Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Graman

När jag red igår använde jag graman i början. Ponnyn har inte gått så mkt "ren" dressyr sista tiden så jag hade inga förväntningar. Efter 20 minuter var hästen lösgjord och riktigt fin. Då tog jag av gramanen och tusan vilken fin trav det blev när jag samlade henne. Har aldrig haft den kännslan förut!! Hon vilade på steget lite mer och det blev en helt annan "push" i henne. Senare i galoppen kunde jag få upp henne mycket mer än vanligt och det kändess som att hon galopperade uppåt på ett helt nytt sätt.

Vad tycker ni om detta?

Nu vet jag inget om hur du rider alls, men vill bara påpeka att det KAN kännas väldigt trevligt och mjukt o fint när en häst är avknäppt om du inte är ganska kunnig och känner att den inte jobbar bakifrån genom ryggen.......Tyvärr är det väl många som luras av det.

Som sagt, bara ett litet påpekande.

tycker det låter som en väldigt bra beskrivning av gramanen!

*KL*

Rätt använd finns det ju studier som visar att graman ger ökad bakbensaktivitet. Men det är ju som sagt rätt använd och av hyfsat duktig (minns inte exakt vilka som var med i studien) ryttare.

Om TS hör till den kategorin eller ej vet ju ingen här, men vi kan iaf ta kål på argumentet att graman alltid inverkar negativt. (Sen kan man följddiskutera alla andra vägar att uppnå ökad bakbensaktivitet, vad ökad bakbensaktivitet innebär, hur många ryttare som klarar av att använda gramanen rätt osv i all oändlighet. Men faktum är ju att det går att med hjälp av graman få positiva effekter. )

Nu vet jag inget om hur du rider alls, men vill bara påpeka att det KAN kännas väldigt trevligt och mjukt o fint när en häst är avknäppt om du inte är ganska kunnig och känner att den inte jobbar bakifrån genom ryggen.......Tyvärr är det väl många som luras av det.

Som sagt, bara ett litet påpekande.

Det känndes väldigt bra och min tränare sa att hon verkligen jobbade i hela kroppen och tog i lite extra.

Trevligt att det gick bra!
Det jag tycker är bra är att du faktsikt hade tränaren med dig (för det har du väl?) och dåär det för mig en annan sak, eftersom h*n säkert sade åt dig om du satt och höll för mycket i handen osv.

Däremot är inte jag heller någon förespråkare för gramanen, och jag tycker att du ska fortsätta utan, det ger så mycket mer.
Enligt mig ska gramanen bara användas av extremt duktiga ryttare om de verkligen skulle behöva det på någon enstaka häst.

Jag anser att om man behöver rida på graman, gör det, och gör det med gott samvete!

Vad tror ni är bättre för hästen;
gå med graman och kunna bli arbetad ordentligt,

eller
gå med huvudet i vädret, sänkt rygg, spänd och ovillig?

Jag rider en häst rider jag honom alltid på graman. Jag tycker att det känns bättre, jag kan koncentrera mig på hans bakbensaktivitet istället för att tillbringa tiden med att försöka se någonting mellan hästens öron.

Jag har blivit tillsagd att jag ska rida på graman av min tränare, och det har faktiskt hänt en hel massa med hästen sen den kom. Sen har han inte varit här så länge, men han har redan blivit starkare.

Att sitta och säga att man inte ska rida på graman tycker jag är helt fel. Det finns säkert en massa anledningar att inte rida på graman, att man inte kan osv. men det finns säkert lika många att man ska rida på graman.

Jag rider en annan häst också, när hon går dressyr så rids hon antingen på kandar eller på pelhamstång. Det är inte heller fel tycker jag, det görs ju av en anledning, precis som att en del väljer att rida på graman.

:banana:

Over&Out

gå med huvudet i vädret, sänkt rygg, spänd och ovillig?
Är det inte bättre att fråga sig varför den går så?
Kanske t o m gå till sig själv:idea:

Då finns det betydligt bättre hjälptyglar som inte kan påverkas fel- av ryttarens hand- t.ex. thiedemantygel eller chambon.

Jag är helt övertygad om att felen oftast sitter hos ryttaren.

Jag, däremot, rider på graman för att jag blivit tillsagd, min tränare sa att jag skulle rida på graman, av en anledning.
Hästen är väldigt svag i bakdelen och ngt överbygd bak. Dessutom arabkorsning vilket gör att han måste ha hjälp för att kunna göra rätt, spelar ingen roll vem som rider honom, han är för svag och av den enkla anledningen så måste jag ta hjälp.

Jag tror (läs: hoppas) att ingen använder en gramantygel för att man tycker att det är snyggt eller ngt liknande. Den ska användas av en anledning!
Sen är det så bra med en graman att man kan lätta ut den när man känner att det går.
Det är sällan jag rider med gramanen sträckt. Men att den finns där när vi ska göra något då den behövs är en trygghet för mig och det ger hästen en ärlig chans att orka och kunna göra det man ber honom om!!

Over&Out

Jag, däremot, rider på graman för att jag blivit tillsagd, min tränare sa att jag skulle rida på graman, av en anledning.
Hästen är väldigt svag i bakdelen och ngt överbygd bak. Dessutom arabkorsning vilket gör att han måste ha hjälp för att kunna göra rätt, spelar ingen roll vem som rider honom, han är för svag och av den enkla anledningen så måste jag ta hjälp.

Over&Out

Jaha, du menar att hästen blir starkare av gramanen då? :idea: Vad är det jag inte fattar här:confused: :cool:

Är det inte bättre att fråga sig varför den går så?
Kanske t o m gå till sig själv:idea:

Då finns det betydligt bättre hjälptyglar som inte kan påverkas fel- av ryttarens hand- t.ex. thiedemantygel eller chambon.

jo men om du tänker på en chambon och thiedemantygel så kan inte ryttare lätt släppa efter osv... sen så blir alla hjälptyglar dåliga i fel händer...
Jag väljer gramanen framför dom andra

ja, det där om (som någon skrev nyss) att man inte kan släppa på dem är ju en nackdel verkligen. Ibland behövs kanske gramanen på en väldigt felmusklad häst, men sedan är det ju jättebra att kunna släppa den efter en kvart och rida på bara tyglarna resten av passet!

Jaha, du menar att hästen blir starkare av gramanen då? :idea: Vad är det jag inte fattar här:confused: :cool:

Men om man säger så här.. att om du använder gramanen rätt så vissar den vägen = hästen jobbar rätt = får muskler = blir starkare i kroppen.

jo men om du tänker på en chambon och thiedemantygel så kan inte ryttare lätt släppa efter osv... sen så blir alla hjälptyglar dåliga i fel händer...
Jag väljer gramanen framför dom andra
En rätt avpassad chambon eller Thiedemantygel SLUTAR att verka när hästen ger efter. En graman kan ridas med HUR fel som helst.

Det är inget universalhjälpmedel, utan kan man inte rida lika bra UTAN den efter några ggr så är det ett kvitto på hur den har använts!

Jag har läst att grammanens verkan i sadelgjorden ökar endorfinutsöndringen i hästen, vilket gör att proteinerna tas bättre tillvara och bygger muskler i bakdelen:idea: Eller så ska det vara psykologiskt, större tryck i munnen gör hästen mer benägen att sätta under sig bakdelen. :idea:

:angel: Sorry;) :devil:

Jag har hört att hästen gör korrekt piaff om man bara sätter på gramanen:idea: :rofl:
Man kan hitta på vad som helst:crazy:

En rätt avpassad chambon eller Thiedemantygel SLUTAR att verka när hästen ger efter. En graman kan ridas med HUR fel som helst.

Det är inget universalhjälpmedel, utan kan man inte rida lika bra UTAN den efter några ggr så är det ett kvitto på hur den har använts!

jo men om man säger så här... som i mitt fall...

När jag rider med gramanen så slappnar jag av och rider bra...OCh gramnen bara hänger, och hästen jobbar rätt. BEhäver inte ens använda den typ. Men när jag rider " naket" så spänner jag varenda lite del i kroppen och det resulterar i en spänd häst.
Där för växlar jag med att ha graman och inte... Ute har jag den och i framriding i hoppningen och på tävling. Men i dressyren så har jag ingen... men ibland kan jag ha den i framridningen men tar av den sen.

Men om man säger så här.. att om du använder gramanen rätt så vissar den vägen = hästen jobbar rätt = får muskler = blir starkare i kroppen.

Jag rekommenderar dej att läsa det jag citerade från Berthalan de NEmethy tidigare. En graman "visar inte vägen". Det är bara vad du tror. Du tvingar med hävstång in hästens huvud där du vill ha det, det kallar ajg inte att visa vägen.

Det enda en graman är = hävstång för att ryttaren ska bli starkare i handen.

Jag har hört att hästen gör korrekt piaff om man bara sätter på gramanen:idea: :rofl:
Man kan hitta på vad som helst:crazy:

ja det kan jag hålla med dig om att det låter lite konstigt. Men då kanske ryttaren som skrivit frågan använder gramanen som en samlande hjälp...Men jag själv har samalt ihop min häst med bara höfterna och lösa tyglar med bara höfterna...

Jag rekommenderar dej att läsa det jag citerade från Berthalan de NEmethy tidigare. En graman "visar inte vägen". Det är bara vad du tror. Du tvingar med hävstång in hästens huvud där du vill ha det, det kallar ajg inte att visa vägen.

Det enda en graman är = hävstång för att ryttaren ska bli starkare i handen.

näää men om du sett vad jag skrev senare så förstår du hur jag använder gramen..

Sen så använder man gramnen fel enligt mig om man drar ner huvudet på hästen med den... så gör inte jag.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 556
Senast: Fiorano
·
Träning Hej! det kommer bli vår första vintern utan ridhus och skulle vilja höra era erfarenheter av att motionera häst vid minusgrader utan...
2
Svar
23
· Visningar
2 687
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 928
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 769
Senast: AbCdE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka