Sv: gramanen, en gâng till!
På fättävlan får du inte ens rida fram med graman, så där hoppas jag att du inte har den
Fnorr: Hoppryttare är inte dåliga, bara för lata för att rida hästen i en ordentlig form själva
Själv använder jag den ibland som säkerhet. Bla. nu när min häst är konvalecent och skulle skritta 30min om dagen och bara gå i sjukhage.
Eftersom hon absolut inte fick göra annat än skritta (de trodde hon hade en spricka i knät) satte jag på gramanen och drog ihop henne, så som man inte får, och satt och flyttade och böjde henne hela hemvägen
Annars gjorde hon sina berömda kängruhopp rakt upp i luften för att sen kasta sig fram och galoppera hemmåt.
Jag har hellre en ihopdragen häst än en med brutet ben
Har ett faktiskt ett fåtal gånger använt den i dressyrarbete på henne också eftersom hon blir väldigt spänd och hög i nacken. Även när jag rider ut har jag haft den av den anledningen. Men det funkar sådär väl sådär på henne. Jag lägger hellre lite mer timmar på dressyr då jag ändå måste rida utan den på tävling.
Men jag tycker ändå absolut gramanen är ett bra hjälpmedel vid vissa tillfällen.