Gräsreducerare eller greenguard?

Sv: Gräsreducerare eller greenguard?

KL

Hur hemsk hästägare är jag om jag låter min väldigt överviktiga ponny med fång i bagaget gå med reducerare dygnet om?

Jag har lite dåligt samvete för honom i dagsläget, han har eksemtäcke och munkorg dygnet runt. Han gick utan reducerare två dagar och gick upp extremt i vikt. I cm räknat gick han från 183 till 186 på två dagar, trots intensiv motionering. Det är i princip hela vinterns bantning som försvann på ett kick. Hästen i fråga är en fjord/island på 138 cm. Det är uppskattningsvis 100 kg för mycket (inga revben inom "kännhåll" ens med lite god vilja).
Alternativen är att ha honom på heltid i nedbetad vinterhage, ensam eller med sällskap i en tyvärr frodig gräshage med betesreducerare på jämt. Jag har ingen möjlighet att hinna upp innan skolan och plocka av, och jag har ingen annan som kan göra det åt mig på ett smidigt sätt.
Jag överdriver inte när jag säger att han är extremt lättfödd. I vintras gick han upp i vikt av fyra kilo hö (9 MJ 53 g smbrp) och ett kilo halm. Egentligen är det ganska korkat att ha en sån häst på gräs överhuvudtaget, men någonting måste han ju leva av och ha honom inne funkar inte (han kliar sönder sig totalt, om han inta har fri tillgång på mat men då blir han smällfet istället).
Ja, som sagt, jag har lite av ett dilemma här. Tipstipstips?

*delvis KL*

Har sen tidigare en Globus-modell som fungerar effektivt på mitt islandssto. Har tidigare haft den på ungefär halva dygnet och då har den inte gett skav, men nu försökte jag ha på den nästan dygnet runt. Och då fick hon skav på undersidan där kanten tar i. Men hon är fenomenal på att äta med den på, så hon ger ju sig själv ett konstant tryck där tyvärr.

Köpte därför i förrgår en green guard på Hööks, har haft den på två halva dygn men har nu redan fått skav på nosen (överläppen). Hur gör ni andra - finns det nåt bra tips mot skav?

Min får skav på ovansidan av nosryggen. Har limmat fast en bit fårskinn så det har blivit mjukare. Kanske kan fungera på din med?

För hårt spänt?
Min fångis har gått med munkorgen på dygnet runt i veckor ibland utan tecken på skavsår. Den hänger löst med luft mot mulen.

LIA

*delvis KL*

Har sen tidigare en Globus-modell som fungerar effektivt på mitt islandssto. Har tidigare haft den på ungefär halva dygnet och då har den inte gett skav, men nu försökte jag ha på den nästan dygnet runt. Och då fick hon skav på undersidan där kanten tar i. Men hon är fenomenal på att äta med den på, så hon ger ju sig själv ett konstant tryck där tyvärr.

Köpte därför i förrgår en green guard på Hööks, har haft den på två halva dygn men har nu redan fått skav på nosen (överläppen). Hur gör ni andra - finns det nåt bra tips mot skav?

Ang Globusen. Har du fäst den i någonting? Annars är den för liten skulle jag påstå.

Men min fick skav på undersidan helt plötsligt, fattade inte varför tills jag insåg att det var för jag satt nackremmen på eksemtäcket i nackremmen på munkorgen. När han kliade sig och täcket åkte bakåt så blev det tryck på munkorgen, och så kom skavet när han åt.

Ang hur mycket de får i sig btw. Skrället här går UPP i vikt med reduceraren också. Han har e slående teknik och får i sig stora tuggor genom hålet, och får helt klart i sig en hel massa mer än han behöver tyvärr =/ Så nu har jag grav ångest.

Idag satte jag på reduceraren, om det tyckte hon inte :D

Ikväll när vi kollade till henne så satt korgen fortfarande kvar, mirakel!

Hon är en intelligent häst så antingen lär hon sig att äta med den eller så klurar hon ut hur hon ska ta sig ur den lika kvickt.

Nu spände jag den ganska tajt om mulen idag, men får nog släppa lite på den i morgon om hon har accepterat den. Vill inte att hon ska få skav.

27741888.jpg

Min går med sin reducerare på 20 timmar (utom när hon är inne alltså). Hon har väldigt lätt för att få skav och jag har lindat en mjuk tygremsa på de ställen där hon har värsta skavet (på undersidan av käken och under hakan).

Verkar fungera bra annars men jag klippte upp hålet för hon blev hemskt uppdragen efter 2 dgr= verkade inte fatta konceptet riktigt eller behövde lite mer. Nu ser hon jättefin ut men måste motioneras varje dag för att inte gå upp.

För hårt spänt?
Min fångis har gått med munkorgen på dygnet runt i veckor ibland utan tecken på skavsår. Den hänger löst med luft mot mulen.

LIA

Så skönt att det funkar dygnet runt på din fångis. Min har inte haft fång än men ska det fortsätta så här så är det väl bara en tidsfråga. Min lösning just nu är att de får stå inne 12 timmar på lite hö över nätterna fortfarande, även om det hade varit himla skönt att ha dem ute.

Nej tror inte det faktiskt. Och det är rätt storlek. Min hänger också löst med luft mot mulen och ger inget tryck alls när hon har huvudet uppe. Tror problemet är att hon äter så himla intensivt, nästan aggressivt så hon pressar själv sig hårt mot kanten, och detta gör hon gissningsvis 18 timmar per dygn. Ett optimalt födgeni är hon, min lilla rulta. När huden är helt återställd undertill ska jag prova igen och kanske försöka linda nåt mjukt runt kanten undertill.

Den första munkorgen vi köpte var i storlek enligt rekommendationer. Men den var för liten- trång. Så vi bytte till den största, vilken hänger och slänger runt nosen på henne. Hon jobbar alltså inne i munkorgen, om du förstår hur jag menar.

Min fångis har inte visat fångtecken än i år, peppar, peppar! Hon har sedan sent i höstas gått utan munkorg och jag har sedan gräset började växa haft stenkoll på henne, men än så länge syns inga symtom. Kommer sådana så åker munkorgen på med en gång.
Håller tummarna! :)

LIA

Idag låg korgen på marken när jag kom ut till betet :grin:

Jag kortade in käkremmen, så får vi se om hon låter bli att klia av den igen.

Hur löser ni saltsten - munkorg?

Förra året fick han äta salt när han var utan halva dygnet. Nu i år när han nog får ha den hela dygnet har han saltsten inne och kommer få löst salt i maten med.

Jag tror iofs att min ponny kan slicka i sig salt via hålet. Hon är fenomenal på att lösa problem, på gott och ont :devil:

Min försöker, men får inte i sig. SJälva 'botten' är ju minst ½ cm hög, och han står vid stenen och slickar, men stenen blir inte blöt så han får inte i sig något. Vilket var väntat iofs, men..

Men jag löser saltet på samma vis som mineralerna, serveras i mat en gång/dag

Nu får hon ju bara titta på mat på vykort, men jag kommer att sätta upp saltsten vid uppbindningsplatsen så kan hon slicka salt medans hon görs i ording för ridning.:idea:

Hur mycket salt behöver en häst om dagen? Tänker bordsalt.

De hinner inte slicka i sig dagsbehovet på den stunden, så bättre du ger henne löst salt. Min ska inte heller kolla på kraftfoder ens på vykort, men han måste ju iaf ha sina mineraler, så han får en liten slatt betfor (2 dl uppblött kanske) och mineralerna i det. Så lätt hälla salt i det med, och ger inte många extra kalorier ;)

Nu vet jag inte riktigt namnen på dem, men min welsh mountain har haft både en som fästes i grimman och en som sattes om mulen och sen med rem upp över nacken, som en grimma ungefär.
Den sista var det som fungerade bäst för honom, han var en mästare på att ta av sig grimman, och då följde naturligtvis munkorgen med. Men den sistnämnda fick han inte av sig en enda gång.
Den första skickade vi efter på Börjes, den andra köpte vi på Vapencentralen i Kalmar.

Den första munkorgen vi köpte var i storlek enligt rekommendationer. Men den var för liten- trång. Så vi bytte till den största, vilken hänger och slänger runt nosen på henne. Hon jobbar alltså inne i munkorgen, om du förstår hur jag menar.

LIA

Jaha det var som fasiken - det är möjligen där felet ligger alltså... Trodde tvärtom att det var viktigt att den inte var för stor. Har nu stl cob (islänning) men ska faktiskt ta och testa grannens stl full när huden återhämtat sig. Tackar för tipset!

//Ingela

KL
Fasen också, att de ska vara så små! Skickade efter en för ngn hundring, men sen gick frakt o postförskottsavgift på lika mycket... Hoppas man kan få byta.
Greenguarden blir hon bara frustrerad av, tills hon riktigt sliter den åt sidan, och den vägen får tag i maskrosblaffor o likn. Med skav direkt. Funkar inte alls.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej på er! Jag är ny på detta forum och jag hoppas att jag postar i rätt del. Jag behöver ventilera och resonera lite med andra...
9 10 11
Svar
218
· Visningar
9 188
Senast: Grazing
·
Skola & Jobb Snart färdig lärare, tjohoo vad alla drar i en! Jag har fått fem jobberbjudanden och det är ju helt fantastiskt... MEN det känns...
2
Svar
24
· Visningar
3 535
Senast: Cilva
·
Hästvård Från ingenstans har nu min andra häst också fått fång. Min gamla shettis hade en känning förra våren när hon släpptes i en obetad hage...
2
Svar
22
· Visningar
4 959
Foder & Strö Fick hem min 25 år gamla valack. Han har tappat vikt :( Överlinjen saknas så gott som helt. Han är insjunken vid manken, har inga "lår"...
2
Svar
22
· Visningar
3 806
Senast: a1agnlju
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar