Graman, gummisnodd, martingal eller "starkare" bett?

Sv: Graman, gummisnodd, martingal eller "starkare" bett?

ni som skrev sist. det står hur mkt hon rider och hur mkt hästen får för mat =) , läs ska ni få se!

jag tkr personligen att du ska välja ett starkare bett, det är inte kul om hon drar iväg med dig utan att du har kontroll, kanske är mer en säkerhets fråga.

maten tkr jag heller inte du ska ändra på om du trivs med den så att säga.
( asså , min häst får jätte mtk havre eftersom han är så lat, och då när vi rider ut eller han står i gången är han väldigt besvärlig, men där handlar det om rutin, och jag kan inte sänka foderstaten för då segar han igenom dressyren som jag rider för en tränare en gång i veckan. )

Jag tycker oxå inte du ska använda graman, men det är ju jag :) , nä, mest för att du och hennes tränare tror på att hon förknippar ridning/ont, så tror jag det handlar om rutin, gör samma saker när du rider ut, asså, träna på typ skänkelvikningar och sånt. hur gör du när du rider för din tränare och on går i form ?

jag rider ett hett sto, och när hon blir uppstressad så gör jag många halter och försöker ideligen rida som jag gör för en tränare, dvs att jag gör likadant när jag rider för tränaren och försöker få ner henne på tygeln. Tänk att tränaren går bakom och skriker ut order !:)

Hoppas det är till någon hjälp och att jag inte stuvat in det i helgalna meningar ;)

Okej....

Om jag var du så hade jag gjort följande:

1. Kollat upp hur stort hennes behov av energi och protein är, med arbetstillägg och allt vad det innebär. Sen hade jag försökt få analyssvaren fortast möjligt knåpat ihop en foderstat efter detta.
Tror att, även om din häst varit svårfödd, så får den nog i sig alldeles för mycket energi för att kunna hantera det.

2. Eftersom du skriver att hästen drar iväg i galoppen och protesterar i skritt och trav så hade jag nog kollat över utrustningen, typ sadeln då. Man vet ju aldrig, hästen kanske inte alls trivs med den och försöker komma bort från obehaget.

Vill absolut inte att du ska uppfatta det som att jag sitter och dömmer dig utan vill bara ge lite råd om hur jag själv hade gjort för att försöka luska ut vad som är problemet. Om det nu skulle vara så att hästen kanske har ont av nåt slag så kanske det gör ännu mer ont om man sätter på den hjälptyglar. Bara en tanke liksom...

Hej!!!
Jag har hade samma problem med min häst.Jag köpte ett helt bett och martingal,det funkar bra.Men prova med ett rakt bett först,hjälper inte det köp en martingal åxå och använd det med bettet.
Ett tips när du använder ett helt bett är att du tar mjukt i tyglarna.
Du kanske inte behöver en martingal med ett helt bett.
Prova med ett helt bett först.
Jag provade med ett helt bett först å d funkade bra ända tills hon kom på hur hon skulle göra för att komma undan bettet,då köpte jag en martingal och vips så var problemen borta och vi slipper bråka mer.

Jag tycker inte din beskrivning på hästens beteende pekar på att det är pigghet eller överskotts energi det gäller över huvud taget, utan jag tycker det låter som stress och att hästen försöker springa ifrån/slå sig fri från något. Har inget att göra med överskotts energi eller foderstat. Vad säger dina tränare som du tränar för? Hjälptyglar löser inte ditt problem möjligen döljer det en period som jag ser det.

skulle börja med att kolla upp hästen så det inte är mun eller rygg som stör. När jag eliminerat dessa möjliga faktorer skulle jag lägga om ridningen för att bryta mönstret att hon springer/slår sig fri. det finns många varianter att undvika detta beteende när man rider beroende på vad man väljer för ridsätt och fokus.

Hur rider du nu - upplägg/schema?

Jag har typ samma problem som dig. Dom som har haft min ponny innan red bara full fart framåt ;D Men nu börjar hon lugna ner sig, men min tränare tycker att jag ska rida gogue eller chambong så det kanske är något att prova för dig med? För det gör att dom sänker huvuder och höjer ryggen.

Jag skulle snarare beskriva det som, det gör att dom sänker ryggen och knäcker av i nacken :smirk:

Zindy16: Hon går ute mellan ca 07.00/08.00-18.00/19.30 med en hästkompis. Har försökt släppa ihop dom flera, men de flesta hästarna i vårt stall är väldigt ranghöga så de går inte ihop.

Svar till alla som påpekat sadel, mun, rygg, att det gör ont:
Sadeln är utprovad på Sharpmans, ryggen är röntgad, munnen är regelbundet kollad, bettet är tillpassat för henne (fast inte jag som gjort, fick med från förra ägarna, är ett tredelat), benen är kollade.

cactuspower: Rider både på ridbana och ute i skogen, för att jag ska kunna rida ut måste jag ha någon med mig då jag inte kan rida ut själv, det är dock ett mål att jag ska kunna göra nån gång i tiden.
Anledningen till att hon såldes var att hon och ägaren inte kom överens när det gällde ridningen. Innan det är hon bara dressyrriden (tävlad upp till LA, utbildad LA/MSV). Från att hon var 5 (är 8 idag) blev hon riden med en lös benbit i en bakbenet, vet inte vilket år hon opererades, men benbiten togs bort iaf, sen blev det inflammerat, sen sattes hon igång men då gick det inte. Förra ägarna tror det sitter i henne huvud, att hon förknippar ridningen med att det kommer göra ont och att ny ägare och ny miljö kanske hjälper henne att komma på andra tankar, därav såldes hon. Båda dressyrtränarna jag ridit för tror att det sitter i huvudet på henne, och att det är "gamla synder" som visar sig nu.
Förra ägarna kunde ju rida på henne, så länge de inte krävde något av henne i dressyren och hoppning och uteritt gick bra.

mackan: Hon har ju inte varit såhär pigg förut, mest därför jag trott att det var det, kommit den senaste veckan. Visst, hon börjar ju muskla sig och bli starkare än innan, så några i stallet tror att hon orkar testa mig nu, men jag vet inte.. :confused:
Den tränaren jag rider regelbundet för tror det sitter i huvudet på henne. I början stannade hon ju när jag tog i tyglarna, så i början var det bara att få henne gå framåt, trava på lång tygel och se att det inte gjorde ont, massor beröm. Sen har vi jobbat utifrån det, tränaren tror att när hästen blivit osäker och ökat har dom försökt få stopp på henne och då har hon blivit ännu mer osäker, så när jag tränar för henne så ska jag inte tag i henne när hon springer på, så länge hon gör rätt. Hästen har dessutom svårt att korta sig än så länge, men det är väl självklart på grund av msuklerna och sånt och hon har väldigt stort steg. Hästen har svårt att ta stöd på yttertygeln och var från början väldigt stel, också naturligt eftersom hon stått så länge innan, men har nu blivit mer mjuk och vändbar för hjälperna. När jag rider för den här tränaren kommer hästen för det mesta i rätt form så småningom, gör hon inte det så gör det inget så länge hon gör vad jag ber henne om förövrigt. När vi hoppat små hinder tycker tränaren hon verkar osäker, hon hoppar högre än vad som behövs och första skuttet hon tar över ett hinder är alltid så stort så jag håller på att åka av i princip, även om det bara är ett kryss på sockerbitar. Tränaren tror hon har dåligt självförtroende och jag kan nog hålla med, det går inte rida ut på henne själv, hon är osäker mot hinder och i ridningen över huvudtaget. Med henne jobbar vi mycket med beröm och klappar.
Den andra dressyrtränaren jag red för, red jag för en gång, och tänker nog inte göra nån mer gång. Det första hon sa till mig var att jag borde sätta fast ett "snöre" i sadeln så jag vågade slå henne ordentligt när hon protesterade för det var inte acceptabelt att hon gjorde det. Jag såg ut ungefär såhär :eek: och sa att jag slår inte min häst för hon har blivit riden när hon har ont varpå tränaren brister ut, jaha, så det finns en historia bakom allt. Jag vet att det inte är acceptabelt att hon protesterar men med min andra tränare har hon alltid gett med sig. För den här tränaren skrittade vi och tränaren krävde att hon skulle gå på tygeln (hon var ju trots allt utbildad LA, då är det inte acceptabelt att hon går med huvudet sådär högt). Det skulle gå lååångsamt, när vi travade skulle vi göra samma sak och det skulle gå lååångsamt. Hästen har aldrig protesterat så mycket under en lektion och jag har aldrig blivit tillsagd att gå på henne så mycket under en lektion. Jag mådde i princip dåligt över den lektionen och tyckte synd om min häst som var tvungen att behöva stå ut med det.
Nu rider jag ungefärligt såhär:
Måndag: Dressyr i paddocken, ev. med bommar.
Tisdag: Uteritt.
Onsdag: Dressyr för tränare.
Torsdag: Vila.
Fredag. Dressyr i paddocken eller longering/arbete från marken.
Lördag: Hoppning eller dressyr.
Söndag: Hoppning/dressyr (beroende på vad som gjorde på lördagen) eller lång uteritt.
Skulle vilja rida ut en gång till i veckan, men eftersom jag behöver nån som följer med går inte det tyvärr :(
Hon slår sig inte fri, eftersom hon redan är fri eller vad man ska säga. Hon slår aldrig med huvudet, hon bara går med det högt hela tiden.

-

Här är en video när hon har hackamore, då går hon helt okej tycker jag, så funderar på om man kan varva med det eller nåt. (Lite dålig, har man ingen som filmar åt en får man göra det själv så kameran står på en stolpe till paddocken ;))
http://s79.photobucket.com/albums/j150/vaggvisa_media/Vibeke/?action=view&current=hackamore.flv

Och här finns bilder när hon är riden på tredelat:
http://www.pixbox.se/alb_show_id106559_page1.html
Den tränaren som jag rider dressyr för där, är inte den tränaren jag rider för regelbundet.

Även här finns lite material på henne:
http://s79.photobucket.com/albums/j150/vaggvisa_media/Vibeke/

Senast ändrad:

Kan bara säga som såhär att hjälptyglar är åtminstone inte någon lösning för det hela, om hästen redan har dåligt självförtroende och är orolig vore det väll onödigt att ta till sådana saker som nästan helt säkert kommer att förvärra det hela, tror snarare att hästen kommer må ännu sämre om du ger dig in på 'extra utrustning'. Det hela hänger ju ihop med ridningen och hennes förflutna.

Den tränaren som du rider kontinuerligt för och som jag uppfattade att det fungerade bra att rida för hur tycker hon att du ska bära dig åt då?

Tyvärr är det ju dumt att du inte kan rida ut på henne i skogen, för just nu tror jag kanske att bara komma ut i skogen på sunda skritturer vore det bästa för den här hästen , men det är ju förståligt om hon nu blir stressad/upphetsad och pigg ute såpass att du inte har kontroll över henne.

Men personligen skulle jag nog också lägga hoppningen på hyllan helt för den här hästen tsv. jag tror du ska satsa på och få det att fungera långsiktigt i stället, om du känner att du väll lägga ner den tid och energi som krävs på den här hästen, då skulle jag just nu rekommendera att du börjar bygga upp henne för grunden rid och tömkör.

Skippa longeringen, skippa hoppningen. Glömt allt vad hjälptyglar heter.

Hästen verkar ju behöva lära sig att slappna av. Om du tycker att hon fungerar bra på hackamore kan du ju rida på det, testa andra bettlösa alternativ annars - sidepull eller bitless bridle, har själv aldrig testat bb men hört mkt positivt om det. Finns någon billigare variant att köpa från t.ex. Hööks.

Sedan är det fortfarande det här med foderfrågan, hon måste ju någonstanns få utlopp för sin energi.. och det kan hon nog inte få just nu, jag skulle försöka rätta till foderstaten verkligen, börja komplettera med ett proteinfodermedel och minska kraften rejält, ge henne kanske 100 gram per mål bara. Hon får ju så pass mycket grovfoder (positivt!) så hon bör fortfarande vara lika fin i hull, annars testa och ge protienfodermedel samt mer grovfoder.

Tack för alla dina svar! :)

Den tränaren jag rider för regelbundet vill som jag: skynda långsamt. Hon tycker att när hon protesterar ska jag vara vänlig men bestämd. Henne sprotesterar består oftast av att hon lättar fram från marken, inga stora stegringar eller så. Då visar jag vägen tills hon ger sig, hon får inte gå åt andra hållet och hon ska framåt.Det brukar räcka med att man gör så en gång så ger hon sig sen. Den andra tränaren vill att jag skulle gå på, sparka, smälla till med spöet så fort hon visade tendenserna och då protesterade hon hela lektionen samt sparkade bakut. Hon är ju en tjej med egen vilja skulle man nog kunna säga ;)

Ska nog investera i ett hackamore. Det jag red på lånade jag för att se hur hon reagerade på det.

Hoppningen gör jag mest för att hon tycker det är kul, fast har bara haft en hoppträning än så länge så det gör jag ju inte regelbundet än, jag vill få in det regelbundet ;) Men det är kanske ingen idé förrän efter vintern då iaf, eftersom vi bara har pddock utomhus och det går inte hoppa i den i vinter iaf.

Ska se över fodret såklart, hoppas analysen kommer så snart som möjligt. :)

Senast ändrad:

Så bra, hoppas det löser sig för er och att ni kommer vidare i fortsatt utbildning, du får gärna uppdatera dig om hur träningen går. Det glädjer mig att du verkar seriös och bryr dig om din häst! Samt vill ta tag i era problem (alla har ju svackor).

Nja, jag skulle personligen helt klart vänta med hoppningen tills du kan rida henne i en god grundform och tills hon orkar bära sig ordentligt i skritt, trav och galopp. Och det är ju dressyrträningen som ligger till grund för all denna träningen. Om hon sedan arbetar korrekt kommer hon ju naturligt sätta muskler, orka mer osv. och då kommer säkert även hoppningen funka bra, men jag tror din häst behöver få självförtroende från 'botten' s.a.s, om du hoppar över de viktiga grundbitarna i träningen så är det lätt att det bara blir ännu värre i stället.

Finns det fler tränare i närheten kan du ju åka runt och kolla när andra tränar och se om du hittar någon tränare i ditt område som verkar vettiga, prova och rid för lite olika människor för att försöka ta till dig det bästa.

Själv har jag nu på senare tid börjat träna för en helt suverän människa och jag vet knappt några andra som tränar på det här sättet och lär ut som hon gör, hon är toppen och passar mig perfekt, men det dröjde innan jag hittade rätt och jag prövat mig fram under årens lopp.

Med det vill jag säga, ge inte upp utan kämpa, försök kolla runt och se möjligheter efter annat vettigt hästfolk med erfarenheter, det är även jättebra och jämföra och försöka ta till sig det bästa av olika träningsformer :).

Tack! :o :)

Ja, självförtroende behöver hon ju en stor dos av tror jag. Det är nog därför vi inte kan rida ut själv också, det finns så mycket som läskigt och då är det ju bäst att stoppa nosen i gammelgubbens rumpa som stått i det stallet 15 år och har gått dom där ridrundorna i 15 år ;)

Har testat tre tränare nu sen jag köpte henne, henne jag rider för regelbundet red jag på när jag hade fjordingen förra året också och hon är helt underbar. Som vår stallägare sammanfattade henne: Hon rider hästen från marken genom ryttaren.
Jag är jätteglad över att jag har henne, hon förstår verkligen hur min häst funkar och har inte bråttom utan låter det ta sin tid.

Liknande trådar

Utrustning Det börjar bli dags att börja fundera på att kanske ta sig ut på någon dressyrstart i sommar och jag behöver bettips eftersom man inte...
Svar
17
· Visningar
1 412
Senast: Fazeem
·
Utrustning Hej! Jag har en ponny som är riktigt känslig i munnen, och blir väldigt stressad när man tar i tygeln för mycket. De tidigare ägarna red...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
5 800
Senast: Bri
·
Hästhantering Hej! Jag är lite hjälplös och vet varken in eller ut hur jag ska göra... Har en 12 årig valack som jag tävlat i hoppning med upp...
2 3
Svar
52
· Visningar
11 902
Senast: liiinnea
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 199
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar