Gräsreducerare eller greenguard?

Sv: Gräsreducerare eller greenguard?

Jag skiljer på reducerare vs munkorg.

En stor häst som inte ÄR fet kan inte äta med munkorg.

Varför är det inte fler som bantar sina seriös innan betet, då de kan få äta lite mer av färskvarorna:d:confused: eller ännu bättre- håller dem slanka för jämnan.:bow:

Tja

1. Ponnyn blir rund på UNDER 40 MJ/dygn. Jag har inte för avsikt att sätta honom på minimigiva TS och se honom frustrerat äta upp boxen, träden i hagen samt vara vrålhungrig hela tiden. Dvs, jag skulle hullmässigt kunna ge honom 7 kg silage (= 4 kg TS, 43 MJ), och han skulle vara okej i hull, men sur, äta trä och vara manisk på att få tag på ätbara saker. Alltså får han lite mer TS, men hullet blir då för rund.

2. Han blir för fet på bete oavsett, även på nedgnagt skräp.

Och i valet mellan låta honom gnaga några små gräsrötter några h/dag och övrigt tid ha honom i en liten fyrkant med stampat jordgolv, och ge honom MINDRE ÄN minimigiva TS för att hålla hullet, jämfört med att ha betesbegränsare på honom och låta honom gå på gräs, större delen av säsongen med kompis, så är det lätt.

Att ha honom i jordhage skulle innebära jag behövde ge hö. Han kan äta max 5 kg hö/dygn om han ska ligga på max 40 MJ, detta blir då absoluta minimigivan TS med.

Så 5 kg hö i jordhage skulle ge en ponny som förhoppningsvis hade ett fint hull, men som mådde dåligt psykiskt. Han skulle vara hungrig hela tiden, få åt helvete för lite ättid/för långt mellan målen, och vara mycket frustrerad.

Så mycket hellre då hink, gräshage, nöjd ponny, som iaf inte går upp, och förhoppningsvis på sikt tappar lite med.

Så, jag gör vad jag kan utan att börja närma mig djurplågerigränserna, för att hålla hullet så nere som det går. Och inväntar när han kan motioneras mer, och lösa det den vägen. Snart är vi där, nästa år räknar jag iskallt med att ponnyn kommer vara i finfin form för beach 2010 =)

Senast ändrad:

Jag skiljer på reducerare vs munkorg.

En stor häst som inte ÄR fet kan inte äta med munkorg.

Det du kallar munkorg ÄR ju en reducerare. Av hinkmodell. En regelrätt munkorg är en helt annan sak. De KAN äta med hinkmodell, men intaget reduceras jämför mer om de inte hade den.

Det skiljer sig inte så på stor häst vs ponny - intaget reduceras. Sen om en normalviktig storhäst kan peta i sig tillräckligt med betesreducerare av hinkmodell för att hålla hullet intakt, beror på individ och bete. En lättfödd storhäst på klöverbete klarar det mest troligt galant OM den fattar tekniken. En normalfödd storhäst på naturbete klarar det mest troligt INTE även om den fattat tekniken. En häst som inte fattat teknik klarar det inte oavsett.

Om reducerare, oavsett modell, ger för lite - lagom - för mycket mat beror på den aktuella hästens energibehov, vad det är för typ av bete, vilken typ av begränsare som används och hästens teknik eller brist på sådan att äta med begränsare, inget annat.

Och det finns gott om storhästar som är lite för runda trots hinkbegränsare 24/7 på betet. De är lättfödda och har ett lägre behov av energi än de betar i sig även med hinkmodellen.

Du behöver inte svara med hela telefonboken:eek:

Om man släpper ponny/ häst på rätt sorts bete- skogsbete, vall eller med många individer så blir de sällan feta. UngHÄSTAR-(minus) ponny mår bra av att hulla upp sig för att sen stallas in o börja arbeta. Vuxen 1 månad rent bete o sen träning resten o bete färre timmar per dygn- funkar oxå- OM den inte är FET INNAN.
Man kan flytta hästarna till ett sämre bete- om man orkar:grin:

Om man HAR sämre bete. Min skulle behöva gå på skogen, och ha tre strån per kvadratdecimeter.

Vi har diskuterat det förr, och du hars ett bilder på totalt nedgnagd, med 75% ogärs, hage med SKITbete. Med fet ponny i. Så handlar inte om att ORKA, handlar om att inte KUNNA. Jag sökte skogsbete att skicka honom på förra året, men utan att hitta. Sen debuterade eksemet och då blev det hart när omöjligt hyra in honom på bete. Alternativet är alltså som nu, eller att ställa honom på stampat jordgolv, minimigiva TS och stor del av dygnet utan mat/långt mellan fodringarna (dvs excellent grund för magsår och beteendestörningar)

Men om du vill svälta din/a häst/ar och ge absoluta minimigiva TS och låta de stå långa tider utan mat så står det dig fritt. Jag håller inte hästar så helt enkelt.

Alltså det är skillnad på hästar liksom på människor. Vissa har lätt för att lägga på sig helt enkelt o då är gräsreduceraren helt fantastisk.
Har själv 2 lättfödda stora halvblod (båda över 170 cm). Hade gärna haft dem smala men fråga mig inte varifrån de får sin övervikt...

5-åringen har jag ridit hela vintern och bantat hela vintern. Hon får och har fått ett par nävar havre för att få i sig mineraler/vitaminer. I övrigt har hon gått på 6 kg ensilage med bra värden och halm. Hon var fet sen förra sommaren då hon stod inne utan foder 10 h/dygn och hon blev måttligt smalare under vintern (fortfarande så fet att man inte kände revbenen utan att trycka ordentligt).
Ställer aldrig av mina hästar under sommaren, de får ett par kortare viloperioder under vintern istället.
Nu rids hon och går fullt ut på bete med reducerare och hon verkar faktiskt hålla det hull hon hade. 4 h står hon inne utan mat och rids 20 h ute i stora gamla ängs/skogshagar = inte kraftigt bete...

Inte tagit kort, tog in 23.30 igår och nu öser regnet ner. Men just det där regnet gav en tydlig bild av hur fet han är, trots munkorg hela tiden ute (utom max 6 h per natt några dagar senaste veckan, i ganska nedbetad hage).

Hans Amigo regntäcke i storlek 125 cm gick knappt att få på. Det är fortfarande perfekt i längden, men satt som ett ålskinn runt bogen, gjordarna är max utsläppta och gick precis få ihop. Den lösa halsen gick inte ens att få runt och den fick jag hoppa över.

Han har gått omväxlande på heldygnsbete med munkorg av hinkmodell, omväxlande stått inne halva dygnet, då med totalt 3 kg silage a 5.7 MJ/kg foder...

Nu ska jag lägga mig under täcket och grina typ =/

Axel måste bara fråga har du någonsin HAFT en häst som blir fet av att titta på gräs/mat?

Jag brukar skämta om att en del kan bli feta av... lera:grin:

Jag har en sdn o en svårfödd- numera i perioder.

Det gäller ju att mota Olle i grind- att inte hålla en fet häst o bara begränsa betet.
Det är mkt skriverier här om att fri tillgång året om är bäst. Ja för en häst som växer, jobbar hårt, avelsston.

Att de ska ha mer mat vid kyla mm. De behöver inte det om de är skyddade från vädrets makter- bra täcke på.
Det finns en engelsk studie där man undrar varför fångbenägenheten har ökat.
En stor bidragande faktor är våra superba täcken o givetvis för mkt mat.
Energin går inte längre åt till att, som det är tänkt- att hålla värmen.

Man menar där att förr var hästarna lite tunnare på våren o man släppte heller inte ut alla på bete så tidigt som man gör nu. Förr var ponnies tjocka- nu är även stora o ibland ädla raser dito.
På Strömsholm får man knappt in en hopphäst med fång, men däremot dressyrhästar som hålls betydligt rundare .
Har själv varit där, men har fått tänka om- för sent, då pålle nu är IR.

Fast axel, nu generaliserar du och glömmer helt den kategori som har feta hästar fastän de växer, fastän de INTE har fri tillgång, fastän de INTE har täcken, fastän de INTE får mer mat för det är kallt.

Du undviker väldigt effektivt att inse att det finns en grupp hästar som är feta oavsett. Som helt enkelt borde slängas ut i något kargt bergslandskap och få klara sig själva. Hästar som blir feta på minimigiva TS där man har ansträngt sig för att hitta foder med så lågt MJ som möjligt, fastän de går klippta ute vintertid utan täcke osv osv.

Och någon sådan häst har du uppenbarligen inte haft. Dvs de som på riktigt lyckas utvinna kalorier ur lera, eller för den delen luft ;)

Fast den kategorin har alltid varit feta o kanske borde just hållas i
Som helt enkelt borde slängas ut i något kargt bergslandskap och få klara sig själva.
Istället för att ägaren tycker synd om den o ger den mer.

De vet hur de ska se ut för att få mer mat- när man ser på.:rofl:

Hungerkänslorna verkar följa som för oss- magsäcken krymper o behöver då inte samma stooora mängd.

Är det skamligt att ha en lättfödd häst som inte får så mkt som den vill ha?

Så fort ngn ser en tunnare häst- är det synd om den o ägaren borde anmälas, men om den är smällfet- då är det hästens eget fel o är bara rund o go.

Är det skamligt att ha en lättfödd häst som inte får så mkt som den vill ha?

Tycker jag inte, att det är skamligt alltså. Och jag är helt immun mot 'tiggeri'. Däremot inte mot beteendestörningar på grund av för lite TS t ex.

Det ena är just ett 'vill ha', det andra är ett BEHOV. Det blir dock olyckligt när ett extremt lågt behov av energi kombineras med ALLA hästars grundläggande behov av TS och de inte är kombinerbara.

Lillen här är ju alltid hungrig. Det ställer jag mig hårdhudad till. Däremot så när man går ner på miniminivå, dvs vid är kilon under rekommenderad minsta mängd TS för att mag-tarmsystem ska fungera bra, hästen få tillräcklig tuggtid och rent fysiskt uppleva mättnadskänsla etc, och hästen reagerar på det, då är jag inte oberörd.

Jämför med ett annat exempel. Mina tycker det skulle vara skitbra att gå på lösdrift. Får de tycka om de har lust, det blir ingen lösdrift ändå. De står inne 10 - 12 h per dygn ändå. De VILL gå ute dygnet om, de BEHÖVER det inte. Och så jämför du med Kele, som både ville och BEHÖVDE gå ute mer, annars fick hon beteendestörningar (boxvandring) och mådde regelrätt psykiskt skit. Det rycker man inte på axlarna åt och tycker 'synd för dig att matte inte vill h lösdrift'.

Samma är det ju fodermässigt. Att en häst som har ett tillgodosett TS-behov av ren 'girighet' vill ha mer, jaha, men matte har bestämt du inte ska få mer. Medan en häst som INTE har sitt TS-behov tillgodosett OCH reagerar på det, inte av girighet utan av mer fysiska anledningar, det rycker man inte på axlarna åt. Däremot sliter man sitt hår över det.

Jag kan inte oavsett vad JAG vill ge honom 5 kilo silage, det ger en ättid på 1½ h totalt per ett dygn, och övrigt tid står han helt utan mat. Även om jag rent teoretiskt kan ge honom 1 kg kl 08, 1 kg kl 14, 1 kg klockan 20 och 2 kg klockan 24. Det blir nämligen enbart 2,5 kg ts/dygn, och han kommer klappa ihop alldeles i magen etc.

Sommartid kan jag inte ge honom 4 kg hö/dygn och inget mer, hur gärna jag än vill.

Och tyvärr finns det ju en gräns för hur näringsfattigt grovfoder man få fram, dessvärre. Protein går att få hur uselt som helst, men energi är en annan femma.

Det ironiska är att hade han varit född i de karga bergen hade han inte överlevt. Han var SVÅRFÖDD upp tills året han blev två ungefär. Jag köpte med flit en svårfödd, UNG ponny - för att slippa det här. Låt oss säga att det gick över, den där svårföddheten :crazy:

*kl*

Nu har tjockisen gått med korgen 24/7 i nästan två veckor. Hon har verkligen gått ner i midjemått och orkar mycket mer vid ridningen. Hon är inte mer sur än vanligt och ser helt okey ut allmänt. Hon betar och ser ut att ha accepterat korgen 100%.

Kan det gå för fort med viktminskningen? Tanken är att när gräset börjar gulna ta av korgen och låta henne beta som vanligt igen.

Fast du har väl haft det som jag- en svårfödd stor o en lättfödd mindre i samma hage.
NÄR jag har kunnat träna den lättfödde har det inte gjort ngt att den har ätit lite för mkt, men när problemen börjar så får det komplikationer.
Det kräver större krav på mig som ägare att hitta ngt som funkar.
Stripbetning har jag "kört" i perioder. Klippt gräset med gräsklippare:o

Räknar med att få tillbaka självdisciplinen o rida båda dagligen. Hellre det än att behöva ta hand om sjuka hästar var sommar.

Rider du den lille?

Nja, de går del av dygn i samma hage, del av dygn i olika hagar. Disse har endera tillskottsfodrats, eller fått gå ut på klövern del av dygn. Lillen har gått med sin hinkbegränsare i samma hage (utan klöver)

Stripbetning fungerar inte heller, du har ju sett bilderna från hur han såg ut när han gick i en helt nedbetad hage hela sommaren, fet som en julgris. Jag förstår inte vad han lever på.

Därför han i år får gå på mer gräs, men med begränsaren = förhoppningsvis mindre totalmängd gräs i magen. Går ju inte ha begränsaren på det helt nedbetade.

Den lille fyllde tre år i maj, så svaret om han rids är njet. Han är under inridning, men det är synd och skam och räkna det lilla han gör än som ridning.

Varför tror du jag skrivit gång på gång att jag fått kapitulera och inse att det går inte ha honom i vettigt hull förrän han kan tränas ORDENTLIGT (dvs hårt, dagligen)..

Hur många kg... menar hg, tror ni att de får i sig genom det lilla hålet?
Min klarar inte av GG.

Det vet jag inte förrän jag testat det. Skulle det visa sig att han får i sig för lite kommer jag stödfodra honom med hö. Iofs kommer jag stödfodra med hö redan från början.

Han fick ett lättare fånganfall för 6 v sen, så jag vägrar låta honom gå upp i vikt.

Jag har sett en annan modell av "hinken", där botten har ett metallgaller- på ena ledden. Den skulle jag kunna överväga- för att det troligen skulle ge vad som är LAGOM för min häst. Förhindra frosseri- bara.

KL

Nu har jag läst och läst nästan alla inlägg i tråden. Jag går nu ut i butiken och plockar med mig en Gl*b*s hem. Visserligen går pållen NER i vikt men det kommer regn med efterföljande bra väder vilket gör att det kommer börja växa igen = pålle kommer gå upp igen.

Få se hur länge den håller. Flughuvan, som inte skulle gå att få av, satt inte ens ett dygn och hittades i 10 delar. Pålle är riktigt duktig på att få av sig sådana här saker man sätter på huvudet.

Senast ändrad:

*knapplån*

Jaha, nu har jag fått hem en gräsreducerar och satt på tjockisen. Går nu runt som en orolig hönsmamma och kollar honom hela tiden för att se ifall han får i sig nåt. Det verkar som om det bara blir enstaka strån ibland. Och häststackarn ser frustrerad ut, doppar huvudet gång på gång och krafsar sen i marken. Jag har visat honom att det GÅR att äta med den där tingesten runt skallen men hur lång tid kan det ta innan han kommer på knepet?

Känner som en riktig skurk just nu som gör honom så frustrerad....:cry:

//Doccan

Erkänner att jag klippte upp hålen lite, tänker köpa nya när de börjar få in tekniken. Jag gick med dem och pillade in gräs i hålet och gick med dem där det är tjockt med gräs. Det ger för lite på tunt gräs för att de ska lära sig tydligen.
Sen lät jag dem gå i en timma i stöten och efter två dagar med träningspass äter de båda två, den ena mer än den andra. visst känner man sig lite taskig, men blir de sjuka av fetma är det ännu värre. Och stå i jordhage är ingen höjdare heller.

Min ponny är SMART!

Nu har hon krånglat sig ur korgen ett flertal gånger genom att skava av allt ihopa mot en stolpe. Idag höll inte remmarna mer utan de gick sönder. Nu har jag fäst korgen på hennes vanliga grimma och spänt in den så mycket jag vågar. Får väl se hur länge den hänger med.

HUR f*n ska jag få korgen att bli kvar annars??? Spika fast den eller nåt :mad:

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej på er! Jag är ny på detta forum och jag hoppas att jag postar i rätt del. Jag behöver ventilera och resonera lite med andra...
9 10 11
Svar
218
· Visningar
9 187
Senast: Grazing
·
Skola & Jobb Snart färdig lärare, tjohoo vad alla drar i en! Jag har fått fem jobberbjudanden och det är ju helt fantastiskt... MEN det känns...
2
Svar
24
· Visningar
3 535
Senast: Cilva
·
Hästvård Från ingenstans har nu min andra häst också fått fång. Min gamla shettis hade en känning förra våren när hon släpptes i en obetad hage...
2
Svar
22
· Visningar
4 959
Foder & Strö Fick hem min 25 år gamla valack. Han har tappat vikt :( Överlinjen saknas så gott som helt. Han är insjunken vid manken, har inga "lår"...
2
Svar
22
· Visningar
3 806
Senast: a1agnlju
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar