Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Graman

Jag är ingen graman-motståndare, men en tanke slog mig: varför låter du det inte ta tid och bygger upp styrkan hos din häst först? Då skulle inte gramanen behövas, hästen kan känna sig trygg i sin galopp när den har styrkan.
När han slår sig fri och släpper bakbenen, kan det kanske också bero på något i din sits?

Bara lite funderingar på "morgonkvisten".;)

Funkar det för dig och du är försiktig så är det väl bara att fortsätta i samma spår.

Jag är ingen gramanmotståndare, bara man vet hur den inverkar och använder den med "förstånd" (inte drar ihop hästen i ngn sorts form) och det verkar du ju inte göra!

Rider inte med graman varje dag.
Försöker bygga upp min häst genom klättring, hoppning, intervallträning, studsserier etc etc.
Tränar på galoppfattningarna nu, han har haft svårt för dem innan, bla för en sadel som låg lite tokigt (dock åtgärdat).
Jag anser att ibland kan man behöva prova andra "metoder" än man brukar. Så länge man inte skadar hästen är det väl okej?

Ja visst är det OK så länge man vet att hästen inte tar skada.:)

Jag bara funderade varför du vill lösa galoppfattningsproblemet med graman? Har det varit problem väldigt länge? Är du HELT säker att du inte sätter honom ur balans genom sitsen? Ett bara liiite framåtlutande överliv kan göra en massa "ofog" t.ex.

Problem kan, som sagt, sätta sig "i huvudet". Jag hade en period när jag fick för mig att min gamla dam absolut måste ha martingal. Den har kommit bort, så nu får vi klara oss utan vilket faktiskt går alldeles utmärkt, "hjärnspöket" har försvunnit.:idea:

Vad bra att du jobbar honom allsidigt!:)

Ja visst är det OK så länge man vet att hästen inte tar skada.:)

Jag bara funderade varför du vill lösa galoppfattningsproblemet med graman? Har det varit problem väldigt länge? Är du HELT säker att du inte sätter honom ur balans genom sitsen? Ett bara liiite framåtlutande överliv kan göra en massa "ofog" t.ex.

Problem kan, som sagt, sätta sig "i huvudet". Jag hade en period när jag fick för mig att min gamla dam absolut måste ha martingal. Den har kommit bort, så nu får vi klara oss utan vilket faktiskt går alldeles utmärkt, "hjärnspöket" har försvunnit.:idea:

Vad bra att du jobbar honom allsidigt!:)

Nja, enligt tränare gör jag "så rätt det går" i fattningen, tränare tycker jag ska ta tag mycket mer i honom, leda honom framåt nedåt och hålla mer i honom. Med gramanen behöver ja inte detta utan får en fin rund galopp ändå :)
Vi kämpar på med galoppfattningarna, oftast utan graman :banana:

Nja, enligt tränare gör jag "så rätt det går" i fattningen, tränare tycker jag ska ta tag mycket mer i honom, leda honom framåt nedåt och hålla mer i honom. Med gramanen behöver ja inte detta utan får en fin rund galopp ändå :)
Vi kämpar på med galoppfattningarna, oftast utan graman :banana:
Det där låter som hästen inte är tillräckligt lösgjord o rakriktad- känner igen det där:angel:
Tränade det ute i skogen igår- hela hästen ihop o hålla rätt på båda bogarna:crazy:

Jag skapade rabalder när jag för ett par år sedan skapade en tråd med namnet "Jag älskar min graman!" :angel:. För mig var det precis som du beskriver. Den hängde helt löst (fick ideligen plocka upp den av rädsla för att han skulle trassla in sig) och han slappnade av och höjde ryggen mer än någonsin. Jag fick tvärtemot vad många tror, inte en kort form, utan en lång och rund form. Det här var en väldigt spänd häst/ponny som i gramanen tydligen kände trygghet och slappnade av. Dock var han skadad i kroppen på många sätt, men det hör inte riktigt hit. Har tyvärr inte heller några bilder.

Det där låter som hästen inte är tillräckligt lösgjord o rakriktad- känner igen det där:angel:
Tränade det ute i skogen igår- hela hästen ihop o hålla rätt på båda bogarna:crazy:

Jag håller med om det, bla pga egen erfarenhet.:angel:

Till TS:
Jag har fått jobba med det för att få bra fattningar särskilt tdigare och även fortfarande.

Riktigt bra galoppfattningar är inte helt lätta att få till och att sen också hålla en bra kvalité i galoppen med hästen rakriktad.

Jag tror ju som sagt inte riktigt att det är vad du får till med hjälp av gramanen enbart, utan kanske snarare bara att du får en uppbromsning och fattning ur lägre tempo, men jag kan ju ha fel.

Har du provat att jobba mycket lösgörande och rakriktande innan du begär fattningarna?

Jag skapade rabalder när jag för ett par år sedan skapade en tråd med namnet "Jag älskar min graman!" :angel:. För mig var det precis som du beskriver. Den hängde helt löst (fick ideligen plocka upp den av rädsla för att han skulle trassla in sig) och han slappnade av och höjde ryggen mer än någonsin. Jag fick tvärtemot vad många tror, inte en kort form, utan en lång och rund form. Det här var en väldigt spänd häst/ponny som i gramanen tydligen kände trygghet och slappnade av. Dock var han skadad i kroppen på många sätt, men det hör inte riktigt hit. Har tyvärr inte heller några bilder.

Vi hade en period en ponny som de tidigare hade haft lastproblem med, som de hade tvingat in med linor och dragkamper. Med honom räckte det att hänga linan på transporten så gick han in:crazy:

Tanken slog mej bara om det är samma sak.....:crazy:

Jag tycker så här.. Problemet ligger i grundridningen och en graman får aldrig ersätta den. Däremot så är den ett bra hjälpmedel om den används rätt. Att hästen reagerar så vid en galoppfattning beror antingen på bristande utbildning i hjälpgivning hos ryttaren (dålig sits) eller hos hästen (ryttarens ansvar), ej lösgjord häst eller smärta. Min gissning... :)

Du missförstod nog. Effekten var kanske samma, menade jag.
(Lite väl cyniskt kanske.:smirk: jag vet) Vem som har lärt in att det är aj aj med linorna eller vad det är, spelar inte så stor roll kanske i sammanhanget.

Även den risken är väldigt liten, då jag aldrig "dragit" ihop honom så att han på något sätt skulle ha kännt obehag. Sen är ju iof inte hästar korkade, så självklart märkte han väl att dra upp huvudet- något är i vägen, sänka huvudet- inget i vägen.

Jo faktiskt tycker jag det hör till att den är/var skadad i kroppen. Det kanske var därför den protesterade från början...

Jag vet några som rider på graman för att det går snabbare inför tävling med ponnyier som de bara tävlar inte rider annars (LA och +) och det går väldigt bra för dem på tävlingarna.
och hoppryttare på unghästar med fantastisk talang och det går också jättebra på svår hoppning. Men om det öht ska vara ngn vits med graman är ju just den att man ska vara tvärsäker att hästen orkar och kan utföra det man vill.

Det finns väl en anledning till att kissings spines hästar tja har haft just kissing spines :smirk:

Du menar att graman orsakar kissing spines?
Finns även andra orsaker.

Min häst har iaf inte kissing spines! :)

Ska försöka leta upp en bild på min gamla pålle jag köpte från holland, den var uppenbart riden på graman och gick väldigt ihopkrullad, skulle aldrig få för mig att sätta på en graman på den.

Hästen som jag har nu är det skillnad med, han går aldrig bakom hand, inte ofta bakom lod heller - även med graman.

Haha, vad roligt att det inte bara är jag som varit med om detta.
Så lustigt det kan vara. Tycker faktiskt inte man ska "Underskatta" gramanen om man har respekt för den.
Använder man den så som du och jag verkar göra så har den ungefär lika lite effekt som en martingal...

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Ridning Tänkte mest höra om fler har detta problemet med sina travare (eller andra hästar för all del). Min häst är jätteduktig på att arbeta...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
8 532
Senast: zabby
·
Dressyr För att låta ramtråden fortsätta handla om ram så startar jag en gramantråd så det inte spårar ur där. Detta är menat att vara gramanens...
17 18 19
Svar
378
· Visningar
29 742
Senast: Apocalypse_
·
Utrustning Jag har under kvällen suttit och läst en del om olika hjälptyglar och dess "funktioner". Min fråga gäller då gramanen, det finns...
Svar
5
· Visningar
939
Utrustning För det första, jag vet hur dessa hjälptyglar fungerar och jag vet att det är träning, träning, träning som borde gälla men jag funderar...
2
Svar
31
· Visningar
3 013
Senast: vaggvisa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar