Sv: Graman
Att tro att hästen slutar slänga upp huvudet i galoppfattningen och bli "fantastisk" för att man sätter på en graman är ju rätt naivt tycker jag, hästen hittar bara ett annat sätt att kompensera på och eftersom huvudpositionen blir helt låst av gramanen så spänner den bara till i underhalsen istället och på såvis kommer den undan med att sänka ryggen framförallt den delen under sadeln och trycka undan manken. Inget annat har hänt mer än att ryttaren inte märker hur hästen kompenserar eftersom huvudets position är låst.
När hästen väl lärt sig att spänna till i underhalsen istället eftersom den inte längre kan kasta upp huvudet är det den kompensationen hästen använder sig av i fortsättningen och eftersom ryttaren inte märker det lever denna i tron att hästen är botad eftersom den inte längre kastar med huvudet när gramanen tas av. .
Förstår inte riktigt vad du menar med att hästen blir låst av gramanen och spänner underhalsen? Känns inte riktigt så när gramanen i princip bara finns där. Som sagt så använde jag den ibland, mycket försiktigt. Jag menar, ibland använder du spö på din häst eller hur? Används spöet rätt, alltså som en hjälp och en 40 spörapp på raken, då är det ett bra hjälpmedel. Används gramanen försiktigt, inte allt för ofta tycker jag det är samma sak.
Finns mycket vi människor gör som kan förstöra hästen.
Sporrar + spö som två otroligt vanliga exempel.
Det är hästens sätt att visa att det här orkar jag inte så att slänga på en graman och tro att hästen byggt upp styrka på några dagar och tro att allt är löst tycker jag som sagt är rätt naivt faktiskt.
Jag använde gramanen 1 gång. Inte 7 dagar i veckan vid varje ridpass. Skriver jag någonstans att "problemet är botat" och att hästen byggt upp styrka på några dagar?
Nej. :smirk: Ibland behöver man variera sin ridning också för att nå resultat. Gramanen har legat uppe på vinden, tog fram den som ett litet test. Så som jag tror det så satt det mest i mitt huvud, men hela ridturen gick bra, (höör och häpna) utan att gramanen gjorde särskilt mycket inverkan.
Min häst är ngt lågställd och kan ibland falla ur och hamna på bogarna, det jag minst av allt vill då är att få en ihopkrullad häst utan stöd i handen som lägger all vikt på frambenen.
Jag har folk i mitt stall som rider ut med graman på. Antagligen för att de är rädda för att hästen skall göra ngt.
Jag skulle aldrig få för mig att använda den i det syftet.
På samma sätt som en annan tjej i stallet rider på kandar för att hon inte orkar hålla ihop hästen annars.
Sånt tycker jag är dumheter!
Rider min häst på vanligt tränsbett än så länge, men visst kanske jag skulle kunda rida med kandar 1 gång för att testa hur det funkar osv osv, men det betyder inte att jag skulle överge tränsbettet och bara sitta med mitt kandar och vara jättenöjd över att hästen går i en så fin o bra form!