gramanen, en gâng till!

F

fnorr

Handen pâ hjärtat-hur mânga av er rider nästan mer med gramanen än utan? Eller 50-50? Obs frâgan riktad till er som använder graman, det finns andra trâdar för er som ej använder den och vill tala om varför......Och alla ni som genast vill skriva att gramanen är kass m.m inse att dâ är typ hela världseliten i hoppning det ocksâ...typ

Sv: gramanen, en gâng till!

Jag rider med graman på Tigern när han är lite stel och "lång". Han är typ som en giraff ibland och då är det VÄÄÄLDIGT jobbigt att rida honom, speciellt när man bara är 160 lång och inte så stark haha:angel: Så då tycker jag att det funkar jätte bra med gramanen:) Och när jag använt den en dag så går han i mycket bättre form när jag tar av den, och då är det lite lättare för mig att rida honom. Annars får jag typ käpma så jag är död efter 10 min:D Och hur ofta jag rider med den är helt olika! Men jag rider inte med den regelbundet, utan bara i bland när han tex. har vilat en längre tid. jag har den även när jag rider ut då han kan vara lite busig:angel:

Senast ändrad av en moderator:

Ngn som använder den fôr att öka säkerheten? Menar förstâs ryttarens.....

aa som jag skrev.. när jag rider ut, för då är han liiite buig om man säger så:devil: Har flugit av honom 3 ggr i skogen:devil:

använde graman ca 50/50 på uteritter förut för att kunna kontrollera syrrans häst då starkare bett inte var ett alternativ.
nu har jag ridit honom mer och har lärt mig att klara av honom så nu är det bara kanske 30/70 max.

Använder graman - ibland - men inte speciellt ofta alls. Bara vissa perioder under viss utbildning.

använder graman om jag ska rida till träningen för då måste vi gå förbi en hemsk fotbollsplan så använder den för säkerheten, hästen brukar stegra som en tok o dra gärnet i galopp där, då det är mkt männsikor, han hatar verkligen den fotbollsplanen.

Har tre hästar. Den ena går med graman 90 %. De andra går aldrig med graman. Damen är stor och har en tendens att ställa sig rätt upp och nocka mig. Har gramanen som lite extra säkerhetsbälte för att inte få tänderna utslagna. Den hänger läst majoriteten av tiden men jag är glad att ha den ibland.

/C

jag använder gramanen i perioder, det funkar bäst för mej på båda
mina hästar. de kanske går med graman i varannan dag i en veckas
tid och sen behöver jag den inte mer på en månad ungefär.

rider numera alltid fram valacken med graman på hopp/ft då han
har en tendens resa sej rakt upp när han blir upphetsad på tävling.
där är den mestadels som säkerhet men har ju även andra effekter
också.

Jag har en stor tysk som tyvärr blivit inriden med graman (enligt uppgift). Han blir lätt spänd och så kör han upp huvudet och krullar ihopa sej, sänker ryggen o bara kutar. Med gramanen som då får honom att länga och söka sej neråt framåt blir han lugnare, stabilare och jobbar bättre.

Rider honom med gramanen i markarbetet hoppar honom på kort (läs super kort) martingal och 2 tyglar. Funkar bra.

Jag använder graman ca 40% då min häst gärna blir lite för hög i nacken och sänker ryggen. När jag använder den kommer han ner i en låg form och börjar använda ryggen ordentligt och jag kan få honom att trampa under sig. Efter ca 15-20 minuter behöver jag den inte längre, då han han kommit till arbete ordentligt och gramanen hänger löst. Använder den oxå när vi skrittar i skogen för att han ska använda ryggen, men då är den bara halvlös för att visa honom vägen ner.
Graman funkar jättebra för oss, alla som är anti-graman inser inte hur mycket den kan underlätta, OM man kan använda den på rätt sätt...

På fättävlan får du inte ens rida fram med graman, så där hoppas jag att du inte har den ;)

Fnorr: Hoppryttare är inte dåliga, bara för lata för att rida hästen i en ordentlig form själva :devil: :devil:

Själv använder jag den ibland som säkerhet. Bla. nu när min häst är konvalecent och skulle skritta 30min om dagen och bara gå i sjukhage.
Eftersom hon absolut inte fick göra annat än skritta (de trodde hon hade en spricka i knät) satte jag på gramanen och drog ihop henne, så som man inte får, och satt och flyttade och böjde henne hela hemvägen :o Annars gjorde hon sina berömda kängruhopp rakt upp i luften för att sen kasta sig fram och galoppera hemmåt. :angel:
Jag har hellre en ihopdragen häst än en med brutet ben :crazy:

Har ett faktiskt ett fåtal gånger använt den i dressyrarbete på henne också eftersom hon blir väldigt spänd och hög i nacken. Även när jag rider ut har jag haft den av den anledningen. Men det funkar sådär väl sådär på henne. Jag lägger hellre lite mer timmar på dressyr då jag ändå måste rida utan den på tävling.

Men jag tycker ändå absolut gramanen är ett bra hjälpmedel vid vissa tillfällen.

jag har ridit fram med den till hoppmom. i fälttävlan tidigare, inte
till terrängen... där vill jag ha honom lite taggad, men verkligen
inte i hoppningen.

men jag kanske inte får ha graman på framridningen till hoppningen
i fälttävlan heller? har faktiskt inte ens kollat utan bara antagit att
det är ok...

Nej på fälttävlan får du inte ha någon hjälptygel förutom martingal på hela tävlingsområdet under hela tävlingen.
Longerar du får du däremot ha inspänningstyglar.

Konstigt att ingen har sagt till dig om det :confused:

Jag använder graman på min ena när jag rider ut, behövs inte längre annars. Mest hänger den löst, men hon spänner sig väldigt mkt och då är det skönt att kunna plocka upp den så att det inte bara blir en massa spänningar och spring. Men självklart är målet att kunna rida helt utan ute, om det nu nånsin kommer att gå, hon lär ju knappast bli mindre spänd och tittig...

Jag använder graman max 1 gång i månaden på min egna häst... När jag arbetar däremot å rider stora valacker så använder jag den hellre...

Ja, ibland när jag rider ut har jag graman, just för att öka säkerheten. Inte för att hon sticker, men hon kastar ibland med huvudet åt alla håll och där hjälper inte en martingal.

HOPPSAN :angel:

hahaha, då får vi klara oss utan den i år.
tack för upplysningen! :bow:

/en aningens virrig fälttävlansnörd

Jag rider med graman nästan varje dag. Tycker det är ett jätte bra sätt att slippa "bråka" med hästen. Har jag den på blir hon mycket mjukare och lugnare redan i början av ridpasset. Dock använder jag den inte för att hon bara ska böja på nacken utan minst lika mycket ridning för de :D

Har graman någon gång ibland för att få henne i en lägre form och att inte försöka slippa undan arbetet genom att bara krulla ihop nacken i en jättehög "form".

Liknande trådar

Tjatter Idag den 20 oktober 1650 har jag Kristina krönts till landets drottning vid kröningsriksdagen i Storkyrkan. Jag har färdats genom...
19 20 21
Svar
416
· Visningar
7 558
Senast: Gabby_Ossi
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Livet som 50+kvinna Jag ramlade av hästen i våras. Hade precis köpt ny säkerhetsväst. Gjorde förbannat ont och jag fick åka in till...
2 3
Svar
52
· Visningar
7 075
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
23 508
Senast: Gunnar
·
Gravid - 1år Fy tusan vad det tar emot att skriva detta men jag vet inte vad jag ska ta mig till. Jag känner inte igen mig själv sen jag blev gravid...
2 3
Svar
47
· Visningar
8 130
Senast: Bapelsin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar