Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Graman

jo men om man säger så här... som i mitt fall...

När jag rider med gramanen så slappnar jag av och rider bra...OCh gramnen bara hänger, och hästen jobbar rätt. BEhäver inte ens använda den typ. Men när jag rider " naket" så spänner jag varenda lite del i kroppen och det resulterar i en spänd häst.
Där för växlar jag med att ha graman och inte... Ute har jag den och i framriding i hoppningen och på tävling. Men i dressyren så har jag ingen... men ibland kan jag ha den i framridningen men tar av den sen.
Men då är det du som behöver klippa navelsträngen till den där extratygeln.

kasta bort den o du kommer att rida mkt bättre o t o m få bättre självförtroende på kuppen:banana:

Det enda jag älskar mer än dessa spydiga svar är oviljan att lyssna på någon annans argument!

Man kan med tillräckligt lite kunskap ta ihjäl en häst utan att rida den alls. Utan mat och vatten lever den inte länge.
Men man kan också ge hästen en ärlig chans att göra något.

Det jag menar med att jag använder gramanen för att ge hästen en chans att kunna göra något den inte "kan" är:
lyssna noga nu..

Man måste i många fall bryta ner innan man kan bygga upp.

En felmusklad häst kan inte bara bygga nya muskler och ha kvar " dom som var fel". De som inte är rätt måste bort innan hästen är som den ska vara. Okej, fortfarande med?

Jag är helt övertygad om att man gör så gott man kan för att hästen ska må bra, om inte, dags att byta sport.

Over&Out

Men då är det du som behöver klippa navelsträngen till den där extratygeln.

kasta bort den o du kommer att rida mkt bättre o t o m få bättre självförtroende på kuppen:banana:

jo som jag skrev så håller jag på att avveckla den... :)
Men vill ha den ibland för att kunna slappna av och rida igenom hästen... men rider alltid utan den när det ör dressyr

Jag är av den åsikten, att är man itne tillräckligt duktig att få sin häst att gå i form utan hjälptygel, kan man heller inte få den att gå i form med hjälptygel heller.

Är man tillräckligt kunnig kan man alltså träna upp hästen från grunden och träna på det som behövs för att den ska arbeta i rätt form.

Det enda jag älskar mer än dessa spydiga svar är oviljan att lyssna på någon annans argument!

Man kan med tillräckligt lite kunskap ta ihjäl en häst utan att rida den alls. Utan mat och vatten lever den inte länge.

Det jag menar med att jag använder gramanen för att ge hästen en chans att kunna göra något den inte "kan" är:
lyssna noga nu..

Man måste i många fall bryta ner innan man kan bygga upp.

En felmusklad häst kan inte bara bygga nya muskler och ha kvar " dom som var fel". De som inte är rätt måste bort innan hästen är som den ska vara. Okej, fortfarande med?

Jag är helt övertygad om att man gör så gott man kan för att hästen ska må bra, om inte, dags att byta sport.

Over&Out

jag tex har jobbat bort en underhals på min häst med gramnen :bump: :bow:

jo men om man säger så här... som i mitt fall...

När jag rider med gramanen så slappnar jag av och rider bra...OCh gramnen bara hänger, och hästen jobbar rätt. BEhäver inte ens använda den typ. Men när jag rider " naket" så spänner jag varenda lite del i kroppen och det resulterar i en spänd häst.
Där för växlar jag med att ha graman och inte... Ute har jag den och i framriding i hoppningen och på tävling. Men i dressyren så har jag ingen... men ibland kan jag ha den i framridningen men tar av den sen.

Det är precis vad jag menar!
Man kan koncentrera sig på att rida hästen på ett annat sätt, när man vet att den inte sätter upp huvudet i vädret och springer iväg.

Jag tycker tt det här med hjälptyglar i dressyren är lite överagerat. Är det värre att ta hjälp av en graman för att kunna rida dressyr än att ta hjälp av en martingal? Det är väldigt okej i hoppning att använda martingal som även det är en hjälptygel, men ack så fel när man rider dressyr. I hoppnning är martingalen nästan en del av den grundläggande utrustningen...

Jag är av den åsikten, att är man itne tillräckligt duktig att få sin häst att gå i form utan hjälptygel, kan man heller inte få den att gå i form med hjälptygel heller.

Är man tillräckligt kunnig kan man alltså träna upp hästen från grunden och träna på det som behövs för att den ska arbeta i rätt form.

jo men om du tex i mitt fall läst att jag spänner mig när jag rider naket... Har inga problem att rida andra hästar i form så jag kan... men spänner mig då oxå, och min häst känner mkt lätt när jag är spänd och då spänner om sig oxå

Det är precis vad jag menar!
Man kan koncentrera sig på att rida hästen på ett annat sätt, när man vet att den inte sätter upp huvudet i vädret och springer iväg.

Jag tycker tt det här med hjälptyglar i dressyren är lite överagerat. Är det värre att ta hjälp av en graman för att kunna rida dressyr än att ta hjälp av en martingal? Det är väldigt okej i hoppning att använda martingal som även det är en hjälptygel, men ack så fel när man rider dressyr. I hoppnning är martingalen nästan en del av den grundläggande utrustningen...

Martingal har jag ibland i dressyren, men som jag ser det så har jag martingalen som hjälp i hoppningen och det har inte något med formen på hästen att göra...

Senast ändrad av en moderator:

lyssna noga nu..

[B]Man måste i många fall bryta ner innan man kan bygga upp.[/B]

Over&Out
Men du- var har du fått det ifrån.Man skolar om, inte bryter ner den:devil: :mad:
Man kan inte plastikoperera om hästens muskler o det sker givetvis inte över en natt, utan det tar år OM den skolas om av en erfaren människa
Alla klarar inte av att utbilda hästar

Trevligt att det gick bra!
Det jag tycker är bra är att du faktsikt hade tränaren med dig (för det har du väl?) och dåär det för mig en annan sak, eftersom h*n säkert sade åt dig om du satt och höll för mycket i handen osv.

I slutet när det gick sådär bra hade jag tagit av gramanen! För mig funkar det bra att ha under uppvärmningen när hästen inte har gått ordentlig dressyr på nån vecka. Hästen ifråga är en hoppponny som nu ska börja tävla dressyr.

Jag trodde att hoppryttare av idag insåg vikten av riktigt dressyrarbete.

Det är det som skiljer segrarna från från de oplacerade:cool:

näää men om du sett vad jag skrev senare så förstår du hur jag använder gramen..

Sen så använder man gramnen fel enligt mig om man drar ner huvudet på hästen med den... så gör inte jag.

Den har ingen annan effekt så då kan du plocka bort den:idea:

jo men om du tex i mitt fall läst att jag spänner mig när jag rider naket... Har inga problem att rida andra hästar i form så jag kan... men spänner mig då oxå, och min häst känner mkt lätt när jag är spänd och då spänner om sig oxå

Om du och hästen spänner er är det vad du ska jobba med, inte sätta på något som bara maskerar spänningen.

Senast ändrad av en moderator:

Jodå! Men missförstå mig rätt. Ansträng dig. Lite?

Eller så kanske du ska försöka förstå den motsatta synen, :idea: Kanske att det ligger något i det, att gramanen endast har negativ effekt. Kanske är det du som inte vill förstå:confused: ¨

Du skrev "bryta ner" vilket lät väldigt märkligt. Men det låter mycket som graman, så......tyvärr. Det låter i mina öron som att göra något med våld, vilket gramanen är. Den är, återigen, endast en hävstång. Som man på en segelbåt har vinschar mm för att orka hala in seglen:crazy:

Jag trodde att hoppryttare av idag insåg vikten av riktigt dressyrarbete.

Det är det som skiljer segrarna från från de oplacerade:cool:

Hon har tävlat MSVB hoppning som ponny med många placeringar, mättet sedan upp till stor häst och startade 120 med vinst i varenda start.

Fast jag menar nog på häst. På ponny slarvas det betydligt mer- barn;)

Om en ponny kan gå uatn ordentligt dressyrarbete och vinna borde väll en häst oxå kunna det?

inte för att det är något att eftersträva men ändå!

Men då vet du ju själv svaret: Du måste träna dig själv för att bli en bättre ryttare!

Hur många kan inte rida bättre så fort de tar på en hjälptygel?
Iom att de gör att hästen böjer på nacken får medelryttaren genast bra självförtroende och många rider då bättre.

På en känslig häst måste man lära sig slappna av, så är det bara.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 556
Senast: Fiorano
·
Träning Hej! det kommer bli vår första vintern utan ridhus och skulle vilja höra era erfarenheter av att motionera häst vid minusgrader utan...
2
Svar
23
· Visningar
2 687
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 925
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 769
Senast: AbCdE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Lugnande medel till hund.
  • Uppdateringstråd 30