gramanen, en gâng till!

Sv: gramanen, en gâng till!

*kl*

Jag rider väldigt sällan på graman. Men jag använder den mer som en fast martingal än för att få till formen. När vi är ute och konditionstränar med t.ex galoppintervaller så händer det att min ena kan titta till och slänga sig från ena sidan till den andra samt köra upp huvudet. Fördelen med graman till skillnad från martingal är att man är fri att ta vilka tygeltag man vill. Ledande etc... den är inte lika mycket i vägen.

Jag använder graman när jag rider ut. Inte för att han är stark utan mer för att han tror att hela skogen ska anfalla honom och jag vill då uppmuntra till en sänkt nacke istället för att springa med spänd giraff-hals :angel:
Funkar riktigt bra, när han sänker nacken och slappnar av så är det lättare att påverka honom och komma till en god arbetsform.
Detta är alltså 1-2 dagar i veckan.
Ibland rider jag med gramanen även när jag rider dressyr på banan men då är det oftast att jag vill jobba igenom något speciellt där jag har hjälp av graman. Händer dock väldigt sällan..

Handen pâ hjärtat-hur mânga av er rider nästan mer med gramanen än utan? Eller 50-50? Obs frâgan riktad till er som använder graman, det finns andra trâdar för er som ej använder den och vill tala om varför......Och alla ni som genast vill skriva att gramanen är kass m.m inse att dâ är typ hela världseliten i hoppning det ocksâ...typ

I perioder har jag använt gramanen varje dag. Sedan kan det gå månader utan att den kommer fram.

knapplån
hur rider man "rätt" med en graman??
Jag har inte använt graman men kan mkt väl tänka mig det om jag har en häst som är lätt i fronten ex...

Rider endast med den som en extra säkerhetslina när vi rider ut, har en studsig och hoppig häst som gärna ställer sig på två ben titt som tätt. Då blir gramanen en säkerhet för både henne och mig i och med att hon inte får lika lätt för att resa sig och gå omkull.

Rider nuförtiden aldrig med graman i det rena dressyrarbetet, men efter vila och de första hopp-passen kan den behövas för att kontrollera henne. Men underviker det och fäster den inte mellan frambenen utan på sidan.

knapplån
Jag har inte använt graman men kan mkt väl tänka mig det om jag har en häst som är lätt i fronten ex...

En rätt använd graman ska göra så att när hästen går i rätt form skall inte den märka av gramanen. Många ryttare håller och håller och kortar gramanen i hopp om att "dra" ner hästen i form vilket är NO NO:mad: Man får inte glömma att lätta. Gramanen måste vara flexibel utifrån hur hästen går och hästen ska som sagt inte känna av gramanen när den går i rätt form.

*KL*
Rider med graman på den ena av mina tre hästar nästan varje dag. Hon har svårt att ha alla fyra i marken och tycker om att stå på de bakre. Har haft mycket problem med ryggen och det sitter förmodligen i huvudet på henne. De flesta gångerna hänger gramanen helt löst. I skogen så använder jag den varje gång som en säkerhet, hon är väldigt "spokig", men i skogen är den kort för att hålla henne på marken.

jag brukar rida min d-ponny på graman ungefär 2 ggr i veckan. detta på grund av att hon lätt blir väldigt stark och väldigt lång. eftersom hon har känslig munn klarar hon bara av att ridas på bett högt 3ggr i veckan så skarpare bett är inget alternativ för henne. när jag använder gramanen får jag hela hästen mer under sig och hon blir mkt lugnare att rida. hon jobbar mer med ryggen och kutar inte bara iväg. efter ca 10 min med gramanen är hon väldigt mjuk och den kan hänga löst. ska tillläggas att jag bara haft henne 1 vecka så anledningen till att jag rier med graman är att jag vill kunna bygga upp henen från grunden igen. det är ett jättebra alternativ om man bara är kunnig om gramanens för och nackdelar :idea:

knapplån

Grundregeln som jag kör ganska stenhårt efter är att man ska kunna rida sin häst i samma form även utan gramanen.

Nu rider jag ffa dressyr, men har använt den på båda mina hästar. På ponnyn främst vid uteritt där han behövde slappna av och sänka sig, inte alls ofta.

Nuvarande damen är ett riktigt höghus och jag har inte riktigt styrkan som behövs. Provade att sätta på gramanen för ett par veckor sedan när hon var riktigt odräglig och skillnaden var enorm. Slapp allt tjafs och kunde komma till bättre ridning. Red kanske 4 ggr med den och sedan dess har jag inte haft den alls. Kommer att använda den någon gång bara, i perioder när allt går åt skogen. Hon har dock en tendens att bli framtung så jag är väldigt försiktig med att använda den.

Min häst är ingen "gramanhäst" utan har en bra form naturligt av sig, men i galoppfattningarna är det graman som behövs då hon väldigt lätt lyfter och ramlar iväg i galopp.

Fick order av tränare idag att använda det.

Jag har aldrig använt graman på min ponny eller på någon annan häst över huvud taget, jag tycker inte att han eller jag behöver det, och så tycker jag att man ska kunna rida sin häst utan hjälptyglar men ibland vill nog en del ha det för att inte kämpa så mycket för att få sin häst i form.... Lite, lite fusk tycker jag att det är he he! :crazy::crazy: bli inte sura på mig, ni som använder det! :)

På förra hästen hade jag graman väldigt mycket i början på uteritter.

Nu kan jag inte ens komma ihåg när jag använde den sist. Jo.. på unghästen som bockade så graman sprack/gick rakt av. Inte sen dess. Vågade inte använda den mer på en bockande häst.

Stegrandes javisst men inte en bockandes.

På nuvarande hästen är det totalt onödigt med graman så jag har packat ner den i en låda i stallet :D

*KL

Har ett äldre sto på jobbet som jag rider på graman en gång i veckan typ. Det gör jag för att jag ska slippa bråka onödigt mkt med henne, då hon först och främst är komplicerat byggd och svår att få till arbete i en korrekt form. För det andra är hon 16 år gammal och högpresterande, så jag tycker det är humanare att låta henne gå med graman än att försöka gräla med henne varje dag.

Men det är så mkt roligare när man lyckas utan att gräla med eller utan graman;)

Måste bara fråga...
Jag har själv aldrig ridit med graman då jag helst vill rida hästar så "enkelt" som möjligt (utan sporar och spön och hjälptyglar). Fast jag vet om att det i många fall kan vara bra.
Men hur funkar igentligen graman på en häst med känslig mun?
Min kenny är väldigt känslig, både för skänklar och hand, men hon har lite svårt att jobba i form. Dels på grund av att hon inte riktigt kan, och dels på grund av att hon inte har muskler nog att orka bära upp sig (men de är på väg!:) ) helt ensam. Jag hjälper henne så gott jag kan, men kan graman vara en extra hjälp i detta fall? Eller är det bästa att fortsätta jobba på samma sätt? för hon orkar ju bära sig mer och mer, ju mer vi tränar.:p
För jag vill absolut inte ta några genvägar (som sedan kan bli senvägar)... :eek:
Jag skulle inte göra det... känns som att om hästen inte orkar riktigt än så kan det ju inte va bra att tvinga den...känns som att det bara skulle leda till spänningar.
Fast jag är emot graman i dom flesta fall så... :smirk:
Men det bästa är ju om man kan rida hästen utan hjälptygel. Annars blir det ju inte "ärligt" liksom.

Jag andvänder min varje gång jag rider ut för att min häst är lite busig ute :)
Tycker att graman är helt okej när den andvänds på rätt sätt! :D
eller?:)

knapplån

När hästen är uppe i normalläge med huvudet ska gramanen vara spänd när hästen går ner ska gramanen bara hänga den ska inte göra någonting alls..

*kl*

Jag rider väldigt sällan på graman. Men jag använder den mer som en fast martingal än för att få till formen. När vi är ute och konditionstränar med t.ex galoppintervaller så händer det att min ena kan titta till och slänga sig från ena sidan till den andra samt köra upp huvudet. Fördelen med graman till skillnad från martingal är att man är fri att ta vilka tygeltag man vill. Ledande etc... den är inte lika mycket i vägen.

ett annat sätt om du inte vill ha gramanen utan bara en fastmartingal det är om du har en vanlig engelsknosgrimma så tar du ringarna och fäster i nosgrimman, det funkar superbra på sånna hästar! har nämligen haft en själv! ;D lycka till! :D

Måste bara fråga...
Jag har själv aldrig ridit med graman då jag helst vill rida hästar så "enkelt" som möjligt (utan sporar och spön och hjälptyglar). Fast jag vet om att det i många fall kan vara bra.
Men hur funkar igentligen graman på en häst med känslig mun?
Min kenny är väldigt känslig, både för skänklar och hand, men hon har lite svårt att jobba i form. Dels på grund av att hon inte riktigt kan, och dels på grund av att hon inte har muskler nog att orka bära upp sig (men de är på väg!:) ) helt ensam. Jag hjälper henne så gott jag kan, men kan graman vara en extra hjälp i detta fall? Eller är det bästa att fortsätta jobba på samma sätt? för hon orkar ju bära sig mer och mer, ju mer vi tränar.:p
För jag vill absolut inte ta några genvägar (som sedan kan bli senvägar)... :eek:

Andvänd absolut ingen graman då för då kommer hästen bara att gå på gramanen och ingenting med ryggen. jag tycker hellre du ska ut och klättra, rida mycker studs och cavaletti super bra för ryggen och om ryggen och rumpan är stark blir det enklare att rida hästen glöm inte att om du vill hjälpa hästen genom att ha en graman att rida hästen ordentligt FRAM till bettet och inte sitta och försöka samla och så. ordentligt stöd i ytter och rid igenom inner med ytter stöd och inner skänkel och tänk bara frammåt hela tin! :D lycka till!

Hejsan ! Själv använder jag aldrig graman. Har jobbat min häst mkt i dressyr och gör det fortfarande som han får lättare och lättare för att samla upp sig ! Kul att slippa använda graman men jag tycker inte att det är fel att använda det för de. :)

Liknande trådar

Tjatter Idag den 20 oktober 1650 har jag Kristina krönts till landets drottning vid kröningsriksdagen i Storkyrkan. Jag har färdats genom...
19 20 21
Svar
416
· Visningar
7 558
Senast: Gabby_Ossi
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Livet som 50+kvinna Jag ramlade av hästen i våras. Hade precis köpt ny säkerhetsväst. Gjorde förbannat ont och jag fick åka in till...
2 3
Svar
52
· Visningar
7 075
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
23 508
Senast: Gunnar
·
Gravid - 1år Fy tusan vad det tar emot att skriva detta men jag vet inte vad jag ska ta mig till. Jag känner inte igen mig själv sen jag blev gravid...
2 3
Svar
47
· Visningar
8 130
Senast: Bapelsin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar