Gräsreducerare eller greenguard?

Sv: Gräsreducerare eller greenguard?

Idag låg korgen på marken när jag kom ut till betet :grin:

Jag kortade in käkremmen, så får vi se om hon låter bli att klia av den igen.

Hon hade korgen kvar i kväll men har fått ett litet skav på överläppen och även bakom öronen.

Jag sänkte ner korgen lite så att den inte trycker för mycket bakom öronen och får åka och skaffa något vadderat att sätta om nackremmen i morgon. Men hon tuggar i sig gräs, det lärde hon sig väldigt snabbt.

Grrr, någon som vill ha en fet & smart ponny:devil:?

Nu har jag klätt in nackbandet med ludd på sidorna och en geldyna i nacken. Ludd även på käkremmen. = Korg under hakan i morse:mad:

Nu har jag satt dit en Engelsk nosgrimma, löst spänd. I denna har jag fäst upp framkanten av korgen så att hon förhoppningsvis inte kan krypa ur med mulen igen. :cool: jäkla häst, fattar hon inte att jag bara vill hennes bästa? Allternativet är ensam hemma i vinterhagen :devil::devil:

Att hon är en smart häst visste jag innan, men jag är f*nimej smartare. Förklarar krig :D

Jag ska försöka komma ihåg att ta en bild senare, så ser du hur jag gjort. Då slipper du garanterat korg under hakan. (Förklarat så ett bensnöre, platt modell, från ena sidonringen, ner och trädd genom korgens hål i framkant, och upp igen till andra sidoringen. Påverkar/hindrar inte hästen alls, men gör det omöjligt att korgens framkant kan dras/klias så att mulen kommer fram och hamna under hakan så.)

Jag ska försöka komma ihåg att ta en bild senare, så ser du hur jag gjort. Då slipper du garanterat korg under hakan. (Förklarat så ett bensnöre, platt modell, från ena sidonringen, ner och trädd genom korgens hål i framkant, och upp igen till andra sidoringen. Påverkar/hindrar inte hästen alls, men gör det omöjligt att korgens framkant kan dras/klias så att mulen kommer fram och hamna under hakan så.)

Ja en bild skulle inte sitta helt fel :)

Ha ha, då har du inte träffat min ponny dam. Hon har överlistat mig igen. Nu skrapar hon av sig grimdelen mot en stolpe, och vips så kan man äta gräs igen.

Kan man fästa nackstycket i en svansrem eller nått :confused:??

Rek INTE, det med nackstycket. Jag fäste ju eksemtäcket i nackremmen på munkorgen. Med brännskavsår under hakan som följd, halsen åkte lite bakåt, och när han då sträckte ner huvudet och betade drogs munkorgen uppåt/bakåt och gav de där skaven. Så skulle inte rek det.

Prova spänn den annorlunda och se om det hjälper? Min brukar åla ur grimmor, men den här har han bara ålat ur ett par ggr (senast igår) - ALLA ggr har dock varit vid regn, remmarna töjer sig lite vid regn tyvärr har jag märkt.

Annars kanske det fungerar att sätta en extra käkrem högre upp, kan tycka den i orginal hamnar väl lågt.

haha jag menade givetvis inte allvar med svansremmen...:angel:

Jag ska se vad jag kan göra i morgon. Ska kanske ta bort luddet på käkremmen och spänna den hårdare. Vi får se, jag hittar kanske inte den i hagen:cool:

Förstod hur du menade med din konstruktion. Ska testa den oxå. Verkar bättre än min uppfinning med extra nosgrimma.

Måste oxå bara berätta att det mumlas om "djurplågeri" i byn bredvid hagen. Men jag sa att hon var på gränsen till att få diabetes så nu är jag hjältinnan i byn, som tänker så mycket på mina hästar. Tänk vad det kan svänga fort. :idea:

*kl*
Var o köpte en gräsreducerare igår o idag var det dags o testa den när de skulle ut i gräshagen! Trodde den skulle orsaka honom mkt mera besvär än den gjorde, han gned o hade sig mot marken i ca 2-3 min sen gav han upp o började beta istället. Kom på tekniken rätt fort oxå så nu får han i sig ett o annat strå :D
Köpte strl ponny o min shettis sitter den tajt på om mulen... fick därför släppa ner den lite så den inte stramar åt för mkt men har verkar som sagt inte besvärad av den. Nu kanske han äntligen kan få bukt med sin mage o förhoppningsvis behöver jag inte oroa mig för fång heller (dock inget han haft problem med innan heller utan reduceraren iof).
27819733.jpg

27819732.jpg

Hmmm Idag lärde sig mitt äldre sto att äta med munkorg, hennes dotter försjönk i djup depression och kunde inte ens försöka. :crazy:
Då kom storebror som INTE är tjock och var väldans hjälpsam. :angel:
Han bet och han slet och drog och bytte grepp medans fröken stod där och bara väntade på att han skulle få av den. Till saken hör att hon skulle ha mördat honom om han kom i närheten av att gnaga henne i ansiktet om hon inte haft korgen...
så i morrn får väl gossen också en korg da...:cool:

ni som använt såna här länge på permanenta matvrak som blir feta, har ni haft dem HELA betessäsongen eller bara nu när gräset är som näringsrikast?

Ps såg föresten en smart grej i england man satte reflexer på munkorgen så går den att hitta lätt på kvällen med ficklampa, om hästen drar den av sig ;-)

Senast ändrad av en moderator:

Jag brukar reglera lite varefter hullet och betet går upp och ner ;) I början på våren i vinterhagen när det börjar komma upp gräs så att hon lägger på sig för mkt, så får hon begränsaren en del av dygnet.

Nu i sommarhagen så har hon den dygnet runt, och håller jätte fint hull på det ändå :cool: Men i mitten av förra sommaren så kunde jag ha henne utan delar av dygnet, så troligen kan jag göra så i år igen med.

Så jag skiftar lite efter hur hon ser ut i hull och hur kraftigt betet är.

snor sista knappen. jag är lat och undrar således om ni har kommit fram till vilken modell på uppfinningen som är bäst? jag har en hård i plast, från börjes, är hinkmodellen ovan bättre? ska sitta på en spenslig shettis..

Detta måste jag prova på min halvblodsmärr som kom på att om man har skyddsluva för flugor så är det jättelätt att ta av munkorgen :eek:
Hittar henne nöjt betandes utan både luva o munkorg varannan dag och jag kan inte korta så mkt mer än vad jag redan gjort på remmarna...

Det verkar som min modifiering av munkorgsgrimman funkat, för nu har den varit kvar på ponnyn två morgnar i rad. Hehe :devil:

Ryttaren tycker redan att hon märker skillnad på sadelgjorden, efter en veckas användning. SUPER!!!

Detta måste jag prova på min halvblodsmärr som kom på att om man har skyddsluva för flugor så är det jättelätt att ta av munkorgen :eek:
Hittar henne nöjt betandes utan både luva o munkorg varannan dag och jag kan inte korta så mkt mer än vad jag redan gjort på remmarna...

Jag har löst flugluveproblemet nu. Tuffa tider för ponnyn, hehe. Men köpte en luva som sitter med elastik runt nosen/käken. Inga kardborreband etc, utan träs på. Han brukar kräla ur de med kardborreband, men den här kommer han inte ur..hehe :devil:

KL

Jag använde globus reducerare och jag har varit nöjd med resultatet, tills han fick ett otäckt skavsår på underläppen vid sidan. Tror det handlar om hans teknik när han äter.
Nu känner jag mig helt rådlös över hur jag ska göra... *jätteledsen*

Kan tala om att jag köpte en Greenguard som min ponny använde i några timmar om dagen i 3 -4 dagar. Sen var det revor i plasten som rispade på mulen. Visst har det varit så att min ponny satt tänderna just där, men ska det verkligen bli så efter några timmars användning (max 24 timmar totalt)????
Reklamerade den på B****s, men det godkändes inte.
Då kan ju inte materialet vara gjort för detta användningsområde, eller??
Ur-dåligt fungerade den också.:mad: Och dyr!
Skaffade sen en globus som var bättre.
Om det hjälpte??? Nä, ponnyn var inte bara fet, hon var tjuvbetäckt o dräktig oxå :devil:.
Så nu är det färdigbantat för denna sommaren :D.

LIA, det funkar formidabelt med storlek full :) inga skav alls hittills. Tack för perfekt tips, det hade jag aldrig räknat ut själv att man skulle använda så stor munkorg.
//Ingela

Den första munkorgen vi köpte var i storlek enligt rekommendationer. Men den var för liten- trång. Så vi bytte till den största, vilken hänger och slänger runt nosen på henne. Hon jobbar alltså inne i munkorgen, om du förstår hur jag menar.

LIA

*delvis knapplån*

Är det någon här som har en väldigt stor häst och använt G****s betesreducerare? Hur fungerar full i storlek då?

Har nämligen en stor kallblodstravare som börjar anta formen av en flodhäst varför jag skulle behöva sätta på honom på diet. En betesreducerare ska införskaffas innan jag vågar släppa honom på bete på allvar. MEN, han har oftast storlek x-full på grimmor varför jag blir lite fundersam på storlekarna. Har ju läst om många som har valt större storlekar till sina ponnies, men mig veterligen är största storlek som finns full...?

Funkar det?

//Doccan

Jag har full på min islandshäst och den är precis lagom i stl. , han brukar ha full/cob i stl.

Glad att kunna hjälpa till. Kanske fler som får mindre problem nu. :)
Verkar som om tillverkarna behöver tillverka i större storlekar för att det ska fungera för stora hästar som Doccans.

LIA

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej på er! Jag är ny på detta forum och jag hoppas att jag postar i rätt del. Jag behöver ventilera och resonera lite med andra...
9 10 11
Svar
218
· Visningar
9 188
Senast: Grazing
·
Skola & Jobb Snart färdig lärare, tjohoo vad alla drar i en! Jag har fått fem jobberbjudanden och det är ju helt fantastiskt... MEN det känns...
2
Svar
24
· Visningar
3 535
Senast: Cilva
·
Hästvård Från ingenstans har nu min andra häst också fått fång. Min gamla shettis hade en känning förra våren när hon släpptes i en obetad hage...
2
Svar
22
· Visningar
4 959
Foder & Strö Fick hem min 25 år gamla valack. Han har tappat vikt :( Överlinjen saknas så gott som helt. Han är insjunken vid manken, har inga "lår"...
2
Svar
22
· Visningar
3 806
Senast: a1agnlju
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar