K
kladdkakor
Sv: Grand Danois
Fel igen. xD
Inte straffa, "slå", "skrika", "bli jättearg"
Utan säga bestämt nej om hunden visar agressition (stavning?) mot annan människa.
Men det handlar ju inte om att straffa...herrejisses, det handlar ju om att fostra rätt redan från början och dessutom vara insatt i själva rasen, vilket det i mina öron låter som ni inte riktigt är...visst förstod du min mening " En LITEN hund i STORT FORMAT"
Om man går för hårt åt en GD under deras uppväxt (gäller egentligen ALLA raser) så knäcker du den som en torr kvist.. Du ska redan från början vara säker på hand, lugn, konsekvent och dessutom veta att en GD inte är vuxen i skallen ej heller i kroppen förren den är omkring 3 år...
Personligen så kan jag tycka ni ska omvärdera rasvalet innan ni kastat er själv i galen tunna, men det är ju självklart en alldeles högst personlig åsikt och det är med lika stor tanke på både hund och familj som jag känner på det viset.
Problemet är att många tror att en GD som är så stor även är tuff och hård, vilket är komplett galet och missvisande, visst behöver den precis som alla andra djur en ledare, men det är ingen hund som du ska vara hård med.
Dessutom finns det många andra faktorer som spelar in, det är noga med kost och tillväxt, motioneringen på en växande GD är speciell och den behöver som jag sa upp till 3 år för att bli "vuxen" vilket är på både gott och ont...
Med andra ord, det är en betydligt tunnare linje att vandra med en GD än med många andra raser eftersom den är MKT känslig under det 1.a levnadsåret och dessutom blir GIGANTISK under samma år...allt du ska lära in under detta år ska funka när hunden är STOR i kroppen men LITEN i skallen och du ska vandra denna linje med silkesfötter... alltså INGET för en NYBÖRJARE med en tanke på att "Straffa" vid aggresion... när har egentligen en hund blivit MINDRE aggresiv av bestraffning...(oavsett RAS) bara som en frågeställning
Fel igen. xD
Inte straffa, "slå", "skrika", "bli jättearg"
Utan säga bestämt nej om hunden visar agressition (stavning?) mot annan människa.