Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Graman

Nej där har du fel, En gramman används till att dra in och ner huvudet på hästen, en martingal ska hindra hästen från att nocka ryttaren i huvudet men inte för att få hästen att kröcka på nacken!

Sen ska man inte bryta ner muskler, man bygger om muskler, och man kan få en felbyggd häst att bli en rätt byggd häst utan graman!! Genom att börja om från början, men det tar ju tid och är kanske inte så kul:smirk:

Jag är fast vid min synpukt att tränare som vill att man ska sätta graman på hästen är ingen bra tränare, hade någon sagt det till mig hade jag sagt tack och hej.

:bow:

.....

Sv: Graman

Okej. En liten grövre redogörelse:
Martingalen sitter löst, och hindrar hästen från att slänga upp huvudet i ansiktet på ryttaren. Den ska inte sitta HÅRT, utan lagom så att den fortfarande kan gå med huvudet lite högre om den behöver det för balansen.

En graman drar ihop huvudet på hästen. punkt.

Väldigt stor skillnad.

Helt fel. En löst hängande graman drar inte ihop någonting. :angel:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 556
Senast: Fiorano
·
Träning Hej! det kommer bli vår första vintern utan ridhus och skulle vilja höra era erfarenheter av att motionera häst vid minusgrader utan...
2
Svar
23
· Visningar
2 687
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 925
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 769
Senast: AbCdE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka