer då. Det däringa gräset, är det som ska bli grovfoder i vinter :crazy:

DÄR är min önskan om regn, förutom att brunnhelvetet kommer sina då. För betets skull, så jag har bete så det räcker och blir över, nya delen tål dock inte trampning på om det börjar regna så marken blir blöt. Så skulle gärna slippa regnet så. Men jag vill gärna att de ska ha något att äta i vinter med, helst som INTE kostar 5 kr/kg med..

Kl
Generellt tycker jag att det är djurplågeri att sätta på dem en munkorg- om det inte är en fånghäst.
unghästar klarar som regel av bra bete.
har man en äldre häst får man släppa den på sämre bete- inga problem i torkan, annars får man rida den o hålla den ifrån betet x antal h/ dag.

Fast var hamnar de unghästar som livnär sig på luft och är för tjocka redan av vintern då? Då de stått på ganska begränsat med MJ? Dvs vilket bete som helst, även ett 'dåligt' blir för mkt MJ-mässigt, men riskerar att inte räcka till i övrigt (de kräver ju en del protein etc).

Jag är dock glad att jag inte har heldygnsbete på vallen (blodingen styr, det han behöver avgör hur länge de går där), för känner mig onekligen taskig med munkorgen, nu får han ju 'vara häst' 17 h/dygn iaf. Men det är iofs taskigare med en extremt fet ponny, speciellt en ung, växande än, och/eller en med fång. Men det känns ändå 'bra' i mattehjärtat att han inte har den dygnet om.

Men fanns det alternativ skulle jag gärna ta dem. Men han är fet redan, och extremt fet är 'rena döden' för vilken häst som helst, och än värre på växande ben och leder. Och så fångrisken då, som ökar med var kilo övervikt, även om fångrisken är lägre (men inte obefinlig) på ungisarna.

Men om man har en fet växande ponny får den ju för mkt mat- ganska enkelt.
Var glad att den är lättfödd o se till att den är slank- som ungdomar brukar vara. Iallafall på våren.

inte kommer den att kräva mer mat framöver- snarare ännu mindre- innan den börjar jobbas.

det är rysligt bekvämt att sätta på en sdn- för sin egen skull. fram för bättre lösningar.:idea: Stäng in dem i en sämre hage en del av dygnet.
På sommaren är det mest buken som växer- pga vattenhalten i gräset- den försvinner sen.

Ponnyn i fråga gick på 9 kg hösilage + 'plockhalm' i vintras, minsta han gick med på att äta utan att hävda att han SVALT något fruktansvärt. Orkar inte ta fram analysen så du får exakt, men det ger ungefär 50 MJ (han ska behöva 60 enligt tabell, men livnär sig på luft). Och det var han alltså, för att ta veterinärens 'försnällande' ord 'i ordentligt gott hull' (det är en snäll omskrivning för 'tjock'..) på.

Och jag var en elak matte och tvingade dem vandra efter käket, rörde på skrället tre ggr i veckan, och han rör sig tack och lov själv med, men finns ju en gräns för hur mkt man kan motionera småknyttet.

Så han mötte ju våren som tjockis, trots ansträngningar (jag hade gärna gett honom 6 kg och bett honom hålla käften, om han inte så uppenbart mått mentalt dåligt av det och grävt upp bädden och hysteriskt försökt stjäla minsta mat han kom åt). Och de har ju gått på skräpbetet, men midjemåttet stigit ändå, stadigt. Och tyvärr inte bara midjemåttet, betesmage hade jag tagit utan problem. Men vi snackar delat kors och ränna på ryggen. Han bär kilona rätt bra, just för det sätter sig så 'överallt'. Folk brukar tycka efter bilder att 'men han är ju inte så tjock'. Tills de får möjlighet till handpåläggning och inser att ALLT är inbäddad i fett. Jag har hört ryktats om att det finns revben nånstans därunder men inte lyckats lokalisera dem i modern tid. (Han var ett svårfött spink när jag köpte honom, det var med flit jag köpte ett svårfött spink, men det gick dessvärre över..)

De går 17 h/dygn i helt nedbetad vinterhage. Den är grön men det växer bara skit där, och kvickrot. Han är trind som en gris ändå. Dock kommer han få brist om han skulle gå på det 'hela tiden'. MJ får han för mycket, men protein skulle han ligga på minus på om han bara gick där.

Så de går 7 h/dygn på vall med, han med munkorg (som hindrat vidare viktuppgång iaf, trots fascinerande ätteknik), blodingen utan munkorg.

Som sagt, jag har slitit med hans midjemått hela vintern, men man kan inte gärna svälta dem. Och visst får han för mycket MJ, men jag letar fortfarande lösningen att ge honom strå nog för han ska vara nöjd, och tillräckligt lite MJ för att hålla vikten.

Halm är inte ett vettigt alt tyvärr, det är bara marginell MJ-skillnad på det och hösilaget. Han fick plockhalm, men byta ut några större delar blir ingen större skillnad tyvärr. (Silaget är ju valt med tanke på honom, blodingen skulle behöva mycket mer MJ via hösilaget, men där går ju att kraftfoderkomplettera)

Hade han varit vuxen, skulle han bli utan bete. Men inte på en växande unghäst, de behöver sitt protein, där kruxet blir. Samtidigt som att försöka hantera vikten, för jag AVSKYR att se tjocka unghästar eg, med tanke på benen.

Han var ca 135 cm i januari, och vägde 348 kg *gråter blod* Borde legat neråt 300.. Skulle tro han stretchar 400 kg nu, och så gjort sen i våras.

Jag hade ursprungligen planerat att skicka honom på kollo, på naturbete. Det var innan jag insåg att han skulle bli ett rullande fläsk på det med =/

Utmärkt, de dricker helt obehindrat. Behövdes inte ens invänjning för det.
Dock får man byta vatten oftare, det blir gärna lite jord och gräs och så i karet, de doppar ju ner munkorgen tills vattnet når mulen och dricker då som vanligt.

Kl
Generellt tycker jag att det är djurplågeri att sätta på dem en munkorg- om det inte är en fånghäst.
har man en äldre häst får man släppa den på sämre bete- inga problem i torkan, annars får man rida den o hålla den ifrån betet x antal h/ dag.

Då får du kalla mej djurplågare isåfall.... :mad: Har en ganska gammal häst på 17 år som blir smäll fet på betet... Nu har jag beställt en betesreducerare just för att jag inte har nån möjlighet att göra nåt utav det du skrev... Kan inte ta in han på natten för då blir han helt ensam. Kan inte släppa på sämre bete då han redan går på det "sämsta" betet, som för övrigt är väldigt bra bete. Kan inte åka fram å tillbaka till stallet flera ggr om dagen heller. Å ska jag rida han i form nu så får jag sitta på han å träna typ 6 tim per dag... Vem hinner d o orkar...? :grin:

Så då är väl jag en djurplågare då!!!!

Jag är användare av hasthagens betetsbegränsare av köldridå funkar perfekt.

Jag är mån om mina djur som inte vill att min ridhäst ska få fång.Vilket är värst fång häst eller en som betar lagom mkt lagom fort kan både dricka och slicka saltsten?:confused:

Och även om det är torrt ute blir hästarna runda om man inte har en hage med gammalt dåligt gräs...

Kl
Är inte riktigt överens med dig här. Jag har en Green Guard på min extremt lättfödda Welsh Cob. Fick inhandla en sådan raskt då hon visade tecken på att "pulsa på" i alla fyra. Fick finadyn trots att vi inte var säkra på en ev. fångdiagnos (fanns inga andra symtom alls) och hovslagaren ser inga tecken på detta heller. Hon kan, tack vare GG, gå på betet med sin flock. Hon äter, dricker och får komma in och få salt i samband med när hon tränas. Det hade varit mer synd om henne om hon fått stå i en egen mager hage utan sällskap...anser jag. Hon är inte det minsta störd av sin GG och redan efter en timme visste hon precis hur hon skulle få i sig gräs genom den. Hon är nu i bra form och tränas som vanligt.

nu vet jag inte vilken munkorg du har, men när jag hade greenguarden på donnan och slängde in en sådan där mineralbytta i hagen så fick hon i sig det superbra! hon lixom drog den längs med och så lossnade det och "korvade upp" sig så kunde hon slicka! och om jag inte minns fel så finns det väll sådana med salt i också? om inte alla har det? skillnaden mellan dem och en salsten är att de är fast pulver (eller hur jag ska förklara) som lossnar bättre. kanske kan vara en ide?

Den har jag gjort, den är superbra! :banana: Inget skav, sitter där den ska, och hästen finner sej i att ha den jättebra!

nu vet jag inte vilken munkorg du har, men när jag hade greenguarden på donnan och slängde in en sådan där mineralbytta i hagen så fick hon i sig det superbra! hon lixom drog den längs med och så lossnade det och "korvade upp" sig så kunde hon slicka! och om jag inte minns fel så finns det väll sådana med salt i också? om inte alla har det? skillnaden mellan dem och en salsten är att de är fast pulver (eller hur jag ska förklara) som lossnar bättre. kanske kan vara en ide?

Tack för tipset men jag måttar upp salt efter träning så hon får i sig. Hon står inne några timmar varje gång och har fritt till saltstenen under tiden. En sån där mineralbalja funkar inte här...min fröken var nog fotbollsspelare i sitt tidigare liv så hon bånglar sönder det mesta som hon får in i hagen:crazy:

kl

nu kan jag tillägga lite i min saga om mitt fetto. efter att hon började få skavsår av greenguar*en så plockade jag bort den, det funkade bra de första dagarna, men sedan flyttade vi över hästarna till en annan obetad hage och pang så svullnade hon upp igen. Jag åkte och köpte en ny globu* igår och satte på henne igår vid 7 tiden. nu vid tiotiden såg vi henne äta, alltså med munkorgen hon var för dum för att äta genom innan :p
det kan kanske vara en väg för andra som har så pantade hästar som jag har, att börja med greenguar*en och sedan gå över på glo*usen eftersom den första är lättare att äta genom än den senare.
nu är iaf jag SÅ glad och snart kommer fettot vara snärt som ett litet flickebarn :rofl:

funkar det inte att ställa dem i bildäck heller?

Hon hoppar på den...stampar sönder allt som går att stampa sönder:cool:

Lilly fick en rejäl bula och skav av plastbiten som sitter på Green Guardens främre fäste. Hon fick gå utan ett par dagar men blev jättelös i magen så det var bara att fixa till masken igen. Tog bort plastbiten och det ser ut att funka.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej på er! Jag är ny på detta forum och jag hoppas att jag postar i rätt del. Jag behöver ventilera och resonera lite med andra...
9 10 11
Svar
218
· Visningar
9 187
Senast: Grazing
·
Skola & Jobb Snart färdig lärare, tjohoo vad alla drar i en! Jag har fått fem jobberbjudanden och det är ju helt fantastiskt... MEN det känns...
2
Svar
24
· Visningar
3 535
Senast: Cilva
·
Hästvård Från ingenstans har nu min andra häst också fått fång. Min gamla shettis hade en känning förra våren när hon släpptes i en obetad hage...
2
Svar
22
· Visningar
4 959
Foder & Strö Fick hem min 25 år gamla valack. Han har tappat vikt :( Överlinjen saknas så gott som helt. Han är insjunken vid manken, har inga "lår"...
2
Svar
22
· Visningar
3 806
Senast: a1agnlju
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar