Grand Danois

Sv: Grand Danois

Men det handlar ju inte om att straffa...herrejisses, det handlar ju om att fostra rätt redan från början och dessutom vara insatt i själva rasen, vilket det i mina öron låter som ni inte riktigt är...visst förstod du min mening " En LITEN hund i STORT FORMAT"
Om man går för hårt åt en GD under deras uppväxt (gäller egentligen ALLA raser) så knäcker du den som en torr kvist.. Du ska redan från början vara säker på hand, lugn, konsekvent och dessutom veta att en GD inte är vuxen i skallen ej heller i kroppen förren den är omkring 3 år...
Personligen så kan jag tycka ni ska omvärdera rasvalet innan ni kastat er själv i galen tunna, men det är ju självklart en alldeles högst personlig åsikt och det är med lika stor tanke på både hund och familj som jag känner på det viset.

Problemet är att många tror att en GD som är så stor även är tuff och hård, vilket är komplett galet och missvisande, visst behöver den precis som alla andra djur en ledare, men det är ingen hund som du ska vara hård med.
Dessutom finns det många andra faktorer som spelar in, det är noga med kost och tillväxt, motioneringen på en växande GD är speciell och den behöver som jag sa upp till 3 år för att bli "vuxen" vilket är på både gott och ont...

Med andra ord, det är en betydligt tunnare linje att vandra med en GD än med många andra raser eftersom den är MKT känslig under det 1.a levnadsåret och dessutom blir GIGANTISK under samma år...allt du ska lära in under detta år ska funka när hunden är STOR i kroppen men LITEN i skallen och du ska vandra denna linje med silkesfötter... alltså INGET för en NYBÖRJARE med en tanke på att "Straffa" vid aggresion... när har egentligen en hund blivit MINDRE aggresiv av bestraffning...(oavsett RAS) bara som en frågeställning:confused:

Fel igen. xD

Inte straffa, "slå", "skrika", "bli jättearg"

Utan säga bestämt nej om hunden visar agressition (stavning?) mot annan människa.

:angel:ja, what ever... men ta åtminstone mitt råd om att lära känna och umgås med flertalet GD innan ni bestämmer er..för hundens skull...så världen slipper yttligare en stackars omplacerare om 1-1½ år på Blocket...
kolla även in andra raser, finns garanterat nån ras som skulle passa er bättre än just en GD.. sorry, men det är så jag känner det..:(

Fel igen. xD

Inte straffa, "slå", "skrika", "bli jättearg"

Utan säga bestämt nej om hunden visar agressition (stavning?) mot annan människa.

Visar den aggression mot en annan människa har ni tyvärr redan misslyckats till en stor del och om ni då "blir arga" så kommer det bara bli värre och värre. Tro mig jag har själv varit med om detta..

Vi misslyckades kolosalt med våran Grand Danois, även om detta berodde på en rad bakomliggande faktorer samt att hans gener inte är dom bästa ( dåligt mentalt ) ..

Jag säger inte att jag är en fullärd hundmänniska, men jag kan hyffsat mycket och jag har haft betydligt "svårare" hundar innan, men endå blev det så fel.

meningen med den här tråden var egentligen att ni som haft GD där ute skulle berätta lite vad ni haft för uppfattning (hittar inget bättre ord) av dom, inte klaga på mig om jag skriver ngt som ni kanske inte tkr om.

sen sa jag inte BLI ARG, jag sa bestämt säga nej.

tack och hej.

*kl*

Sen kanske vi ska komma ihåg att det är tjejens pappa som skulle skaffa hund, och, antar jag, ha huvudansvaret.

Men har du missat att jag faktiskt skrivit in hur det är att ha en Grand Danois och givit dig en massa tips samt erbjudit min hjälp att hitta bra uppfödare ( via PM )

Men har du missat att jag faktiskt skrivit in hur det är att ha en Grand Danois och givit dig en massa tips samt erbjudit min hjälp att hitta bra uppfödare ( via PM )

Det är jättesnällt. :bow: Men vi vet inte riktigt om/när vi ska skaffa en Grand Danois. Vi får se...

Senast ändrad av en moderator:

Ok !!

Det är verkligen en underbar hund ( om den har rätt förutsättning )

Dock är rasen känslig och det blir så himla lätt fel :(

Du får gärna höra av dig om ni bestämmer Er för en Grand Danois

/ C

Ja, visst, men jag är inte övertygad om att ni fixar detta med en GD..å det ventilerar jag efter bästa förmåga... med både hund å människa i tanke..för ni vill väl inte att allt ska bli en enda sörja och nj ska sätta ut er hund på blocket om 1-1½år...enligt ,min mening är ni inte mogen för en GD och jag kan ju inte lura er å låtsas som om det är OK när det INTE är det...Ni har er fulla rätt å skaffa vilken ras ni vill..men jag kan bara reflektera över det ni skriver... och utifrån det "känna av" om det kan vara vettigt... och det göt jag INTE..tycker fortfarande att ni ska se er om efteer en annan ras och dessutom frächa upp lite av era "hundkunskaper"en GD är INGE jag skulle föreslå till er just nu..å så är det bara med dte..

visst kan jag ljuga..men vad tjänar ni och hunden på det.. ett annat rasval skulle sätta er i en helt annan position och ge er andra förutsättningar, vilket ni skulle tjäna på...

Jag tycker bara att man ska ha kunskap, erfarenhet och möjlighet att skapa de bästa förutsättningarna för sin hund oavsett ras..och därför reagerar jag på rasvalet eftersom jag tror det blir "GALET" men det är ju jag..sen kan ni av PRESTIGE-skäl välja en GD och låta det mesta gå fel varav ni sedan sätter ut den på Blocket å låter nästa "jag vet bäst" -typ ta vid och driva denna hund till botten innan avlivning.. det är ju i så fall ert eget val..å jag kan INGET göra år det...TYVÄRR

Vi ska skaffa en hund. En Grand Danois. Kanske till sommaren, vi vet inte. Och det kan inte några människor på ett hästforum ändra på. Pappa vet fan vad det innebär, jag kanske inte gör det. Jag är ffs hans dotter, jag är tretton år gammal.

Tack och hej.

Och det kan inte några människor på ett hästforum ändra på. Pappa vet fan vad det innebär,

Varför skrev du här inne öht då, om du ändå inte är intresserad av de tips och råd du får och dessutom blir oförskämd, när kunniga GD-människor påpekar att det kanske inte är den bästa rasen att skaffa för er och att det är svårt att hitta de mentalt bra hundarna ?

Ehm jo maja, man måste gå ut när den behöver det, hunden visar oftast när den vill gå ut, vrf frågade du inte mig pucko ? x)

Den här tråden blev lite... fel.
Vi ska inte köpa en GD.
Så, nu hoppas jag att ni är nöjda, glada, överlyckliga, lättade eller vad ni nu är :D

Liknande trådar

Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 785
Senast: Maniac123
·
Hundavel & Ras Ny på forumet så har inte koll på hur detta funkar men jag ger det ett försök. Jag och sambon planerar att skaffa en till hund framöver...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
4 971
Senast: Kajsalisa
·
Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
5 168
Senast: Hermelin
·
Kropp & Själ Egentligen har jag ett fantastiskt bra liv. Jag älskar mitt lilla hus, jag älskar mitt yrkesval, jag har bra kollegor och en bra chef...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 431
Senast: Thaliaste
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Höstföräldrar 2023
  • Kalla hamburgare
  • Västeråsträffstråden