gramanen, en gâng till!

Sv: gramanen, en gâng till!

Oj märkte nu att jag svarade till fel i mitt förra inlägg, det jag skrev var alltså inte menat till ponnyryttaren utan till hela tråden:P

Måste bara fråga...
Jag har själv aldrig ridit med graman då jag helst vill rida hästar så "enkelt" som möjligt (utan sporar och spön och hjälptyglar). Fast jag vet om att det i många fall kan vara bra.
Men hur funkar igentligen graman på en häst med känslig mun?
Min kenny är väldigt känslig, både för skänklar och hand, men hon har lite svårt att jobba i form. Dels på grund av att hon inte riktigt kan, och dels på grund av att hon inte har muskler nog att orka bära upp sig (men de är på väg!:) ) helt ensam. Jag hjälper henne så gott jag kan, men kan graman vara en extra hjälp i detta fall? Eller är det bästa att fortsätta jobba på samma sätt? för hon orkar ju bära sig mer och mer, ju mer vi tränar.:p
För jag vill absolut inte ta några genvägar (som sedan kan bli senvägar)... :eek:

jag använder det ibland, tex vid vissa uteritter typ när vi ska galoppera på fälten.. behöver jag säga att det annars tar typ 4 varv att stanna honom annars:smirk: dressyr rider jag nästan aldrig m graman då han redan är väldigt fin i form där....
unghästen rider jag m graman 1-2 ggr i månaden för att få henne på andra tankar en sken:crazy: hon bockar sååå förskräckligt m graman, de går ju i bockställning m gramanen :D

knappar

Hej alla och tack fôr svaren! Själv är jag inte direkt för lat;) som ngn skämtade om ang hoppryttarna inte heller skraj för att rida knasbollar men jag är rädd om livet! Och tycker som mânga av er att det kan vara en säkerhetsdetalj i ridningen.

Har du lust att förklara hur man kan få mer kontroll på hästen/ få stopp på hästen enklare genom graman?? fattar inte riktigt det för om hästen vill dra så krullar den väl bara ihop sig tar bettet o sticker... eller??

Klart hästen kan sticka om den verkligen vill eller får panik, trots diverse hjälptyglar och bett.
Men för att tex. kunna resa sig och kasta sig framåt som min gör ibland måste hon kunna ta upp huvudet, det kan hon inte med gramanen.

Ok, försöker......i mitt fall klarar jag av att "ha hästen hos mig" bättre med gramanen. Koncentrationen hos hästen är mer hos mig och inte överallt annars, det är dâ just den här hästen kan bli farlig.

Han är i grunden välriden och gramanen behövs inte för formen m.m. Han gâr inte i "krull" eller sâ, men är värsta sortens knasboll typ mentalt....jag väger 50 kg och är bara en flugskit ibland.

Jag annvänder graman, fröst som mindre viste jag inte va det var, vart sedan tipsad av flera olika tränare att annvända en sådan på min ungponny som var väldigt jobbit att rida i skogen, dom lärde mig annvända den först och främst på barnan, nu flera år senare kan jag ta till den då och då, för att hjälpa hästen lite, eller för att få mig lugnare på häst ryggen, har absolut inget imot graman, eftersom den alltid hjälpt mig i svåra stunder. :smirk:

Jag har bara min graman i korta perioder. Tex efter vila när hästen varit skadad.
Skulle tro att om man slår ut all gramanridning för mig genom hästens ridbara liv, så är vi nu uppe i 75% utan graman och 25% med.

Jag rider min häst på graman när vi ska ut. Hon blir fruktansvärt pigg. Har provat att bettsla upp men det har inte fungerat. Rider på ett kimblewick o graman. Fungerar utmärkt.

Min flicka fick tips av sin hopptränare att under en period rida markarbete några dagar i veckan med Graman eller Gouge,först hade hon ett pass markarbete för honom då han visade henne hur den skulle användas.
Vet att många tycker det är fusk, men hur ska barn/ungdomar kunna rida en häst i form när de inte vet hur det känns när hästen arbetar ordentligt med bakdelen?

Jättegammal tråd men...

Vet att många tycker det är fusk, men hur ska barn/ungdomar kunna rida en häst i form när de inte vet hur det känns när hästen arbetar ordentligt med bakdelen?

- Bara det att gramanen inte är en garanti för att man får hästen att arbeta ordentligt med bakdelen.

Nej,det stämmer ju ,men för att underlätta arbetet med att få hästen att gå i form innan man riktigt lärt sej tekniken tycker jag inte det är fel att ta till hjälptyglar då och då ,under vuxens handledning.
Det är svårt innan man vet riktigt hur man ska göra och hur det ska kännas.
Sedan är det en annan sak att alltid av ren slentrian sitta och rida på graman eller liknande utan eftertanke,men så är det väl med allting man gör,man måste ha en tanke bakom och ett mål.

Jag rider en av mina hästar med graman ca 2-3 dagar i veckan. De andra 9 hästarna rids inte med någon hjälptygel

gammal tråd.
Men jag skulle aldrig använda graman, finns ingen anledning. Måste man ta till hjälptyglar är det ngt som är fel.

Finns många orsaker till att det vid vissa tillfällen av olika orsaker kan vara precis rätt. Var lite ödmjuk.

Läs gärna originalinlägget en gång till, TS frågar efter gramananvändares anledning till användare och kommentarer om att man aldrig skulle rida med graman utgör inget diskussionsunderlag.

LenaH, moderator

jag läste det igen :o
missuppfattade totalt måste läst väldigt slarvig första gången, jag ber om ursäkt.

Jag rider på graman kort perioder om jag har ngt problem som gramanen kan lösa.
Jag är av den uppfattningen att en graman som stöd är mkt humanare mot hästen än att hästen ska må dåligt och stressa upp sig när ridningen av ngn anledning tillfälligtvis inte fungerar som den ska.
Så hur ofta jag har den kan jag inte säga.

Liknande trådar

Tjatter Idag den 20 oktober 1650 har jag Kristina krönts till landets drottning vid kröningsriksdagen i Storkyrkan. Jag har färdats genom...
19 20 21
Svar
416
· Visningar
7 558
Senast: Gabby_Ossi
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Livet som 50+kvinna Jag ramlade av hästen i våras. Hade precis köpt ny säkerhetsväst. Gjorde förbannat ont och jag fick åka in till...
2 3
Svar
52
· Visningar
7 075
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
23 508
Senast: Gunnar
·
Gravid - 1år Fy tusan vad det tar emot att skriva detta men jag vet inte vad jag ska ta mig till. Jag känner inte igen mig själv sen jag blev gravid...
2 3
Svar
47
· Visningar
8 130
Senast: Bapelsin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar