Gräsreducerare eller greenguard?

Sv: Gräsreducerare eller greenguard?

Det är inte meningen att man ska ta till det i första hand.
Det ska inte bli kutym att sätta på alla hästar munkorg för att de blir lite runda om sommaren.
Fråga vilken vet. som helst.

Då kan vi oxå börja med gastric bypass på alla människor som inte orkar banta- matreduceringsmetoden eller tabletter som gör att allt fett som man stoppar i sig inte tas upp. Man är inte villig att ändra på sin livsstil ej heller på hästens, mer än det allra lättaste. På med munkorg bara.:mad:

Fast hur många sätter munkorg för hästen blir 'lite rund'? Jag vet ingen, men de kanske finns?

De jag vet som använder munkorg är de vars hästar blir FETA på bete, TROTS magrare bete OCH ridning/träning hela sommaren.

Jag tror inte det finns en enda ägare som VILL sätta munkorg om det finns ett annat alternativ där hästen kan få umgås med kompisar och noppa gräs?

Och fetma är inte bara en belastning på leder etc, det är en lika stor hälsorisk på häst som på folk.

Dessutom får man inte glömma att en människa kan överleva på ett vitaminpiller med X kalorier. Hästar är grovfoderomvandlare med ett behov av födosöksbeteende, och en så jämn ström foder som möjligt under större delen av dygnet. Det finns en anledning att hästar på bete (som trivs med kompisar etc) inte utvecklar magsår...

Det är hästägarna som styr hästens leverne.

Det är precis samma som när barn tigger efter mer eller att man mutar dem med godis.

När hästen är uppstallad eller går på lösdrift är det ägaren som serverar- eller hur?
Om man då ger alldeles för mkt eller tvärtom är lika illa.

KL
Angående betesreducerare, så undrar jag hur alla med fånghästar tänker kring detta med nedbetningen av hagarna. En del skriver att de släpper sin häst på nedbetat gräs - men är det inte så att man varnar för att låta fånghästar käka kort gräs - risken är väl större att detta innehåller mer fruktan än obetat gräs?
Funderar på att låta feta stoet gå i ny hage med reducerare, istället för att gå i hagarna som är hårt betade. Hur tänker ni kring detta?
På Lillhågnas hemsida kan man läsa att ; "det är farligt att beta när gräset är kortklippt eller kortbetat."

Ju hårdare nedbetat ju mer stressat är gräset/riskerar gräset att bli - ja.

Dock, det är ju en evig balansgång. Även längre gräs kan innehålla stora mängder fruktan vid 'gynnsamma' omständigheter. Frodigare gräs riskerar att hästen trots munkorg blir för fet.

Idealet rent generellt anser jag är släppa på övervuxet bete efter midsommar. Men det kräver att hästen inte blir som en spärrballong på det.

Jag har ju dessutom turbobete - klöver.

Så jag har valt den kompromiss som innebär minst risk. Dvs 'hård' nedbetning (gräset är cirkus 3- 4 cm långt) med hjälp av fullblodet. Att överbeta på det viset tåk klövern dåligt, kvar blir de mer livskraftiga 'ogräsen', dvs kvickrot och maskrosor. Det ger ett magrare bete än klöverbete, även jmf med det knähöga klöverbetet.

Och så får ponnyn gå på det betet med munkorg, och får grovfodertillägg inne. Nu kommer han nog får börja beta nån halvtimme förmiddag och eftermiddag utan korg ett tag med, på det sämre gräset.

Det går ju dessutom dåligt släppa på högvuxet gräs med munkorgen, dvs han äter då även ute på klövern det korta, späda gräset. Dessutom är det en extrem risk om han skulle tappa munkorgen på frodigt klöverbete, övervuxet eller ej.

Så här, med mina förutsättningar, så får han i sig minst fruktan med nedbetat så att kvickroten tar över, och munkorg. För någon annan och/eller för en annan häst kan det vara bättre släppa munkorgslöst på övervuxet, överblommat t ex.

Vid situationer som enormt stressar gräset och kraftigt ökar fruktanhalterna, då möblerar jag om lite just då, och endera ställer på box nåt dygn, och låter honom handbeta typ på stallplan eller liknande.

Pyssligt och trixigt är det, men årets lösning är den som hitills fungerat bäst hullmässigt.

Det är hästägarna som styr hästens leverne.

Det är precis samma som när barn tigger efter mer eller att man mutar dem med godis.

När hästen är uppstallad eller går på lösdrift är det ägaren som serverar- eller hur?
Om man då ger alldeles för mkt eller tvärtom är lika illa.

Och du undviker fortfarande frågan.

Om man ger minimigiva TS och hästen är för fet ändå? Eller om man ger rekommenderad giva TS, med nog utvalt grovfoder för att få så låg MJ/kg foder som möjligt, och hästen fortfarande är fet, då är det fortfarande ägarens fel?

Och det är okej att en hel vinter ställa en häst på absoluta minimigivan TS, för att hålla övervikten så låg som möjligt, trots att hästen både mentalt och fysiskt far illa av det?

Samtidigt som du anser det INTE är okej göra samma sak sommartid med en betesbegränsare?

Det jag inte får ihop, dubbelmoralen är enorm.

Du kan fortfarande få tala ur skägget hur du skulle gjort med ponnyn? Behövet är UNDER 40 MJ/dygn. Han reagerar starkt både psykiskt och fysiskt om man går under rekommenderad giva TS/dygn, dvs 1.5 kg TS/100 kg. Han väger 400 kg i normalvikt. Den psykiska reaktionen är gnager sönder boxen, gräver upp bädden på jakt efter hösilagestrån, kastar sig hysteriskt över allt som liknar mat och beter sig i det närmaste rabiat efter mat. Den fysiska reaktionen är att magen blir instabil, bajset blir lite lösare och luktar rent bedrövligt (svårt att beskriva, men det är kräkvarning).
SIlaget, och lägre värden är svårt att få tag på i småbal spec om man ska ha en bra proteinkvot, har 5.7 MJ/kg foder och 50% TS.

Minimigiva TS = 4 kg TS= 8 kg silage = 45,6 MJ (= MINST 5,6 MJ för mycket)
Rek giva TS = 6 kg TS = 12 kg silage = 68,4 MJ (= MINST 28,4 MJ för mycket)
Lägsta giva han mår godtagbart psykiskt och fysiskt på = 5 kg TS = 10 kg silage = 57 MJ (= MINST 17 MJ för mycket)

Det spelar ingen roll för reaktionen/magtarmbalansen om han står på halm att plocka med eller ej tyvärr. Servera halm som foder hjälper föga då 1 kg halm = 5 MJ, en vinst på 0,7 MJ/kg silage som byts mot halm.

HUR löser du det menar du? Svara på DET eller sluta hacka om att det är ägarfel om hästen är fet, och i nästa andetag är det synd om alla stackars hästar som går och svälter i sina hinkbegränsare för de inte får i sig tillräckligt.

När du svarat på frågan ovan så kanske det går att sätta någons om helst vettig tilltro till dina stundtals verklighetsfrämmande 'patentlösningar'

Om man har en ponny med ett fullblod kan jag tro att det är den lille som äter mest ute.Har för mig att du gav 4 kg ute om gången. hur mkt äter ponnyn?

Man kan ge mindre ute o mer till natten.

Ponnyn åt i separat mathage i vintras, så inga som helst problem svara på exakt hur mkt han äter. Han åt 2 kg frukost, 2 kg lunch, 2 kg em, 1 kg kväll (inne) och 3 kg inför natten (inne), totalt 10 kg.

Fbl åt 2 + 2 + 2 + fritt inne (i realiteten 9 kg)

Och japps, när de åt/äter tillsammans så äter de 4 kg ute, varav de äter ungefär hälften var. Ena dagen äter nog fbl 2.5 kg, andra dagen ponnyn 2.5 kg, men fullblodet stod 9 dagar av 10 kvar längst och åt. Dvs får i sig minst sina två kilo (jag har mer än god koll på hur lång tid respektive häst tar på sig att äta 1 kilo foder)

Så svara på frågan istället - strunta i fullblodet, vi kan ställa ponnyn i en egen hage så du bara behöver ta hänsyn till den. Hur uppfyller du ättid, TS på en nivå så hästen inte far illa - och håller vikten nere? Ledtråd - det är omöjligt då redan absoluta minimigivan TS innebär att hästen är för tjock, och då dessutom mår mentalt och fysiskt skit. Fortfarande för rund.

Men trolla gärna fram en foderstat med absolut max 40 MJ/dygn åt mig, och minst 1.5 kg TS/100 kg. Jag väntar tålmodigt.

Så, svara gärna på frågan istället?

Man kan ge mindre- ta bort ½ kg varje giva.
Den kanske skulle gå utan täcken o vara ute mer. Förbrukar mer energi.

Avlsutar då jag vet att du alltid hävdar att du gör ALLT efter alla konstens regler.

Och hur skulle du då hantera att han mår dåligt både psykiskt och fysiskt? DÄR jag har mitt stora problem. Att rent praktiskt ge mindre är ju inget problem, men hur hantera hur 'han blir' av det är värre? Och det jag än inte lyckats lösa..

*kl*
Jag tog en chansning förra hösten när jag köpte en groteskt fet shettis som sällskap till min andra shettis och mitt hbl. Hon har fått gå med GG till och från hela vintern för att kunna gå i samma hage som de andra och för att minska i vikt utan att behöva svälta. När jag köpte henne rörde hon sig inte snabbare än skritt.

Nu i sommar går hon fortfarande med GG men dygnet runt på hon svällde upp som en ballong de första två dygnen då hon lyckades ta av sig både grimman med GG och även en begränsare av hinkmodell. Nu med sin GG så har hon faktiskt gått ner ytterligare i vikt och galopperar även av fri vilja i hagen efter de andra eller för att komma mig till mötes när jag kommer.

Plastflärpen har jag tagit bort helt då den skavde, saltproblemet har jag löst genom att dels ha ett badkar med färskvatten och en murarbalja med saltvatten + saltsten åt de utan GG.

Och du undviker fortfarande frågan.

Om man ger minimigiva TS och hästen är för fet ändå? Eller om man ger rekommenderad giva TS, med nog utvalt grovfoder för att få så låg MJ/kg foder som möjligt, och hästen fortfarande är fet, då är det fortfarande ägarens fel?

Och det är okej att en hel vinter ställa en häst på absoluta minimigivan TS, för att hålla övervikten så låg som möjligt, trots att hästen både mentalt och fysiskt far illa av det?

Samtidigt som du anser det INTE är okej göra samma sak sommartid med en betesbegränsare?

Det jag inte får ihop, dubbelmoralen är enorm.

Du kan fortfarande få tala ur skägget hur du skulle gjort med ponnyn? Behövet är UNDER 40 MJ/dygn. Han reagerar starkt både psykiskt och fysiskt om man går under rekommenderad giva TS/dygn, dvs 1.5 kg TS/100 kg. Han väger 400 kg i normalvikt. Den psykiska reaktionen är gnager sönder boxen, gräver upp bädden på jakt efter hösilagestrån, kastar sig hysteriskt över allt som liknar mat och beter sig i det närmaste rabiat efter mat. Den fysiska reaktionen är att magen blir instabil, bajset blir lite lösare och luktar rent bedrövligt (svårt att beskriva, men det är kräkvarning).
SIlaget, och lägre värden är svårt att få tag på i småbal spec om man ska ha en bra proteinkvot, har 5.7 MJ/kg foder och 50% TS.

Minimigiva TS = 4 kg TS= 8 kg silage = 45,6 MJ (= MINST 5,6 MJ för mycket)
Rek giva TS = 6 kg TS = 12 kg silage = 68,4 MJ (= MINST 28,4 MJ för mycket)
Lägsta giva han mår godtagbart psykiskt och fysiskt på = 5 kg TS = 10 kg silage = 57 MJ (= MINST 17 MJ för mycket)

Det spelar ingen roll för reaktionen/magtarmbalansen om han står på halm att plocka med eller ej tyvärr. Servera halm som foder hjälper föga då 1 kg halm = 5 MJ, en vinst på 0,7 MJ/kg silage som byts mot halm.

HUR löser du det menar du? Svara på DET eller sluta hacka om att det är ägarfel om hästen är fet, och i nästa andetag är det synd om alla stackars hästar som går och svälter i sina hinkbegränsare för de inte får i sig tillräckligt.

När du svarat på frågan ovan så kanske det går att sätta någons om helst vettig tilltro till dina stundtals verklighetsfrämmande 'patentlösningar'

Jag har samma problem , så jag väntar också på svar.

Det är inte meningen att man ska ta till det i första hand.
Det ska inte bli kutym att sätta på alla hästar munkorg för att de blir lite runda om sommaren.
Fråga vilken vet. som helst.

Då kan vi oxå börja med gastric bypass på alla människor som inte orkar banta- matreduceringsmetoden eller tabletter som gör att allt fett som man stoppar i sig inte tas upp. Man är inte villig att ändra på sin livsstil ej heller på hästens, mer än det allra lättaste. På med munkorg bara.:mad:

Vad har detta i denna tråd att göra? Skapa en egen tråd om det istället :mad:.

Dock håller jag med om att en "munkorg" ska inte vara det första eller enda valet, eller en permanent lösning.
Men ibland finns inget annat val och det är DET som denna tråd handlar om.
Håll dig till sakfrågan nu :devil:.

Kan tillägga att det har fungerat på min shettis!! :) Enda gången hon har fått av sig den var när snöret jag hade innan hade gått av för att hon kliat sig mot ett träd. Det snöret skulle bara vara provisoriskt tills jag hittade något annat som skulle kunna passa längdmässigt! Men sen jag satte dit "bensnöret" så sitter den kvar :devil:

Den sitter inte alls hårt, munkorgen "hänger" på näsan när hon har huvudet i normal höjd, men det förhindrar att hon får den över nosen.

Jag har tejpat runt metallspännet på "bensnöret" så det inte ska göra illa ögat. Om man är osäker så ta ett annat snöre.

*KL*

Nu går min häst utan munkorg på dagen, han ska snart få slippa den på heltid men han får gå utan ett par halvdagar först så det inte blir en chock för magen men mer gräs. Han har hållit sig fin i hullet med hjälp av munkorg hela betestiden sedan släppet i början på maj och nu när han är ordentligt ingångsatt (var konvalecent de första veckorna pga hovproblem och efterföljande överansträngning pga snedbelastning) och vi har passerat midsommar har jag inga problem med att låta honom äta fritt. Detta är första gången på 6 år som jag har kunnat släppa ut utan restriktioner och utan att känna en klump i magen över att han kommer bli fet. Förhoppningsvis kommer han nu kunna gå utan resterande betestid. Tricket ligger nog i att inte låta honom "svälla" under den första perioden, eftersom som denna extravikt inte går att motionera bort utan att svälta honom samtidigt. Genom att ha honom i normalhull vid betessläppet och inte låta honom bli fet innan näringen i betet börjat minska hoppas jag att han kommer kunna gå på bete som en "normal" häst och kunna hållas i normalhull med hjälp av motion och inte svält (eller svält/hetsätning som det har varit när han flyttats mellan olika hagar tidigare år). Skulle detta inte fungera är jag mer än positiv till att sätta på munkorgen igen då jag hellre ser att han äter lite och hela tiden än att han svälter, eller både svälter och hetsäter i omgångar.

F.ö. har han gått med modifierad munkorg där jag klippt upp hålet så det är mer avlångt än runt eftersom han inte kunde äta till en början. Han har därför fått tillgång till lite mer gräs än med en standard-munkorg. Min häst är fjording, 20 år, lättfödd och har inte haft fång i min eller förra ägarens ägo dvs. de senaste 10 åren.

Jag tror att det är så här Alexandra menar att hon har gjort

Precis just så!

Tack, så slipper jag försöka få senildemensen att släppa såpass att jag kommer ihåg ta kameran ut. Men ungefär sådär, ett bensnöre från vardera sidoring, genom 'hålet' mitt fram'. Jag har dock dragit det sas från insida till utsida därfram, genom ett hål, du hade gjort det lite smartare där där det går igenom munkorgen =)

Jag har mitt lösare än ditt dock, men det är ju beroende på häst =)

*KL*

Bilder på min egentillverade betesbegränsare. Med den här varianten har hon inte fått något skav alls. Den är tillverkad av köldridå. Utskuren som en blomform, utskuret hål i botten i samma storlek som på Globus modell. Satt ihop sidorna på "blombladen" med snören, annars blir det lätt så stora hål att de trycker ut mulen där. Har skurit ut lufthål vid nosen plus gjort massa småhål med vanlig läderhåltång, för bättre luftgenomströmmning.

Begränsaren hänger löst när hon inte betar, och jag upplever henne mycket positivare till den här än Globusen, trots att jag varit väldigt nöjd med den med.

Bilder:

http://www.pixbox.se/pic_show_id28259311.html

http://www.pixbox.se/pic_show_id28259312.html

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej på er! Jag är ny på detta forum och jag hoppas att jag postar i rätt del. Jag behöver ventilera och resonera lite med andra...
9 10 11
Svar
218
· Visningar
9 181
Senast: Grazing
·
Skola & Jobb Snart färdig lärare, tjohoo vad alla drar i en! Jag har fått fem jobberbjudanden och det är ju helt fantastiskt... MEN det känns...
2
Svar
24
· Visningar
3 535
Senast: Cilva
·
Hästvård Från ingenstans har nu min andra häst också fått fång. Min gamla shettis hade en känning förra våren när hon släpptes i en obetad hage...
2
Svar
22
· Visningar
4 959
Foder & Strö Fick hem min 25 år gamla valack. Han har tappat vikt :( Överlinjen saknas så gott som helt. Han är insjunken vid manken, har inga "lår"...
2
Svar
22
· Visningar
3 806
Senast: a1agnlju
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar