Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Graman

Att tro att hästen slutar slänga upp huvudet i galoppfattningen och bli "fantastisk" för att man sätter på en graman är ju rätt naivt tycker jag, hästen hittar bara ett annat sätt att kompensera på och eftersom huvudpositionen blir helt låst av gramanen så spänner den bara till i underhalsen istället och på såvis kommer den undan med att sänka ryggen framförallt den delen under sadeln och trycka undan manken. Inget annat har hänt mer än att ryttaren inte märker hur hästen kompenserar eftersom huvudets position är låst.

När hästen väl lärt sig att spänna till i underhalsen istället eftersom den inte längre kan kasta upp huvudet är det den kompensationen hästen använder sig av i fortsättningen och eftersom ryttaren inte märker det lever denna i tron att hästen är botad eftersom den inte längre kastar med huvudet när gramanen tas av. .

Förstår inte riktigt vad du menar med att hästen blir låst av gramanen och spänner underhalsen? Känns inte riktigt så när gramanen i princip bara finns där. Som sagt så använde jag den ibland, mycket försiktigt. Jag menar, ibland använder du spö på din häst eller hur? Används spöet rätt, alltså som en hjälp och en 40 spörapp på raken, då är det ett bra hjälpmedel. Används gramanen försiktigt, inte allt för ofta tycker jag det är samma sak.
Finns mycket vi människor gör som kan förstöra hästen.
Sporrar + spö som två otroligt vanliga exempel.

Det är hästens sätt att visa att det här orkar jag inte så att slänga på en graman och tro att hästen byggt upp styrka på några dagar och tro att allt är löst tycker jag som sagt är rätt naivt faktiskt.
Jag använde gramanen 1 gång. Inte 7 dagar i veckan vid varje ridpass. Skriver jag någonstans att "problemet är botat" och att hästen byggt upp styrka på några dagar?
Nej. :smirk: Ibland behöver man variera sin ridning också för att nå resultat. Gramanen har legat uppe på vinden, tog fram den som ett litet test. Så som jag tror det så satt det mest i mitt huvud, men hela ridturen gick bra, (höör och häpna) utan att gramanen gjorde särskilt mycket inverkan.

Min häst är ngt lågställd och kan ibland falla ur och hamna på bogarna, det jag minst av allt vill då är att få en ihopkrullad häst utan stöd i handen som lägger all vikt på frambenen.

Jag har folk i mitt stall som rider ut med graman på. Antagligen för att de är rädda för att hästen skall göra ngt.
Jag skulle aldrig få för mig att använda den i det syftet.
På samma sätt som en annan tjej i stallet rider på kandar för att hon inte orkar hålla ihop hästen annars.

Sånt tycker jag är dumheter!
Rider min häst på vanligt tränsbett än så länge, men visst kanske jag skulle kunda rida med kandar 1 gång för att testa hur det funkar osv osv, men det betyder inte att jag skulle överge tränsbettet och bara sitta med mitt kandar och vara jättenöjd över att hästen går i en så fin o bra form!

Nej, den är inte ivägen, hängde såklart inte mellan frambenen på hästen så att den trasslade in sig.

Känner igen ditt problem. Har en unghäst som gör/gjorde precis likadant. Orkade inte bibehålla form och tempo i galoppfattningarn, utan släppte hela bakkärran och drog iväg. Många rådde mig att sätta på graman, för att komma åt honom. Är dock till viss del motståndare mot hjälptyglar, då lösningen inte sitter där. Har hjälp av en mkt duktigt tränare, tillsammans har vi hittat en väg ut. Mkt lösgörande arbete och galoppfattningar från skritt, där kan ryttaren med sits och hjälper få hästen att ta en bättre fattning från början, + att man som ryttare har mkt mer kontroll.

Självklart måste hästen ha styrkan att orka fatta galopp, men problemet var att min häst hade styrkan, men inte en tanke på att använda den rätt.

Nu har jag en häst som gör mkt fina fattningar, i form och balans med bakbenen i rätt riktning. Han kan fortfarande få för sig att han ska köra upp huvudet och sticka, men eftersom jag som ryttare är betydligt mer i balans är det bara för mig att sitta till, så lägger han sig rätt.

Hoppas det löser sig!
//M

.

Så som jag tror det så satt det mest i mitt huvud, men hela ridturen gick bra, (höör och häpna) utan att gramanen gjorde särskilt mycket inverkan.

Så varför i hela världen lägger du då energi på att gå emot de synpunkter som kommer upp ang det skadliga med gramananväning:eek: :confused: Varför ens diskutera gramanen?:confused: Du har inte ens använt den:angel:

Spänner min graman under sadelgjorden. Att spänna den på sidan blir alldeles för brett enligt mig. Måste bli mycket mer tryck på hästens laner med gramanen så brett isär.

Där har jag faktiskt mitt stora skräckexempel som jag ser framför mig när jag hör ordet graman. En ganska liten ryttare, som spänt gramanen på sidorna, håller bara i gramanen och knappt i tyglarna, hästen håller på att tippa framlänges..

Rätta mig om jag har fel men är det inte så att spänna på sidorna är mer "skadligt".
Har fått lära mig att alltid spänna den mellan frambenen.

jo det har jag... ååh. diskussionen handlade inte om gramanen i sig utan att använda den på detta sättet.

Måste allt vara svart eller vitt? Enligt dig verkar det som att antingen har man graman på hästen, då får den KS, blir helt förstörd osv osv osv.

Eller så rider man helt enkelt utan och får en underbar häst som håller i 20 år till?

jo det har jag... ååh. diskussionen handlade inte om gramanen i sig utan att använda den på detta sättet.

Måste allt vara svart eller vitt? Enligt dig verkar det som att antingen har man graman på hästen, då får den KS, blir helt förstörd osv osv osv.

Eller så rider man helt enkelt utan och får en underbar häst som håller i 20 år till?

Det där beror på hur du läser. Prova läsa det jag skrev en gång till så kanske du fattar mer. :idea:

nej faktiskt inte.
Det lustiga är hur folk kan få en att framstå som en hemsk gramanryttare när man berättar om sitt enstaka undantagsfall...

Men herregud.. :banana: Hästar med en löst hängande graman får alltså kissing spines. Får hästar med martingal det också?

Om alla skulle få det som blivit riden på graman någon gång i sitt liv skulle sverige vara överbefolkat av KS-hästar.
Men risken för att hästen känner sig låst och därmed inte kan få igenom energin bakifrån till att lätta i framdelen och länga ut rygglinjen är så otroligt stor även om man tycker att man inte tar i gramanen, att jag själv möjligtvis tycker det är okej att man använder tillfälligt (t ex om man vill ha en "säkerhet" på en ouppfostrad häst vid uteritter eller nån enstaka gång för att korrigera).
Håller med om att om den "bara finns där" vad har man då för användning av den? Man märker säkert skillnad, men då finns den inte bara där.

skrev TS inte att deo används mer som 'psykologisk' hjälp. tror inte hästar får ks av det!
kl

Det låter mer som att vissa vill 'sätta dit' TS. Allt är inte sv/vitt alla är inte odugliga idioter. alla har vi olika sätt att hantera saker, psykiskt å ridmässigt, HF är ett av dem, hjälptygel är ett annat. vissa är rädda för att rida öht å markarbetar hästen bara.. (NH?)

*kl*
Citat fr examensarbe vid SLU av J Löthman (2006):
Hästens arbetsform kanske inte direkt orsakar kissing spines, men att dålig eller felaktig form
kan orsaka ryggproblem verkar dock inte helt otroligt. Det visar bland annat den studie där
hästar studerades på rullmatta med huvudet fritt eller inspänt (17). Ryggens rörelse och
steglängden hämmades där då huvudets frihet begränsades. I förlängningen skulle det kunna
vara så att olika mjukdelsskador och spänningar i stora och små muskler orsakade av hästens
form indirekt bidrar till uppkomsten av kissing spines.

Hela arbetet finns på:
http://ex-epsilon.slu.se/archive/00000846/01/Exjobb_-_Johanna_Löthman2_-_konvertering.pdf

Nu handlar inte detta arbete om graman och KS, men det finns säkert en hel del matnyttigt att läsa för många här inne....

Det finns förresten flera intressanta examensarbeten som handlar om hästar. Dessa är ju dessutom vetenskapliga arbeten och inte enbart "eget tyckande" ;)

vad är HF förkortning för?

Ja precis som jag sagt tidigare så finns det ju alltid olika metoder. Alla är väl bra förutom de som skadar hästen?

Tro och tyck vad du vill, men varför skulle jag och TS ljuga om hur vi använde den? Bara för att DU endast har sett felaktig användning av graman behöver det inte betyda att alla använder den så. På min häst fungerade det utmärkt och han välvde ryggen något enormt, i jämförelse med annars. Det kan man inte komma ifrån. Allt handlar om vilken häst man har. På unghästen skulle jag aldrig komma på tanken att sätta på graman då hon inte är typen som skulle bli hjälpt av det.

skrev TS inte att deo används mer som 'psykologisk' hjälp. tror inte hästar får ks av det!
kl

Ungefär som en psykolog menar du?:devil: :rofl:

Alltså, det är ju formen som avgör om hästar får KS eller inte, och poängen är bara att en graman främjar till en sådan dålig form eftersom den uppmuntrar hästen till att söka sig INÅT med huvudet.
Själva diskussionen om KS är egentligen ganska meningslös eftersom det är såpass få hästar som får det.
Men jag tycker fortfarande att man alltsomoftast gör sig själv en björntjänst om man rider regelbundet på graman. Hästen kan se ut och kännas mycket bättre, den kan också gå bättre än utan. Men den går inte BRA (alltså som i den perfekta form vi eftersträvar) för gör den verkligen det hade ryttaren kunnat få den till det även utan graman.
Sen är det stor skillnad tycker jag på om man använder den regelbundet eller gör det enstaka gånger.

Tro och tyck vad du vill, men varför skulle jag och TS ljuga om hur vi använde den? Bara för att DU endast har sett felaktig användning av graman behöver det inte betyda att alla använder den så. På min häst fungerade det utmärkt och han välvde ryggen något enormt, i jämförelse med annars. Det kan man inte komma ifrån. Allt handlar om vilken häst man har. På unghästen skulle jag aldrig komma på tanken att sätta på graman då hon inte är typen som skulle bli hjälpt av det.

Förstår om det är en öm tå, men seriöst? Varför ta åt sig om du vet att du inte använde den "fel"?

Därför att jag tycker att exempelvis flashlight har fel när h*n säger att gramanen enbart är dålig. Allt är inte svart eller vitt. Sen vet jag inte om jag tar åt mig speciellt mycket, snarare så att jag vill framföra min åsikt.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Ridning Tänkte mest höra om fler har detta problemet med sina travare (eller andra hästar för all del). Min häst är jätteduktig på att arbeta...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
8 532
Senast: zabby
·
Dressyr För att låta ramtråden fortsätta handla om ram så startar jag en gramantråd så det inte spårar ur där. Detta är menat att vara gramanens...
17 18 19
Svar
378
· Visningar
29 742
Senast: Apocalypse_
·
Utrustning Jag har under kvällen suttit och läst en del om olika hjälptyglar och dess "funktioner". Min fråga gäller då gramanen, det finns...
Svar
5
· Visningar
939
Utrustning För det första, jag vet hur dessa hjälptyglar fungerar och jag vet att det är träning, träning, träning som borde gälla men jag funderar...
2
Svar
31
· Visningar
3 013
Senast: vaggvisa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar