Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Graman

Jag tycker tt det här med hjälptyglar i dressyren är lite överagerat. Är det värre att ta hjälp av en graman för att kunna rida dressyr än att ta hjälp av en martingal? Det är väldigt okej i hoppning att använda martingal som även det är en hjälptygel, men ack så fel när man rider dressyr. I hoppnning är martingalen nästan en del av den grundläggande utrustningen...

Ehm. Var har du lärt dig om hjälptyglar? :confused:

Martingalen är inte en sorts hjälptygel under samma benämning som gramanen.
Martingalen underlättar för både häst och ryttare iom att den hindrar hästen att slänga upp huvudet alldeles för högt.
Martingal som är rätt spänd är alltså en bra sak. Även om det självklart alltid är bättre att kunna rida utan.

Graman och andra hjälptyglar däremot drar ner huvudet på hästen, och tillåter den till största delen inte att gå normalt och avslappnat.

I slutet när det gick sådär bra hade jag tagit av gramanen! För mig funkar det bra att ha under uppvärmningen när hästen inte har gått ordentlig dressyr på nån vecka. Hästen ifråga är en hoppponny som nu ska börja tävla dressyr.

Jag förstår inte varför du svarar så på mitt inlägg? :confused:

Ehm. Var har du lärt dig om hjälptyglar? :confused:

Martingalen är inte en sorts hjälptygel under samma benämning som gramanen.
Martingalen underlättar för både häst och ryttare iom att den hindrar hästen att slänga upp huvudet alldeles för högt.
Martingal som är rätt spänd är alltså en bra sak. Även om det självklart alltid är bättre att kunna rida utan.

Graman och andra hjälptyglar däremot drar ner huvudet på hästen, och tillåter den till största delen inte att gå normalt och avslappnat.

Vad är då skillnaden? Att den hindrar hästen från att slänga upp huvudet? Vad gör gramanen då?? Underlättar när hästen vill slänga upp huvudet?

Vad är då skillnaden? Att den hindrar hästen från att slänga upp huvudet? Vad gör gramanen då?? Underlättar när hästen vill slänga upp huvudet?

Om du inte förstått skillnaden mellan en martingal och en graman så undrar jag verkligen vad du sysslar med?? Du fäster en graman genom bettringarna till sadelgjorden vilken ger en direkt verkan genom hästens mun ner till en fastsatt punkt och nog om du tänker efter lite i hjärnkontoret förstår du vad det gör för skillnad gentemot en martingal hoppas jag..... :crazy:

Om du inte förstått skillnaden mellan en martingal och en graman så undrar jag verkligen vad du sysslar med?? Du fäster en graman genom bettringarna till sadelgjorden vilken ger en direkt verkan genom hästens mun ner till en fastsatt punkt och nog om du tänker efter lite i hjärnkontoret förstår du vad det gör för skillnad gentemot en martingal hoppas jag..... :crazy:

Äre sant??
Det är klart men båda hjälptyglarna används ju för att hästen inte ska slänga upp huvudet. Eller hur? Ja, på olika sätt. Precis.
Jag förstår att folk inte tycker om gramaner, gjorde inte jag heller förut, men nu n'r den faktiskt hjälper mig på ett sånt sätt som den är till för så har jag fått en helt annan synvinkel.

Äre sant??
Det är klart men båda hjälptyglarna används ju för att hästen inte ska slänga upp huvudet. Eller hur? Ja, på olika sätt. Precis.
Jag förstår att folk inte tycker om gramaner, gjorde inte jag heller förut, men nu n'r den faktiskt hjälper mig på ett sånt sätt som den är till för så har jag fått en helt annan synvinkel.

Så du har graman för att hästen inte skall slänga upp huvudet :crazy:

Men då vet du ju själv svaret: Du måste träna dig själv för att bli en bättre ryttare!

Hur många kan inte rida bättre så fort de tar på en hjälptygel?
Iom att de gör att hästen böjer på nacken får medelryttaren genast bra självförtroende och många rider då bättre.

På en känslig häst måste man lära sig slappna av, så är det bara.

Men snälla du... :smirk: SOm jag krivit så rider jag RÄTT på gramnen.. Min häst knäpper inte av utan går med bakbens och ryggverksamhet.

Sen så ändå saken som jag måste ändra på är att slappna av.

Skillnaden är att en rätt spänd martingal är omöjlig att användas till att dra ner hästens huvud. En gramman ger ryttaren den extra styrka som hehövs för att pressa ner huvudet. Utan att det blir jobbigt för ryttaren. (förhoppningsvis, annars är det Illa :crazy: ) Grammanen fungerar efter exakt samma princip som skoten på en segelbåt. Block och talja. Hur man än vrider och vänder på det så blir det ridning på styrka, även om man använder den som ni tycker är rätt. Det blir fortfarande ett hjälpmedel som gör ryttaren stark gemtemot hästen. Alla såna redskap anser jag är Fel, framförallt i dressyrsammanhang.

Skillnaden är att en rätt spänd martingal är omöjlig att användas till att dra ner hästens huvud. En gramman ger ryttaren den extra styrka som hehövs för att pressa ner huvudet. Utan att det blir jobbigt för ryttaren. (förhoppningsvis, annars är det Illa :crazy: ) Grammanen fungerar efter exakt samma princip som skoten på en segelbåt. Block och talja. Hur man än vrider och vänder på det så blir det ridning på styrka, även om man använder den som ni tycker är rätt. Det blir fortfarande ett hjälpmedel som gör ryttaren stark gemtemot hästen. Alla såna redskap anser jag är Fel, framförallt i dressyrsammanhang.

men läs på vilket sätt jag använder den

det är en sak som jag inte förstår,
du skrev tidigare att du spänner dig när du rider "naket" och slappnar av när du rider med graman.
vad har gramanen med ryttarens sits och avslappning att göra?

som ryttare ska man kunna sitta avslappnat och lugnt i alla situationer, kände jag som du så skulle jag låta någon longera min häst i lina och bara träna på att sitta lugnt och avslappnat.
att bara kunna slappna av med graman låter omvänt i mina öron, slappna först av och använd sen gramanen om du fortfarande vill.

du skrev tidigare att du spänner dig när du rider "naket" och slappnar av när du rider med graman.

som ryttare ska man kunna sitta avslappnat och lugnt i alla situationer, kände jag som du så skulle jag låta någon longera min häst i lina och bara träna på att sitta lugnt och avslappnat.
att bara kunna slappna av med graman låter omvänt i mina öron, slappna först av och använd sen gramanen om du fortfarande vill.

Gramanen fungerar antagligen som 'mental napp' i det där läget. Med den vet ryttaren att h*n har kontroll över hästen även om något skulle hända, och är lugnare och mer avslappnad, vilket fortplantar sig till hästen och så blir den lugnare och mer avslappnad och så blir det en god cirkel.

Ser inget fel i den om den bara hänger där (gramanen), och över tid kommer ryttaren säkert kunna ta bort den med, när h*n vågar lita mer på hästen, att den inte ska 'hitta på' något, och att OM den 'hittar på' något kan ryttaren reda ut det ändå.

Finns hästar som under en övergångsperiod har 'menatal utrustningsnappar med', och är avslappnade med en viss utrustningsdetalj som är helt ur funktion, men blir spänd när utrustningen inte finns där. Dock brukar det ofta vara väldigt mkt av ovanstående, dvs att ryttaren förmedlar det lugnande till hästen.

Så länge det inte skadar någon och t ex gramanen verkligen inte används skadar det ju ingen.

...och alla rider på 100% i Grand Prix :smirk:

Kände man om allt var rätt skulle ju ingen behöva ngn tränare tex - men så är det inte i verkligheten...

JO men jag känner ju om hästen går med bakbenaktivitet och ryggen höjs

jo men jag vet det kan låta coco :crazy: Men så är det. Sen så som jag har skrivit så jobbar jag på det. ..

Sen så kan jag berätta att det är direkt ingen lätt häst som jag sitter på.

Gramanen fungerar antagligen som 'mental napp' i det där läget. Med den vet ryttaren att h*n har kontroll över hästen även om något skulle hända, och är lugnare och mer avslappnad, vilket fortplantar sig till hästen och så blir den lugnare och mer avslappnad och så blir det en god cirkel.

Ser inget fel i den om den bara hänger där (gramanen), och över tid kommer ryttaren säkert kunna ta bort den med, när h*n vågar lita mer på hästen, att den inte ska 'hitta på' något, och att OM den 'hittar på' något kan ryttaren reda ut det ändå.

Finns hästar som under en övergångsperiod har 'menatal utrustningsnappar med', och är avslappnade med en viss utrustningsdetalj som är helt ur funktion, men blir spänd när utrustningen inte finns där. Dock brukar det ofta vara väldigt mkt av ovanstående, dvs att ryttaren förmedlar det lugnande till hästen.

Så länge det inte skadar någon och t ex gramanen verkligen inte används skadar det ju ingen.

Du förklara det som jag inte kunde förklara :rofl:
Det är precis så. FÖrutom det att jag litar på henne men hon är ett sto med humör ( ryttaren oxå:o )
Så ibland kan det vara lite lätt i bakkärran och den flyger och far ibland men mest livsglädje och bus. Kan även bli lite studsigt när man kommer till det jobbiga :)

Nej där har du fel, En gramman används till att dra in och ner huvudet på hästen, en martingal ska hindra hästen från att nocka ryttaren i huvudet men inte för att få hästen att kröcka på nacken!

Sen ska man inte bryta ner muskler, man bygger om muskler, och man kan få en felbyggd häst att bli en rätt byggd häst utan graman!! Genom att börja om från början, men det tar ju tid och är kanske inte så kul:smirk:

Jag är fast vid min synpukt att tränare som vill att man ska sätta graman på hästen är ingen bra tränare, hade någon sagt det till mig hade jag sagt tack och hej.

Okej. En liten grövre redogörelse:
Martingalen sitter löst, och hindrar hästen från att slänga upp huvudet i ansiktet på ryttaren. Den ska inte sitta HÅRT, utan lagom så att den fortfarande kan gå med huvudet lite högre om den behöver det för balansen.

En graman drar ihop huvudet på hästen. punkt.

Väldigt stor skillnad.

Men snälla du... :smirk: SOm jag krivit så rider jag RÄTT på gramnen.. Min häst knäpper inte av utan går med bakbens och ryggverksamhet.

Sen så ändå saken som jag måste ändra på är att slappna av.

Vad är rätt och vad är fel om man måste rida med graman undrar jag då?!

Jag skrev inte att du red fel på något sätt, jag skrev att du själv vet ju lösningen = DU måste slappna av för att kunna rida hästen korrekt.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 556
Senast: Fiorano
·
Träning Hej! det kommer bli vår första vintern utan ridhus och skulle vilja höra era erfarenheter av att motionera häst vid minusgrader utan...
2
Svar
23
· Visningar
2 687
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 925
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 769
Senast: AbCdE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka