gramanen, en gâng till!

Sv: gramanen, en gâng till!

Rider själv aldrig på graman. Men har velat provat det, men nu är min mamma VÄLDIGT mycket emot graman.:D Men för min kompis och hennes häst går det jätte bra, (äben fatän hon inte håller hårt igramamen vet hästen att det är där och skärper sig. ^^):grin:

Måste bara fråga...
Jag har själv aldrig ridit med graman då jag helst vill rida hästar så "enkelt" som möjligt (utan sporar och spön och hjälptyglar). Fast jag vet om att det i många fall kan vara bra.
Men hur funkar igentligen graman på en häst med känslig mun?
Min kenny är väldigt känslig, både för skänklar och hand, men hon har lite svårt att jobba i form. Dels på grund av att hon inte riktigt kan, och dels på grund av att hon inte har muskler nog att orka bära upp sig (men de är på väg!:) ) helt ensam. Jag hjälper henne så gott jag kan, men kan graman vara en extra hjälp i detta fall? Eller är det bästa att fortsätta jobba på samma sätt? för hon orkar ju bära sig mer och mer, ju mer vi tränar.:p
För jag vill absolut inte ta några genvägar (som sedan kan bli senvägar)... :eek:

Skulle nog kunna rekommendera dig att testa med graman, den ska inte vara spänd när hästen går i rätt form då hänger den löst men när hästen försker ta sig ur formen så spänner den åt vilket gör att hästen söker sig neråt i rätt form igen:) en gramn som är spänd även när hästen jobbar på rätt sätt en en FELANVÄND graman

Måste bara fråga...
Jag har själv aldrig ridit med graman då jag helst vill rida hästar så "enkelt" som möjligt (utan sporar och spön och hjälptyglar). Fast jag vet om att det i många fall kan vara bra.
Men hur funkar igentligen graman på en häst med känslig mun?
Min kenny är väldigt känslig, både för skänklar och hand, men hon har lite svårt att jobba i form. Dels på grund av att hon inte riktigt kan, och dels på grund av att hon inte har muskler nog att orka bära upp sig (men de är på väg!:) ) helt ensam. Jag hjälper henne så gott jag kan, men kan graman vara en extra hjälp i detta fall? Eller är det bästa att fortsätta jobba på samma sätt? för hon orkar ju bära sig mer och mer, ju mer vi tränar.:p
För jag vill absolut inte ta några genvägar (som sedan kan bli senvägar)... :eek:

*KL*
Rider med graman på den ena av mina tre hästar nästan varje dag. Hon har svårt att ha alla fyra i marken och tycker om att stå på de bakre. Har haft mycket problem med ryggen och det sitter förmodligen i huvudet på henne. De flesta gångerna hänger gramanen helt löst. I skogen så använder jag den varje gång som en säkerhet, hon är väldigt "spokig", men i skogen är den kort för att hålla henne på marken.

Vet en ponny som gillade att stå på bakbenen.. Då detta var en B-ponny och tjejen inte så stor så var det väldigt otäckt då han hela tiden var på gränsen att gå över. Hennes mamma kom på idén att cykla med när hon red ut och varje gång ponnyn reste sig spruta hon lite vatten med en blomspruta på hans öron, efter de har han aldrig mer rest sig:)

rätt så vanligt att man gör så, andvänder sig av vatten vid huvet. vet att hos en av toppryttarna i världen rider h*n med en påse m vatten över huvudet ifast knutet i ett spö och om hästen reser sig så daskar h*n till den i huvet. (vattnet rinner ut ur påsen). sen gör den aldrig om det!

Ja de är ett riktigt bra sätt. Hästar som stegrar är inte att leka med

jag rider på grammanen kanske 1 gång i veckan, dels när jag rider ut med en anna häst och våra hästar brukar vilja busa lite extra mycket så då har jag den som lite extra säkerhet, behövs inte alltid användas men finna sär OM något skulle hända. Och sen ibland(kanske en gång varannan vecka) när jag tränar dressyr bara för att hjälpa han jobba rätt, så fort han gör rätt så hänger den lös.

Handen pâ hjärtat-hur mânga av er rider nästan mer med gramanen än utan? Eller 50-50? Obs frâgan riktad till er som använder graman, det finns andra trâdar för er som ej använder den och vill tala om varför......Och alla ni som genast vill skriva att gramanen är kass m.m inse att dâ är typ hela världseliten i hoppning det ocksâ...typ

Just nu är jag inne i en gramanperiod, så gramanen sitter på varje dag. Den hänger lös när den inte behövs, och kommer till användning kanske 5-20 ggr/pass.

Obs frâgan riktad till er som använder graman, det finns andra trâdar för er som ej använder den och vill tala om varför......Och alla ni som genast vill skriva att gramanen är kass m.m inse att dâ är typ hela världseliten i hoppning det ocksâ...typ

Har aldrig själv ridit med graman men dömer inte andra om de gör det eller inte gör det. Olika hjälpmedel är just till för vad de heter - till hjälp att åtgärda eller uppnå något. Det jag gillade var ovanstående i citat. Härligt !!! på dem bara - alla besserwissrar . Haha :rofl:

Använder grammanen mer i perioder. Alltså det blir väldigt mycket gramman under en tid och sen helt utan under annan.

ANvänder mest grammanen vid övningar, t.ex. vid sidvärtövningar. Då min ena häst har en förmåga inte vilja "sitta ihop". Alltså rör sig fint med kroppen men envissas med att se ut som en giraff framtill i visa perioder, så det ser inte ut som om kropp och hals hör ihop.
Blir liksom lite mer sammarbetsvillig. Därför blir det i perioder.

Rider själv aldrig på graman. Men har velat provat det, men nu är min mamma VÄLDIGT mycket emot graman.:D Men för min kompis och hennes häst går det jätte bra, (äben fatän hon inte håller hårt igramamen vet hästen att det är där och skärper sig. ^^):grin:

SAh känenr igen det där, så var min pappa också, men nu har han inget emot det. Flera saker som man får övertala dem om.

JApp grammanen blir lite psykiskt.

Nu är min främst dressyrhäst så markarbetet är ordentligt jobbat med men rider aldrig min med graman helt enkelt eftersom det inte finns några som helst behov av det.

Har dock i enstaka fall använt på andra hästar ex om man riskerar att bli nockad annars eller det behövs av annan orsak. Skulle aldrig använda bara för att det skulle bli enklare att rida utan då är det nog så att det behövs mer träning i stället. Är ganska mycket emot graman i allmänhet eftersom den ofta ses används så fel men vet man vad man håller på med och det verkligen behövs så är det ett bra hjälpmedel.

jag använde graman förut när min häst bara slog upp huvudet hela tiden men nu har jag lärt mig att rida henne utan, så gramanen var till stor hjälp en tid, kan fortfarande använda graman om de skulle hoppa tillbaka på gammalt spår :)

Rider endast med graman i dressyren och då jag rider ut.
Aldrig i hoppningen då min häst alltid hoppar 60cm över alla hinder :S

Jag har graman på min ibland, tyvärr hjälper den inte så mkt, men det är ju inte gramanens fel... Tycker för övrigt att gramanen är en utmärkt hjälptygel om den används rätt!

På ridskolan har en häst grammanen på varje lektion! Även med ryttare som inte ridit så länge

knapp!

där jag jobbar å rider nu, de är ett tävlingstall med unghästar! alla rids med graman!
jag rider min ena med graman! (hon som ja rider för har bett mig göra de) just för hon ska ''bråka'' med sig själv! och verkligen komma ner med huvudet! jag tkr igentligen inte om graman men men

Liknande trådar

Tjatter Idag den 20 oktober 1650 har jag Kristina krönts till landets drottning vid kröningsriksdagen i Storkyrkan. Jag har färdats genom...
19 20 21
Svar
416
· Visningar
7 558
Senast: Gabby_Ossi
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Livet som 50+kvinna Jag ramlade av hästen i våras. Hade precis köpt ny säkerhetsväst. Gjorde förbannat ont och jag fick åka in till...
2 3
Svar
52
· Visningar
7 075
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
23 508
Senast: Gunnar
·
Gravid - 1år Fy tusan vad det tar emot att skriva detta men jag vet inte vad jag ska ta mig till. Jag känner inte igen mig själv sen jag blev gravid...
2 3
Svar
47
· Visningar
8 130
Senast: Bapelsin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar