Gräsreducerare eller greenguard?

Sv: Gräsreducerare eller greenguard?

min fick ett sår stort som en 50öring på "hörnet" av underläppen. det skavde så mycket att det blev en "grop" och där satt den inte åt och därför har jag svårt att en omjustering skulle fungera. men nu funkar globusen och jag är glad som ett litet barn... nu kommer dessutom hästen fram till mig i hagen och springer inte runt i 1½ timma för att hon inte vill bli fångad haha två flugor i en smäll

kl

nu kan jag tillägga lite i min saga om mitt fetto. efter att hon började få skavsår av greenguar*en så plockade jag bort den, det funkade bra de första dagarna, men sedan flyttade vi över hästarna till en annan obetad hage och pang så svullnade hon upp igen. Jag åkte och köpte en ny globu* igår och satte på henne igår vid 7 tiden. nu vid tiotiden såg vi henne äta, alltså med munkorgen hon var för dum för att äta genom innan :p
det kan kanske vara en väg för andra som har så pantade hästar som jag har, att börja med greenguar*en och sedan gå över på glo*usen eftersom den första är lättare att äta genom än den senare.
nu är iaf jag SÅ glad och snart kommer fettot vara snärt som ett litet flickebarn :rofl:

Citerar dig, för min shettis som har varit lite för tjock har slimmat till jättebra på Globusen! Doch har han fått ett litet skav - men jag ska köpa lite lurv och limma fast där. Greenguarden fick han väldigt mycket sår av - och en nylonvariant jag köpte förut hjälper inte alls, han käkar bekymmersfritt med den på. Bäst är Globus betesreglerare för vår del :bow:

Han börjar bli väldigt fin nu vår lilla pålle :D

ja.. jag skulle behöva en på min andra också, men på honom är det ingen direkt fångvarning för han är inte SÅ fet så han år så klart gå utan.. däremot säger jag som alla som frågat mig om munkorgen "ja en sådan där skulle man ha till sig själv också" :p

*KL*

Tänkte bara uppdatera er lite ;)
Jag köpte ju som sagt Gräsreduceraren från G***us, men tyvärr en storlek för liten så jag fick byta. Det var dock en veckas leveranstid på den.... men nu äntligen så har hon sen en knapp vecka tillbaka haft den på sig varje dag och det funkar kanonbra :banana:
Det tog en dag för henne att klura ut hur hon skulle äte ur den och hon verkar inte ens försöka få av den, för den sitter kvar *peppar-peppar*....

MEN jag tycker att den hänger lite på nosryggen så fort hon lyfter huvudet och pälsen ser lite-lite ruggad ut, har jag passat in den fel eller sitter den så på era hästar också?
Jag funderar på att klistra på eller knyta fast lite ludd på insidan av munkorgen just där för att förhindra att det blir skav. Jag vill ju att hon ska kunna ha den på hela tiden.

En annan reflektion också, jag upplever inte att hon är lessen eller upprörd över att ha den på sig. Hon beter sig som vanligt (och då är det en dam som är ruskigt tydlig att "berätta" när något är out of order...) och det tycker jag är ett bra betyg!

Inte heller Houdini här försöker ju ta av sig den, utan tycks fullt nöjd med att ha den på sig. Han har den ju dock inte hela dygnet, men..

Dock är han en ögontjänare av rang :devil: Om någon tvåbent varelse äntrar hagen så kör han gärna lite teater, och äter inte ett strå, utan bara står där. 'Det gååår inte att ääääta med den här'. Såfort man vänder ryggen till glufsar han i sig ;)

Nackdelen här är att det lilla äcklet ju äter bajs, och sen doppar han den äckliga, bajsiga munkorgen i vattenbalkan. Jättefräscht vatten blir det, verkligen.

Men en fråga till alla: Är det bara min vasstandade, idoga herre som hopplöst snabbt nöter sönder den i botten, så att hålet vidgas och vidgas (och efter ett tag går sönder så det blir jääättehål)?. Väntar på leverans av den TREDJE för säsongen, och kör just nu 'dubbelbotten' och eltejp för att hålla ihop hålet hjälpligt? Försöker klura ut hur jag ska förhindra att det händer på några veckor med den tredje med =/

Tror det sitter i ättekniken, han trycker ju ner den i backen och verkligen gnager sen, både på kort gräs, och ffa på långt gräs som han ju bara böjer ner och sen gnager tills han får tag i och kan rycka upp en hel tuva klöver *harkel* Vad det gäller det långa (maghög klöver) fattar jag ju varför, men han gnager lika frenetiskt på korta gräset, och då gnags det ju mot gummit i 'bakkant' med, och det tunnas ur och vidgas mer och mer?

Han fick aningens rugg på nosryggen första dagarna, men blev aldrig mer, och gick bort på några dagar till. Tror det var den något udda ättekniken i början som gav det ;)

Den hänger på nosryggen här också, men utan att ge några synliga spår annat än tryck på pälsen.
Min tjej kommer och ber om att jag ska ta av munkorgen, men i övrigt så verkar hon inte bekymra sig om den. Hon har hittat tekniken och betar som vanligt. Fast med mindre tuggor. :)

Alexandra!
Det hänger nog på ättekniken, för vår munkorg ser nästan ny ut i botten.
En tanke. Går det inte att sko insidan med en aluminiumplåt t ex? Det blir ju kostsamt att köpa en ny varje månad.

LIA

Jag var också inne på något sko med 'hårt' med, men sen började jag fundera vad det gör med tänderna, om han nu nöter dem mot ex plåt?

Men funderar febrilt på hur och vad man ska kunna förstärka, just för som du säger, det blir väldigt dyrt, de kostar ju över 200 kr/st, och det går många månader på en betessäsong =/ Och i övrigt håller de ju.

OJ, jag betalar 150 kr för min! på lillh*stenistav. dom har en hemsida (www.lillhasteni*tav.se) (kan va .com) dom har postorder och det går att ringa och beställa, för det måste ju ändå bli billigare om du betalar över 200 kr!

Vi har en till B ponnyn "green Gard" - det tog henne ca 1 timme att "manipulera" den och kunde äta i princip normalt...

Smart och mkt lycklig ponny, numera bantat på vanligt sätt - utan betesbegränsare:rofl:

Förstärk med en extra plast eller gummi-bit istället för plåt?
Jag håller med dig i resonemanget 'vad händer med tänderna' om du förstärker med en plåt, det kan inte vara bra.

Jag har inte sett några märken i min ännu, men hon kanske har en annan ät-teknik :D

Ena ponnyn tuggar sig genom gummit på ca 2 veckor, jag testade att limma en extra bit gummi"matta" på insidan även denne gnagdes genom snabbt. Nu går man med en kapskiva till vinkelslip ( stenskiva med hål i mitten) sedan en bit gummi mot munnen så kan inte skadar tänderna, detta funkar utmärkt!

Har alltså limmat fast en kapskiva i botten på glubusen, därefter ännu en bit gummi!

*kl*

Ponnyn i stallet fick en Green Guard i sommar efter att ha fått gå ensam i liten nedbetad hage och ändå inte bli synbart mindre i omfång (varit tjock hela vintern med).
När han släpptes ut på betet med kompisar och betesmasken på blev han så lycklig så det finns inte, galopperade runt och gnäggade osv.
Han kom snabbt på en hackande teknik med huvudet så han stöter in gräset i de små hålen.
Han har nu krymt rejält i omfång och ser numera ut som en sportponny och inte en tjock skogsmulleponny. Han får alltså i sig mindre gräs på bete dygnet med sina kompisar och med mask på, än ensam i nedbetad hage och stallvistelse på natten...
Dessutom är han lyckligare på betet!

Pratade med min bror när jag läste, och han är inte så dum den pojken faktiskt, han tyckte att någon starkare plast borde bli bättre än vinkelslipplatta mot tänderna, han tyckte att typ sån plast de har i hundtrattar fast lite starkare.

Tip Top - vad har du använt för lim?

Extra gummiplatta har ju jag med kört med, men blir ju precis som för dig, den nöts ju igenom den med =/

Men äter han inte igenom det gummit och kommer åt skivan?

Eftersom botten blir helt hård kommer han inte åt gummit på samma vis som när hela botten är mjuk, han har haft kapskivan där i över 1 månad nu och gummit på insidan är bara lite lite nagggat, håller koll på det och bbyter gummit om det blir för slitet.

Har använt ettt kemikalie fritt lim, minns inte namnet nu men kan kolla upp det!

Jag provade även med en hårdare plastskiva att limma fast, men min ponny bet sig genom den utan några större problem!

Vet kollade tänderna igår på honom och nu efter drygt 1 månad syns inte minst förslitning på framtänderna iaf! Men håller såklart koll!

Även jag har nu införskaffat en gl**us betesbegränsare till min tjocka märr.
Men jag tvekar att sätta på den. Orsaken är att gräset är så himla kort. De andra hästarna är snyggare än någonsin i år pga detta, så det är ju toppen.
Men tjocka märren är ju fet, riktigt fet. Hon brukar dock vara ännu fetare, så visst påverkar det korta gräset henne oxå, även om inte i samma omfattning.
Men kan hon verkligen få i sig någon mat överhuvudtaget när gräset är så kort, vi pratar om någon centimeter? :confused: Eller kommer betetsbegränsaren bara att bli förstörd och hästen "dö av svält"? :confused:
Hur fungerar det hos er andra med kort gräs?

Det måste väl vara lättare att äta med den på kort gräs än långt och "svajjigt"? Måste vara svårarae att få tag då?
Fast jag har precis köpt min och inte hunnit prova än.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej på er! Jag är ny på detta forum och jag hoppas att jag postar i rätt del. Jag behöver ventilera och resonera lite med andra...
9 10 11
Svar
218
· Visningar
9 188
Senast: Grazing
·
Skola & Jobb Snart färdig lärare, tjohoo vad alla drar i en! Jag har fått fem jobberbjudanden och det är ju helt fantastiskt... MEN det känns...
2
Svar
24
· Visningar
3 535
Senast: Cilva
·
Hästvård Från ingenstans har nu min andra häst också fått fång. Min gamla shettis hade en känning förra våren när hon släpptes i en obetad hage...
2
Svar
22
· Visningar
4 959
Foder & Strö Fick hem min 25 år gamla valack. Han har tappat vikt :( Överlinjen saknas så gott som helt. Han är insjunken vid manken, har inga "lår"...
2
Svar
22
· Visningar
3 806
Senast: a1agnlju
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar