Sv: Graman, gummisnodd, martingal eller "starkare" bett?
Zindy16: Hon går ute mellan ca 07.00/08.00-18.00/19.30 med en hästkompis. Har försökt släppa ihop dom flera, men de flesta hästarna i vårt stall är väldigt ranghöga så de går inte ihop.
Svar till alla som påpekat sadel, mun, rygg, att det gör ont:
Sadeln är utprovad på Sharpmans, ryggen är röntgad, munnen är regelbundet kollad, bettet är tillpassat för henne (fast inte jag som gjort, fick med från förra ägarna, är ett tredelat), benen är kollade.
cactuspower: Rider både på ridbana och ute i skogen, för att jag ska kunna rida ut måste jag ha någon med mig då jag inte kan rida ut själv, det är dock ett mål att jag ska kunna göra nån gång i tiden.
Anledningen till att hon såldes var att hon och ägaren inte kom överens när det gällde ridningen. Innan det är hon bara dressyrriden (tävlad upp till LA, utbildad LA/MSV). Från att hon var 5 (är 8 idag) blev hon riden med en lös benbit i en bakbenet, vet inte vilket år hon opererades, men benbiten togs bort iaf, sen blev det inflammerat, sen sattes hon igång men då gick det inte. Förra ägarna tror det sitter i henne huvud, att hon förknippar ridningen med att det kommer göra ont och att ny ägare och ny miljö kanske hjälper henne att komma på andra tankar, därav såldes hon. Båda dressyrtränarna jag ridit för tror att det sitter i huvudet på henne, och att det är "gamla synder" som visar sig nu.
Förra ägarna kunde ju rida på henne, så länge de inte krävde något av henne i dressyren och hoppning och uteritt gick bra.
mackan: Hon har ju inte varit såhär pigg förut, mest därför jag trott att det var det, kommit den senaste veckan. Visst, hon börjar ju muskla sig och bli starkare än innan, så några i stallet tror att hon orkar testa mig nu, men jag vet inte..
Den tränaren jag rider regelbundet för tror det sitter i huvudet på henne. I början stannade hon ju när jag tog i tyglarna, så i början var det bara att få henne gå framåt, trava på lång tygel och se att det inte gjorde ont, massor beröm. Sen har vi jobbat utifrån det, tränaren tror att när hästen blivit osäker och ökat har dom försökt få stopp på henne och då har hon blivit ännu mer osäker, så när jag tränar för henne så ska jag inte tag i henne när hon springer på, så länge hon gör rätt. Hästen har dessutom svårt att korta sig än så länge, men det är väl självklart på grund av msuklerna och sånt och hon har väldigt stort steg. Hästen har svårt att ta stöd på yttertygeln och var från början väldigt stel, också naturligt eftersom hon stått så länge innan, men har nu blivit mer mjuk och vändbar för hjälperna. När jag rider för den här tränaren kommer hästen för det mesta i rätt form så småningom, gör hon inte det så gör det inget så länge hon gör vad jag ber henne om förövrigt. När vi hoppat små hinder tycker tränaren hon verkar osäker, hon hoppar högre än vad som behövs och första skuttet hon tar över ett hinder är alltid så stort så jag håller på att åka av i princip, även om det bara är ett kryss på sockerbitar. Tränaren tror hon har dåligt självförtroende och jag kan nog hålla med, det går inte rida ut på henne själv, hon är osäker mot hinder och i ridningen över huvudtaget. Med henne jobbar vi mycket med beröm och klappar.
Den andra dressyrtränaren jag red för, red jag för en gång, och tänker nog inte göra nån mer gång. Det första hon sa till mig var att jag borde sätta fast ett "snöre" i sadeln så jag vågade slå henne ordentligt när hon protesterade för det var inte acceptabelt att hon gjorde det. Jag såg ut ungefär såhär
och sa att jag slår inte min häst för hon har blivit riden när hon har ont varpå tränaren brister ut, jaha, så det finns en historia bakom allt. Jag vet att det inte är acceptabelt att hon protesterar men med min andra tränare har hon alltid gett med sig. För den här tränaren skrittade vi och tränaren krävde att hon skulle gå på tygeln (hon var ju trots allt utbildad LA, då är det inte acceptabelt att hon går med huvudet sådär högt). Det skulle gå lååångsamt, när vi travade skulle vi göra samma sak och det skulle gå lååångsamt. Hästen har aldrig protesterat så mycket under en lektion och jag har aldrig blivit tillsagd att gå på henne så mycket under en lektion. Jag mådde i princip dåligt över den lektionen och tyckte synd om min häst som var tvungen att behöva stå ut med det.
Nu rider jag ungefärligt såhär:
Måndag: Dressyr i paddocken, ev. med bommar.
Tisdag: Uteritt.
Onsdag: Dressyr för tränare.
Torsdag: Vila.
Fredag. Dressyr i paddocken eller longering/arbete från marken.
Lördag: Hoppning eller dressyr.
Söndag: Hoppning/dressyr (beroende på vad som gjorde på lördagen) eller lång uteritt.
Skulle vilja rida ut en gång till i veckan, men eftersom jag behöver nån som följer med går inte det tyvärr
Hon slår sig inte fri, eftersom hon redan är fri eller vad man ska säga. Hon slår aldrig med huvudet, hon bara går med det högt hela tiden.
-
Här är en video när hon har hackamore, då går hon helt okej tycker jag, så funderar på om man kan varva med det eller nåt. (Lite dålig, har man ingen som filmar åt en får man göra det själv så kameran står på en stolpe till paddocken
)
http://s79.photobucket.com/albums/j150/vaggvisa_media/Vibeke/?action=view¤t=hackamore.flv
Och här finns bilder när hon är riden på tredelat:
http://www.pixbox.se/alb_show_id106559_page1.html
Den tränaren som jag rider dressyr för där, är inte den tränaren jag rider för regelbundet.
Även här finns lite material på henne:
http://s79.photobucket.com/albums/j150/vaggvisa_media/Vibeke/