Gräsreducerare eller greenguard?

Sv: Gräsreducerare eller greenguard?

Jag har gräsreducerare på min islandhäst och den sitter jätte bra och har hållt väldigt bra också. Har provat greenguard men den trivdes han inte med och fick även lite skav på mulen.

Zalmiak - det det lite tid. Vissa tar ett tag att räkna ut hur man får i sig gräset. Vissa fungerar inte med munkorg. Men ge det lite tid innan du ger upp. Min lilla var likadan i början, blev frustrerad, försökte ett tag men misslyckades pga fel teknik, försökte dra av den, skrapade i marken, frustade och flåsade och var jättefrustrerad.

Jag gjorde ett större hål i botten då, men han var ändå ganska frustrerad ett tag. Han åt med den när ingen såg, men såfort jag kom tyckte han 'det gååår iiiinte att äta med den matte, ta av den'.

Sen började han äta även när man såg, och jag förminskade hålet.

Dock så nu i år i början så var han rätt frustrerad första svängarna ändå, inte lika mycket men ändå. Och han kör 'det gåååår inte' om nån ser fortfarande. Spionerar jag på honom så går han där och betar, går jag så han ser mig slutar han och äter sen inte alls förrän han tror jag gått.

Dock, jag skulle inte ha den dygnet om, då jag inte är så säker på att iaf han får i sig tillräckligt. Det första han gör när de tas av betet (de håller på och vänjs in, går 7 -8 h nu) är att ääääta. Och han har lagt sig till med bajsätarovanan igen. Fbl bajs är ju massa gräs i, såsom det blir när de går på bete, och ponnyn trycker gärna in det genom munkorgen och äter. *urk*

Så skulle inte lita ett dugg på att just han fick i sig sitt TS om han gick med munkorg dygnet runt faktiskt.

Min häst var ORDENTLIGT ORDENTLIGT överviktig när jag va tvungen att ställa henne på bete förra året. Hade hon vart i normal hull hade jag aldrig satt på den öht. (Jag hade precis köpt henne så det var inte mitt "fel" att hon såg ut så)

Jag tror risken är rätt stor att hästarna inte får i sig alla mineraler och vitaminer som de behöver när de går på bete, ffa inte när de går med betesreducerare eftersom de kanske inte kan få i sig alla växter som de valt annars. Därför är det super viktigt att vara noga med att ge mineraler som tillskott. Du tror inte det är därför din lilla ätit fullblodets bajs? För att de där finns saker som han saknar?

Nej, han kan ibland göra lika på vintern, äta fullblodsbajs alltså. Framförallt när fullblodet får kraftfoder ;)

Det är ett enkelt, lätt sätt få i sig 'godsaker'. Han äter bara sommarbajs med munkorgen på, och han har aldrig so far haft den mer än 7 - 8 h/dygn, så funnits gott om tid att äta bajs övrig tid med.

Mina får mineraler när de går på bete, tas in dagligen och ges mineraler. Det är ju alltid en liten chansning sålänge man inte analyserar gräset, men någon större risk för mineralbrist är det inte. Sen kan ju hästar iofs bara själva reglera och känna av brist på salt.

Det är ett litet födgeni till ponny helt enkelt, som kommit på att bajs innehåller massa mums. Äckelponny..

Har precis köpt och satt på min alldeles för överviktiga fjording en greenguard. Han är frustrerad, arg och fattar inte alls hur han ska få i sig något gräs (och för att vara ärlig trodde jag inte att det bara var ett så litet hål). Men lyssnar man på er här inne så verkar det som att de ändå får i sig lite.

Han ska få ha den på nätterna och vara utan några timmar på dagarna om det fungerar. Dock känner jag mig som hin håle själv. Men vi står ut ett tag och ser hur det artar sig. Alternativet är tyvärr att ha honom inne på nätterna och i hage utan gräs.

Är det fler som provat den typ som Axel skrev om? Ser man på bilder av den verkar den mer "human". Även om de får i sig mer än med greenguard borde den reducera i alla fall hälften av intaget.

Vilken är det axel menar? Dvs var hittar man bild? Jag har nämligen provat en till variant, som de fick i sig mycket mer av, dock överlistade min ligist den på en kvart, men vet ju inte om det är samma.

Jag har en G****S inte gräsreducerare såg jag nu.

Den som Axel skrev om var ingen bild på här, men jag slog upp i deras katalog och de har bara en sådan så det bör vara den. Den bestod av korsade nylonband i stället för en "stängd" gummihink.

Kollade katalogen nu, en sån jag provade, fungerade tyvärr inte alls på ponnyn här.

Men de är ju olika, dels hur mycket det behöver begränsa, och vad de överlistar/inte överlistar!

nu vet ju inte jag hur det är med din, men jag har hört att hästarna äter varandras bajs för att återställa PH värdet i magen och få i sig ämnen som mineraler och vitaminer.. o det spelar ju ingen roll vare sig det är sommar eller vinter.
sen är det ju klart att om en häst får väldigt mycket havre som går rakt igenom så är de ju inte konstigt om det kommer en annan tokhäst och trycker i sig det.

Min är kollad med vet för bajsätandet när det dök upp första gången, och ståd vintertid på en uträknad foderstat på analyserat foder, och ligger över behovsvärdena, i övrigt så hänvisar jag till tidigare svaret =)

Jag har en G****S inte gräsreducerare såg jag nu.

Den som Axel skrev om var ingen bild på här, men jag slog upp i deras katalog och de har bara en sådan så det bör vara den. Den bestod av korsade nylonband i stället för en "stängd" gummihink.
Jag är mkt nöjd med den eftersom den gör ättiden mkt längre.
Min häst är bantad o ska inte svälta- bara inte gluffsa i sig ett ton gräs.;)

Min är kollad med vet för bajsätandet när det dök upp första gången, och ståd vintertid på en uträknad foderstat på analyserat foder, och ligger över behovsvärdena, i övrigt så hänvisar jag till tidigare svaret =)

bara så du vet så försöker jag inte på något sätt kritisera.. ja förstår nämligen att de kanske inte låter så trevligt, men det du skrev ovan, att han har uträknad foderstat, med o göra om huruvuda PH värdet i magen ser ut på honom?

men vet sa alltså att de bara va för att han tyckte de va gott? ponnyer äter ju det mästa så :angel:

Vet konstaterade, efter att andra tänkbara orsaker uteslutits, att det mest troligt var för att det var goda grejer i bajset, ja.

Detta efter att vet försäkrat sig om att han fick väl över minimibehovet av strå (dvs inte TS-brist), efter att ha försäkrat sig om att mineralbalansen i foderstaten var korrekt och behoven (mer än) täckta, efter att träckprov tagits och kontrollerats och vi - trots avsaknad av minsta tecken på magtarmstörning - provbehandlat honom med magtarmbalansstabiliserande medel utan effekt.

Så som jag skrev, han är kollad.

Och det, plus ffa vilka perioder och vilket mönster han har för hur han äter/inte äter bajs gör att andra orsaker är uteslutna och den kvarvarande, mest troliga anledningen är att det är gott.

Om han hade en magtarmstörning skulle han inte äta fullblodsbajs sommartid enbart när han har munkorgen på, och vintertid enbart när fullblodet får kraftfoder nämligen.

Och skulle han haft t ex odiagnosticerade magbesvär ändå (för vi gjorde ingen gastroskopi) så skulle han vi det här laget haft magsår/blivit sjuk. Istället är det en synnerligen tjock och välmående ponny - som fortfarande äter fullblodsbajs när fulblodet gått på gräs och ponnyn har munkorg, men låter bli samma fullblodsbajs när de är tillbaka i vinterhagen (samma dag alltså) och går på svältbete med tillgång till silage, och han inte har munkorg. Dessutom skulle han ätit fblbajs i vintras med, trots att fbl d inte fick kraftfoder. Vilket han inte gjort.

Är du övertygad? ;)

haha, ja ville inte bli övertygad om just din ponny, ja undrade mest att en uträknad foderstad inte har något med PH värdet i magen o göra.

o ang just din ponny så är jag inte de minsta orolig, jag har ju läst om dig och dina hästar i över två år här så jag e inte orolig att du, tillsammans med din vet har koll på dom ;)

trösta axel, dom pratade om Globus inte GG ;)
Det torde vara bättre att de kan äta lite hela tiden- reducerar, istället för med "hinken" som ger nada- om man inte klipper upp ett större hål.

Rubriken borde vara munkorg eller betesreducerare.

tänk oxå på hur varmt det ska bli med hink runt näsan o svårigheten att andas i hetta.

Fast de får i sig betydligt mer än ingenting genom hålet i hinken. Utan att det klipps upp.

Vad gäller värme så oroade jag mig för det med när jag började ha, men inte varit varmare med hink än utan (för handen värme), och andningen är opåverkad i vila, däremot så om de skulle utföra långvarigt jobb med hinken på, så skulle den mest troligt påverka. Men ingen rider ju (väl) med den, och några busgalopper etc är inga problem. (Sen tenderar väl ofta den kategori som behöver ha gräsreducerare/munkorg/kalla det vad man vill att kanske inte vara den livligaste på just bete heller )

globus är en betesreducerare och ger precis som alexandra säger betydligt mer än ingenting.
anledningen till att jag gjorde den större var för att jag ville hjälpa henne att lista ut hur den funkade, sen hade jag tänkt köpa en ny men ansåg mig inte behöva det eftersom hon ändå minskade i vikt pga att hon skrittades ca 4 timmar om dagen.
jag är absolut inget fan av betesreducerare, munkorgar eller what ever, men i mitt fall hade jag inget som helst alternativ när jag tvingades ställa henne på bete trotts att hon var groteskt överviktig. För oss blev globusen det enda alternativet eftersom GGn gav henne ett stort djupt sår på läppen till storlek av den gamla 50öringen.

För mig hade det inte vart ett långvarit alternativ, att sommar efter sommar tvingas ha en betesreducerare, trotts att jag inte uppfattade det som att mitt sto stördes särskillt av den. Jag resonerar som så att om jag skaffar mig en häst måste jag långsiktigt lösa problemet för den på ett eller annat sätt långsiktigt. I vårt fall handlade det om att endast under en sommar minska risken för att hon skulle åka på fång när hon var så sanslöst överviktigt, hade hon vart kvar hos mig nu (utlånad på foder) så hade hon inte gått med munkorgen. Hade hon sedan inte kunnat stå på bete utan att stå med munkorg hade jag fått lösa det att hon kunde antingen stå uppstallad om nätterna eller liknande... för att stå med munkorg varje sommar tycker inte jag är ett bra alternativ... sen gör vissa extrema omständigheter att man tvingas sätta på den.

*lånar tråden*

Finns det någon av er som har haft hästar som Inte har kommit på hur dem ska äta med munkorgen på? Min häst har haft den i nu en vecka och springer bara runt och frustar eller står bara och hänger, han försöker inte ens längre! Vad ska jag göra? Hur lång tid tar det? När vet man när man ska ge upp? Alla säger att vi ska ha is i magen men det funkar ju inte om han ska hålla på så här. Så när vet man, kan det hända att han kommer på snart? Eller vad säger ni? vad har ni för erfarenheter!
Tack tack tack på förhand!

Så gjorde min oxå. fick ta av den.
Källqvist´s är mkt bättre. Dåfår den i sig lite.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej på er! Jag är ny på detta forum och jag hoppas att jag postar i rätt del. Jag behöver ventilera och resonera lite med andra...
9 10 11
Svar
218
· Visningar
9 212
Senast: Grazing
·
Skola & Jobb Snart färdig lärare, tjohoo vad alla drar i en! Jag har fått fem jobberbjudanden och det är ju helt fantastiskt... MEN det känns...
2
Svar
24
· Visningar
3 535
Senast: Cilva
·
Hästvård Från ingenstans har nu min andra häst också fått fång. Min gamla shettis hade en känning förra våren när hon släpptes i en obetad hage...
2
Svar
22
· Visningar
4 959
Foder & Strö Fick hem min 25 år gamla valack. Han har tappat vikt :( Överlinjen saknas så gott som helt. Han är insjunken vid manken, har inga "lår"...
2
Svar
22
· Visningar
3 806
Senast: a1agnlju
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar