Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Graman

Hihi Gud va kul och läsa allas inväningar :p
Men att hästar inte använder ryggen och får med sig bakbenen när de rids på graman är lögn. Jag hade typ alldrig ridit på graman innan jag fick min stora häst som jag lånat av en duktig hopp ryttarinna. Hon red honom alltid på graman tilloch med i skogen :eek: nee gud stackars häst var mitt första intyck. Men dock vilken häst och som han hoppar sen :D har alldrig suttit på en häst med så mycket bakbens "kraft" och accelaration. Hovslagaren i går " Gud vad han sliter bak, vilken bakbens aktivitet han måste ha" haha jo tack:rofl:.

Jag peronligen tycker att rida fram allt på det ärliga sätter är det bästa, men man ska inte låsa sig. Han är äldre och har alltid varit riden på graman och får därför hållas. Men så länge man får ut det man ska och Gramanen hjälper när man tar av den också så är det ett bra hjälpmedel tycker jag :)

Är du säker på att hästen inte bara hade knäppt av och att du fick en falsk, fin i hand ......hade du speglar så du kunde se att bakbenen var med ? Och ryggen..va den med ?

Min tränare som har tävlat nm i fältävlan sa att hon inte har sett hästen så fin på riktigt länge! Hästen skummade mellan bakbenen som hon inte gör så jätte ofta. Jag kollade i speglen och såg att hästen såg mycket mer hm "kompakt" ut än vad hon brukar.

Men jaa dressyrmupp, hästen gick säkert med sänkt rygg och arbetade absolut inte med bakbenen. Du verkar ju ändå veta allting om hästen ;)

Hur ska du kunna tävla om du behöver graman i början av ridpasset...det finns faktist folk som frågar om de får rida fram på graman på tävling :cry:

Bruakr INTE rida med graman, gjort det ca 5 gånger i mitt liv. Gjorde det endast igår eftersom att hästen har galopptränat, hoppat och ridit ut + vilat den senaste veckan.

Stå på dej TS! Om en gramantygel används rätt orsakar den ingen skada (används den fel däremot... :crazy: )
Men! Rid för guds skull inte med den för ofta bara för att du fick en sån bra reaktion efteråt den här gången.

En som förstår :) Nejnej, ni ska jag fortsätta jobba utan graman för att sträva efter "det" jag fick i slutet av förra passet.

Hur vet du att hon använde den rätt? Du har inte sätt bilder, film och du har ingen aning om hur TS rider?

Hur vet du att den användes fel?

Det är ju tur att bukefalos finns så att man kan få höra från opartiskt folk som aldrig sett ens häst om den arbetar rätt eller fel.

Jag såg en undersökning där duktiga ryttare fick rida med bara graman (skulle representera dålig gramananvändning), med tygel och graman (bra gramananvändning) och med bara tygel. Bäst resultat fick samtliga med graman och tygel. Minns inte detaljerna men jag har det på film om någon absolut vill veta.

Min tränare som har tävlat nm i fältävlan sa att hon inte har sett hästen så fin på riktigt länge! Hästen skummade mellan bakbenen som hon inte gör så jätte ofta. Jag kollade i speglen och såg att hästen såg mycket mer hm "kompakt" ut än vad hon brukar.

Men jaa dressyrmupp, hästen gick säkert med sänkt rygg och arbetade absolut inte med bakbenen. Du verkar ju ändå veta allting om hästen ;)

Du det finns dom som inte ens kan hoppa 120 eller rida en godkänd LA dressyr som startat NM i fälttävlan så det säger inte så mycket.

kl

Det är väl som så att här på Buke utgår "man" ifrån att alla är odugliga idioter som inget kan.. Ingen duger, ingen kan, och sticker någon ut näsan så är yxan där direkt.

..typ...

KL

Nej nu tar jag detta igen. Kopierar från andra tråden:crazy: eftersom jag inte orkar skriva om.

Vem här känner sig vara kallade att rida med graman utifrån denna beskrivning av syfte och krav:confused: Tja inte jag i alla fall. Men jag skulle inte göra det ändå, så........

Efter alla dessa gramantrådar kom jag på att jag sett i en gammal bok jag har om vad Berthalan de Nemethy (bla lagledare för det amerikanska hopplaget under sex OS och fyra VM) säger om graman.

Han berättar bla att den utvecklades av en beridare vid Spanska Ridskolan

Jag kan inte berätta allt men några grundtankar han har ang gramanen:

Den ska
- bara användas av ytterst skickliga och erfarna ryttare
(hur många av förespråkarna här skulle kunna räknas in i den kategorin )

- den ska bara användas för ett syfte och det är om hästen ligger hårt på bettet eller pullar så att ryttaren kan dras ur sadeln. (inte spända hästar alltså)

Han säger att den kan ställa till mycket stor skada om den används på fel sätt.

Han understryker också att hästar som ligger på gör det pga obalans och lösningen är att flytta vikt bakåt och aktivera bakdelen. Det gör inte gramanen

Det enda syftet är att lära hästen lyssna på handen, om den verkligen absolut inte gör det. Och det får aldrig ske genom bakåtgående hand. Med gramanen aktiv ska man då hästen hänger på och pullar iväg låsa handen, samt bromsa med mage,säte (inte dra bakåt), till dess att hästen lyssnar, då mjuknar handen framåt.

Så fort hästen lyssnar/svarar slutar man med gramanen. Arbetet med att få hästen i balans och flytta vikten bak har inget med graman att göra!!

Man får aldrig pressa in hästens huvud i en viss ställning med gramanen. ("visa var man vill ha den" :crazy: ) Det är totalt fel.
Gör man det knäcker hästen av i nacken.

Dessutom ang fastsättningen:

Aldrig från sadelgjorden mellan hästens framben
Den ska fästas på sidorna i en linje ovanför bogspetsen.

Detta att hästen ligger på och drar iväg "hård i munnen" är alltså ENDA gången han beskriver användningen som befogad. Och då som sagt ENDAST mycket kort av mycket skickliga och erfarna ryttare (och om man leder ett OS eller VM-lag antar jag att man inte syftar på bukeryttare då faktiskt, inte bukeryttare generellt i alla fall:angel: )

Man ska bara låsa handen dvs inte gå med och lätta så fort hästen svarar. Aldrig bakåt.

Detta bara som exempel på vad en skicklig tränare anser (dessutom hopp )

OCh ja jag har större tilltro till denna bedömning än halvdana tränare ute i buskarna,.

Senast ändrad av en moderator:

Min äldsta kusin rider iband en av deras dressyrhästar på graman, eftersom han blir såstark ibland. Hon använder den alltså för att inte bli slitande i munne på hästen, för att kunna hålla emot (inte bli dragen u sadeln). Annars är hon emot hjälptyglar, men om det hjälper häst och ryttare, så gör det ju mer nytta än skada.

Usch då, vad tråkigt att det är så låg nivå på våra FT-ekipage!
Det är väl som alla säger då att det är de som inte är tillräckligt bra i någon specifik disciplin kan göra sig en "karriär" inom FT...

Jag kan bara säga för mig och att jag bara tycker att gramntygeln är en bra hjälptygel för mig... Har hjälpt mig och jag har bara fått bra resultat med den.

Sen så ska jag säga att jag inte drar ner hästens huvud med den. Utan har den där som en väggvisningen till hästen...

Sen så självklart ska man sträva efter riding utan hjälptyglar.

När jag red igår använde jag graman i början. Ponnyn har inte gått så mkt "ren" dressyr sista tiden så jag hade inga förväntningar. Efter 20 minuter var hästen lösgjord och riktigt fin. Då tog jag av gramanen och tusan vilken fin trav det blev när jag samlade henne. Har aldrig haft den kännslan förut!! Hon vilade på steget lite mer och det blev en helt annan "push" i henne. Senare i galoppen kunde jag få upp henne mycket mer än vanligt och det kändess som att hon galopperade uppåt på ett helt nytt sätt.

Vad tycker ni om detta?

Jag tycker det är jättekul för dej att det går så bra med din häst! Man känner ju väldigt väl vad man behöver använda "just idag" för att få hästen dit man vill. Vi känner ju våra djur så väl menar jag!:)

Jag tror säker att du hade kunnat göra lika bra reslutat med/utan graman eller med annan hjälptygel tygel, men just denna dagen så fick du hjälp på traven och fick till det kanon! Ridning är ju så pass svårt, så kan man ta hjälp av något, så ska man göra det tycker jag! (Tänk positivt allihopa!!)

Jag tycker det är jättekul för dej att det går så bra med din häst! Man känner ju väldigt väl vad man behöver använda "just idag" för att få hästen dit man vill. Vi känner ju våra djur så väl menar jag!:)

Jag tror säker att du hade kunnat göra lika bra reslutat med/utan graman eller med annan hjälptygel tygel, men just denna dagen så fick du hjälp på traven och fick till det kanon! Ridning är ju så pass svårt, så kan man ta hjälp av något, så ska man göra det tycker jag! (Tänk positivt allihopa!!)

När man väl får till det nån gång får jag lixom "peppning" till att arbeta fram den känsslan igen istället för att ge upp. :idea:

Usch då, vad tråkigt att det är så låg nivå på våra FT-ekipage!
Det är väl som alla säger då att det är de som inte är tillräckligt bra i någon specifik disciplin kan göra sig en "karriär" inom FT...

Att rida NM anses inte inom fälttävlan att "göra karriär" då NM inte går på så jättehög nivå. Det är inte helt lätt att få ryttare till NM i fälttävlan om inte NM råkar gå i Sverige det året.

Ungefär jämförbart när man ser hopp ryttare helg efter helg flänga runt 140 med 16 fel och dessutom kvalar till SM på det :smirk: Jag känner en som kvalade till JSM på 44 fel och var placerad på det. Men SM i hoppning har dom ridit likförbannat

Att rida NM anses inte inom fälttävlan att "göra karriär" då NM inte går på så jättehög nivå. Det är inte helt lätt att få ryttare till NM i fälttävlan om inte NM råkar gå i Sverige det året.

Min tränare blev årets tränare någon gång under 90 talet. Alla här i "trakten" och många längre ifrån tar hjälp av henne. Jag tycker hon är duktig iaf :)

Min tränare blev årets tränare någon gång under 90 talet. Alla här i "trakten" och många längre ifrån tar hjälp av henne. Jag tycker hon är duktig iaf :)

Jag sa bara att det säger inget att hon ridit NM , inte att hon inte var duktig.
Jag har ridit massor med NM men jag är ju inte bättre pga just det ;)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 556
Senast: Fiorano
·
Träning Hej! det kommer bli vår första vintern utan ridhus och skulle vilja höra era erfarenheter av att motionera häst vid minusgrader utan...
2
Svar
23
· Visningar
2 687
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 928
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 769
Senast: AbCdE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka