Gräsreducerare eller greenguard?

Sv: Gräsreducerare eller greenguard?

Helt som vanligt är det ju inte. Märker på min att när jag tar av den (han har den ca 7 h/dag) så det första han gör är oftast att klia sig med tänderna. Så de får ju lite svårare att klia. Dock inte så han bekymras av det, ville han skulle han ju kunna gå till träden och klia mot dem.

Mopsa mot fbl och leka med honom går utmärkt med munkorg, han har dock fått byta taktik, 'bita-slita-dra' fungerar ju inte lika bra med munkorg, så nu kör han 'puttas-knuffas-retas' istället.

Såhär t ex :devil: (dock utan munkorg på bilden):

thumbnail.aspx

thumbnail.aspx

thumbnail.aspx

Svarade inte generellt utan hur det funkar här hos oss. Framgick kanske inte klart.
Min tjej går med munkorgen på dygnet runt just nu, med en del avbrott då vi umgås etc.

Det hänger nog delvis på hur hästen och flocken fungerar normalt. Vi har inga "bitapåvarandra"-tendeser här. Dom har växt ifrån sånt.

LIA

Fast nu var det inte bita-på-varandratendenserna jag pekade på, utan möjligheten för hästen att klia sig själv med tänderna. Det märker jag ponnyn att när munkorgen kommer av är det oftast det första han gör. Sen, han kan ju klia sig mot ngt med munkorgen med, men ville påpeka att munkorg faktiskt inte bara påverkar gräsätande, som du tyckte, utan även möjligheten att klia sig med tänderna påverkas.

Det där är tydligen individuellt. Min gör inget speciellt alls när jag tar bort korgen än att fortsätta med vad hon höll på med, fast ibland blir det en tackpuss. :)

Som sagt, jag ser ingen skillnad i beteende när munkorgen är på.

LIA

Nej, är säkert individuellt. Herrn här har ju eksem med, så är säkert lite mer känslig för om det kliar än andra. Men som sagt, han försöker inte febrilt klia genom korgen eller så innan, utan är nog ungefär samma mekanism som när man själv sträcker på sig när man kört bil länge. När man får tillfälle gör man det, får man inget tillfälle sitter man inte och tänker på det hela tiden dock.

Hur länge har hästarna sin gräsreducerare på sig och hur mycket rids de under sommaren?

Har någon haft problem med att hästen börjat fall ur? Om isåfall, har ni löst det genom kortare tid med gräsreduceraren på eller på annat sätt?

min prinsessa är ju smällfet och behöver verkligen gå ner i vikt! hon har på sig munkorgen 24 timmar om dygnet, jag får för mig att de annars svuddar som dårar under de timmarna de är utan och att de då lika gärna kan va? vad har ni andra för erfarenheter av det?
hon rids 1 gång om dagen, vi håller på att sätta igång henne nu och har kommit upp till traven och har gjort det i två veckor. vi rider henne 1-3 timmar om dagen och går ner fint i vikt, hon rasar inte i vikt men hon är på rätt väg!

Min har den på sig när han går på frodigare gräs, ca 7 - 8 h/dygn. I hans fall skulle jag inte våga ha den på dygnet om, för trots att han äter (dvs får i sig gräs med den), så när den tas av är den HUNGRIG. Han kastar sig över silaget (de går in en sväng efter de varit på betet).

Dvs jag tror inte han får i sig så himla mkt gräs alls med den, dvs jag skulle vara bekymrad över hur mkt strå (TS) han fick i sig utan den.

När de inte går på frodiga betet går de i hypernedbetad skräphage. Där får han vara utan. Eg skulle jag vilja ha den dygnet om, han behöver förtvivlat BANTA, men som sagt, tror inte han skulle få i sig det strå han behöver då tyvärr.

anledningen till att jag tror att min får i sig tillräckligt mycket är för att när vi är ute och rider osv så är hon inte alls på maten fast hon har möjlighet. alltså hon stannar inte och äter eller sträcker sig efter mat när jag leder henne till och från hagen osv.

Ah, det var inget 'mot' andra, utan bara just min herre. Att det inte verkar som just han får i sig tillräckligt med strå. Inte att jag generellt tycker man behöver oroa sig. De har ju olika ätteknik, och får säkerligen i sig olika mycket.

jag tog det inte som det heller, utan det var mer en reflektion över att det är olika för olika hästar :p

Jag har haft den på dygnet om på min ponny och jag tror att hon får i sig fullt tillräckligt med den. Sen att hon vill ha meeeer det är en annan femma.... ;)
Jag ger henne hö inne när hon tas in för t.ex ridning, och visst äter hon upp men inte kastar hon i sig precis. Jag tar inte in henne varje dag.
Prova att ge din hö inne så ser du ju om hon är superhungrig eller ej.
Jag tror att du ser på din häst om det fungerar, lita på din magkänsla!

jag tog det inte som det heller, utan det var mer en reflektion över att det är olika för olika hästar :p

Ah, vad bra =)

Sen är det möjligt att min skulle få i sig tillräckligt om han hade den just dygnet om, men jag har inte vågat/velat testa, trots att han är tjock, iom att han är växande unghäst, så det kan ju bli 'för bra' antning (inte MJ-mässigt, mer proteinet jag är bekymrad över) om han äter för lite. Och jag kommer ju inte se det förrän det är 'försent' iom att han är tjock, och har en hel del att tappa ner till normalhull, och är ju eg först då jag ser om det blir proteintapp.

Nästa år är planen dock att slänga på begränsaren tidigare, och släppa på bete längre tid tidigare, och så får man se då om han fortfarande är lika 'vrålhungrig'.

För som Scata säger, hungrig kommer den här nog också ALLTID vara. Mkt vill ha mer typ. Men när han slänger sig över silaget som om det gällde livet - FÖRE krubbskramlet, då känns det som det är mer än bara ponnyhungrig och just att han inte fått i sig tillräckligt. Vilket i sig kan bero på just det att han INTE har den dygnet runt. Dvs han anstränger sig inte överdrivet att äta med den när han har den på, för han vet den åker av om sisådär 7 h och då får man annan mat. (Han betar ju med den på, men står och sover lite nu och då och så också).

eftersom alla i den här tråden tycks ha haft problem med att GG skaver så kan det ju inte vara någon som har haft den korrekt? alternativt att det inte går att ha den "korrekt" alltså utan skav. och jag tror nog tyvärr på det senare alternativet.

Jag har en gg som sitter bra.

Första dagen den satt på så satt den för löst, den hade halkat på sniskan.
Andra dagen blev den för hårt spänd så det blev skav.
Tredje dagen blev den perfekt inställd och har varit sen dess.

Det som är med gg n är nog att den är väldigt svår att få att sitta rätt, lyckas man med lite tur att få den att sitta som den ska så tycker jag att den är superbra.

Hej!

Har en liten fråga till alla er som har/haft en globus. Hur lång tid tog det för era hästar att lära sig tekniken med dom? min ponny hade en globus på sig för första gången igår i ett par timmar men han bara frustade och skrapade i makren stackarn. Han kom inte alls på hur han skulle göra. Och jag lider så fruktansvrt av att se han så..Men å andra sidan tänker jag vara envis, för jag vill så gärna att han ska få gå med dem andra och slippa gå själv med endast en shettis (som han dessutom hatar) i en sand hage hela sommaren...
Men tänk om han inte kommer på hur han gör. Kan dem bli deprimerade då? Har ni varit med om att dem blivit riktigt deppiga av att ha munkorg på?
Han är absolut ingen dum häst och extremt hungrig, men han är liksom lite för ivrig att äta så det känns som att han har för bråttom. Har ni varit med om liknade?

Låt honom hållas och prova sig fram. Är han inte hjärnskadad kommer han på det.

LIA

jag klippte ett lite större hål och ställde henne där det inte var särskillt högt gräs, då gick det bättre. jag körde dessutom den hårda vägen och lät henne stå över natten och när jag kom på morgonen så funkade det fin fint.
sen kan man ju alltid köpa en ny som man inte klipper större hål i om man tycker dom får i sig för mycket.

och btw, hästar kan inte bli depprimerade.

Min blev apatisk o försökte inte ens- på en vecka med GG.

Så enligt Lia är han hjärnskadad:mad:

Det är skillnad på en häst- ponny, som ska banta o inte har ngt större underhållsbehov, än en som bara ska hålla vikten.

som Alex skrev måste man se till att det inte blir svält.
Det mest schyssta är att ha bantat den innan betet

Jag som är mkt anti munkorg hittade en från Kä......t som hästen kan få i sig en hel del med, men kan inte frossa i sig- reducerar.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej på er! Jag är ny på detta forum och jag hoppas att jag postar i rätt del. Jag behöver ventilera och resonera lite med andra...
9 10 11
Svar
218
· Visningar
9 212
Senast: Grazing
·
Skola & Jobb Snart färdig lärare, tjohoo vad alla drar i en! Jag har fått fem jobberbjudanden och det är ju helt fantastiskt... MEN det känns...
2
Svar
24
· Visningar
3 535
Senast: Cilva
·
Hästvård Från ingenstans har nu min andra häst också fått fång. Min gamla shettis hade en känning förra våren när hon släpptes i en obetad hage...
2
Svar
22
· Visningar
4 959
Foder & Strö Fick hem min 25 år gamla valack. Han har tappat vikt :( Överlinjen saknas så gott som helt. Han är insjunken vid manken, har inga "lår"...
2
Svar
22
· Visningar
3 806
Senast: a1agnlju
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Utreda för allergi eller inte