Gräsreducerare eller greenguard?

Sv: Gräsreducerare eller greenguard?

jag vet inte om det var en anledning till att min listade ut hur det funkade.. men jag hade ju först en GG som jag tror släpper in betydligt mer gräs. Hon lärde sig att äta i den först, hon märkte att det gick att äta trotts att det satt något för mulen. Sen gav ju den värdens skav så vi bytte, då tog det bara en natt innan jag hittade henne ätandes.

Jag gjorde etts törre hål i en globus först, och bytte sen till med normalt hår. Misstänker han lärt sig ändå, men jag är en vek matte ;)

Nu i år, så i 20 minuter hävdade han 'gååår inte att äääta', sen betade han på som vanligt med den.

*kl*

Har en Globus, hade förra året på betet med. Ponnyn lärde sig äta med den på några minuter. Och att hon får i sig mat med den, det kan jag garantera! Hon har den på sig 12-22 timmar per dygn, beroende på betet mm. Kan även äta hö med den.

Är glad att det fungerar så bra med betesbegränsaren, för hon och hagkompisen springer och busar och grejar, och begränsaren verkar inte påverka henne åt något håll ang det.

Dock har begränsaren efter en säsongs användning börjat bli väldigt sliten i botten, hålet har blivit lite större. Så har försökt lägga silikon över, men det slits bort snabbt. Limmade på en gummi bit, men den lossnade, får testa med annat lim kanske.

eller så köper man helt enkelt en ny.. måste i längden bli billigare än att försöka sig på olika lösningar som inte fungerar :p de kostar ju bara 150 kr så.

Vel, är ju billigare att laga den så den håller ett par månader till, när jag bara använder saker som redan finns hemma ;) Men när den är totalt på upphällningen (dvs inte riktigt än), så blir det nog en ny! Har ju en till som inte är lika sliten, men måste fårskinnsfodra den först (hon får skav annars).

Funderade på att införskaffa en GG att växkla med, men var ju inte så mkt positiva kommentarer till den här... :p

Nu har jag köpt en reducerare jag med och hon fick ha den på några timmar idag.

inalgdavecka22024.jpg

inalgdavecka22041.jpg

inalgdavecka22052.jpg

Hon fattade på en halvtimme kanske hur det funkade så nu ska vi försöka med denna på dagarna ett tag framöver.. funkar det inte så blir det en tråkig minihage men det hoppas jag att hon slipper då hon alltid vill vara nära sina kompisar och klia och ha sig..

Senast ändrad av en moderator:

Har äntligen fått ur tummen och köpt mig en reducerare till min feta 5-åriga halvblodsmärr. Hon gick glatt ut med morsan i hagen med frodigt gräs, mamma är högdräktig o de har fått gå i skilda hagar ett tag till bådas stora sorg.
Efter ett par sekunders försök kom hon tillbaka till mig och tryckte mulen mot magen. Tyckte hemskt synd om sig själv (eftersom den andra repade grästuva efter tuva). Följde mig ut ur hagen och tittade lååångt efter mig.

Efter allt som har stått här är jag övertygad om att hon kommer att få i sig lite gräs (det finns en hel del avbetat på ett par cm höjd). Får se vad hon säger när jag kommer ut i morgon bitti för att kolla till dem :angel:

Jag kände också att jag var beredd på att vänta ett tag tills det funkade efter att ha läst här men hon fattade så snabbt så det blev inte så jobbigt för henne. Nu kan man höra hur hon drar av gräset och tuggar så jag vet att den funkar på så sätt.

Kl: Jag köpte en i ponnystorlek och jag tycker den passar precis, kan inte vara mindre utan att bli för liten för min ponny på en meter.

TS: Tack för en bra tråd som kanske hamnat mer i diskussions form istället för frågeformuläret som var i början.

kl.

kan hästarna äta hö med en gräsreducerare??

Funderar eftersom mina två hästar går tillsammans i en lösdrift. Valacken har haft/har fång (ska nu sättas igång efter vet. inrådan) och är fortfarande lite rund, dvs ska inte ha så mkt foder för att inte fången ska komma tillbaka. Stoet däremot behöver mer hö/gräs för att hålla hullet.
I början av fånganfallet stod de i varsina hagar så att valacken fick en mindre mängd hö. Men nu är de i samma och jag skulle helst vilja att de får fortsätta bo tillsammans.

Det optimala vore ju om valacken kunde lära sig att äta hö och gräs med reduceraren, så att jag kunde slänga åt dem en större mängd hö varje dag så att stoet får i sig mer. Men, kan de äta hö med gräsreducerare? Får de i sig höet?

Kan meddela att jag har en lurifax till häst :D
När jag ser henne på avstånd traskar hon omkring med mulen i marken precis som de gör när de betar. Men när jag kommer för att kolla vattnet så kommer hon omedelbart till mig och buffar på mig för att visa att den här grejen på mulen minsann gör att hon inte KAN äta.
ÅHH, vad det är synd om matvraket.
Tänk om det fanns likadana för oss människor :angel: mkt enkelt att banta då.

Kan meddela att jag har en lurifax till häst :D
När jag ser henne på avstånd traskar hon omkring med mulen i marken precis som de gör när de betar. Men när jag kommer för att kolla vattnet så kommer hon omedelbart till mig och buffar på mig för att visa att den här grejen på mulen minsann gör att hon inte KAN äta.
ÅHH, vad det är synd om matvraket.
Tänk om det fanns likadana för oss människor :angel: mkt enkelt att banta då.

Exakt sådär gör min lilla. Vet han inte att man ser äter han, men kommer man inom synhåll kommer han galopperande och ynkar och tycker 'matte, ta aaaav den, jag kan iiinte ääta med den' :angel:

Min ponny kan i alla fall äta hö med begränsaren på!

*KL*

Ang storlek som någon skrev här ovan. Shettisen är knappt en meter hlg, har ponny på sin, och det passar bra.

då måste jag prova på herrn uppe i hagen om han kan förstå hur man äter hö med munkorgen :)

Köpte globus gräsreducerare igår till min fånghäst, provade den idag men hon lyckades inte klura ut hur man äter genom den. Hon kämpade ett tag men gav sedan upp.

Hur lång tid ska jag ge det? Om man förstorar hålet en aning borde hon ju kunna få i sig något? intaget kan inte bli så jättemycket större om man breddar diametern på hålet med 1-2 cm?

Förstorar man hålet tappar munkorgen (delvis) sin effekt.
Visa hellre hästen att det går att få in mat genom hålet. Stoppa in gräs som uppmuntran när den försöker äta.

Min fångis klurade snabbt ut hur man skulle göra, och nu klarar hon att äta allt slags gräs oavsett längd. Hon liksom gnor stråna fram och åter så dom viker sig och trycks upp i hålet.

LIA

*kl*
Köpte ett par betesreducerare efter att ha läst här i tråden hur bra de är, den i shettisstl passar på minin men den i ponnystl är för liten för de andra shettisarna. :( Nu hittade jag inga fler eller andra modeller så jag sprättade sömmen på den och satte på ena shettisen iaf efter att hon slarvat bort grimman och Hööks betesreducerare, idag fick jag gå hagen runt och leta efter även den nya reduceraren och knöt ihop den med ett skosnöre när jag väl hittade den igen. :o

Kruxet är nu att tjockisen gått med Hööks hela vintern mer eller mindre för att gå ner i vikt och det har fungerat bra trots lösdrift med fri tillgång på hösilage, men nu efter 1,5 dygn och två urkrypta reducerare så ser hon lika fet ut som i höstas. :crazy: I värsta fall måste jag flytta henne till vinterhagen igen, men jag vill ju kunna ha henne tillsammans med de andra.

Hur gör ni andra med salttillgången när de har betesreducerare? Jag funderar på att helt enkelt salta vattnet, kan det fungera? :confused: :idea:

Jag har mina inne ett par timmar om dagen för att rida och för att den ena som är dräktig ska få kraftfoder och vila sig från flugor o annat oknytt. Har saltsten i boxarna och hon som har reduceraren på sig slickar på den när hon är inne. Antar att det räcker med den mängden...

Sista dagen i frihet. Imorgon införskaffas en styck gräsreducerare :devil:

(Hon är mycket tjockare än vad det ser ut som på fotot:eek:)

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej på er! Jag är ny på detta forum och jag hoppas att jag postar i rätt del. Jag behöver ventilera och resonera lite med andra...
9 10 11
Svar
218
· Visningar
9 212
Senast: Grazing
·
Skola & Jobb Snart färdig lärare, tjohoo vad alla drar i en! Jag har fått fem jobberbjudanden och det är ju helt fantastiskt... MEN det känns...
2
Svar
24
· Visningar
3 535
Senast: Cilva
·
Hästvård Från ingenstans har nu min andra häst också fått fång. Min gamla shettis hade en känning förra våren när hon släpptes i en obetad hage...
2
Svar
22
· Visningar
4 959
Foder & Strö Fick hem min 25 år gamla valack. Han har tappat vikt :( Överlinjen saknas så gott som helt. Han är insjunken vid manken, har inga "lår"...
2
Svar
22
· Visningar
3 806
Senast: a1agnlju
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Utreda för allergi eller inte