Gräsreducerare eller greenguard?

Sv: Gräsreducerare eller greenguard?

Den jag har från K....kvist går att spänna ut åt alla håll.
Med den kan de äta lite mer o de behöver inte svältas eller att man måste ta av den.

Den jag har från K....kvist går att spänna ut åt alla håll.
Med den kan de äta lite mer o de behöver inte svältas eller att man måste ta av den.

Jaha, verkar intressant. Måste kolla där. Tack för tipset!

//Doccan

kl.

Jag har försökt få min häst att förstå hur man äter med en gräsreducerare av hinkmodell. Han blev bara irriterad och gav upp :( , stod med huvudet i luften och såg allmänt ledsen och frustrerad ut. Jag petade in mat i hålet men när han försökte äta själv mot gräset gick det inte..

Men sen kom jag på att jag impulsköpte en beg greenguard förra våren. Gjorde en snabblösning för att få fast den i grimman, och ledde ut hästen på gräsmattan.
I början stod han som han gjorde med hinkmodellen, grej på nosen=inge mat. Började peta in mat i springorna för att han skulle förstå att det gick. Till slut började han peta mot gräset, jag hejjade på :banana: , och till sist lyckades han få in en maskrosblomma. Då släppte det, han förstod att det gick ju att få in mat genom den där grejen på mulen. Sen kunde han få¨in enstaka grässtrån genom., han verkade såå nöjd.

På fredag ska jag försöka släppa dem i en av mina mindre sommarhagar med mycket skog i bakom mina föräldrars hus, så att de kan hålla koll på eventuella fång-tecken. DÅ ska han få greenguarden på sig :) och jag hoppas att allt fungerar och att fången håller sig borta!

Ja förresten, när han fått in tekniken med greenguarden så kommer jag sätta på honom hinkmodellen. Eftersom jag läst här på buke att de kan lära sig att få in mkt gräs genom greenguarden, så vill ajg helst använda hinken.

Tack ni som skrev tipset om att använda greenguarden som "inkörnings-betesreducerare"! :bow:

Glad att kunna hjälpa till. Kanske fler som får mindre problem nu. :)
Verkar som om tillverkarna behöver tillverka i större storlekar för att det ska fungera för stora hästar som Doccans.

LIA

Satt och googlade på betesreducerare och hittade en från Hag****s där de hade upp till x-full i storlek! :bow: Så det finns!! Billig var den också.

//Doccan

Ja förresten, när han fått in tekniken med greenguarden så kommer jag sätta på honom hinkmodellen. Eftersom jag läst här på buke att de kan lära sig att få in mkt gräs genom greenguarden, så vill ajg helst använda hinken.

Tack ni som skrev tipset om att använda greenguarden som "inkörnings-betesreducerare"! :bow:
Hur många kg... menar hg, tror ni att de får i sig genom det lilla hålet?
Min klarar inte av GG.

Axel - återigen. Vissa hästar får i sig rejäla mängder genom hinken.

Kan ta kort på ponnyn om du vill, både på hur stor en tugga (tuss!) är som han får fatt i åt gången, och hur hans hull är..

Beror nog en del på bete med, jag har frodigt, kraftigt bete, skulle det vara kortare och glesare skulle han givetvis få i sig mindre. Vi jobbar på den delen dock, just nu överbetas ena hagen, sen när den är nedbetad ska fbl ut i nästa, och ponnyn gå kvar med sin munkorg, då kanske det blir någon skillnad på midjemåttet..

Men han får i sig en halv näve gräs/tugga. Och han petar i sig måååånga tuggor/dygn. Så kilon äter han plättlätt.

Jaha, verkar intressant. Måste kolla där. Tack för tipset!

//Doccan

Mejlade en fråga till G****s om de inte hade större gräsreducerare eller ifall de nån gång planerade att saluföra större modeller av den, här är svaret jag fick:

"Hej.
Tyvärr. L är den största. Men se det positivt. Stor pålle behöver mycket mat. Du får en lyckligare häst."

Öh... okeeeej.... :crazy:

Jag instämmer i att vissa hästar får i sig ganska rejäla mängder gräs trots hink. För min hästs del handlar det inte om hg utan kilo. Han har en helt otrolig ätteknik och får i sig stora tuggor. Inte minskar han nämnvärt i hull heller trots dygnet runt användning av hink.

Är det någon som har problem med att hästen kliar av sig betesbegränsaren? Min har haft sin på sig i 4 veckor utan problem men sen i förrgår har han tränat upp tekniken på att krångla sig ur och kliar nu effektivt av sig den mot ett träd på några minuter:mad: Remmarna är hela och knäppta, munkorgen klias/skrapas inte av först utan han kliar över remmen över öronen. Någon med något tips på vad jag ska göra? Nu har jag spänt åt den hårdare men det verkar inte heller hjälpa.

Mejlade en fråga till G****s om de inte hade större gräsreducerare eller ifall de nån gång planerade att saluföra större modeller av den, här är svaret jag fick:

"Hej.
Tyvärr. L är den största. Men se det positivt. Stor pålle behöver mycket mat. Du får en lyckligare häst."

Öh... okeeeej.... :crazy:

Hmmm... ännu ett knasigt svar.

Svarade vederbörande:

"ja så kan man ju se det i och för sig. Synd bara att han anser att man ska äta konstant och jag anser att han borde tänka lite på sin hälsa...

Mvh
Doccan"

Och fick detta svaret:

"Du låter som min fru."

:o:confused::crazy:

Svarade vederbörande:

"ja så kan man ju se det i och för sig. Synd bara att han anser att man ska äta konstant och jag anser att han borde tänka lite på sin hälsa...

Mvh
Doccan"

Och fick detta svaret:

"Du låter som min fru."

Herregud, och det ska vara från ett företag..

Jag instämmer i att vissa hästar får i sig ganska rejäla mängder gräs trots hink. För min hästs del handlar det inte om hg utan kilo. Han har en helt otrolig ätteknik och får i sig stora tuggor. Inte minskar han nämnvärt i hull heller trots dygnet runt användning av hink.

Är det någon som har problem med att hästen kliar av sig betesbegränsaren? Min har haft sin på sig i 4 veckor utan problem men sen i förrgår har han tränat upp tekniken på att krångla sig ur och kliar nu effektivt av sig den mot ett träd på några minuter:mad: Remmarna är hela och knäppta, munkorgen klias/skrapas inte av först utan han kliar över remmen över öronen. Någon med något tips på vad jag ska göra? Nu har jag spänt åt den hårdare men det verkar inte heller hjälpa.

Delvi samma. Ponnyn har fått av sig sin på samma sätt varenda natt några dagar nu. Fast hans åker av när han rullar, tror inte det är med flit (då den sitter hela dygnet, men någon gång mellan midnatt och 06 åker av, på samma ställe - rullningsstället - var natt).

Jag tänkte prova sätta en extra käkrem, högre upp än originalet blir, så det blir som på ett träns mer.

ANg tuggor/mängd mat btw. Förra året, när min hade sämre teknik - antagligen för han bara hade den på sig del av dygn, så när den togs av så kastade han sig över gräset alt grovfodret.

Nu kommer han in, munkorgen tas av (har den hela tiden ute), gäspar, och kliar sig lite och ställer sig och sover/vilar. Han tittar inte ens åt silaget förrän efter några h inne. Tydligt tecken att han utan problem får i sig det han behöver och mer därtill. Han är ju KINKIG med TS-mängden och reagerar direkt om han tycker han får för lite.

Svarade vederbörande:

Mvh
Doccan"

Och fick detta svaret:

"Du låter som min fru."

Seriöst? :crazy:

Aha!
Tar han av sig den o får beta 6 h. utan den- tro jag det att han får i sig mer än några hekto:D.

vill gärna se bild på "tuggan".
min försöker bara att skrapa av sig sin GG.

tycker att det är lite otäckt om de skulle fastna i ngn grövre gren- typ furu:eek:

Han har tagit av sig den senaste dagarna. Från släpp i maj tills fär fem dagar sen har den suttit på varenda sekund han varit ute. Så den teorin föll. Tyvärr tillåter inte hullet någon fribetning alls =/

Den går sönder om de fastnar. Dels är det kardborreutlösning (kräver en del för att lösa ut) i nackstycket, dels så brister plasten. Är man osäker kan man ju försvaga den lite ytterligare (t ex genom nyckelring i käkspännet), men en greenguard kräver ju grimma, och grimman tål mer belastning innan den släpper. Idealet skulle ju dock naturligtvis vara 'naken', men då skulle det bli en fet fångponny.

Min har ju eksem och är kliig, och skog i hagen. So far inte fastnat med korgen, däremot tagit sönder en tidigt i sin karriär när han inte begrep hur man åt med den och gjorde sitt bästa för att ta av den. Så jg är inte orolig den håller om han fastnar, å andra sidan är jag inte orolig ATT han ska fastna heller, det skulle krävas precisionsarbete.

Ska försöka hinna fotografera en tugga, inkl häst. Ska vädret bli som SMHI utlovar (regn from ikväll till fred morgon) blir tuggbild inte förrän nästa vecka då. Tar inte ut dyrkameran i ösregn, och jobbar mördarpassen i helgen. Hullbild ska kunna ordnas ikväll vid intag dock =)

Tillägg - GG får min i sig alldeles för mkt, och överlistar. Dock, det finns hästar som inte fungerar med någon begränsare, de försöker helt enkelt inte äta. I början gjorde jag större hål åt min för han skulle fatta iden. Numera funderar jag snarast på att TEJPA IGEN hålet :devil: (Självklart kommer jag inte göra det)

Men lika lite som du för att din int é får i sig någon mängd att tala om med hink kan säga att hästar svälter med den, lika lite kan jag för att min äter som en..eh ja häst.. med den på att hästar får i sig vad de behöver och mer därtill med hink. Det är ytterst individuellt. Men jag blir lite trött när du gång efter annan mer eller mindre uttalat antyder att hästar svälter med hinkmodellen för de får knappt i sig ngt genom det lilla hålet.

Jag ÖNSKAR det vore så, han skulle behöva få i sig pyttelite och svälta lite, men dessvärre inte..:crazy:

Jag skiljer på reducerare vs munkorg.

En stor häst som inte ÄR fet kan inte äta med munkorg.

Varför är det inte fler som bantar sina seriös innan betet, då de kan få äta lite mer av färskvarorna:d:confused: eller ännu bättre- håller dem slanka för jämnan.:bow:

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej på er! Jag är ny på detta forum och jag hoppas att jag postar i rätt del. Jag behöver ventilera och resonera lite med andra...
9 10 11
Svar
218
· Visningar
9 187
Senast: Grazing
·
Skola & Jobb Snart färdig lärare, tjohoo vad alla drar i en! Jag har fått fem jobberbjudanden och det är ju helt fantastiskt... MEN det känns...
2
Svar
24
· Visningar
3 535
Senast: Cilva
·
Hästvård Från ingenstans har nu min andra häst också fått fång. Min gamla shettis hade en känning förra våren när hon släpptes i en obetad hage...
2
Svar
22
· Visningar
4 959
Foder & Strö Fick hem min 25 år gamla valack. Han har tappat vikt :( Överlinjen saknas så gott som helt. Han är insjunken vid manken, har inga "lår"...
2
Svar
22
· Visningar
3 806
Senast: a1agnlju
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar