Gräsreducerare eller greenguard?

Sv: Gräsreducerare eller greenguard?

*KL*

Tack till er alla för bra svar och mycket användbara tips :bow:

Alex: Det lät ju inte så bra att din ponny inte har minskat i vikt - det hade jag hoppats att min ska göra :angel: men det är ju bara bra om hon inte går upp mer iallafall....

Det blir att inhandla en Gräsreducerare pronto!!

//Scata

Jag tror det sitter i just det där med odlad klövervall :crazy: Som sagt svårfödda fullblodet som kräver 125 MJ för att vara i acceptabelt hull, han är TRIND han, och har fått 'ränna på ryggen', och som veterinären så fint sa det vid tandkollen nu för ett par veckor sen 'det är trevligt att se honom i så GOTT hull, men han behöver ju inte gå upp MER om vi säger så..' :devil:

Och det på 7 h/dygn på klövern. Så gissa hur ponnyn sett ut UTAN munkorg.. :eek: På ett mer normalt bete och längre tid, tror jag att han utan problem gått ner i vikt med munkorgen. För stå still i vikt på det betet är ganska bra jobbat av munkorgen ändå..

Ah, då kan jag hoppas på viktnedgång igen - puh ;)
Det är inte klövervall jag har på betet, jag skulle inte våga släppa mina hästar på det längre faktiskt (annan historia).
Det räcker nog att säga "klövervall" till Hobbe så lägger hon på sig 50 kg :angel:

Jag skulle inte släppa på det heller, absolut inte lilleman. Är eg bara för han 'bara' är två jag ens törs.

Men har man inget annat, så vad gör man. Hade jag vetat att bonden som lånat marken innan sådde in klööööver i den förra året hade jag vrålat stopp, men han gnällde mest över att det bara var kvickrot, och det är ju utmärkt. Men uppenbart fick han bukt med kvickrotproblemet, för nu ser det ut såhär :crazy:

(Taget i våras, nu är ju klövern knähög)

thumbnail.aspx

Först måste jag fråga hur det skulle kunna vara djurplågeri med betesreducerare? Det måste vara bättre för hästen att leva så naturligt som möjligt och kan den inte äta så mycket som den vill verkar det vara en bra uppfinning ni skriver om, men jag undrar hur mycket munkorgarna reducerar? En häst på normalt bete äter ju ca 25 t 40 kg gräs, hur mycket får dom i sej med betesreducerarna? Per dygn alltså!

Jösses vilken vall..... :eek:
Ska inte visa bilden för ponnyn.... :rofl:

Nu har jag köpt en betesreducerare, tyvärr hade hon bara storlek small hemma och den är nog för liten. Jag fick bara in ett finger mellan nosryggen och hinken - det är för tight va??
På bilden på din ponny så ser den ut att sitta ganska löst runt mulen, är det så eller luras bilden?
Hur ska/bör den sitta?? Hur många fingrar får du in mellan?
Jag har full bytesrätt så det är inga problem, men det tar ju någon dag innan hon får hem en större. Tack o lov så är det torrt nu så gräsväxten är nästan lika med noll här på min sandjord.

Det där var nog till mig som skrev så i första inlägget i tråden. Jag menade bara att jag inte ville ha den debatten i denna tråd utan den bara skulle handla om för och nackdelar mellan Greenguard och Betesreducerare. Det är så många trådar som spårar ur, så jag ville bara gardera mig.

Intressant fråga det där med hur mycket dom verkligen reducerar betesintaget, är det någon av er som "kan" detta som har en uppfattning?

Jösses vilken vall..... :eek:
Ska inte visa bilden för ponnyn.... :rofl:

Nu har jag köpt en betesreducerare, tyvärr hade hon bara storlek small hemma och den är nog för liten. Jag fick bara in ett finger mellan nosryggen och hinken - det är för tight va??
På bilden på din ponny så ser den ut att sitta ganska löst runt mulen, är det så eller luras bilden?
Hur ska/bör den sitta?? Hur många fingrar får du in mellan?
Jag har full bytesrätt så det är inga problem, men det tar ju någon dag innan hon får hem en större. Tack o lov så är det torrt nu så gräsväxten är nästan lika med noll här på min sandjord.

Min sitter ganska löst ja, eller väldigt löst jmf med din. Min är nog lite för stor om man ska vara pipig, men jag gillar just det, att han har lite plats 'i hinken' att fippla runt med mulen, underlättar ätandet etc, och minskar risken för skav. Ingen aning hur många fingrar men MÅNGA iaf, kan kolla om en stund då jag går in och tar bort demf rån vallen och hem till svälten ;)

Men ett finger känns för tight, sen när de tuggar så kommer den nog spänna? Men storlek Small, vad har du köpt för märke? *nyfniken*

Du vill inte hyra in Hobbe på bete då, jag har maaaaassor :devil:

Ha-ha-ha, det går redan nu fortare att gå över henne än runt, hon ser ut så här :bump:
TUR att jag har den sadel jag har som bara är att ändra efter ryggmåttet :angel:

Det är en Gl**us, den helsvarta. Size Small säger lappen.

Jag håller med, jag vill att den ska sitta så löst som din just för skavrisken och att hon måste "få plats" att tugga och joxa lite med munnen. Det blir att åka och byta.

Aha, kollar man på globus sida är ju storlekarna ponny, cob, full? Knepigt, men är nog en ponny du fått tag i då ja. Jag har inte kikat på dem, de var restade och skulle komma in 17:e maj när jag jagade munkorg, men den här med lila också fanns inne, så jag tog ju den.

Den här herrn var trind redan innan betet. Jag funderar på om man kan häva köpet med motiveringen falsk marknadsföring? Jag köpte ju MEDVETET en ungponny, av lite ädlare (hahaha hihihi hohoho..) ras (welsh) och letade upp en SVÅRFÖDD individ va. Vad är det här för liten.. gris? ;)

(Han var svårfödd, i typ 2 månader, sen gick det över *s*)

Såhär såg han ut i oktober, och sen gick det bara utför under vintern med vikten.. lever på luft den där.. Jag vill inte tala om vad han vägde på våg i december, jag höll på att dö.. Och det är ett antal kilon sen.. Jag förvarande sadelmakaren idag när jag var där med fbl, att om ett år sådär så har jag en sadelutprovning a la hell åt honom att bita i.. hehe ;)

thumbnail.aspx

Senast ändrad:

Snyyyyyyygg liten herre :love:
Men med ädel menas ju långa ben och lång hals - det där på mitten räknas väl inte :angel:
Fast han skulle kanske ha fortsatt se ut som på bilden??

4 fingrar - oupps! Jag måste definitivt byta :eek:

Han ser ut som ngt från reservdelslådan på den bilden tycker jag, växt för mkt på 'längden' där. Men visst är han snygg (tyckte dommaren med, mycket god rastyp *s* 88877, de där sjuorna ska vi höja, när lille herrn lät sig att hålla sig på mattan även där det finns vackra damer att kurtisera med *s* Han mest vrålade och gick på bakbenen när han skulle visa skritt och trav, det lilla monstret. Och ja han är kastrerad, som åring, fast det glömde han liksom temporärt bort.. Han brukar få tonvis beröm för sin trav i andra lägen så, vi ska ordna den där raden)

Och jo jag tycker det på mitten räknas, men han har tydligen cobambitioner. Nåja, blir nog bra när han blir större så man kan motionera fläsket. Han har att brås på iaf, trevlig prestationsstam. Mamma fick gångartsdiplom och segrade på lokala kvalitets, har nyss kvalat till ungponnychampionatet i dressyr. Duktig mamma. Mormor ligger inte på latsidan heller. Jag brukar berätta för honom vilka tunga förväntningar som vilar på honom, så han ska komma ner på jorden lite =)

Som nybliven åring förresten, maj förra året, bara som bevis att han KAN vara i normalhull ;)

thumbnail.aspx

Jag har en cob som blir klotrund på "ingenting":crazy:...ligger visst i stammen, har jag fått höra. Hon introducerades för Green Guard igår och jag blev mycket förvånad över hur snabbt hon accepterade den och fann tekniken att kunna beta;)
LillyGG080606.jpg

Här är hon fundersam över skräpet på nosen...

LillyGG080606_1.jpg

Klurar ut hur det fungerar...

LillyGG080606_2.jpg

Ha, efter en timme fixade hon det galant;)

Jag har användt gräsreduceraren från G****s och mina erfarenheter utav den är att:

Min häst förstod aldrig hur man skulle äta i den, han hittade inte metoden (provade på både långt och kort gräs) däremot gick det mycket bra att dricka.

Jag håller med om att G****s modellen ser ut att sitta bättre och var därför jag köpte den, men han lyckades ändå få av sig den, inte när han stod dock utan han la sig ner och fick jord/gräs i kaborrebanden vid nacken så de släppte.

Annars måste jag dock säga att jag är nöjd trots att jag fått komma på en annan metod att använda den, då han får ha den på sig lite då å då istället för att ha den på hela tiden, så de blir matstopp eftersom han inte hittat metoden.

kl

jag kommer gåendes med svansen mellan benen, kollade till stot idag och skavsåren som lagt sig ett tag har blivit betydligt värre, munkorgen har nu åkt av, promenaderna har ökats betydligt och jag är nog den enda i hela sverige som hoppas på att regnet håller sig borta!

Jag förstår hur du menar.
Om man nu ska tro/gissa ngt så tror jag inte att det blir en katastrof. Gräset borde vara ganska farligt redan nu.Om hon klarar det så.... ja man kan tyvärr aldrig veta. Jag kommer att begränsa tiden på betet de första dagarna efter regnet. Det är kanske också viktigt att ge dem halm eller hö för fibrernas skull. Dessutom ger jag min bakjäst.

Men det måste komma regn. Så jag håller inte med dig även om det känns jobbigt.

Vad tråkigt att det blev skav av den ändå, om GG är den enda som funkar för din häst.
Jag hittade en länk där någon gjort sig tid att göra en egen munkorg som liknad GG men är gjord i tjock plast, det kanske du ska testa?
Här är länken http://medlem.spray.se/hasthagens_gard/betbegr.htm
Fast du kanske redan har sett den i en annan tråd?

Tack för svar, jag har också funderat på kardborren som en svag punkt. Men nu har jag köpt en ändå (fast jag ska åka och byta till en större modell) och jag hoppas att den ska fungera.
Jag återkommer med info om hur det går!!

oh, den där har jag inte sett! En sådan skulle jag vilja prova göra fast i gummi istället (som glob*sen är) får för mig att det inte ska ge lika mycket skav.

vart får man tag på tjock gummi? :confused:

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej på er! Jag är ny på detta forum och jag hoppas att jag postar i rätt del. Jag behöver ventilera och resonera lite med andra...
9 10 11
Svar
218
· Visningar
9 187
Senast: Grazing
·
Skola & Jobb Snart färdig lärare, tjohoo vad alla drar i en! Jag har fått fem jobberbjudanden och det är ju helt fantastiskt... MEN det känns...
2
Svar
24
· Visningar
3 535
Senast: Cilva
·
Hästvård Från ingenstans har nu min andra häst också fått fång. Min gamla shettis hade en känning förra våren när hon släpptes i en obetad hage...
2
Svar
22
· Visningar
4 959
Foder & Strö Fick hem min 25 år gamla valack. Han har tappat vikt :( Överlinjen saknas så gott som helt. Han är insjunken vid manken, har inga "lår"...
2
Svar
22
· Visningar
3 806
Senast: a1agnlju
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar